950 Taavin talvikäynnistys
+4
Tessu
Paulig
Leemu
holle57
8 posters
Sivu 1 / 1
950 Taavin talvikäynnistys
Miten ko laite saadaan talvella tulille, mitkä on järkevät vaihtoehdot.
holle57- Viestien lukumäärä : 15
Vs: 950 Taavin talvikäynnistys
Jos ei ole hehkua/moottorinlämmitintä, niin avataan imusarjan "eetteritulppa" ja annetaan siitä kuumailmapuhaltimella lämmintä ilmaa koneelle.
Toimii takuulla, tosin jos kone on hyvässä tikissä niin lähtenee ilman mitään vippaskonstejakin.
Toimii takuulla, tosin jos kone on hyvässä tikissä niin lähtenee ilman mitään vippaskonstejakin.
Leemu- David Brown : 996
Viestien lukumäärä : 133
Paikkakunta : Jokioinen
Vs: 950 Taavin talvikäynnistys
Jos ei ole lohkolämppäriä, asenna se. Tai letkulämmitin. Säästää konetta, vaivaa, aikaa ja polttoainetta.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: 950 Taavin talvikäynnistys
Tänäpäivänä ilmanmuuta lämmitin! en kyllä lähtis pakkaseen vääntämään väkisin mitään moottoria käyntiin,kuluu loppuun hyvin nopiasti ja vanhassa kolahtaa osat rikki kun jäykät öljyt.
Sillee nää vanhat on just rikottu kun ei aikoinaan ollu lämmittimiä eikä sähköjäkään jokarakennuksessa
Sillee nää vanhat on just rikottu kun ei aikoinaan ollu lämmittimiä eikä sähköjäkään jokarakennuksessa
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: 950 Taavin talvikäynnistys
Just näin.
Lisäisin vielä pari kommenttia, itsestään selviä ja siksi ehkä tarpeettomia, mutta siltikin...
Talvikäynnistystä auttaa etukäteinen valmistelu.
Polttoaineen talvilaatuun kannattaa kiinnittää huomiota. Kesälöpön määrä tankissa on syytä minimoida syksyllä, koska kesä/talvilaatu eivät sekoitu hyvin, näin on sanottu. Seuraavaa talvea varten voisi yrittää ottaa astiallinen talvilaatua jemmaan. Samaten suodattimet voisi vaihtaa ja sakkakupin putsata, jos vähänkään epäilyttää niiden kunto.
Akku ja myös sähkön syöttö startille (kaapeliliittimet, myös maadoituspuoli) kannattaa tarkastaa, että ei lopu virta kesken.
Ja vielä tuosta tosimiehen föönin käytöstä. Eikös ysiviiskympissä ole ilmanputsari vielä siinä moottorin kyljellä. Saattaa olla helpompi rasti irrottaa imuputki putsarista kuin etsiskellä sitä hehkun plommia imusarjasta. Valmistelee tämän operaation vaikka jo syksyllä eikä sitten 30 asteen pakkasella. En neuvo tätä, mutta itse laiskana otan vain puhdistajan hatun pois ja annan ilmaa siitä (880 Selectamatic, jossa putsari keulalla ja imuputket piilossa). Kestää "hehuttaa" vähän pidempään että vaikutusta, mutta toimii.
Lisäisin vielä pari kommenttia, itsestään selviä ja siksi ehkä tarpeettomia, mutta siltikin...
Talvikäynnistystä auttaa etukäteinen valmistelu.
Polttoaineen talvilaatuun kannattaa kiinnittää huomiota. Kesälöpön määrä tankissa on syytä minimoida syksyllä, koska kesä/talvilaatu eivät sekoitu hyvin, näin on sanottu. Seuraavaa talvea varten voisi yrittää ottaa astiallinen talvilaatua jemmaan. Samaten suodattimet voisi vaihtaa ja sakkakupin putsata, jos vähänkään epäilyttää niiden kunto.
Akku ja myös sähkön syöttö startille (kaapeliliittimet, myös maadoituspuoli) kannattaa tarkastaa, että ei lopu virta kesken.
Ja vielä tuosta tosimiehen föönin käytöstä. Eikös ysiviiskympissä ole ilmanputsari vielä siinä moottorin kyljellä. Saattaa olla helpompi rasti irrottaa imuputki putsarista kuin etsiskellä sitä hehkun plommia imusarjasta. Valmistelee tämän operaation vaikka jo syksyllä eikä sitten 30 asteen pakkasella. En neuvo tätä, mutta itse laiskana otan vain puhdistajan hatun pois ja annan ilmaa siitä (880 Selectamatic, jossa putsari keulalla ja imuputket piilossa). Kestää "hehuttaa" vähän pidempään että vaikutusta, mutta toimii.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1657
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: 950 Taavin talvikäynnistys
JA öljyt, meillä käytetään kesäisin 15W-40 laatua, talveksi vaihdetaan 10W-30 rasvat sisään + tietty suodatin
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 950 Taavin talvikäynnistys
Synteettinen öljy tuntuisi olevan hyvää tavaraa talvisin ainakin hydrauliikassa, luulisi että parantaisi voitelua myös moottorin puolella paukkupakkasilla.
taavettimies- Ylläpito
- David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta
Vs: 950 Taavin talvikäynnistys
minun taavetti lepäilee kovien pakkasten aikaan tallissa se säästää konetta kaikista eniten.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: 950 Taavin talvikäynnistys
Komppaan, esim shell spirax 5w-30 gl4 on notkeeta tavaraa pakkasellakin. Hydrauliikka toimii huomattavasti nopeemmin kylmänä! Oma järjenkäyttö on sallittu että mihin vehkeeseen sitä synteettisiä öljyjä pistää, saattaa vaikka vanhemmat tiivisteet ottaa nokkiinsa kukaties...taavettimies kirjoitti:Synteettinen öljy tuntuisi olevan hyvää tavaraa talvisin ainakin hydrauliikassa, luulisi että parantaisi voitelua myös moottorin puolella paukkupakkasilla.
ikilika- David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1170
Ikä : 47
Paikkakunta : eurajoki
Vs: 950 Taavin talvikäynnistys
Minä en näihin laittaisi synteettistä, se on ollut silloin ku nää koneet on valmistettu, vielä kehittäjien isien munaskuissa se ajatus se synteettinen ölppi........
Ja heikoimmatkin mineraaliöljyt täyttänee tuonaikaiset vaatimukset laaduista reippaasti. (tää on mun mielipide)
Ja heikoimmatkin mineraaliöljyt täyttänee tuonaikaiset vaatimukset laaduista reippaasti. (tää on mun mielipide)
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 950 Taavin talvikäynnistys
Joskus aikaisemminkin on asiasta keskustelu eri yhteyksissä palstalla.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: 950 Taavin talvikäynnistys
Joo jos ei sillä vanhalla vehkeellä tarvi lähtee jokapakkas aamu töihin niin ei se mitää synteettistä tarvi,eriasia onkin nuo uudet joilla rahaa tehdään ja ne pitää olla lähtövalmiina jokahetki oli pakkasata vaikka kui paljo!
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Similar topics
» Taavin sähköjohdot
» 1690 taavin kunnostelua
» Taavin kytkinakseli jarru
» 1210 taavin syöttöpumpun irrotus!
» 1690 taavin kunnostelua
» Taavin kytkinakseli jarru
» 1210 taavin syöttöpumpun irrotus!
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa