Venttiilien säätötarvetta? 990
+4
Keissi
outsider
taavettimies
erkki
8 posters
Sivu 1 / 2
Sivu 1 / 2 • 1, 2
Venttiilien säätötarvetta? 990
Onkohan tuossa 990:ssa venttiilien säädöissä sanomista, vai mikähän olisi syy seuraavalle oireelle: käynnistäessä ilmanputsarissa kuuluu pamaus (takaisku?) ja viimeks sen verran painetta päästi että öljyä tuli vähäsen konepellille ? Siis ilmanputsarista. Ilmenee ekalla startilla kylmänä (lohkolämmittimessä toki) ?
Muuten käy ja kukkuu ihan normaalisti, vedot on tallella eikä käyntiinlähtö ole vaikeaa. Aika pitkän thermostart tuokion olen suonut koneelle ennen starttaamista, tätä ei sitten lämpimänä tietenkään tarvitse tehdä. Jos liekki ei kunnolla syty ja polttoaine valuu imusarjaan, voiko se aiheuttaa käynnistyksessä iskun putsariin ?
Muuten käy ja kukkuu ihan normaalisti, vedot on tallella eikä käyntiinlähtö ole vaikeaa. Aika pitkän thermostart tuokion olen suonut koneelle ennen starttaamista, tätä ei sitten lämpimänä tietenkään tarvitse tehdä. Jos liekki ei kunnolla syty ja polttoaine valuu imusarjaan, voiko se aiheuttaa käynnistyksessä iskun putsariin ?
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: Venttiilien säätötarvetta? 990
Venttiilien säätö on hyvä tehdä ajoittain.Sehan on aika helppo homma vaikka ei olisikaan kokenut huoltomies.
Tuossa sinun tapauksessa epäilisin kyllä että hehkutulppa vuotaa.Reilu kympin investointi ja helppo homma vaihtaa.
Tuossa sinun tapauksessa epäilisin kyllä että hehkutulppa vuotaa.Reilu kympin investointi ja helppo homma vaihtaa.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: Venttiilien säätötarvetta? 990
outsider kirjoitti:Venttiilien säätö on hyvä tehdä ajoittain.Sehan on aika helppo homma vaikka ei olisikaan kokenut huoltomies.
Tuossa sinun tapauksessa epäilisin kyllä että hehkutulppa vuotaa.Reilu kympin investointi ja helppo homma vaihtaa.
Tarkoitus on säätää, samalla tulee vaihdettua venttiilikopan vuotava tiiviste. Tulppaa itsekin aloin epäilemään, ehkä parempi olla käyttämättä ja lisätä tilattavien osien listaan.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: Venttiilien säätötarvetta? 990
Jatketaanpa tähän.
Alkukesästä pitäis taavetista nostaa konepelti pois, joten meinasin laittaa kaikki öljyt ja suodattimet sitten vaihtoon.
Venttiilikopan tiivisteen meinasin uusia, ootteko käyttäny tuota korkkitiivistettä siinä ? Kannattaako laittaa liiman kanssa paikalleen ? Jossain keskustelussa olikin tästä, en löytänyt sitä enää.
Jarruihinkin pitää kajota, onhan ne tehtaan jäljiltä. Toistaiseksi näyttää, ettei silti sen enempää kuin sylinterien stefojen vaihdon verran. Mutta mitä sisältää jarrujen tasausventtiili ? Vasemman puolen jarru jää jumiin käytettäessä jalkajarrua, jumitusta ei ole käsijarrulla eli vika on nestesysteemissä. Onko tasausventtiilissä mitään tiivisteitä tai stefoja jotka voi jumittaa myös ? En kehtais purkaa sitä pois, toisaalta en halua valuttaa niitä öljyjä moneen kertaan jarrujärjestelmästä.
Niin ja jos joku on ottanu kuvaa ohjaustehostimen suodattimen vaihto-operaatiosta, olisin kiinnostunut. Sekin on listalla.
Suuttimista vielä, kokemusta kun ei ole näistä suutinremonteista yhtään. Jos otan ne irti ja vien diesel korjaamoon säädettäväksi ? Vai uutta suutinta paikalleen ?
Alkukesästä pitäis taavetista nostaa konepelti pois, joten meinasin laittaa kaikki öljyt ja suodattimet sitten vaihtoon.
Venttiilikopan tiivisteen meinasin uusia, ootteko käyttäny tuota korkkitiivistettä siinä ? Kannattaako laittaa liiman kanssa paikalleen ? Jossain keskustelussa olikin tästä, en löytänyt sitä enää.
Jarruihinkin pitää kajota, onhan ne tehtaan jäljiltä. Toistaiseksi näyttää, ettei silti sen enempää kuin sylinterien stefojen vaihdon verran. Mutta mitä sisältää jarrujen tasausventtiili ? Vasemman puolen jarru jää jumiin käytettäessä jalkajarrua, jumitusta ei ole käsijarrulla eli vika on nestesysteemissä. Onko tasausventtiilissä mitään tiivisteitä tai stefoja jotka voi jumittaa myös ? En kehtais purkaa sitä pois, toisaalta en halua valuttaa niitä öljyjä moneen kertaan jarrujärjestelmästä.
Niin ja jos joku on ottanu kuvaa ohjaustehostimen suodattimen vaihto-operaatiosta, olisin kiinnostunut. Sekin on listalla.
Suuttimista vielä, kokemusta kun ei ole näistä suutinremonteista yhtään. Jos otan ne irti ja vien diesel korjaamoon säädettäväksi ? Vai uutta suutinta paikalleen ?
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: Venttiilien säätötarvetta? 990
Kaverin 990:aan just vaihdettiin korkkitiiviste venttiilikoppaan ja samalla säädettiin venttiilit. Ilman liimaa laitettiin tiiviste. Sitä ei pidä kiristää kovin tiukalle heti uutena, kun se littaantuu hieman niin sen voi sitten hiukan tiukata uudelleen myöhemmin.
Suuttimissa on tavallisesti rungot täysin käyttökelpoiset. Suutinkärjet kuluu ja kuulemma alkaa antaa isompia pisaroita. Kärjet saa kyllä vaihdettua kotikonstillakin, mutta avautumispaineen säätöä varten pitää olla mittari. Aika pitkäikäisiä nuo kärjet kyllä ovat jos ei tapahdu mitään poikkeukselista vahinkoa. Jos moottori käynnistyy kaikilla pytyillä hyvin eikä tupsuta tai kolkata niin tuskin niissä isompaa vikaa on.
Suuttimissa on tavallisesti rungot täysin käyttökelpoiset. Suutinkärjet kuluu ja kuulemma alkaa antaa isompia pisaroita. Kärjet saa kyllä vaihdettua kotikonstillakin, mutta avautumispaineen säätöä varten pitää olla mittari. Aika pitkäikäisiä nuo kärjet kyllä ovat jos ei tapahdu mitään poikkeukselista vahinkoa. Jos moottori käynnistyy kaikilla pytyillä hyvin eikä tupsuta tai kolkata niin tuskin niissä isompaa vikaa on.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Venttiilien säätötarvetta? 990
Venttiilikopan puolelle olen laittanut tiivistemassaa että korkkitiiviste pysyy paikoillaan, ei molemmille puolen tiivistettä.
Katselisin ensin ne jarrujen käyttösylinerit ja tiivisteet niihin ,en kajoaisi tasausventtiiliin.Ainakin 1394:ssa teki samaa kuin sinulla ja käyttösylinterin ja vivuston voitelu riitti.
Ohjauspumpun öljynpuhdistajan vaihto vaatii polttoaineen siirtopumpun irroittamisen .Uuden suodattimen paikoilleen laittoa joutuu avittamaan säiliön öljyntäyttöreiästä samalla kun säiliötä työntää paikoilleen.Kyllä työ tekijäänsä opastaa jollei kuvia ole.
Uudet suutinkärjet laittaisin samalla kun suutinkärjet irroittaa jos vanhat on kymmeniä vuosia vanhat.
Uudet kupariprikat myös sinne suutinreiän pohjalle tai vanhojen prikkojen kuumennus.
Katselisin ensin ne jarrujen käyttösylinerit ja tiivisteet niihin ,en kajoaisi tasausventtiiliin.Ainakin 1394:ssa teki samaa kuin sinulla ja käyttösylinterin ja vivuston voitelu riitti.
Ohjauspumpun öljynpuhdistajan vaihto vaatii polttoaineen siirtopumpun irroittamisen .Uuden suodattimen paikoilleen laittoa joutuu avittamaan säiliön öljyntäyttöreiästä samalla kun säiliötä työntää paikoilleen.Kyllä työ tekijäänsä opastaa jollei kuvia ole.
Uudet suutinkärjet laittaisin samalla kun suutinkärjet irroittaa jos vanhat on kymmeniä vuosia vanhat.
Uudet kupariprikat myös sinne suutinreiän pohjalle tai vanhojen prikkojen kuumennus.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: Venttiilien säätötarvetta? 990
Ilman liimaa onnistuu mainiosti, niinkuin erkki totesi niin ei liian tiukalle ekalla kerralla.Paulig kirjoitti:Venttiilikopan tiivisteen meinasin uusia, ootteko käyttäny tuota korkkitiivistettä siinä ? Kannattaako laittaa liiman kanssa paikalleen ? Jossain keskustelussa olikin tästä, en löytänyt sitä enää.
Paulig kirjoitti:Jarruihinkin pitää kajota, onhan ne tehtaan jäljiltä. Toistaiseksi näyttää, ettei silti sen enempää kuin sylinterien stefojen vaihdon verran. Mutta mitä sisältää jarrujen tasausventtiili ? Vasemman puolen jarru jää jumiin käytettäessä jalkajarrua, jumitusta ei ole käsijarrulla eli vika on nestesysteemissä. Onko tasausventtiilissä mitään tiivisteitä tai stefoja jotka voi jumittaa myös ? En kehtais purkaa sitä pois, toisaalta en halua valuttaa niitä öljyjä moneen kertaan jarrujärjestelmästä.
outsider kirjoitti:Katselisin ensin ne jarrujen käyttösylinerit ja tiivisteet niihin ,en kajoaisi tasausventtiiliin.Ainakin 1394:ssa teki samaa kuin sinulla ja käyttösylinterin ja vivuston voitelu riitti.
Avaa ihmeessä se tasausventtiili, jarruöljyjä ei todennäköisesti ole vaihdettu kovin useasti joten siellä on hyvin todennäköisesti järkyttävä määrä *askaa venttiilin sisällä. Meillä alkoi 1690:n tasausventtiili temppuilla tuosta syystä, putsaamalla korjaantui. Pitäisi 1490:lle tehdä sama homma ennakoivasti kun vaihtaa järjestelmään uudet öljyt.
**
Empä muistanut ottaa kuvia siitä tehostajan suodattimen vaihdosta, pakko vissiin ensi kerralla ottaa kuvia kun tuntuu olevan kysyntää niille ohjeille.
Suutinkärkien vaihto nyt on niin halpaa lystiä että vaihtaisin ne kyllä ihan automaattisesti tai vähintään veisin diiselipajalle testattavaksi. Vinkkivinkkinä että suutinrungot saattaa olla aika napakassa irrotella kannesta, saattaa jopa joutua erikoisavaimen tekoon jos pihdeillä ei irtoa.
taavettimies- Ylläpito
- David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta
Vs: Venttiilien säätötarvetta? 990
Mein 903vallus jarrujumitukseen oli kanssa tasausventtiilin paskasuus syynä.... jäi kans päälle eikä muuten helpannut kuin putkesta päästämällä nestettä ulos,
ilmanippa siinä vähän paskamaises paikassa, niin oli helpompi tulipellissä kiinni olevan tasausventtiilin putkea löysäämällä helpata jarru....
Korjaantui ihan purkamalla ja putsaamalla....
ilmanippa siinä vähän paskamaises paikassa, niin oli helpompi tulipellissä kiinni olevan tasausventtiilin putkea löysäämällä helpata jarru....
Korjaantui ihan purkamalla ja putsaamalla....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: Venttiilien säätötarvetta? 990
Tasausventtiilistä: Vaihdoin toissakesänä uudet öljyt järjestelmään, mutta vanha neste oli tosi likaista. Ei ihme jos venttiili on likainen. Onko siihen uusittava jotain osia ? En löydä nettikaupoista tiivistesarjaa tai vastaavaa ?
Kiitos korkkitiiviste vinkistä. Itse asiassa, tottakai, säädän venttiilit siinä tiivistettä vaihtaessa. Katsotaanpa sen jälkeen miten kone pyörii, siinä kun ei käyntihäiriöitä ole nytkään ja lähtee parin koneen pyörähdyksen jälkeen lohkolämppäristä käyntiin pakkasella. Voi olla turhaa tehdä suuttimille mitään, kuten Erkki tuossa kertoikin. Tehtaalta asti ne on paikallaan ollut, ellei huoltoukko ole takuuhuollossa niitä irroittanut.
Jos ei kuvia löydy ohjaustehostimen irroituksesta, otan niitä itse helpottamaan muiden huoltotoimia. Siirtopumppu joutaakin irti, samalla katson käyttötapin pitääkö uusia kun se naputtaa aika terävästi. Ja polttoainesuodattimet menee vaihtoon, ei tuo ilmaus ole edes ylimääräinen työ tässä tapauksessa. Öljy tehostimessa on sen näköistä, että on parempi tyhjentää myös sylinteri ja putket siitä jottei uusi öljy heti likaannu.
Onko muuten tehostajan mahdollista vuotaa koneen sisään öljyä ? Sen tiedän että ulospäin se vuotaa vähän. (näin oletan) Joku tiiviste sinnekin vai massaa ?
Jarruosat on jo tilauksessa, samoin suodattimet joka pesään.
Kiitos korkkitiiviste vinkistä. Itse asiassa, tottakai, säädän venttiilit siinä tiivistettä vaihtaessa. Katsotaanpa sen jälkeen miten kone pyörii, siinä kun ei käyntihäiriöitä ole nytkään ja lähtee parin koneen pyörähdyksen jälkeen lohkolämppäristä käyntiin pakkasella. Voi olla turhaa tehdä suuttimille mitään, kuten Erkki tuossa kertoikin. Tehtaalta asti ne on paikallaan ollut, ellei huoltoukko ole takuuhuollossa niitä irroittanut.
Jos ei kuvia löydy ohjaustehostimen irroituksesta, otan niitä itse helpottamaan muiden huoltotoimia. Siirtopumppu joutaakin irti, samalla katson käyttötapin pitääkö uusia kun se naputtaa aika terävästi. Ja polttoainesuodattimet menee vaihtoon, ei tuo ilmaus ole edes ylimääräinen työ tässä tapauksessa. Öljy tehostimessa on sen näköistä, että on parempi tyhjentää myös sylinteri ja putket siitä jottei uusi öljy heti likaannu.
Onko muuten tehostajan mahdollista vuotaa koneen sisään öljyä ? Sen tiedän että ulospäin se vuotaa vähän. (näin oletan) Joku tiiviste sinnekin vai massaa ?
Jarruosat on jo tilauksessa, samoin suodattimet joka pesään.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: Venttiilien säätötarvetta? 990
Minulla ei ole noita tasausventtiilivaivoja ollut yhdessäkään taavetissa.
Venttiilikopan tiivisteeseen laitan kopan puolelle hiukan sikaflexiä koska kopassa on aika pitkät sivut .Joskus on tiiviste pullahtanut sisälle päin vaikka on kuinka nätisti sen laittanut.Sitten onkin moottorin kylki öljyinen.
Ohjauspumpun akselissa on stefa joka estää öljyn karkaamisen jakopään koppaan. Onhan se mahdollista että tuossa iässä stefa vuotaa. Pumppuun saa tiivistesarjan ,muistaakseni noin 15 euroa.
Ohjauspumpun suodattimen mukana tulee yleensä iso O-rengas jolla säiliö tiivistyy pumppuun.Ei tarvi tiivistemassaa.
Venttiilikopan tiivisteeseen laitan kopan puolelle hiukan sikaflexiä koska kopassa on aika pitkät sivut .Joskus on tiiviste pullahtanut sisälle päin vaikka on kuinka nätisti sen laittanut.Sitten onkin moottorin kylki öljyinen.
Ohjauspumpun akselissa on stefa joka estää öljyn karkaamisen jakopään koppaan. Onhan se mahdollista että tuossa iässä stefa vuotaa. Pumppuun saa tiivistesarjan ,muistaakseni noin 15 euroa.
Ohjauspumpun suodattimen mukana tulee yleensä iso O-rengas jolla säiliö tiivistyy pumppuun.Ei tarvi tiivistemassaa.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: Venttiilien säätötarvetta? 990
Ite oon öljynny korkkitiivisteen molemmin puolin.En tiedä mistä simmosen tavan olen omaksunut.Säilyy tiiviste kimmosana,eikä pala niin kovin kiinni.
Keissi- David Brown : 1390
DBTCF:n jäsen nro : 60
Viestien lukumäärä : 49
Paikkakunta : Salo
Vs: Venttiilien säätötarvetta? 990
outsider kirjoitti:Minulla ei ole noita tasausventtiilivaivoja ollut yhdessäkään taavetissa.
Venttiilikopan tiivisteeseen laitan kopan puolelle hiukan sikaflexiä koska kopassa on aika pitkät sivut .Joskus on tiiviste pullahtanut sisälle päin vaikka on kuinka nätisti sen laittanut.Sitten onkin moottorin kylki öljyinen.
Ohjauspumpun akselissa on stefa joka estää öljyn karkaamisen jakopään koppaan. Onhan se mahdollista että tuossa iässä stefa vuotaa. Pumppuun saa tiivistesarjan ,muistaakseni noin 15 euroa.
Ohjauspumpun suodattimen mukana tulee yleensä iso O-rengas jolla säiliö tiivistyy pumppuun.Ei tarvi tiivistemassaa.
Aivan. Jostain tehostimen nurkalta se kusee öljyä ulospäin. Ettei se sitten jakopään kautta moottoriöljyä työnnä Toivottavasti olis kuitenkin tehostimen öljyä, jotta tulis vuoto samalla tukittua. Otanpa tiivistesarjan siihen, jotta saan vaihdettua tarvittavat tiivisteet uusiin. Ei sitä huvikseen jaksa purkaa.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: Venttiilien säätötarvetta? 990
Sehän on sellainen kakspuolinen stefa siinä pumpun akselilla. Toisinpäin pitää öljyt ohjauksessa ja toisesta suunnasta pitää moottoriöljyt koneen puolella
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: Venttiilien säätötarvetta? 990
Hankittu on huoltotarvikkeita joka lähtöön. Ostinpa myös sen tehostajan korjaussarjan, samapa tuo on laittaa uutta osaa ettei tarvis purkaa ihan heti.
Tasausventtiiliin ei löydy mitään osia, puran, puhdistan ja kasaan vain ?
Tasausventtiiliin ei löydy mitään osia, puran, puhdistan ja kasaan vain ?
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: Venttiilien säätötarvetta? 990
Tuli purettua tasausventtiili. Ovela homma, en osannut varoa niitä jousia. Sieltä lenti ulos hallitsemattomasti seuraavaa: kaksi jousta, musta "mäntä" jossa O-rengas ja yksi prikka. Kuuluuko siihen muuta? Tavaraa oli ympärillä, mielestäni muuta sieltä ei tullut. Ja jos tuli, meni sitten näkymättömiin. Hajotuskuvaa en ole löytänyt venttiilille?
Konepeitto irti pyörittelin konetta. Näyttäs suuttimien juuresta "kuplivan" polttoainetta hieman. Kiristetäänkö suuttimia vai antaako olla?
Konepeitto irti pyörittelin konetta. Näyttäs suuttimien juuresta "kuplivan" polttoainetta hieman. Kiristetäänkö suuttimia vai antaako olla?
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: Venttiilien säätötarvetta? 990
Jos joku purkaa tasausventtiiliä, lyhyesti kerrottuna sen sisälmykset:
- mäntä, jossa O-rengas
- kaksi jousta
- prikka, joka pitää toisen jousen paikallaan
- O -rengas "tulpassa" jonka takana edelliset on
Helppo homma puhdistella, kannattaa tarkistaa jos jarruja korjailee muuten. Kyllähän sieltä tuli jotain ylimääräistä...
Taavissa on nyt kaikki jarrusylinterit kunnostettu uusin stefoin, tasausventtiili puhdistettu, LHM-öljy vaihdettu ja jarrut muutenkin säädetty.
- mäntä, jossa O-rengas
- kaksi jousta
- prikka, joka pitää toisen jousen paikallaan
- O -rengas "tulpassa" jonka takana edelliset on
Helppo homma puhdistella, kannattaa tarkistaa jos jarruja korjailee muuten. Kyllähän sieltä tuli jotain ylimääräistä...
Taavissa on nyt kaikki jarrusylinterit kunnostettu uusin stefoin, tasausventtiili puhdistettu, LHM-öljy vaihdettu ja jarrut muutenkin säädetty.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: Venttiilien säätötarvetta? 990
Löytyihän syy tyhjäkäynnin kolkatukseen. Muutamasta venttiilistä välykseksi mitattiin 0,4mm. Suurin osa oli ohjearvoa suurempi, yksikään ei onneksi pienempi. (0,25mm)
Säädön jälkeen kone käy kevyemmin ja "kolkatus" loppui. Kierrosherkkyys tuntui paranevan, ihan kuin taavin nuha olisi parantunut.
Säädön jälkeen kone käy kevyemmin ja "kolkatus" loppui. Kierrosherkkyys tuntui paranevan, ihan kuin taavin nuha olisi parantunut.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: Venttiilien säätötarvetta? 990
Ai niin venttilinsäätö! onkohan sitä kukaan koskaan tehny tossa meijänkää Taavissa??
Illalla herättelin sen taas talviunesta ja lämpimänä lenti karstaa niinpaljon että piti päästä oikein tiellä vedättää niin sai karstatkin kyytiä,tulipa vaan mieleen toi säätö,no kone alkaa tossa puhaltamaan senverran että ehtoo jo häämöttää...
Illalla herättelin sen taas talviunesta ja lämpimänä lenti karstaa niinpaljon että piti päästä oikein tiellä vedättää niin sai karstatkin kyytiä,tulipa vaan mieleen toi säätö,no kone alkaa tossa puhaltamaan senverran että ehtoo jo häämöttää...
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: Venttiilien säätötarvetta? 990
Tessu kirjoitti:Ai niin venttilinsäätö! onkohan sitä kukaan koskaan tehny tossa meijänkää Taavissa??
Illalla herättelin sen taas talviunesta ja lämpimänä lenti karstaa niinpaljon että piti päästä oikein tiellä vedättää niin sai karstatkin kyytiä,tulipa vaan mieleen toi säätö,no kone alkaa tossa puhaltamaan senverran että ehtoo jo häämöttää...
Taavetille saa uuden keväään kun laittaa koneen uuteen uskoon.
Jos työn viitsii tehdä itse,osiin ei hirveesti rahaa kulu.
Eihän sun taavi ole kuin 50v ja rapiat.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: Venttiilien säätötarvetta? 990
Muistanko väärin, että vanhemmissa impleissä ohjeellinen venttiilinvälys oli isompi kuin näissä uudemmissa? Kannattaa ne joskus, esim. parinkymmenen vuoden välein tarkistaa. Useimmin taitaa säätö hiipiä niin päin, että välys kasvaa.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Venttiilien säätötarvetta? 990
Juu eihän tuo vanha vielä ole kun 61 vuoden 850 on,MUTTA kun on perikunnanvehje eikä veli siihen kustannuksiin ota mitään osaa,etä kaikki jäis itelle maksettavaksi,ja paljon olis muutakin laitettavaa siinä,väljää siellä sun täällä että ei halvaksi tule,päälisinpuolin on kyllä semmonen monikakku päältä kaunis heh!
Järkevämpää olis tehä remontti tohon 275 Natikkaan kun siinä parempi aihio,no aikansa kutakin...
Järkevämpää olis tehä remontti tohon 275 Natikkaan kun siinä parempi aihio,no aikansa kutakin...
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: Venttiilien säätötarvetta? 990
Kyllä on pieni vaiva venttiilien säätö, ohjekirjan mukaan taisi olla 400 tuntia / kaksi kertaa vuodessa. No kahdesti vuodessa on vähän liikaa, mutta 400 tuntia minusta oikein hyvä säätöväli. Kustannuksia tulee sen tiivisteen verran, eiköhän sekin jouda vaihtoon 400 tunnin välein.
Laittelin tiivisteliimaa kevyesti molemmin puolin ja kevyt kiristys. Saa nähdä vuotaako, hyvin ainakin asettui paikalleen.
Seuraavaksi olisi moottoriöljyn -ja hydeöljyn vaihto suodattimineen sekä tehostajan öljy + suodin. Sitten alkaa olla 800 tunnin huolto tehtynä.
Ja uutta projektia pukkasi hytin puolelle, puhaltimen moottori päästeli savuja siihen malliin, että menee vaihtoon. Onneksi vielä toimii. Samapa vaihtaa hytin uudelleenverhoilun yhteydessä.
Laittelin tiivisteliimaa kevyesti molemmin puolin ja kevyt kiristys. Saa nähdä vuotaako, hyvin ainakin asettui paikalleen.
Seuraavaksi olisi moottoriöljyn -ja hydeöljyn vaihto suodattimineen sekä tehostajan öljy + suodin. Sitten alkaa olla 800 tunnin huolto tehtynä.
Ja uutta projektia pukkasi hytin puolelle, puhaltimen moottori päästeli savuja siihen malliin, että menee vaihtoon. Onneksi vielä toimii. Samapa vaihtaa hytin uudelleenverhoilun yhteydessä.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: Venttiilien säätötarvetta? 990
Nyt neuvoja, mitä kannattaa tehdä:
Nelospytyn suutin vuotaa polttoainetta ulospäin, eli suuttimen juuresta nousee löpöä. Kiristänkö varovasti momenttiavaimella sallittuun momenttiin vai pitääkö käyttää irti koko suutin? Ei sitä paljon tule, mutta lohko kastuu pikkuhiljaa. Olis hyvä saada vuoto loppumaan, kun venttiilikopan tiiviste ei vuoda enää...
Nelospytyn suutin vuotaa polttoainetta ulospäin, eli suuttimen juuresta nousee löpöä. Kiristänkö varovasti momenttiavaimella sallittuun momenttiin vai pitääkö käyttää irti koko suutin? Ei sitä paljon tule, mutta lohko kastuu pikkuhiljaa. Olis hyvä saada vuoto loppumaan, kun venttiilikopan tiiviste ei vuoda enää...
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: Venttiilien säätötarvetta? 990
Vaihtoehtoja on muutama:
-pinnapulttien kiristys voi auttaa jos ovat löysällä
-jos ottaa suuttimen irti niin reiän pohjalla oleva kupariprikka pitää uusia tai vanha liekittää
-todennäköisin syy on että suutinrunko vuotaa.Tähän vaihtoehtoon olen itse törmännyt ja olen laittanut tilalle käytetyn suutinrungon.
Kumma kyllä vuotavaa suutinrunkoa on vaikea saada pitämään.
-pinnapulttien kiristys voi auttaa jos ovat löysällä
-jos ottaa suuttimen irti niin reiän pohjalla oleva kupariprikka pitää uusia tai vanha liekittää
-todennäköisin syy on että suutinrunko vuotaa.Tähän vaihtoehtoon olen itse törmännyt ja olen laittanut tilalle käytetyn suutinrungon.
Kumma kyllä vuotavaa suutinrunkoa on vaikea saada pitämään.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: Venttiilien säätötarvetta? 990
Väittäisin, että suutinrunko vuotaa itsessään.... ja jos pore on (ei välttämättä mitenkään silmin havaittava) vuoto pahenee mitä enemmän osia kiristelee...
Jos suuttimen alla oleva tiiviste vuotaisi, alkaisi aikas moinen "paukutus" hetken päästä kun palopaineet tulee reikää pitkin ulos.....
Jos suuttimen alla oleva tiiviste vuotaisi, alkaisi aikas moinen "paukutus" hetken päästä kun palopaineet tulee reikää pitkin ulos.....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Sivu 1 / 2 • 1, 2
Similar topics
» DB 900 venttiilien säätö
» 900 venttiilien säätö
» 990 Selectamaticin kansi ja venttiilit
» Venttiilien säätö 880 selectamatic
» 900 venttiilien säätö
» 990 Selectamaticin kansi ja venttiilit
» Venttiilien säätö 880 selectamatic
Sivu 1 / 2
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa