Venttiilien säätö 880 selectamatic
+4
jusape
mattkau
puolimoottori
Taavettise880
8 posters
Sivu 1 / 2
Sivu 1 / 2 • 1, 2
Venttiilien säätö 880 selectamatic
Ohjekirja ei mainitse venttiilien säädöstä, miten lienee mitkä on välykset ja mikä on oikea järjestys? Suuttimet huollettiin mutta käyntiin ei keksintöä saa, ilmattu on useampaan kertaan tuloksetta. Venttiilivälykset pitäisi kuulemma tarkastaa vielä.
Taavettise880- David Brown : Selectamatic 880 -66
Viestien lukumäärä : 42
Vs: Venttiilien säätö 880 selectamatic
Eipä hättää löytyihän ne oikeat välykset, säädetty on ja käyntiin ei ees lupaa, valkosta savua vaan tuuppaa, eli löpö ei pala.
Väkisinkin tulee mieleen että ny on tontilla väärän merkkinen keksintö. Coventryssä tehty toinen merkki käynnistyy kyllä vaikka olis puristuksetkin kateissa.
Väkisinkin tulee mieleen että ny on tontilla väärän merkkinen keksintö. Coventryssä tehty toinen merkki käynnistyy kyllä vaikka olis puristuksetkin kateissa.
Taavettise880- David Brown : Selectamatic 880 -66
Viestien lukumäärä : 42
Vs: Venttiilien säätö 880 selectamatic
Oliko kone käyntikuntoinen ennen suutinremppaa?
Jos on pitkään seisonut traktori kyseessä, niin voi olla männänrenkaat juminut. Voisi ehkä pilotilla kokeilla, josko sillä lähtisi.
Jos on pitkään seisonut traktori kyseessä, niin voi olla männänrenkaat juminut. Voisi ehkä pilotilla kokeilla, josko sillä lähtisi.
puolimoottori- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 29
Taavettise880 likes this post
Vs: Venttiilien säätö 880 selectamatic
Jatketaan kyselyä. Tosiaan, milloin käynyt viimeksi. Onko pumppu ollut irti? Siinä on käyttöpyörässä vinot hampaat, niin helppo puottaa paikalleen sen verran väärään asentoon ettei käynnisty.
Sen verran vois vielä kääntää puukkoa haavassa ja kertoa, että riippumattomien asiantuntijoiden, monienkin mielestä AD3/55 on paras tuon ajan kolmesylinterinen traktorin moottori, parempi myös kuin Perkins
Sen verran vois vielä kääntää puukkoa haavassa ja kertoa, että riippumattomien asiantuntijoiden, monienkin mielestä AD3/55 on paras tuon ajan kolmesylinterinen traktorin moottori, parempi myös kuin Perkins
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Taavettise880 likes this post
Vs: Venttiilien säätö 880 selectamatic
Pumpun ruiskutusajoitus siellä on nyt varmaankin pielessä.
Josko kerran harmaata savua tulee, niin on joko rajusti myöhäisellä, tai mahdollisesti aikaisella.
Josko kerran harmaata savua tulee, niin on joko rajusti myöhäisellä, tai mahdollisesti aikaisella.
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Taavettise880 likes this post
Vs: Venttiilien säätö 880 selectamatic
Jos ruiskutuspumppua on käytetty irti eikä moottori sen jälkeen käynnisty niin ajoitus siellä on pielessä. Ruiskutuspumppua käyttää vinohampainen hammaspyörä suoraan nokka-akselilta ja pumpun takaisinasennuksessa on tarkka juttu että menee ajoitus kohdilleen. Voihan kokeilla suihkuttaa jarrukliineriä ilmanputsaria kohti hyvältä etäisyydeltä, ainakin 30 sentin päästä samalla kun starttaa. Todennäköisesti hörähtää käymään, mutta jos ei jää käyntiin niin ajoitus on pahoin pielessä.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Taavettise880 likes this post
Vs: Venttiilien säätö 880 selectamatic
Pumppu on entisen omistajan toimesta huollettu pari vuotta sitten, keksinnöllä ajettiin pari viikkoa sitten viimeksi. Suuttimet kävi huollossa, jonka jälkeen ei käynnisty. Kuulemma hankala ilmattava, vaan onko sen kummempi kuin muutkaan samalla pumpulla.
Pilottia voin vielä koittaa lähtiskö sillä sitten. Pumpun ajoitus tuskin on muuttunut, ellei sitten hammasrattaita ole rikki. Viime kesänä ajettiin , jolloin käynti muuttui vähän epätasaisemmaksi ja käynnistyvyys huononi. Talven seisoi pressun alla, keväällä taas ajettiin. No joo, täytynee soitella jollekin pajalle jos ensi talveksi päivähoitoon ja viat korjattavaksi.Tai sitte pistetään ”lihoiksi”, ois tässä muutakin tekemistä, kuin tuon kanssa taistella.
Pilottia voin vielä koittaa lähtiskö sillä sitten. Pumpun ajoitus tuskin on muuttunut, ellei sitten hammasrattaita ole rikki. Viime kesänä ajettiin , jolloin käynti muuttui vähän epätasaisemmaksi ja käynnistyvyys huononi. Talven seisoi pressun alla, keväällä taas ajettiin. No joo, täytynee soitella jollekin pajalle jos ensi talveksi päivähoitoon ja viat korjattavaksi.Tai sitte pistetään ”lihoiksi”, ois tässä muutakin tekemistä, kuin tuon kanssa taistella.
Taavettise880- David Brown : Selectamatic 880 -66
Viestien lukumäärä : 42
Vs: Venttiilien säätö 880 selectamatic
Pilotin avulla lähtee kyllä käymään, mutta käy sekunnin pari. Ajoitusko sitten pielessä? Mikä sen nyt olis muuttanut.
Taavettise880- David Brown : Selectamatic 880 -66
Viestien lukumäärä : 42
Vs: Venttiilien säätö 880 selectamatic
Ajoitus pysyy selectamaticissa kohdallaan ilman pumpun käyttöakselin laakerivauriota. Punaisissa kolmipyttyisissä esiintyi sellaista, että pumpun akselin tukilaakeri saattoi pettää voitelun puutteessa, jolloin pumpun hammaspyörä siirtyi laakerin kasvaneen välyksen verran väärään suuntaan. Tuo ominaisuus korjattiin parantamalla kyseisen laakerin voitelua ja noin periaatteessa tuo ongelma on selectassa tuntematon. Mutta emme voi tietää, voiko käydä niin, että pitkän joutilaisuuden surauksena tuo laakeri kuitenkin vaurioituu ja ajoitus muuttuu. Pitääpä vielä miettiä mikä tuossa voisi mättää.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Taavettise880 likes this post
Vs: Venttiilien säätö 880 selectamatic
Ettei nyt olisi käynyt niin, että ne suuttimen avautumispaineet on ruuvattu liian korkealle, eikä vanha pumppu jaksa enää avata. En nyt avautumispaineita muista, mutta omistani olen n. 20bar alemmas ohjearvosta jättänyt.
Ruiskusuutintestereiden mittarien oikein näyttöönkään ei voi aina luottaa ,että voi olla huomattavasti ohjearvoa korkeammallakin.
Suutintestereitäkin saa nykyään niin edukkaasti, että samalla rahalla sa itselle testerin, kuin mitä suutinsäätö korjaamolla maksaa.
https://eur.vevor.com/injector-nozzle-tester-c_10329/diesel-injector-nozzle-tester-dual-scale-0-600-bar-pop-pressure-tester-0-60mpa-p_010783068030?adp=gmc&utm_source=google&utm_campaign=14579388614&utm_term=127133867739&gclid=CjwKCAjwtuOlBhBREiwA7agf1rw8Iqlq33DoJO_PPryKAykQK88LTUIighyWX8B-pqKVKpWXAogL_hoCB4sQAvD_BwE
Ruiskusuutintestereiden mittarien oikein näyttöönkään ei voi aina luottaa ,että voi olla huomattavasti ohjearvoa korkeammallakin.
Suutintestereitäkin saa nykyään niin edukkaasti, että samalla rahalla sa itselle testerin, kuin mitä suutinsäätö korjaamolla maksaa.
https://eur.vevor.com/injector-nozzle-tester-c_10329/diesel-injector-nozzle-tester-dual-scale-0-600-bar-pop-pressure-tester-0-60mpa-p_010783068030?adp=gmc&utm_source=google&utm_campaign=14579388614&utm_term=127133867739&gclid=CjwKCAjwtuOlBhBREiwA7agf1rw8Iqlq33DoJO_PPryKAykQK88LTUIighyWX8B-pqKVKpWXAogL_hoCB4sQAvD_BwE
Viimeinen muokkaaja, puolimoottori pvm To Heinä 20 2023, 13:36, muokattu 1 kertaa
puolimoottori- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 29
Taavettise880 likes this post
Vs: Venttiilien säätö 880 selectamatic
jos pumppua ei ole irrotettu ei se itekseen muutu jollei joku ole menny rikki.
Suuttimet kai huollettiin sen vuoksi kun oli käyntihäiriöitä?
Kannattaa vaihtaa suodattimet jos ei tietoa koska vaihdettu ja kurkata tankkiin mitä näkyy...
Ei ole sen kummempi ilmattava kuin muutkaan,lopuksi startilla pyörittää aineet suuttimille,käsipumpulla suurempi homma.
Noilla on ainakin omat saatu toimimaan monesti.
Suuttimet kai huollettiin sen vuoksi kun oli käyntihäiriöitä?
Kannattaa vaihtaa suodattimet jos ei tietoa koska vaihdettu ja kurkata tankkiin mitä näkyy...
Ei ole sen kummempi ilmattava kuin muutkaan,lopuksi startilla pyörittää aineet suuttimille,käsipumpulla suurempi homma.
Noilla on ainakin omat saatu toimimaan monesti.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Taavettise880 likes this post
Vs: Venttiilien säätö 880 selectamatic
Suuttimet huollettiin käyntihäiriön takia, suodattimet on vaihdettu, ilmattu niinkun pitääkin. Joku näihin perehtyneempi sai lopulta omansa hinaamalla käyntiin, kun akku alkoi hiipumaan. Kokeilen vielä ehkä senkin, keksintö on Isojoella, tietääkö kukaan lähimaisemissa verstasta mistä voisi kysyä apuja, ite asun pääkaupunkiseudulla ja sinne ei kyllä lähetä konetta kuskaamaan. Parille traktorikorjaamolle soitin, mutta kuulemma uudempien(tuottavampien) kanssa touhuavat mieluummin, hintakin lienee sen mukainen.
Loma loppuu huomenna ja traktori jää noille sijoilleen taivasalle ensi kevääseen asti, tuskinpa aika sitä korjaa, vaikka monasti kuulee sanottavan, että kyllä aika haavat parantaa.
Loma loppuu huomenna ja traktori jää noille sijoilleen taivasalle ensi kevääseen asti, tuskinpa aika sitä korjaa, vaikka monasti kuulee sanottavan, että kyllä aika haavat parantaa.
Taavettise880- David Brown : Selectamatic 880 -66
Viestien lukumäärä : 42
Vs: Venttiilien säätö 880 selectamatic
Jos traktori jää ulos seisomaan, huolehdi kuitenkin, että pakoputken päässä on sateensuoja. Ilman sitä vesi menee sisään ja syövyttää venttiilit ja sylinterit pilalle. Myös vaihdekeppien päälle ämpäri nurinpäin, niin ei pääse vesi vaihteistoonkaan keppien juurista.
MikkoT- David Brown : 30D
DBTCF:n jäsen nro : 13
Viestien lukumäärä : 103
Taavettise880 likes this post
Vs: Venttiilien säätö 880 selectamatic
Tuliko ilmatessa suuttimille varmasti ainetta kunnolla?
Jos pelkällä käsipumpulla pumppasit niin löysääppä suutin putket vielä kerran ja starttaa että ainetta tulee varmasti.
Meillä ei oikeen tahtonu saada käsipumpulla tehtyä ja kun startilla teki homma alko toimimaan.
Kovin pitkää starttausta ei muutenkan tarvita kun kaikki on ok,jos ei käy on joku vialla,jos pelkästää suuttimet nyt ollu irti ei pitäs pumpussa ja muuallakaan ilmaa olla,muutin tehtävä alusta asti.
Jos pelkällä käsipumpulla pumppasit niin löysääppä suutin putket vielä kerran ja starttaa että ainetta tulee varmasti.
Meillä ei oikeen tahtonu saada käsipumpulla tehtyä ja kun startilla teki homma alko toimimaan.
Kovin pitkää starttausta ei muutenkan tarvita kun kaikki on ok,jos ei käy on joku vialla,jos pelkästää suuttimet nyt ollu irti ei pitäs pumpussa ja muuallakaan ilmaa olla,muutin tehtävä alusta asti.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Taavettise880 likes this post
Vs: Venttiilien säätö 880 selectamatic
On sitä startilla pyöritetty, polttoainetta tulee putkista, käsipumpulla ei kyllä sinne asti saanut nousemaan. Talveksi peittelen useamman pressun alle, niin ei sateet ainakaan tee tuhojaan, miten sitte lienee maasta nouseva kosteus alapuolelta.
Ruostetta ainakin tulee lisää.
Ruostetta ainakin tulee lisää.
Taavettise880- David Brown : Selectamatic 880 -66
Viestien lukumäärä : 42
Vs: Venttiilien säätö 880 selectamatic
Kyllä minä vahvasti sitä mieltä olen, että vika on liian korkeissa avautumispaineissa. Jos käyntihäiriötä oli jo ennestään, niin mahdollisesti oli jo merkki siitä, että jakajapumppu ei tee riittävää painetta.
Voihan ne suuttimet ja putket kääntää sivulle ja katsoa, miten hyvin ne ruikkii, jos on hyvin katkonaista ja heikkoa sumua, niin vika melko varmasti on siinä. Käsinkin voi säätöä ruuvata puoli kierrosta auki ja katsoa, miten vaikuttaa.
Voihan ne suuttimet ja putket kääntää sivulle ja katsoa, miten hyvin ne ruikkii, jos on hyvin katkonaista ja heikkoa sumua, niin vika melko varmasti on siinä. Käsinkin voi säätöä ruuvata puoli kierrosta auki ja katsoa, miten vaikuttaa.
puolimoottori- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 29
Vs: Venttiilien säätö 880 selectamatic
Startatessa pitää pakoputkesta tulla reippaasti harmaata usvaa, joka on sen merkki että seos on tarpeeksi paksua tavaraa moottorin käynnistymiseksi. Jos uhkua tulee liian vähän niin se ei vaan syty. Pilotilla käynnistäessä kampeen tulee lisää vauhtia ja eetterin sekainen seos syttyy helposti, jonka takia moottorin pitäisi kyllä jäädä käyntiin vähemmälläkin syötöllä. Jokin tässä nyt ei oikein täsmää.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Venttiilien säätö 880 selectamatic
Juu kyllä se ilmeisesti polttoainetta ruikkii, josko kerran startatessa harmaata savua lykkää putkesta.
Jos suuttimet ei aukeaisi, ei tulisi niitä savumerkkejäkään.
Jos suuttimet ei aukeaisi, ei tulisi niitä savumerkkejäkään.
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: Venttiilien säätö 880 selectamatic
jusape kirjoitti:Juu kyllä se ilmeisesti polttoainetta ruikkii, josko kerran startatessa harmaata savua lykkää putkesta.
Jos suuttimet ei aukeaisi, ei tulisi niitä savumerkkejäkään.
Voi vain tulla ruiskutus aivan liian myöhään ja satunnaisesti, jos pumppu liian tiukille joutuu.
Kerran yksi kaveri haasteli, kun ei vanha ford meinannut enää millään käynnistyä, niin syynä oli pumpun heikkous ja asia korjaantui ainakin väliaikaisesti säätämällä avautumispaineet alemmas.
puolimoottori- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 29
Vs: Venttiilien säätö 880 selectamatic
Liian korkeat avautumispaineet vanhalle pumpulle pystyy tekemään juuri niin, että kun starttaa ja syöttö on silloin suurella, se jaksaa pukata polttoainetta sen verran että putki puhaltelee haikuja, mutta ei tarpeeksi että syttyisi. Kun pilotin kanssa laittaa koneen tulille, se käynnistyy, mutta kun säädin vetää kuormittamattoman koneen heti minimisyötöille, ei suuttimista tule enää tarpeeksi tavaraa pitämään konetta käynnissä. Minusta avautumispaineiden alentamista kannattaa kokeilla.
Jos suuttimen ottaa irti ja laittaa putken niin, että suuttimen saa siihen kiinni, ja starttaa, ei maallikko osaa suihkauksesta päätellä muuta kuin että näyttää suihkuttavan, mutta miten paljon? Vanhoissa koneissa on aika tavallista käyttää ohjekirjasta poiketen selvästi alempia avautumispaineita.
Jos suuttimen ottaa irti ja laittaa putken niin, että suuttimen saa siihen kiinni, ja starttaa, ei maallikko osaa suihkauksesta päätellä muuta kuin että näyttää suihkuttavan, mutta miten paljon? Vanhoissa koneissa on aika tavallista käyttää ohjekirjasta poiketen selvästi alempia avautumispaineita.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Venttiilien säätö 880 selectamatic
Suutin putkista ruikkii polttoainetta, putket kun kiertää kiinni savu paksunee. Suutin paineitten säätöä vois ajatella, tai sitten olisko parempi kuitenkin laittaa pumppu uudelleen huoltoon, mikälie ollut syynä aiempaan huoltotarpeeseen. Onko siinä pumpun irrotuksessa sen kummemmin ihmettelemistä vai voiko vain suoraan nostaa pois? On koneitten kanssa pelaamisesta jo nelisenkymmentä vuotta aikaa, niin kaikkea ei millään muista.
Taavettise880- David Brown : Selectamatic 880 -66
Viestien lukumäärä : 42
Vs: Venttiilien säätö 880 selectamatic
Onhan se mahdollista juu, että pumppu on pilattu huonolla huollolla / halpissuodattimilla / vettä ollut polttoaineessa yms.....
Eli lienee sellainen tapaus sitten, että vaatii uuden nestepään.
Missäköhän dieselhuollossa se pumppu lie olleen viimeksi laitettavana - ja mitä sille lie silloin tehty ?
Eli lienee sellainen tapaus sitten, että vaatii uuden nestepään.
Missäköhän dieselhuollossa se pumppu lie olleen viimeksi laitettavana - ja mitä sille lie silloin tehty ?
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Taavettise880 likes this post
Vs: Venttiilien säätö 880 selectamatic
Pumppu on kiinni kolmella mutterilla ja se nouse paikaltaan sen kun nostaa vaan. Mutta takaisiasennuksessa pitää olla tarkkana että käyttöhammaspyörä menee nokka-akselin hammaspyörään ryntöön oikeaan kohtaan. Traktorin vasemmalla puolella pitäisi oleman vauhtipyörän kohdalla ehkä noin 8 mm reiät ja niiden vieressä vielä yksi reikä, johon on tungettu samankokoinen tappi. Tuolla tapilla voi lukita kampiakselin ruiskutuksen aloituskohtaan ykköspytylle ja pumpusta pitäisi löytyä sivuluukun takaa merkit, joiden pitää olla kohdallaan kun hammaspyörät on kohdillaan.
Edellinen pumppuremontti on voinut olla tiivisteidenvaihtoremontti. Se nestepää on aika arvokas laittaa uusi ja saattaa olla jo nykyään pieniä vaikeuksia löytää Taavetin kolmepyttyiseen tarvittavat osat jos ne eivät ole suoraan vaihtokelpoiset esim. MF 135 tai Ford 3000:n pumppujen kanssa, jotka pyörivät eri suuntaan.
Suutinten avautumispaineiden alentaminen on pieni ja halpa testi ennen isompia operaatioita.
Edellinen pumppuremontti on voinut olla tiivisteidenvaihtoremontti. Se nestepää on aika arvokas laittaa uusi ja saattaa olla jo nykyään pieniä vaikeuksia löytää Taavetin kolmepyttyiseen tarvittavat osat jos ne eivät ole suoraan vaihtokelpoiset esim. MF 135 tai Ford 3000:n pumppujen kanssa, jotka pyörivät eri suuntaan.
Suutinten avautumispaineiden alentaminen on pieni ja halpa testi ennen isompia operaatioita.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Taavettise880 likes this post
Vs: Venttiilien säätö 880 selectamatic
Entisen omistajan mukaan pumppu huollettu oikeassa diesel korjaamossa, jotain oli ollut jumissa, enempää ei osannut sanoa. Kokeillaan nyt tuossa alkusyksystä avautumispaineita laskea paikan päällä, levätköön siihen saakka pressun alla. Oishan tuolle töitä ollut vaan tehdäänpä ensi kesänä, jos tuon liikkeelle saa.
Kiitokset kaikille osaavista vastauksista ja mukavaa kesän jatkoa.
Kiitokset kaikille osaavista vastauksista ja mukavaa kesän jatkoa.
Taavettise880- David Brown : Selectamatic 880 -66
Viestien lukumäärä : 42
Vs: Venttiilien säätö 880 selectamatic
Erään "oikean dieselkorjaamon" tuotteissa on ollut yhden jos toisenkin osan kanssa kuulemma "pikkaisen kestävyys ja toimintaongelmia" , esim nestepäät ei ole kestääneet edes vähäisellä käytöllä kuin hyvä jos takuuajan verran .....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Sivu 1 / 2 • 1, 2
Similar topics
» DB 1200 ulosoton kytkin
» DB 900 venttiilien säätö
» taavi 990 selectamatic kytkin säätö
» Venttiilien säätötarvetta? 990
» 990 Selectamaticin kansi ja venttiilit
» DB 900 venttiilien säätö
» taavi 990 selectamatic kytkin säätö
» Venttiilien säätötarvetta? 990
» 990 Selectamaticin kansi ja venttiilit
Sivu 1 / 2
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa