Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

880 Implematic nostolaitemysteeriö ?

+6
Jyryytin
käyttäjä
outsider
mattkau
erkki
elektroonikko
10 posters

Sivu 1 / 2 1, 2  Seuraava

Siirry alas

 880 Implematic nostolaitemysteeriö ? Empty 880 Implematic nostolaitemysteeriö ?

Viesti  elektroonikko Ma Huhti 22 2013, 09:09

Ohessa kuvat, PDF-tiedostot on aika suuria, joten eivät lataannu sekunnissa:
http://www.sewmanyflags.com/nostolaite.pdf
http://www.sewmanyflags.com/nostolaite0.pdf
Vehjes toimii seuraavasti:
Työnnät vipua eteen nostovarret laskee, kun helpotat vivusta varret nousevat ylös, siis varret pysyvät alhaalla vain vipua painamalla.
Takakauhalla se on ihan hyvä, mutta levyt, äkeet ja aurat ei oiken pelitä. Edellinen omistaja ei tiennyt muutoksen alkuperää, totesi varsien nousevan ja laskevan.
Minulle kelpaisi alkuperäinen viritys ja olen halukas sen myös rakentamaan, kunhan perehdyn laitteen saloihin.
Tietääkö Erkki onko tuota muutosta tehty enempi vanhoihin Taaveihin?

elektroonikko
elektroonikko

David Brown : David Brown 880 Implematic 1963
DBTCF:n jäsen nro : David Brown 990 Implematic 1963
Viestien lukumäärä : 90
Ikä : 78
Paikkakunta : Lahti / Luhanka

Takaisin alkuun Siirry alas

 880 Implematic nostolaitemysteeriö ? Empty Vs: 880 Implematic nostolaitemysteeriö ?

Viesti  erkki Ma Huhti 22 2013, 10:23

Ei varmaankaan ole kovin yleinen viritys tuon näköinen.

Vaijeri joka kuvassa näkyy, menee syvyydensäätöventtiilille. Alunpitäen vaijerin toinen pää kiinnitettiin työntövarressa olevaan jousella toimivaan tunnustelijaan, joka tunnusteli auran työsyvyyttä ja antoi nosto- ja laskuimpulsseja vaijerin kautta venttiilille. Tässä tapauksessa tuo toiminto on joutilaana.

Alkuperäinen systeemi voi olla purettuna sen verran ettei sitä saa palautettua ihan sormia napsauttamalla, mutta kyllä kai tuonkin saa toimimaan tyydyttävästi.

Hydraulipumppu on ulosottovaihteen sisällä ja varsinainen nosto- ja laskuventtiili on suoraan pumpun päällä olevassa venttiililohkossa. Sen näkee kun avaat ulosottovaihteen yläpinnalla, etureunassa, hieman keskilinjalta vasemmalle olevan propun jossa on syvennys puolen tuuman sisäpuoliselle nelikulma-avaimelle. Reijästä näkyy tarkkaan ottaen pultti, joka liikuttaa lohkossa olevia venttiilejä. Kun pultti on alhaalla niin varret nostaa, kun pultti on ylhäällä, varret laskee ja siinä puolivälissä nostolaite pitää. Sinun kannattaa nyt kokeilla olemassa olevalla vivulla nuo asennot ja laittaa vipuun kitka- tai kolokaari, jotta saat sen pysäytettyä aina oikeaan kohtaan. Pitoasento on todennäköisesti aika tarkka haettava, mutta kyllä se siellä on uutena ollut. Suosittelen laittamaan vipuun sellaisen systeemin, että nostamista varten täytyy vetää vipua taaksepäin ja jousi vetää vivun pitoasentoon kun otteen hellittää. Jos vivun unohtaa taakse nostoasentoon niin pumppu jää jatkuvasti paineelliseksi ja se pyörittää paineöljyä ylipaineventtiilin kautta, kuumentaa öljyä ja kuluttaa pumppua.

Jos pitoasento on pultista kateissa niin joudut käyttämään venttiiliä pöydällä ja tutkimaan mikä siinä on vialla. Lohkossa on kolme venttiiliä:

Painekanavassa takaiskuventtiili, jonka kautta öljy menee sylinterilinjaan. Pito/laskuventtiili päästää öljyn pois sylinterilinjasta ollessaan auki kun pultti on ylhäällä. Nostoventtiili päästää öljyn voiteluputkistoon ollessaan auki pultti ylhäällä. Pultti alhaalla se menee kiinni ja tulppaa voiteluputkiston linjan, jolloin öljy menee samasta kanavasta takaiskuventtiilin kautta sylinterilinjaan. Myös pito/laskuventtiili on silloin kiinni. Noiden asentojen välissä on sellainen korko jossa pito/laskuventtiili on kiinni ja nostoventtiili auki.

Vanhoissa koneissa vuotaa usein männän tiiviste ja joskus myös istuimen oikealla puolella oleva syvyydensäätöventtiili, jolloin nostolaite ryömii hissukseen alas myös pitoasennossa, joten tilkittävää saattaa olla vähän eri puolilla.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5095

Takaisin alkuun Siirry alas

 880 Implematic nostolaitemysteeriö ? Empty Vs: 880 Implematic nostolaitemysteeriö ?

Viesti  elektroonikko Ma Huhti 22 2013, 10:57

Kiitoksia Erkki!
Tän kevään pärjään tuolla virityksellä, mutta ennen seuraavaa talvea kunnostan nostolaiteen lähinnä alkuperäiseen kuosiin.
Nostolaitteen mäntä on vaihdettu ja sylinteri hoonattu, pumppuun ei ole kajottu, nostaa ikäänsä nähden ihan hyvin.
elektroonikko
elektroonikko

David Brown : David Brown 880 Implematic 1963
DBTCF:n jäsen nro : David Brown 990 Implematic 1963
Viestien lukumäärä : 90
Ikä : 78
Paikkakunta : Lahti / Luhanka

Takaisin alkuun Siirry alas

 880 Implematic nostolaitemysteeriö ? Empty Vs: 880 Implematic nostolaitemysteeriö ?

Viesti  mattkau Ma Huhti 22 2013, 11:40

Vaikka pärjäätkin kevään tuolla systeemillä, niin ehkä kuitenkin kannattais tehdä viiden minuutin pikaremontti. Ainakin sais varret pysyyn alhaalla pitämättä. Kaivaa vaikka rotanhäntäviilalla tuon olemassa olevan kaaren uran etupäähän kolon ja taivuttaa kaarta sivuttain sen verran, että vipu pysyy siinä itsestään. Näin ei sitä vipua tarvitse koko ajan pitää käsin edessä ja voi olla varma ettei pumppu kurnuta koko ajan turhaan.
mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

 880 Implematic nostolaitemysteeriö ? Empty Vs: 880 Implematic nostolaitemysteeriö ?

Viesti  erkki Ma Huhti 22 2013, 11:43

Alluperäisessä systeemissä on nostoakselin oikean puolen päässä, luukun takana eräänlainen jousella toimiva laukaisumekanismi. Kun nostolaite tulee ylimpään asentoon niin loukku napsahtaa uuteen asentoon ja avaa vipujen välityksellä nostoventtiilin. Jos siellä on nuo osat vielä tallella niin ehkäpä ne saa säädettyä vielä toimintaan.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5095

Takaisin alkuun Siirry alas

 880 Implematic nostolaitemysteeriö ? Empty Vs: 880 Implematic nostolaitemysteeriö ?

Viesti  outsider Ma Huhti 22 2013, 17:41

Kultavuoren Lassella Alajärven Koskenvaressa on mutama implen perä ollut .Sieltä vois löyty ehjäkin nostolaitteen käyttövipu.
Kitkalevythän niistä usein on loppu,mutta annakin DBPartsilta niitäkin saa uusia.

Mukava kun tuonikäisen pelin saa toimimaan niinkuin se alunperin on tarkoitettu.

outsider

David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942

Takaisin alkuun Siirry alas

 880 Implematic nostolaitemysteeriö ? Empty Vs: 880 Implematic nostolaitemysteeriö ?

Viesti  käyttäjä Ma Huhti 22 2013, 21:11

erkki kirjoitti:Alluperäisessä systeemissä on nostoakselin oikean puolen päässä, luukun takana eräänlainen jousella toimiva laukaisumekanismi. Kun nostolaite tulee ylimpään asentoon niin loukku napsahtaa uuteen asentoon ja avaa vipujen välityksellä nostoventtiilin. Jos siellä on nuo osat vielä tallella niin ehkäpä ne saa säädettyä vielä toimintaan.
ja niitä rotanloukun himmeleitä saa vielä uutena untamalan mieheltä Suspect

_________________
www.slck.net
www.helevetintunarit.com
käyttäjä
käyttäjä

David Brown : 880 SE Implematic -64
Viestien lukumäärä : 702
Ikä : 62
Paikkakunta : Rautajärvi-Luopioinen-Pälkäne

Takaisin alkuun Siirry alas

 880 Implematic nostolaitemysteeriö ? Empty Vs: 880 Implematic nostolaitemysteeriö ?

Viesti  Jyryytin Ma Huhti 22 2013, 22:08

Itse tuli kanssa aikoinaan tutustuttua 880-implen nostolaitteen saloihin. Ensinnäkin, onko sinulla tuo työntövarsi siinä hahlojen ulkopuolella kiinni, eli työntövarsi ei ole siellä hahlon sisällä?
Sitten asiaan, liikkuuko tuolla vivun alapäässä oleva lätkä, jossa on ruuvi ja joka on lukittu mutterilla samaan aikaan kun käännät vipua? Se säätöruuvi painaa karaa/akselia, joka ohjaa sitä pumpun päällä olevaa venttiilistöä.
Alunperin siitä kohtaa, mistä nyt tuo vipu on nivelletty on se alkuperäinen akseli kääntänyt siellä alumiinikuorisen kuoren alla syvyydensäätö venttiiliä ja samalla sitä kautta on TCU-venttiilin toimintaakin ohjattu.
Kiristä sitä mutteria vivun nivel kohdasta, jos sillä tuo vipu jäisi siihen kohtaan, mihin sen jätät.
Kokeilepa sellaista testiä, että kun traktori on sammuksissa, nosta käsin nostovarsia ylöspäin. Jos nostoakselin oikeasta päästä kuuluu selvä NAPS-ääni silloin kun nostovarret on miltei yläasennossa, niin silloin todennäköisesti se "rotanloukku" toimii ja samalla pumppukin saattaa mennä vapaakierrolla, säädöistä riippuen.

Ja tuolta suomenkielistä korjausohjekirjaa Implematicille :
http://kayttaja.1g.fi/Taavetti/Implematic_Korjauskirja/
Jyryytin
Jyryytin

David Brown : 1490-81
DBTCF:n jäsen nro : 8
Viestien lukumäärä : 571
Paikkakunta : Kokkola

Takaisin alkuun Siirry alas

 880 Implematic nostolaitemysteeriö ? Empty Vs: 880 Implematic nostolaitemysteeriö ?

Viesti  elektroonikko Ma Huhti 22 2013, 23:30

Ensinnäkin, onko sinulla tuo työntövarsi siinä hahlojen ulkopuolella kiinni, eli työntövarsi ei ole siellä hahlon sisällä?
Tuo varsi on vain sen verran paikallaan, että sain takakauhan nostettua pakusta alas, eikä se muutenkaan käy tuohon takakauhaan.
Tuo imblen työntövarren kiinnitys on vähän kumma, koska siinä on kaksi hahloa eikä kumpaankaan mahdu normaalin varren pää.
Jotta varren yläpää tulee keskelle siinä mitää olla toisenlainen kiinnitys tai siihen on tehtävä oma sovitus.
elektroonikko
elektroonikko

David Brown : David Brown 880 Implematic 1963
DBTCF:n jäsen nro : David Brown 990 Implematic 1963
Viestien lukumäärä : 90
Ikä : 78
Paikkakunta : Lahti / Luhanka

Takaisin alkuun Siirry alas

 880 Implematic nostolaitemysteeriö ? Empty Vs: 880 Implematic nostolaitemysteeriö ?

Viesti  erkki Ti Huhti 23 2013, 07:33

Implen oma alkuperäinen työntövarsi on pitkänlainen koska korvake etupäässä on kaukana edessä. Samaten alkuperäisessä varressa on etupään nivel niin pieni että se mahtuu korvakkeeseen, joko oikealle tai vasemalle. Korvakkeita on kaksi siitä syystä, että kun kyntöaura kytketään perään niin auran ja traktorin korvakkeet ei tahdo osua samalle pituusuuntaiselle suoralle. Kahdella korvakkeella on saatu aikaan hieman valinnanvaraa työntövarren linjaan. Minusta IKH:lla on jonkin verran valikoimaa tarviketyöntövarsissa pituuden suhteen. Myös niveliä on ainakin kahta eri kokoluokkaa. Hyvää aluperäisvartta voi olla vaikea löytää.


Viimeinen muokkaaja, erkki pvm Ti Huhti 23 2013, 09:09, muokattu 1 kertaa

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5095

Takaisin alkuun Siirry alas

 880 Implematic nostolaitemysteeriö ? Empty Vs: 880 Implematic nostolaitemysteeriö ?

Viesti  elektroonikko Ti Huhti 23 2013, 08:13

Joo pitkä varsi pitää olla ainakin tuolla takakauhalla.
http://www.ad-turku.fi/verkkokauppa/tyoentoevarsi_2_735_1030-p-371842-165/
http://www.ad-turku.fi/verkkokauppa/tyoentoevarsi_2_2_635_925-p-371841-165/
Ei työkoneitten sovitukset ole ongelma kun pääsen tuonne maalle pajoittamaan koneita.
elektroonikko
elektroonikko

David Brown : David Brown 880 Implematic 1963
DBTCF:n jäsen nro : David Brown 990 Implematic 1963
Viestien lukumäärä : 90
Ikä : 78
Paikkakunta : Lahti / Luhanka

Takaisin alkuun Siirry alas

 880 Implematic nostolaitemysteeriö ? Empty Vs: 880 Implematic nostolaitemysteeriö ?

Viesti  Tessu Ke Huhti 24 2013, 23:23

Joo eipä näytä alkuperäseltä tuo vipuhantaaki kun on tehty tomonen kulissivaihteen levy ympärille?
Ei ainakaanmeidän 850 Taavissa tommosta ole,siinä on kaks vipua päällekkäin toisesta nosta/laskee ja toinen on vaan pelkkä merkkivipu että millä kohin halutaan jotain tapahtuvan,jotainhan virityksiä tuola sitten on tehty jos täytyy kokoajan pitää kahvaa kädellä??
Meillä tuli aikoinaan (ihme kyllä) Taavin mukana sen oma työntövarsikin, tosin sitä tunnustelijaa ei ole koskaan käytetty kun kyntöhommatkin oli vähäisiä eikä sitä oikein muussa kait? tarviikkaan ja eipä nuo vanhat isännät ollu ees perehtyny noihin hienouksiinkaan.
Se on muutes aika vahvaa ja painavaa tekoa tuo Taavin oma varsi kun vertaa tohon McCormikin tikkuun heh,vaihettiin vielä isäukon kans aikana purku 900 Taavin nostovarret niin ovat viel vahvemmat kun alkuperäset kun ovat semmoset L-muotosetkin,sit ruuvattiin viel kiinni molemminpuolin se veivattava korkeudensäätö kun semmoikin jäi,voi sitten veivata puolin ja toisin.
Vanhas Allis Chalmerissa muuten ON molemminpuolin käsisäätönen nostovarren syvyydensäätö,voipi veivata miten vinksalleen vaan!

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

 880 Implematic nostolaitemysteeriö ? Empty Vs: 880 Implematic nostolaitemysteeriö ?

Viesti  elektroonikko To Toukokuu 02 2013, 19:05

Pääsin kokeilemaan Impleä oikein tositoimissa, ostin traktorin perään lapio- jousiäes yhdistelmän merkkiä Kronos 60. http://image.nettix.fi/extra/machineimg/1167201_1167300/tillage-machines-kronos-1167266_b_e8dc6ca4e0ea5722.jpg
Naapurin peräkamarinpoika tuli ihmettelemään jaksaako noin pieni traktori vetää noin levää äestä (275cm) Imple veti oikein raikkaasti, nopealla alueella ja perässä oleva jousiäes kiskoi mennessään lepänjuurakoita pintaan. Ei minkäänlaista epäilystä etteikö 880 Implematic riittäisi harrastelijan tarpeisiin tullen mennen, onhan se riittänyt suuremmillekin tiloille.
En kerkeä nostinlaittenkanssa melskaamaan lukitsen nostovivun äestyksen ajaksi se toimi ihan riittävästi. Itteäni epäilytti jaksaako Implen nostolaite kiskoa Kronoksen maasta, hyvin nosti ja piti työkoneen ylhäällä, joten kunnossa tuntuu pumppu ja sylinteri olevan.


Viimeinen muokkaaja, elektroonikko pvm Pe Toukokuu 03 2013, 08:40, muokattu 1 kertaa
elektroonikko
elektroonikko

David Brown : David Brown 880 Implematic 1963
DBTCF:n jäsen nro : David Brown 990 Implematic 1963
Viestien lukumäärä : 90
Ikä : 78
Paikkakunta : Lahti / Luhanka

Takaisin alkuun Siirry alas

 880 Implematic nostolaitemysteeriö ? Empty Vs: 880 Implematic nostolaitemysteeriö ?

Viesti  Tessu Pe Toukokuu 03 2013, 02:18

HIENOA että pelaa ja voemoo löytyy! ainakin mun mielestä on Taavin nostolaite voimakas jos vähänkin vielä henkeä tallella,eihän sekään nykylaitteille pärjää mutta on tainnu olla aikansa kehittynein?
Noin sitä ainakin sillon markkinoitiin,eikä varmaan turhaan?

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

 880 Implematic nostolaitemysteeriö ? Empty Vs: 880 Implematic nostolaitemysteeriö ?

Viesti  elektroonikko Pe Toukokuu 03 2013, 12:18

Sain pitemmän työntovarren, jolloin saan äkeen enempi maan mukaan suoraan. Nyt äes menee hiukka eturullat alhaalla, samoin lisäpaino takarullanpäälle lisää muokkaimen tehoa. Takakauha jäi myös 820mm varrella kärki ylös joten 735 - 1030 mm varrella saa senkin koukkimaan paremmin. Varren pään joutuu Impleen kaventamaan mittaan; 43mm, jolloin se mahtuu laippojen väliin yläpäästä.... 1.0mm laikalla ja rälläkällä kavennus hoitui hyvin.
elektroonikko
elektroonikko

David Brown : David Brown 880 Implematic 1963
DBTCF:n jäsen nro : David Brown 990 Implematic 1963
Viestien lukumäärä : 90
Ikä : 78
Paikkakunta : Lahti / Luhanka

Takaisin alkuun Siirry alas

 880 Implematic nostolaitemysteeriö ? Empty Vs: 880 Implematic nostolaitemysteeriö ?

Viesti  elektroonikko Ti Heinä 09 2013, 08:23

880 Imple pelaa kun tauti ja syö todella vähän löpöä....olen rattoriin ylen tyytyväinen.  
Nostolaitteen kanssa pärjää ihan hyvin kun opin sen käytön.  päävivulla varret nousee tai laskee, vaijerilla voi asetella kuinka alas varret lasketaan. Kun työkalu on alhaalla päävipu voi olla laskuasennossa (pumppaus pois) kuten pitääkin, eli kaikki toimii ja taakka pysyy ylhäällä vaikka nosto ei ole päällä.
Tuossa 880 -63 ei ole kaksoiskytkintä ei se haittaa nostovarsienkäyttöä kun sen oppii, kytkin on muuten hyvä ja tunnokas.
Teen tuolle vaijerille oman säätimen syksymällä kun kesän remontointikiiret helpottavat
elektroonikko
elektroonikko

David Brown : David Brown 880 Implematic 1963
DBTCF:n jäsen nro : David Brown 990 Implematic 1963
Viestien lukumäärä : 90
Ikä : 78
Paikkakunta : Lahti / Luhanka

Takaisin alkuun Siirry alas

 880 Implematic nostolaitemysteeriö ? Empty Vs: 880 Implematic nostolaitemysteeriö ?

Viesti  outsider Ti Heinä 09 2013, 10:11

Juu ei kaksoiskytkin mikään must ole.
Yksöiskykimellä pärjää hyvin lähes kaikkissa töissä kun käytön oppii.
Lisäksi paljon pitkäikäisempi ja halvempi kunnostaa.
50-luvun vehkeet melkein kaikki yksöiskykimellä ja monet työt tehty.
60-luvun traktoreistakin varmaan liki puolet yksöiskykimellä.

outsider

David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942

Takaisin alkuun Siirry alas

 880 Implematic nostolaitemysteeriö ? Empty Vs: 880 Implematic nostolaitemysteeriö ?

Viesti  Tessu Ke Heinä 10 2013, 13:01

Juu on Taavissa yksöiskytkin meilläkin ja hyvin pärjää,huuonoa on kun ei oo nokkapumppua,pysähtyy nostolaitteet kun kytkin pohjassa,Natikassa taas pyörii pumppu kokoajan,on kaksoiskytkinkin mutta eihän sille käyttöö oo kun ei ole ulosotettavaa voimaa koneille tarvis.
Tasauspyörästönlukko on kyllä hyvä,sillä olen päässy huonoillakin renkailla jotain tekemään ja kehnon paikan yli minne en ois ees uskaltanu mennä normiperällä.
On vaan ollu aina Taavissa hyväntuntunen kytkin ja voimakkaan olonen nostolaite,no kaikki johtuu tietty kunnostakin kaikki kun kuluu käytössä,isäukko aikanaa 850 Taavin kytkinlevyn vaihtokin ja saman ne tais tehä Allikseenkin,siinä oli viel hiililaakerikin joka piti vaihtaa ja kytkimen jousiakin,Natikassa tuntus kytkinremppa olevan edessä?? kun ei oikein tuppaa aina irrottaa

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

 880 Implematic nostolaitemysteeriö ? Empty Nostolaitteen käyttövipu

Viesti  elektroonikko Ma Maalis 12 2018, 09:47

http://www.sewmanyflags.com/nostolaite.pdf
Tuossa ottamassani kuvassa näkyvä vipu käyttää vain pumppua. Varret laskevat vaijerinpäästä vetämällä (TCU) jos pumppu ei nosto-asennossa.
Tuo on aika hankala köyttää ja tuo vaijeri on rispaantunut, joten puran kevällä tuon kaaviokuvan mukaisen mekannismin ja yritän saada koko toiminna tuo pitkään vipuun.

Tässä on ruottalaisilla vähän samaa ongelmaa: https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=29059
 880 Implematic nostolaitemysteeriö ? 46937_sdc10362_1
Systeemi  880 Implematic nostolaitemysteeriö ? 8425_db_imp_1

Eli nyt tuo pitkävipu käyttää vain pumppúa.  Siitä vivun akselista pitäisi välittää alaspäin työtäen liike laakasu venttiiliin, iliman sitä vaijeria.
Jos viisailla Taavetti tietäjillä on ehotuksia kaikki otetaan kiittäen vastaan. Tieto säästää turhalta työltä.

Hanski
elektroonikko
elektroonikko

David Brown : David Brown 880 Implematic 1963
DBTCF:n jäsen nro : David Brown 990 Implematic 1963
Viestien lukumäärä : 90
Ikä : 78
Paikkakunta : Lahti / Luhanka

Takaisin alkuun Siirry alas

 880 Implematic nostolaitemysteeriö ? Empty Vs: 880 Implematic nostolaitemysteeriö ?

Viesti  erkki Ma Maalis 12 2018, 10:12

Tuo vaijeri kiinnitetään jousitettuun työntövarteen kun on tarve kyntää. Vaijerin välityksellä venttiili avautuu lisää tai sulkeutuu lisää sen mukaan miten paljon jousi puristuu kokoon auran vaikutuksesta.

Tämä on implematic- hydrauliikan niksejä.

Varhaisissa implematiceissa ei ollut ns. asennonsäätöä. Kun nostolaitetta piti nostaa halutuun korkeuteen, vedettiin nostovipua taaksepäin, että varret alkoivat nostaa ja kun haluttu korkeus oli saavutettu, piti nostovipua työntää eteenpäin, pitoasentoon.

Systeemissä oli kuitenkin alunpitäen se automatiikka, että kun varret tulivat ylös, naksautti nostoakselin päässä oleva "rotanloukku" nostoventtiilin pitoasentoon, jolloin pumppu jäi pyörimään ilman vastapainetta.

Noin vuonna 1964 systeemiin lisättiin tuo kuvassa näkyvä asennonsäätö. Vaijeri kiinnitetään nostoakselin päässä olevaan mekanismiin, jolloin kyntöhydrauliikan venttiili tunnustelee nostoakselin asennon ja kuljettaja voi säätää nostolaitteen korkeuden liikauttamalla nostovipua eteen tai taakse ja sen seurauksena varret nousevat tai laskevat halutun matkan. Hydraulipumppu on yläasennon ja ala-asennon välissä paineellinen jatkuvasti sen verran, mitä nostolaitteessa olevan työlaitteen paino aiheuttaa painetta.  

Jos ja kun haluat eroon tuosta vaijerisäädöstä, niin ei tavitse muuta kuin päästää vaijeri löysälle, niin, että kyntöhydrauliikan venttiili sulkeutuu kokonaan. Sen jälkeen nostolaite toimii ilman asennonsäätöä: vedä vipu taakse, niin varret nostaa. Kun haluttu korkeus on saavutettu, työnnä vipua eteenpäin, pitoasentoon. Ihan samoin se toimii myös laskettaessa: kun painat vipua eteen, nostolaite alkaa laskeutua ja laskeuduttuaan sopivaan asentoon, vedät vivun pitoasenoon. Oikeastaan siinä ei tule muuta ongelmaa, mutta jos nostosylinerin männässä on kulunut tiiviste (0-rengas), niin nostolaite valuu itsekseen alapäin kun siellä ei ole mitään systeemiä, joka tekisi automaattisesti korjausliikkeen. Männän tiivisteen vaihto ei ole kovin iso homma.

Vanhoissa implematiceissa on vipumekanismit usein sen verran kuluneet, että nostovivusta on hiukan vaikea löytää pitoasento. Varsinaisen nostovivun vieressä oleva merkkivipu kannattaa kääntää siihen asentoon, niin pito löytyy sitten sormituntumalla.


Viimeinen muokkaaja, erkki pvm Ti Maalis 13 2018, 14:23, muokattu 1 kertaa

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5095

Takaisin alkuun Siirry alas

 880 Implematic nostolaitemysteeriö ? Empty Vs: 880 Implematic nostolaitemysteeriö ?

Viesti  elektroonikko Ma Maalis 12 2018, 10:23

Kiitos Erkki!

Tuo mun Taavetti on viellä 4-pyttynen -63, toki siinä on tuo vaikjerinpätkä joka meni siihen työntovarsihimmeliin.
Kun kelit lämpiää täytyy vehjestä purkaa ja tutkaista - siinä voisi nykytraktorin kuskilta päästä itku tuolla virityksellä ja 1-kytkimellä joutuisi vekslailemaan happy
elektroonikko
elektroonikko

David Brown : David Brown 880 Implematic 1963
DBTCF:n jäsen nro : David Brown 990 Implematic 1963
Viestien lukumäärä : 90
Ikä : 78
Paikkakunta : Lahti / Luhanka

Takaisin alkuun Siirry alas

 880 Implematic nostolaitemysteeriö ? Empty Vs: 880 Implematic nostolaitemysteeriö ?

Viesti  erkki Ma Maalis 12 2018, 10:40

No sitten tuo asennonsäätö on tullut vakiovarusteeksi jo 1963. Kun systeemissä on ehyt vaijeri joka on oikein säädetty, niin toimi kai se vieläkin ihan hyvin.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5095

Takaisin alkuun Siirry alas

 880 Implematic nostolaitemysteeriö ? Empty Vs: 880 Implematic nostolaitemysteeriö ?

Viesti  elektroonikko Ma Maalis 12 2018, 18:04

erkki kirjoitti:No sitten tuo asennonsäätö on tullut vakiovarusteeksi jo 1963. Kun systeemissä on ehyt vaijeri joka on oikein säädetty, niin toimi kai se vieläkin ihan hyvin.
Toi on netin mukaan ihan viimestä sarjaa ennen kolmipyttystä. Muistan että jossain oli maininta , että -63 tuli jo kolmipyttysiä.
En ole joutanut Taavetin kimppuun kun tässä on ollut rakentamista ja torpan remontointia lyhyet suvet.  

Nyt keväällä hitsailen juonto- ja kuormausvinssin ja sen perään kevyen metsä/yleiskärrin. Vinssi  on idealtaan kun vanha "joutsalainen" kuormaaja, nyt vaan kauko-ohjattu. Se on tehty järeällä 8.6 HP Runva EWX 9500Q nopealla 12V vinssillä. Vaihdan vaijerin pikkasen ohuempaan sillä pystyn vetämään yli 50m päästä pölkkyä tai rankoja ajouran varteen lähemmäksi. Vinsillä on 2kpl 60 ah akkua rinnan heti puomin vieressä ylläpito lisälaturilla. Vinssi palvelee tukin ajossa tulevana syksynä pitäisi tiluksilta - kaataa viedä 150 kpl näretukkia sahurille. Olis purkuhommaa  muutama heinätalli, ulkorakennus, rankoja vanhoja koivujatehä poltopuiksi  jne. näitä ei pitkälti pelkillä tukkisaksilla kiskota.
elektroonikko
elektroonikko

David Brown : David Brown 880 Implematic 1963
DBTCF:n jäsen nro : David Brown 990 Implematic 1963
Viestien lukumäärä : 90
Ikä : 78
Paikkakunta : Lahti / Luhanka

Takaisin alkuun Siirry alas

 880 Implematic nostolaitemysteeriö ? Empty Vs: 880 Implematic nostolaitemysteeriö ?

Viesti  jusape Ma Maalis 12 2018, 20:22

Mul oli yhes autos 8000lbs 12v sähkövinssi nokalla,  kovin pitkään ei tarvinnu vinssailla kun jo huomas että akkujännite alkaa laskea ja teho hiipumaan. Akkuina 2x100Ah ja auton laturi 100A.

8.6 hp olis jokin 6.3kw, liki täyskuormituksen alaisena 6kw ottaa 12v jännitteellä 6000W / 12v virtaa sellasen 500A.
2x60Ah cca esim 400A, akut on kymmenes minuutis melko tsippinä....
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

 880 Implematic nostolaitemysteeriö ? Empty Vs: 880 Implematic nostolaitemysteeriö ?

Viesti  elektroonikko Ma Maalis 12 2018, 22:48

jusape kirjoitti:Mul oli yhes autos 8000lbs 12v sähkövinssi nokalla,  kovin pitkään ei tarvinnu vinssailla kun jo huomas että akkujännite alkaa laskea ja teho hiipumaan. Akkuina 2x100Ah ja auton laturi 100A.

8.6 hp olis jokin 6.3kw, liki täyskuormituksen alaisena 6kw ottaa 12v jännitteellä 6000W / 12v virtaa sellasen 500A.
2x60Ah cca esim 400A, akut on kymmenes minuutis melko tsippinä....

Jos kiskotaan tonnikuormia kyllä ne akut äkkiä hupenee. Toi on kaikkein helpoin mun toteuttaa, kun otetaan huomioon myös virityksen hinta. Jos olis aikaa enempi paneutua rojektiin VOA- vinssi olisi seuraavaksi helpoin, toki kauko-ohjaus olisi narulla. Noi juonnot on aika kevyitä, ton Runvan etu on nopeus kevyeen vetoon kun veto on kevyt virtaa tarvitaan vähemmän.  100A vaihtovirtalaturilla minäkin ajattelin toteuttaa tuon ylläpidon.  Tietysti hydraulivinssi olisi kova sana, mutta Taavetissa olisi rakennettava VOA pumpun ympärille koko hydrauliikka. Pumppu tarvikkeet + vinssi tulisi hyvä, mutta vähiin tarpeisiini hinnakas. 880 Implematic nostolaitemysteeriö ? Juonto10


Viimeinen muokkaaja, elektroonikko pvm Ti Maalis 13 2018, 10:16, muokattu 1 kertaa
elektroonikko
elektroonikko

David Brown : David Brown 880 Implematic 1963
DBTCF:n jäsen nro : David Brown 990 Implematic 1963
Viestien lukumäärä : 90
Ikä : 78
Paikkakunta : Lahti / Luhanka

Takaisin alkuun Siirry alas

Sivu 1 / 2 1, 2  Seuraava

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa