Punaisten Taavettien käyttöliittymä.
5 posters
Sivu 1 / 1
Punaisten Taavettien käyttöliittymä.
Vanha punainen on erinomainen kasvimaa- ja pihatraktori cabriolet-tyyppisellä ohjaamolla. Siinä ollaan lähellä työstettävää kohdetta ja tuntuma tellukseen on käsin kosketeltava.
Ei niin hyvää etteikö olisi varjopuolia, nimittäin bedaalien jalkatila ei ole tarkoitettu mottimestari Mietaalle eikä muille isokenkäisille. Jään 46-numeroisista lenkkareseista kiinni lattiaan, en ole vielä kokeillut 48-numeroisa kumppareita Ilmeisesti brittifarmerit olivat pienempiä kun me skandinaaviset köriläät? Jos on harkinnassa kaataa cabriolet-Taavetti isoilla saappailla ei kerkeä pelastautumaan
Edelleen pidän Implen ohjauksesta, se on yllättävän kevyt tehostamattomaksi, eikä sitä käsillelyöntiä ole pahemmin esiintynyt vaikka olen ajellut lähimetsissä. Yhden asian haluasin muuttaa pelkästään ergonomisista syistä, ohut liukas ratinkehä nykyaikaisemmaksi, tuosta pikkurillinvahvuisesta pillistä saa huonosti otetta, varsinkin sateella. Mieleeni tuli rakenne: laserilla leikataan kehäaihio levystä, käytetään vanha keskiö johon hitsataan uusi koneistettu kehä kolmella akselinpätkällä, lopuksi päällystetään kehä puulla ja koneistetaan pyöreäksi - onhan cabriolet-tyyppisessä traktorissa oltava GT-ratti. En tiedä onko näihin vanhoihin vermeisiin sovitettu muita ratteja?
Muuten nostolaitemysteerio on selviämässä, teen vaijerille oman säätimen jolla määrittää nostokorkeus, nyt se toimii ihan vaijerin päästä käsin vetämällä.
Ei niin hyvää etteikö olisi varjopuolia, nimittäin bedaalien jalkatila ei ole tarkoitettu mottimestari Mietaalle eikä muille isokenkäisille. Jään 46-numeroisista lenkkareseista kiinni lattiaan, en ole vielä kokeillut 48-numeroisa kumppareita Ilmeisesti brittifarmerit olivat pienempiä kun me skandinaaviset köriläät? Jos on harkinnassa kaataa cabriolet-Taavetti isoilla saappailla ei kerkeä pelastautumaan
Edelleen pidän Implen ohjauksesta, se on yllättävän kevyt tehostamattomaksi, eikä sitä käsillelyöntiä ole pahemmin esiintynyt vaikka olen ajellut lähimetsissä. Yhden asian haluasin muuttaa pelkästään ergonomisista syistä, ohut liukas ratinkehä nykyaikaisemmaksi, tuosta pikkurillinvahvuisesta pillistä saa huonosti otetta, varsinkin sateella. Mieleeni tuli rakenne: laserilla leikataan kehäaihio levystä, käytetään vanha keskiö johon hitsataan uusi koneistettu kehä kolmella akselinpätkällä, lopuksi päällystetään kehä puulla ja koneistetaan pyöreäksi - onhan cabriolet-tyyppisessä traktorissa oltava GT-ratti. En tiedä onko näihin vanhoihin vermeisiin sovitettu muita ratteja?
Muuten nostolaitemysteerio on selviämässä, teen vaijerille oman säätimen jolla määrittää nostokorkeus, nyt se toimii ihan vaijerin päästä käsin vetämällä.
elektroonikko- David Brown : David Brown 880 Implematic 1963
DBTCF:n jäsen nro : David Brown 990 Implematic 1963
Viestien lukumäärä : 90
Ikä : 78
Paikkakunta : Lahti / Luhanka
Vs: Punaisten Taavettien käyttöliittymä.
Cabriolet tulee hiukan ergonomisemmaksi jos keksit keinon siirtää satulaa muutaman sentin taaksepäin. Meikäläisen 45 numeroiset tennarit mahtuu mielestäni varsin hyvin astinlaudoille. Uusia ohjauspyöriä on ollut saatavana ainakin Englannista. Alkuperäisen ratin kehä ei ole ihan langan ohut. Vanhoissa traktoreissa bakeliitti tahtoo kulua pois ja rautalanka tulee näkyviin. Eikö yksi pikakorjausmahdollisuus olisi "ratin suojus" mallia ralliauto, elikkä selainen elastisesta muoviseoksesta tehty vyö, joka venytetään ratin kehän päälle ja kiinnitetän viistosti kiertävällä nauhalla paikalleen.
Se vaijerihomma toimii alunpitäen sekä vetovastussäädön että asennonsäätimen tunnistimena. Vetovastusssäädöllä vaijeri on kiinni työntövarren joustossa ja kun muutetaan asennonsäädölle, se kiinnitetään nostoakselin oikeassa päässä olevaan systeemin, jolloin vaijeri haistelee nostoakselin asentoa. Kun asennonsäätö on käytössä niin nostolaitteen korkeus tottelee nostovivun asentoa, eli mitä kauemmaksi taakse vipu on vedettynä, sen ylempänä ovat varret. Noston hallinta suoraan vaijerista on epämääräistä.
Se vaijerihomma toimii alunpitäen sekä vetovastussäädön että asennonsäätimen tunnistimena. Vetovastusssäädöllä vaijeri on kiinni työntövarren joustossa ja kun muutetaan asennonsäädölle, se kiinnitetään nostoakselin oikeassa päässä olevaan systeemin, jolloin vaijeri haistelee nostoakselin asentoa. Kun asennonsäätö on käytössä niin nostolaitteen korkeus tottelee nostovivun asentoa, eli mitä kauemmaksi taakse vipu on vedettynä, sen ylempänä ovat varret. Noston hallinta suoraan vaijerista on epämääräistä.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Punaisten Taavettien käyttöliittymä.
Jaahas, Erkki ehti vastaamaan sillä aikaa kun olin kirjautumassa sisään. No ei se mitään. Periaatteessa sama viesti olisi minullakin ollut ratista. Kun uuden taavettiratin ostaa, niin ei se kehä ole ihan kuin mehupillistä tehty. Mutta siis pikakorjauksen saa tehtyä vähällä vaivalla. Käy urakkanuppikaupassa ja laita semmonen rattiin. Siitä saa isollakin kouralla napakan otteen. Ja sitten jos haluaa askarrella jonkun muun kuin alkuperäisen ratin, niin minä alottaisin toisesta päästä. Menisin rattikauppaan (lue - hajottamo) ja etsisin omaan käteen käypäsen ratin ja tekisin siihen taavettiin sopivan keskiön tai ottasin sen vanhasta. Siinähän on lieriöreikä (?) ja kiila (varmaan Implessä myös, Selectassa mulla ainakin, muistaakseni 25:ssä oli pooritus).
Nelinelonen saapas mahtuu jalkatilaan ja lähtee pois. Sille pitää vaan käyttötuntien myötä löytää asennot ja liikeradat. Penkin siirto varmaan auttaa sopeutumista.
Nelinelonen saapas mahtuu jalkatilaan ja lähtee pois. Sille pitää vaan käyttötuntien myötä löytää asennot ja liikeradat. Penkin siirto varmaan auttaa sopeutumista.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Punaisten Taavettien käyttöliittymä.
Kallistuisin kyllä suosittelemaan uutta rattia.Marjakankaalla reilut 30eskoa 18 tuuman ratti.Taitaa olla tuuman isompi kuin taavetin alkuperäinen.
Vanhan irroittaminen tarvii sopivan ulosvetäjän.On muuten lujalla.
Onhan se isojen monojen asettelu astinlaudalle tarkkaa.Muutenkin "ohjaamon" ergonomia keskimittaiselle suunniteltu.
Taisi tuo ohjaamon ergonomia ongelma vaivata monia merkkejä vielä 90-luvullakin.
Taavetti sentään laittoi jo 80-luvun alussa modernin cocpitin.
Vanhan irroittaminen tarvii sopivan ulosvetäjän.On muuten lujalla.
Onhan se isojen monojen asettelu astinlaudalle tarkkaa.Muutenkin "ohjaamon" ergonomia keskimittaiselle suunniteltu.
Taisi tuo ohjaamon ergonomia ongelma vaivata monia merkkejä vielä 90-luvullakin.
Taavetti sentään laittoi jo 80-luvun alussa modernin cocpitin.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: Punaisten Taavettien käyttöliittymä.
Jeps, Outsider on oikeassa ratin irroituksen kanssa. Jos sen tahtoo irti yhtenä palana, niin kannattaa aloittaa liuotushoidolla muutamaa päivää aiemmin. Sovitusruoste pehmenee sillä hiukka. Koko irrotusoperaation perusongelma, sen tiukkuuden lisäksi, on pitävän otteen saamisen ongelma. Ratin ja rattiputken väliin ei tahdo mahtua kunnolla mitään ja ratin napa on haittana. Paras värkki mielestäni on sopivan kokoinen olaketta vasten olevan laakerin ulosvetäjä (moisesta värkistä löytyy kuva motonetin koodilla 80-3026, siinä on kaksi puolikasta, jotka vedetään yhteen kahdella jämäkällä pultilla). Sen kun virittää ratin ja putken väliin, niin siihen saa hyvin kiinni rotevan "tavallisen" ulosvetäjän kynnet. Sitten vaan tiukkaamista ja naputtelua vuoronperään. Yleensä on irronnu.
Jos laakerin ulosvedintä ei ole saapuvilla, niin voi yrittää viritellä latanpaloista (tai pilkotusta jousen latista, ei taivu niinkuin normi latta) vastakappaletta ratin taakse.
Jos laakerin ulosvedintä ei ole saapuvilla, niin voi yrittää viritellä latanpaloista (tai pilkotusta jousen latista, ei taivu niinkuin normi latta) vastakappaletta ratin taakse.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Punaisten Taavettien käyttöliittymä.
Tuota ajattelin myös, ilman muuta se on järkevin vaihtoehto.outsider kirjoitti:Kallistuisin kyllä suosittelemaan uutta rattia.Marjakankaalla reilut 30eskoa 18 tuuman ratti.Taitaa olla tuuman isompi kuin taavetin alkuperäinen.
Noista tääppäistä, kyllä se kenkä petaaleihin käy ihan mukavasti, etäisyys penkki-polkimet on minulle ihan hyvä, mutta puikoista pois lähdössä lenkkarit vähän jumittaa.
Tulin juuri perunamaan äestyksestä ja pippurinen 880 Imple veti nopeella kakkosella 3m Kronoksen lapio/jousiäestä että multa pöllysi.
elektroonikko- David Brown : David Brown 880 Implematic 1963
DBTCF:n jäsen nro : David Brown 990 Implematic 1963
Viestien lukumäärä : 90
Ikä : 78
Paikkakunta : Lahti / Luhanka
Vs: Punaisten Taavettien käyttöliittymä.
No mun mielestä on Taavissa taas tilaa yllinkyllin kun vertaa esim. tohon 275 Natikkaan millä talvella lumia pusken,siinä ei penkille nousta eikä sieltä poistuta kuin yhdessä asennossa!
Tietysti meitäkin on erikokosia ja laitteetkin erilaisia,mut Taavissa on muutenkin osat pakattu väljemmin paikoilleen,
toisissa vehkeissä joutuu purkaa puolilaitetta enenkuin voi osan saada irti.
Mieliä ja laitteita on monia,ite olen kyllä aina Taavista tykänny,jotenkin vaan sopii käteen hyvin eipä siitä muuta voi sanoo,jos ehjän sais jostai vielä niin semmosen kyl hommaisin
Tietysti meitäkin on erikokosia ja laitteetkin erilaisia,mut Taavissa on muutenkin osat pakattu väljemmin paikoilleen,
toisissa vehkeissä joutuu purkaa puolilaitetta enenkuin voi osan saada irti.
Mieliä ja laitteita on monia,ite olen kyllä aina Taavista tykänny,jotenkin vaan sopii käteen hyvin eipä siitä muuta voi sanoo,jos ehjän sais jostai vielä niin semmosen kyl hommaisin
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Similar topics
» Taavettien kylmäkäynnistyvyys ja pumppu asiaa
» Taavettien öljynsuodattimet
» taavettien kootut mollaukset
» Pikku Taavettien nopeutus
» kysymystä 60-luvun Taavettien märkäputkikoneista
» Taavettien öljynsuodattimet
» taavettien kootut mollaukset
» Pikku Taavettien nopeutus
» kysymystä 60-luvun Taavettien märkäputkikoneista
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa