990 kylmäkäynnistys
+2
erkki
jussiyy
6 posters
Sivu 1 / 1
990 kylmäkäynnistys
Elikkä 72 vm 990 lähtee kylmänä tosi vaisuilla kierroksilla käyntiin! Lämpöösenä hörähtää heti. Onko ruokapuolella jotai häikkää?
jussiyy- Viestien lukumäärä : 121
Vs: 990 kylmäkäynnistys
Jos häikkä on ruokapauolella niin suuttimet kaipaa kunnostusta. Avautumispaineen voi jättää suosista noin 10 % alle tehtaan arvojen niin vanhakin pumppu jaksaa tehdä tarpeeksi painetta.
Jos puristukset on huonot niin pelkästään venttiilit hiomalla saattaa tilanne parantua merkittävästi.
Kun imusarjahehku on kunnossa niin 990 kyllä lähtee pakkasestakin hyvin käymään vaikka kone olisi jo hieman väsähtänyt.
Jos puristukset on huonot niin pelkästään venttiilit hiomalla saattaa tilanne parantua merkittävästi.
Kun imusarjahehku on kunnossa niin 990 kyllä lähtee pakkasestakin hyvin käymään vaikka kone olisi jo hieman väsähtänyt.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5086
Vs: 990 kylmäkäynnistys
Se, että kone ei kylmänä ota kierroksia heti käynnistyksen jälkeen on enemmänkin normaalia. Homma johtuu siitä, että mäntien päällä oleva lämpötila ei pysty sytyttämään sinne ruiskutetun polttoaineen kunnolla. Asiantila vaan pahenee, jos painetaan kaasua, koska syöttöpumppu syöttää lisää polttoainetta ja savun määrä lisääntyy kierrosluvun nousematta. Myös niin sanotun tupaöljyn käyttäminen pahentaa asiaa, koska lämmitys öljyn setaaniluku (syttymisherkkyys) on tänä päivänä huonompi, kuin moottori polttoaineen. Myös huonossa kunnossa olevat suuttimet pahentavat asiaa. Imusarjaan kytketyn hehkun (Thermostart) avulla saadaan imuilmaa lämmitettyä ja kylmäsavutus vähenemään sekä kierrosherkkyys kylmänä paranemaan. Käytä siis hehkua vielä moottorin käynnistyttyä äläkä paina kaasupoljinta moottorin ollessa kylmä ja katso, että tankissa on moottori polttoainetta (siis ei tupaöljyä). Jos nämä toimenpiteet eivät auta, huollata suuttimet.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: 990 kylmäkäynnistys
Kiitos hyvistä vinkeistä:-)hehkupuolella tuo" vika" sitten lopulta olikin! Ei poksahtanu ja umpikylmältä tarttaillu..ny hehku kunnossa ja käymnistyy ja kiertää eri malliin!!
jussiyy- Viestien lukumäärä : 121
Vs: 990 kylmäkäynnistys
KERRANKIN joku otti tuon setaaniluvun puheeksi ja sen että löpö ei syty hyvin vaan diesel on parempaa!
Itte puhunu samoista asioista JO vuosia eritahoilla mutta kaikki vaan viitaa kintaalla jasanoo että joopa joo!
Ja kokeilemallahan ne erot näkee,hyvä on että tästäkin asiasta edes nyt puhutaan,eihän se ollu ennnevanhaan autoissakaan sama mitä oktaania missäkin käytti,oli jälkikäyntiä,nakutusta ym on vaan unohtunu nykyihmiseltä nuo asiat kun ei saa kuin sitä yhtä bensaakaan kohta
Itte puhunu samoista asioista JO vuosia eritahoilla mutta kaikki vaan viitaa kintaalla jasanoo että joopa joo!
Ja kokeilemallahan ne erot näkee,hyvä on että tästäkin asiasta edes nyt puhutaan,eihän se ollu ennnevanhaan autoissakaan sama mitä oktaania missäkin käytti,oli jälkikäyntiä,nakutusta ym on vaan unohtunu nykyihmiseltä nuo asiat kun ei saa kuin sitä yhtä bensaakaan kohta
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1936
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: 990 kylmäkäynnistys
Niin, lämmitys öljyllä ei ole vaatimuksia setaaniluvun suhteen, koska öljy sytytetään kattilassa kipinän avulla. Dieselmoottorissa sytytetään polttoaine puristuksesta johtuvalla lämmöllä joten setaaniluvulla on suuri merkitys diesel moottorin toiminnan kannalta. Vuosia sitten oli niin, että polttoöljy ja diesel oli samaa tavaraa väriainetta lukuun ottamatta. Tämä ei ole enää totta, "löpö" ja diesel polttoaine ovat kaksi erilaistaa tuotetta. Löpöä ei missään tapauksessa saa käyttää uudenaikaisissa päästönormia täyttävissä diesel moottoreissa eikä vanhatkaan moottorit tykkää siitä. Löpön käyttö johtaa savuttamiseen ja moottorin palotilan koksiintumiseen ja palamistapahtuman myöhentämiseen. Männänrenkaat jumittuvat ja palamatonta polttoainetta joutuu öljytilaan koska kaikki löpö ei kerkeä palamaan tarkoitetussa ajassa.. Pitkän päälle nämä seikat johtavat männänrenkaiden katkeamiseen, mäntien kannaksien vaurioitumiseen, suuttimien tukkeentumiseen, venttiilien palamiseen ja lopulta moottorin vaurioitumiseen. Edellä mainittujen seikkojen vuoksi on nyt markkinoilla niin sanottu moottori polttoaine, jota saadaan käyttää maatalouskäytössä. Tämä tuote on ominaisuuksiltaan sama kun huolto-aseman pistoolista saatava diesel, mutta polttoainesta ei makseta diesel polttoaineen veroa. Siis:
Lämmitys öljy: Käytetään vain ja ainoastaan kattiloissa ja öljy polttimoissa.
Moottori polttoaine: Käytetään diesel moottoreissa joita käytetään maataloudessa (verovapaata käyttöä)
Diesel: Käytetään diesel moottoreissa siinä tapauksessa että ajoneuvon käyttö edellyttää verotettavan polttoaineen käyttöä.
Lämmitys öljy: Käytetään vain ja ainoastaan kattiloissa ja öljy polttimoissa.
Moottori polttoaine: Käytetään diesel moottoreissa joita käytetään maataloudessa (verovapaata käyttöä)
Diesel: Käytetään diesel moottoreissa siinä tapauksessa että ajoneuvon käyttö edellyttää verotettavan polttoaineen käyttöä.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: 990 kylmäkäynnistys
Tietääkseni nykyisin ei saa erikseen lämmityspolttoöljyä ja moottoripolttoöljyä.
Vain moottoripolttoöljyä ja sitä käytetään myös lämmityksessä.
Näin on ollut jo muutaman vuoden ajan.
Vain moottoripolttoöljyä ja sitä käytetään myös lämmityksessä.
Näin on ollut jo muutaman vuoden ajan.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1935
Vs: 990 kylmäkäynnistys
TB:n myyjä sanoi ihan samaa, että heidän talvilaatuinen lämmitysöljy on itseasiassa samasta tankista kuin mottoripolttoöljy. Kysyin juuri sen vuoksi, että kun sitä joskus tulee tankattua traktoriin.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5086
Vs: 990 kylmäkäynnistys
Itse olen käyttänyt vallan "kirkasta" s
Diisseliä! Hinta ero nii minimaalinen että pienillä ajoilla ei haittaa
Diisseliä! Hinta ero nii minimaalinen että pienillä ajoilla ei haittaa
jussiyy- Viestien lukumäärä : 121
Vs: 990 kylmäkäynnistys
Juuri näin.outsider kirjoitti:Tietääkseni nykyisin ei saa erikseen lämmityspolttoöljyä ja moottoripolttoöljyä.
Vain moottoripolttoöljyä ja sitä käytetään myös lämmityksessä.
Näin on ollut jo muutaman vuoden ajan.
Keskustelin asiasta paikallisen Neste-kauppiaan kanssa. Hän kertoi että lainäätäjä edellytti lämmitysöljyn biojaetta enemmän kuin moottoripolttoaineeseen. Tästä syystä sen hinta tuli niin lähelle moottoripolttoainetta ja sen lämpövaikutus huonompi / litra joten lämmittäjätkin alkoivat käyttää lämmityksessä moottoripolttoainetta, koska sillä sai enempi lämpöä / euro.
Tuon jälkeen ei ollut kustannustehokasta tehdä ja toimittaa kahdenlaista polttoainetta. Lämmityspolttoaine jäi pois, koska se ei soveltunut moottori käyttöön.
Riku- David Brown : DB 850 Impematic vm. 1960
Viestien lukumäärä : 378
Ikä : 60
Paikkakunta : Etelä-Pohjanmaa
Vs: 990 kylmäkäynnistys
Moottoripolttoaineen käyttö traktoreissa on vain meidän maanviljelijöiden ja metsänomistajien etuoikeus. Mekään emme saa sitä aivan joka tilanteessa käyttää ellemme osta "päiväkorttia".jussiyy kirjoitti:Itse olen käyttänyt vallan "kirkasta" s
Diisseliä! Hinta ero nii minimaalinen että pienillä ajoilla ei haittaa
Eli sinä joka et täytä 2A tai 2C-veroilmoitusta ja käytät traktorissasi moottoripolttoainetta syyllistyt veropetokseen.
Riku- David Brown : DB 850 Impematic vm. 1960
Viestien lukumäärä : 378
Ikä : 60
Paikkakunta : Etelä-Pohjanmaa
Vs: 990 kylmäkäynnistys
Ei se aivan noinkaan mene.lukekaapa tarkemmin...sivulla 2 lisää,eli saa ajaa muuta ihan tavan tallaajaki mutta ei rahtia ei eikä kauppa-asioita eikä hupia ja perälevy perässä saa mennä maitokauppaanki,samoin tankilla saa käyvä nupillai ja kärryyn saa lastata poltto ja voiteluaineita
Ja päivämaksun voi maksaa urakoitsijaki ja ihan tavan tallaajaki,oikeastaan ei ole suurtakaan eroa maa ja metsätalouskäyttäjään,esim. kaivuria ei saa kuljettaa ilman veroa maanviljelijäkää jos esim. metsäojia kaivaa pitäjällä,ajaa soraa,multaa tms. esim. jonkun kuljetusfirman kasoista.
Lähtökohtaisesti asia on niin että milloin olet kilpailemassa kuorma-autojen kanssa samasta työstä pitäs vero maksaa,muutamia poikkeuksia lukuunottamatta.
http://www.trafi.fi/filebank/a/1335175934/5bb1d6b56c37618ab6d627ae6824fc4e/9538-Po_traktorissa.pdf
Ja päivämaksun voi maksaa urakoitsijaki ja ihan tavan tallaajaki,oikeastaan ei ole suurtakaan eroa maa ja metsätalouskäyttäjään,esim. kaivuria ei saa kuljettaa ilman veroa maanviljelijäkää jos esim. metsäojia kaivaa pitäjällä,ajaa soraa,multaa tms. esim. jonkun kuljetusfirman kasoista.
Lähtökohtaisesti asia on niin että milloin olet kilpailemassa kuorma-autojen kanssa samasta työstä pitäs vero maksaa,muutamia poikkeuksia lukuunottamatta.
http://www.trafi.fi/filebank/a/1335175934/5bb1d6b56c37618ab6d627ae6824fc4e/9538-Po_traktorissa.pdf
Vierailija- Vierailija
Vs: 990 kylmäkäynnistys
Noin se meni joo ja mul kans dieseleiä on tankissa vaikka ei ole ees vakuutuksissa ollu ykskään raksa tällätilalla ikinä.
Kun ei saa sitä moottoripolttoöljyäkään enää jokaiselta jakelupisteeltä niin siinä ajellessa kun sitä hakee polttaa jo bensaa autossa senverran että siihen se hyöty sitten meniskin.
Sillon se asia muuttuu kun on jokaiselle päivälle maa/metsätalousajoa ja on isot koneet,tämmönen satunnainen lumenajelija tai polttopuiden tekijä ei hyödy hintaeroista.
Noin mullekkin kerrottiin kun kysyin että dieselissä ja moottoripolttoöljyssä ei oo muuta eroo kun väri ja vero,joskus? oli se ero siinä lämmitysöljyssäkin ja senvuoksi tais toisilla leikata polttimoiden öljypumppujakin kiinni kun poistui se liukastusaine löpöstä,noin ainakin sai netistä lukea ja kun monella oli samahomma niin taisivat sitten muuttaa systeemejä uudelleen?
Kun ei saa sitä moottoripolttoöljyäkään enää jokaiselta jakelupisteeltä niin siinä ajellessa kun sitä hakee polttaa jo bensaa autossa senverran että siihen se hyöty sitten meniskin.
Sillon se asia muuttuu kun on jokaiselle päivälle maa/metsätalousajoa ja on isot koneet,tämmönen satunnainen lumenajelija tai polttopuiden tekijä ei hyödy hintaeroista.
Noin mullekkin kerrottiin kun kysyin että dieselissä ja moottoripolttoöljyssä ei oo muuta eroo kun väri ja vero,joskus? oli se ero siinä lämmitysöljyssäkin ja senvuoksi tais toisilla leikata polttimoiden öljypumppujakin kiinni kun poistui se liukastusaine löpöstä,noin ainakin sai netistä lukea ja kun monella oli samahomma niin taisivat sitten muuttaa systeemejä uudelleen?
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1936
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Similar topics
» 90-sarjan käynnistäminen
» 1594 kylmäkäynnistys
» DB990 selectamatik kylmäkäynnistys
» 90-sarjan kylmäkäynnistys "hanan" asennot?
» KYLMÄKÄYNNISTU
» 1594 kylmäkäynnistys
» DB990 selectamatik kylmäkäynnistys
» 90-sarjan kylmäkäynnistys "hanan" asennot?
» KYLMÄKÄYNNISTU
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa