995 sen suutin vuotaa
+4
OlleK
timo.i
outsider
albert01
8 posters
Sivu 1 / 1
995 sen suutin vuotaa
Moro
Kertokaa mitä pitäisi tehdä että saisin suuttimen ja kannen väliin vuoto loppumaan????Olen vaihtannut suuttimen kärjet ja kävin koe ponnistaa niitä ja laitoin uudet kupari prikat ja kaikki mutta kolmos suutin ei pidä sieltä tulee vähän ajan kuluttaa ainetta ylös.Puhdistin ja puhalsin paine ilmalla kaikki puhtaaksi ja kupari prikat on hankittu diesel korjaamolta ja olen yrittännyt vaikka mitä
Kertokaa mitä pitäisi tehdä että saisin suuttimen ja kannen väliin vuoto loppumaan????Olen vaihtannut suuttimen kärjet ja kävin koe ponnistaa niitä ja laitoin uudet kupari prikat ja kaikki mutta kolmos suutin ei pidä sieltä tulee vähän ajan kuluttaa ainetta ylös.Puhdistin ja puhalsin paine ilmalla kaikki puhtaaksi ja kupari prikat on hankittu diesel korjaamolta ja olen yrittännyt vaikka mitä
albert01- Viestien lukumäärä : 21
Vs: 995 sen suutin vuotaa
Uskoisin että suutinrunko vuotaa sieltä alakierteestä.
Vuotoa on tosi vaikea saada korjattua muuta kuin vaihtamalla suutinrunko.
Noin vain joskus käy kun vaihtaa suutinkärjet.
En ole kokeillut tuohon vuotoon mitään massaa .
Mutta voihan sitäkin kokeilla.Varmaan siihen kannen suutinrungon reiän yläosaan.
Mutta en tiedä kestääkö mikään massa painetta tuossa.
Purkaamolta vuotamaton käytetty runko on yksi vaihtoehto.
Vuotoa on tosi vaikea saada korjattua muuta kuin vaihtamalla suutinrunko.
Noin vain joskus käy kun vaihtaa suutinkärjet.
En ole kokeillut tuohon vuotoon mitään massaa .
Mutta voihan sitäkin kokeilla.Varmaan siihen kannen suutinrungon reiän yläosaan.
Mutta en tiedä kestääkö mikään massa painetta tuossa.
Purkaamolta vuotamaton käytetty runko on yksi vaihtoehto.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: 995 sen suutin vuotaa
Vikaa löytyi elikä suutin holkkissa oli halkeama ja ostin uusi holkkii ja nyt pelittää eikä mitään vuotoja ole
albert01- Viestien lukumäärä : 21
Vs: 995 sen suutin vuotaa
Hyvä että vika löytyi.
Joskus tosiaan käy suutinkärjen vaihdossa noin.
Joskus tosiaan käy suutinkärjen vaihdossa noin.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: 995 sen suutin vuotaa
On kanssa ollut samaa vaivaa 2 suuttimen kanssa. Oli kanssa kärkien vaihdossa ja vuotaa 2kpl taisi vuotaa silti ennen remonttiakin. Vaihdoin niihin kahteen uudestaan pohjaprikatkin. En erota mistä vuotaa, ensin ne kastuu vähän juuresta ja kun hetken ajelee niin pian koko lohkon kylki märkä. Näkeekö tuota halkeaman tai voiko nuo purkaa paikallaan? Koitin jututtaa remontin tekijää niin sanoi että hän ei muista varmaksi että oliko hänellä silloin sopivia kupariprikkoja hatun ja sen toisen holkin väliin niin että jos se löi vanhoilla prikoilla kasaan niin kai nekin voi vuotaa. Vähän jäi kismittämään.
timo.i- David Brown : 990 Selectamatic -68
Viestien lukumäärä : 31
Ikä : 37
Paikkakunta : Nakkila
Vs: 995 sen suutin vuotaa
Vai meneekö muuten ne avautumispaineet ym. sekaain jos niitä menee piteleen...?
timo.i- David Brown : 990 Selectamatic -68
Viestien lukumäärä : 31
Ikä : 37
Paikkakunta : Nakkila
Vs: 995 sen suutin vuotaa
Jos suuti avataan, täytyy se aina testata avautumispaineen ja suihkun muodon varmistamiseksi. Tämä työ vaatii suutintesterin käyttöä, ilman ei voi tehdä mitään kunnollista.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: 995 sen suutin vuotaa
Pitääkö suuttimet testata jos vaihtaa uudet kärjet?
kola8- Viestien lukumäärä : 4
Vs: 995 sen suutin vuotaa
Suutinkärkeä vaihdettaessa täytyy suutin purkaa minkä vuoksi jousipaine täytyy poistaa, muuten on mahdotonta saada suutin oikealla tavalla kasaan uudelleen, jousipaine on sen verran kova. Tämän vuoksi täytyy suuttimen avautumispaina aina tarkistaa ja säätää kärjen vaihdon yhteydessä. Avautumispaineen tarkistus ja säätö edellyttää suutintesterin käyttöä. On syytä aina jättää suuttimien tarkistuksen ja kärkien vaihdon dieselkorjaamon tai asiansa osaavan huoltomiehen tehtäväksi.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: 995 sen suutin vuotaa
Jep, aina uusia kärkiä asennettaessa, tai muuten yleensäkään suuttimia purkaessa-kootessa se on oikeastaan kokonaan purettava, sekä putsattava ennen uudelleenkasausta, ja koonnin jälkeen avautumispaineet on säädettävä kohdalleen.
Ite just viikko sitten laittelin 903 vallun kärjet uusiksi, omatoimisesti. Testipumppu on, ja tuohon tuli kärjiksi entisten 4-reikäisten sijaan Scanian 5-reikäiset, ja pikkasen paineita nostin ohjearvosta .......
Ite just viikko sitten laittelin 903 vallun kärjet uusiksi, omatoimisesti. Testipumppu on, ja tuohon tuli kärjiksi entisten 4-reikäisten sijaan Scanian 5-reikäiset, ja pikkasen paineita nostin ohjearvosta .......
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 995 sen suutin vuotaa
Että taas oppi uutta,ei meillä ole koskaan mihinkää säätöihin koskettu kun om suuttimia purettu/kasattu.
Ei ole kyl mitää säädetty eikä vaihettukkaan,putsattu aikanaan vaan heh no pos ehkä voinu muutakin tehä...
Hyvin nuo on auennu ja kiinni menny,ei ainakaan kova jousivoima ole ollu
Ei ole kyl mitää säädetty eikä vaihettukkaan,putsattu aikanaan vaan heh no pos ehkä voinu muutakin tehä...
Hyvin nuo on auennu ja kiinni menny,ei ainakaan kova jousivoima ole ollu
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: 995 sen suutin vuotaa
Yleensä se jousi on hiukkan "väsynyt" ja tasopinnat pikkasen kuluneet sieltä jousesta/säätökupin yläpään vastinprikasta ja paininneulasta, jota jousi painaa suutinneulaa vasten, eli josko samoilla säädöillä kasaa, niin avautumispaine tuppaa jäämään alhaisemmaksi, mitä pitäisi olla .
0.05mm kuluma tekee helposti jo yhden 10bar avautumispaineeseen, ja kun kulumaa voi olla 2-3 eri kohtaa suuttimen liikkuvissa osissa, niin ilman säätöihin koskematta, voi olla että ohjearvollisesti 200bar suutin aukeaakin jo 170bar lukemalla.
Tälläisenkin joskus kokeilin, uusi kärki muuten pruuttia avaamatta, ja keskinäistä heittoa pruuttien kesken oli liki 20bar.....
Itse joskus 3-4v sitten tilasin EBAYsta kutakuinkin just täntyyppisen, hintaan n. 140 ekua rahteineen, ja on ollut yllättävän luotettava lukemanäytöltään ..... ( varmaan on hintansa jo tienannut takaisin )
http://www.ebay.com/itm/Diesel-Injector-Nozzle-Pop-Pressure-Tester-High-quality-0-400-Bar-Pr-Gauge-/222060394684?hash=item33b3d4b8bc:m:m4J1buu_fHychDrQUcxGP2A
0.05mm kuluma tekee helposti jo yhden 10bar avautumispaineeseen, ja kun kulumaa voi olla 2-3 eri kohtaa suuttimen liikkuvissa osissa, niin ilman säätöihin koskematta, voi olla että ohjearvollisesti 200bar suutin aukeaakin jo 170bar lukemalla.
Tälläisenkin joskus kokeilin, uusi kärki muuten pruuttia avaamatta, ja keskinäistä heittoa pruuttien kesken oli liki 20bar.....
Itse joskus 3-4v sitten tilasin EBAYsta kutakuinkin just täntyyppisen, hintaan n. 140 ekua rahteineen, ja on ollut yllättävän luotettava lukemanäytöltään ..... ( varmaan on hintansa jo tienannut takaisin )
http://www.ebay.com/itm/Diesel-Injector-Nozzle-Pop-Pressure-Tester-High-quality-0-400-Bar-Pr-Gauge-/222060394684?hash=item33b3d4b8bc:m:m4J1buu_fHychDrQUcxGP2A
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 995 sen suutin vuotaa
Nyt tulikin mieleen että veljen tyttären mieshän teki suutin koeponnistus pumpun pullotunkista,kun joutui ponnistamaan Bobcattinsä suuttimet,että ainakin pumppu ois tiedossa..
Kaveri mulle sano aikanaan että eivät ala liikkeissä ees ponnistamaan jos ei ole kärkiä vaihettu,ei kuulamma maksa vaivaa vanhoilla mitään säätää,no eipä ole itellä tietoa ja harvoin noita eteen tulee enää nykyään kun ajoakin vähän.
Tuossa tullu mieleen että nykyään kun on joka autoissa suuttimet ol ibensa tai diesel nii nmahtaapi olla bensakoneissakin sitten vanhemmiten kuluneita suuttimia ja ne sitten sekottaa päästölukemat? vai olenko väärässä täysin?
Kaveri mulle sano aikanaan että eivät ala liikkeissä ees ponnistamaan jos ei ole kärkiä vaihettu,ei kuulamma maksa vaivaa vanhoilla mitään säätää,no eipä ole itellä tietoa ja harvoin noita eteen tulee enää nykyään kun ajoakin vähän.
Tuossa tullu mieleen että nykyään kun on joka autoissa suuttimet ol ibensa tai diesel nii nmahtaapi olla bensakoneissakin sitten vanhemmiten kuluneita suuttimia ja ne sitten sekottaa päästölukemat? vai olenko väärässä täysin?
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: 995 sen suutin vuotaa
Periaatteessa, vanhassakin koneessa, vaikkei kärkiä uusisikaan, harrastepeliin, niin käytön myötä painelukema muuttuu, ja se avautumispaine kun vaikuttaa käyntiinlähtöön.
Niin edes paineiden säätöä tekisi, jollei sitä noin satasta halua uusiin kärkiin sijoittaa ....
Niin edes paineiden säätöä tekisi, jollei sitä noin satasta halua uusiin kärkiin sijoittaa ....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 995 sen suutin vuotaa
Niin, ja suutuntesterissä olevan painemittarin ja sulkuventtiilin avulla saadaan selville mahdolliset sisäiset vuodot.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: 995 sen suutin vuotaa
Dieselissä suuttimen tehtävä on hajottaa polttoaine hyvin pienksi pisaroiksi, jolloin sylinteriin suihkutettuun polttoainemäärään tulee valtavan iso yhteen laskettu pinta-ala ja nuo mikroskooppiset pisarat ovat lähellä toisian. Noilla tempuilla syttyminen helpottuu ja palorintama etenee nopeasti. Kun suuttimeen tulee avautumishetkellä säännöllisen kartion muotoinen rakonen, joka avautuu vasta korkeassa paineessa, saavutetaan tuo edellä mainittu lopputulos. Dieselin oikean käynnin kannalta on tärkeää, että palaminen tapahtuu rintamana, joka alkaa ruiskutuksen alkaessa ja etenee uutta palamatonta seosta kohti hallitusti. Dieselin saisi kyllä käymään niinkin, että laittaisi imusarjaan kaasuttimen ja syöttäisi polttoaineen sen kautta. Silloin polttoaineen syttyminen muuttuu räjähdykseksi, koska puristettu polttoaine syttyy monesta pisteestä samanaikaisesti, mikä johtaa erittäin nopeaan paineen nousuun, "nakutukseen", jonka seurauksena ainakin alumiiniset männät tuhoutuvat nopeasti. Kun suutin alkaa ruuttailla huonosti, niin käynti muuttuu kolkattavaksi, jonka seurauksena pitkässä juoksussa saattaa katketa männänrenkaat ja lopulta jopa mäntään sulaa reikä. Tuollaisen moottorin saa käymään starttipilotilla ja kun sitä annostelee avokätisesti, niin se kyllä syttyy puristuksella ja aiheuttaa melkoisen kolkatuksen. Usein käytettynä pilotilla katkeavat männänrenkaat ja jopa renkaiden väiset kannakset murtuvat tai väljistyvät.
Bensiinimoottoreissa suuttimien rooli on erilainen. Riittää, että bensiini tulee suuttimelle matalalla paineella ja suuttimen kela saa moottorin ohjausjärjestelmä kautta virtapulsseja, jotka aukovat suutinta sen mukaan miten paljon ilmamassa-anturi käskee sekoittaa bensaa sisään imettyyn ilmaan. Bensiini höyrystyy imusarjassa ja valmis seos imeytyy männän päälle. Siellä on sytytystulpan tehtävä sytyttää seos, jolloin palorintama leviää tulpasta eteenpäin palamattomaan bensahörypilveen. Jos bensiinin oktaaniluku on liian matala, syttyy seos puristuksella jo ennen kipinän iskua ja moottori alkaa nakuttaa. Myös siinä tapauksessa jatkuva nakutus rikkoo moottorin.
Mainittakoon, että dieselpolttoaineen nakutuskestävyys on huono. Jos bensiinimoottorin polttoaineeseen sekoittaa dieseliä, niin moottori alkaa nakuttaa. Jo pieni määrä tekee sen, että kone "ritisee" kun sillä vedättää pienillä kierroksilla. Jos dieselin polttoaineeseen sekoittaa bensiiniä, sekin syttyy puristuksesta jos moottorissa on hyvät puristukset. Syttyminen voi isolla bensiinimäärällä mennä tavallaan hallitsemattomaksi, joten kylmäkäynnistyksen parantamiseksi bensiinin sekoittamista dieselin polttoaineeseen ei voi mitenkään suositella. Etukammiokoneessa vaikutus ei välttämättä ole kovin vahingollinen, mutta suorasuihkukoneessa pystyy herkemmin käymään niin, että käyntiin tulee nakutusta.
Bensiinimoottoreissa suuttimien rooli on erilainen. Riittää, että bensiini tulee suuttimelle matalalla paineella ja suuttimen kela saa moottorin ohjausjärjestelmä kautta virtapulsseja, jotka aukovat suutinta sen mukaan miten paljon ilmamassa-anturi käskee sekoittaa bensaa sisään imettyyn ilmaan. Bensiini höyrystyy imusarjassa ja valmis seos imeytyy männän päälle. Siellä on sytytystulpan tehtävä sytyttää seos, jolloin palorintama leviää tulpasta eteenpäin palamattomaan bensahörypilveen. Jos bensiinin oktaaniluku on liian matala, syttyy seos puristuksella jo ennen kipinän iskua ja moottori alkaa nakuttaa. Myös siinä tapauksessa jatkuva nakutus rikkoo moottorin.
Mainittakoon, että dieselpolttoaineen nakutuskestävyys on huono. Jos bensiinimoottorin polttoaineeseen sekoittaa dieseliä, niin moottori alkaa nakuttaa. Jo pieni määrä tekee sen, että kone "ritisee" kun sillä vedättää pienillä kierroksilla. Jos dieselin polttoaineeseen sekoittaa bensiiniä, sekin syttyy puristuksesta jos moottorissa on hyvät puristukset. Syttyminen voi isolla bensiinimäärällä mennä tavallaan hallitsemattomaksi, joten kylmäkäynnistyksen parantamiseksi bensiinin sekoittamista dieselin polttoaineeseen ei voi mitenkään suositella. Etukammiokoneessa vaikutus ei välttämättä ole kovin vahingollinen, mutta suorasuihkukoneessa pystyy herkemmin käymään niin, että käyntiin tulee nakutusta.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Similar topics
» DB 990 suutin
» Polttoaine suutin
» 880 Selectamatic ja polttoainepumppupulma...
» 996 syöttöpumppu vuotaa
» Suutin / pumppujumppaa
» Polttoaine suutin
» 880 Selectamatic ja polttoainepumppupulma...
» 996 syöttöpumppu vuotaa
» Suutin / pumppujumppaa
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa