Suutin / pumppujumppaa
+2
jusape
Lauri Birling
6 posters
Sivu 1 / 1
Suutin / pumppujumppaa
Hei. Koneremontissa dB 996 vm 78.
Suuttimille testiä, mikä on avautumispaine ? Ja jos purkaa ja vaihtaa kärjet niin onko muita vaihdettavia osia kun kärjet itsessään ? Ja tapahtuuko säätö näissä yläholkin alta ruuvista vai onko shimmeillä säädettävä ? Jos on nii saako näitä shimmejä ostaa jostain ?
Pumppu käynyt mielessä kanssa, kun on seissyt ainakin 3v että olisko joku tiivisteremontti/ putsaus mitään.. onnistuuko tiivisteen vaihto itse / pesu , löytyy kyllä ultraäänipesuri. ,Vai onko syytä suosiolla viedä Ko. Asioiden erikoisfirmaan ?
Lisäsin aluksi väärään paikkaan. Nyt tänne oikeaan ilmeisesti.
Edit sen verran että ilmeisesti on ruuvattavalla säädöllä hommaan uudet kärjet suosiolla mutta jos ne avautumispaineet on jollakulla tiedossa niin olisin niistä kiitollinen
Huomasin että säätöruuvin kun irroitti niin siellä jousen yläpuolella oli ohut shimmi prikka tms. Jäi kiinnostamaan onko sen tarkoitus olla vaan jousen ja holkin välissä NS. Eristävänä pintana, vai onko tarvittu että säätö ruuvaamalla riittää?
Lisäksi jos on tiedossa kärkiholkin ja päätykuvun kiristys momentit niin mielellään momenttiin vedän jos se tarpeellista on
Suuttimille testiä, mikä on avautumispaine ? Ja jos purkaa ja vaihtaa kärjet niin onko muita vaihdettavia osia kun kärjet itsessään ? Ja tapahtuuko säätö näissä yläholkin alta ruuvista vai onko shimmeillä säädettävä ? Jos on nii saako näitä shimmejä ostaa jostain ?
Pumppu käynyt mielessä kanssa, kun on seissyt ainakin 3v että olisko joku tiivisteremontti/ putsaus mitään.. onnistuuko tiivisteen vaihto itse / pesu , löytyy kyllä ultraäänipesuri. ,Vai onko syytä suosiolla viedä Ko. Asioiden erikoisfirmaan ?
Lisäsin aluksi väärään paikkaan. Nyt tänne oikeaan ilmeisesti.
Edit sen verran että ilmeisesti on ruuvattavalla säädöllä hommaan uudet kärjet suosiolla mutta jos ne avautumispaineet on jollakulla tiedossa niin olisin niistä kiitollinen
Huomasin että säätöruuvin kun irroitti niin siellä jousen yläpuolella oli ohut shimmi prikka tms. Jäi kiinnostamaan onko sen tarkoitus olla vaan jousen ja holkin välissä NS. Eristävänä pintana, vai onko tarvittu että säätö ruuvaamalla riittää?
Lisäksi jos on tiedossa kärkiholkin ja päätykuvun kiristys momentit niin mielellään momenttiin vedän jos se tarpeellista on
Lauri Birling- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 34
Vs: Suutin / pumppujumppaa
Älä mitää paskoja sevenin kärkiä sinne ainakaan laita ......
Se jousen yläpuolella oleva ohut prikka on ikäänkuin "painelaakerina" paineita säädellessä jousen kiertymistä estämässä, sekä jousen toimintaa varten.
Paineet lie luokkaa n.175bar, uusilla kärjillä sääädetään 5-8bar yli ohjearvon.
CAV-rungoissa on aika yleisesti suutinkärkiholkin momentiksi on ilmoitettu 60Nm.
Säätöruuvin päätykuppia ei tarvii tolkuttomasti kiristää, ehken n.15-20Nm riittää hyvinkin - ja kiristäessä on tosin pidettävä huolta siitä, ettei paineensäätöruuvi samalla pyörähdä mukana, ja paineiden tarkistus vielä päällikupin kiristyksen jälkeenkin.
Se jousen yläpuolella oleva ohut prikka on ikäänkuin "painelaakerina" paineita säädellessä jousen kiertymistä estämässä, sekä jousen toimintaa varten.
Paineet lie luokkaa n.175bar, uusilla kärjillä sääädetään 5-8bar yli ohjearvon.
CAV-rungoissa on aika yleisesti suutinkärkiholkin momentiksi on ilmoitettu 60Nm.
Säätöruuvin päätykuppia ei tarvii tolkuttomasti kiristää, ehken n.15-20Nm riittää hyvinkin - ja kiristäessä on tosin pidettävä huolta siitä, ettei paineensäätöruuvi samalla pyörähdä mukana, ja paineiden tarkistus vielä päällikupin kiristyksen jälkeenkin.
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: Suutin / pumppujumppaa
Kiitos Jusape. Sattuipa mukavasti, että juuri sinä vastasit. Juurikin sinun youtube videoiden kovetun syynäämisen takia innostuneena uskaltauduin lähteä asiaa testailemaan. Olen miettinytkin, että koittaisi ottaa suhun yhteyttä, onko aikaa / kiinnostusta kattoa tuon pumppua läpi sillai että sen kehtaisi laittaa kiinni kun moottorin osat tulee hiomolta, kun vehje tosiaan seissyt ainakin sen 3v moottori jumissa edellisellä omistajalla. Jos semmonen kiinnostaa ja jos on aikaa niin kovasti kiinnostaisi tietää missä hinnoissa suunnilleen tuommosen pumpun läpi käynti / säätö/ tiivisteremontti pyörii , ja toki suuttimet sais käydä läpi, toki parempi että ammattimies ne kattoo ku minä sevenin kärki oli näköjään tuos suuttimes minkä purin, joka "pissi" . Jos siis kiinnostaa ja aikaa riittää niin heitä jotain hinta haitaria vaikka sähköpostiin... : lauri.birling@hotmail.fi ja välimatkaa on vähästäkyröstä sen verran, että joutuu lähettämään paketilla jos siis teet
Lauri Birling- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 34
Vs: Suutin / pumppujumppaa
Pitää tuos jokupäivä laitella sähköpostia .....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Lauri Birling likes this post
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Lauri Birling likes this post
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Lauri Birling likes this post
Vs: Suutin / pumppujumppaa
Hyvä juttu, nyt on pruutat iskus kone oli juminu veden takia ja männät sinällään olivat ehjiä mutta sadevesi mäntien päällä ja kone jumissa ja ruosteessa kulumaakin konemies mittasi n. 0.15 - 0.20mm per sylinteri . Täys remontti tehdään nyt on mukava laittaa ruutatki perään
Lauri Birling- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 34
Vs: Suutin / pumppujumppaa
Hilut lähtee huomenna takaisinpäin.
Pumpus josku ollut vähän vettä, oorenkaat oli ihan korppua, lievää ruskeaa polttoainetta oli paikoin, muutoin oli yleiskunnoltaan ihan jees oleva pumppu.
Pumpus josku ollut vähän vettä, oorenkaat oli ihan korppua, lievää ruskeaa polttoainetta oli paikoin, muutoin oli yleiskunnoltaan ihan jees oleva pumppu.
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Lauri Birling likes this post
Vs: Suutin / pumppujumppaa
Hieno juttu maksu ilmeisesti suoraan postiin hakiessa ?
Vielä kun saisi maailmalta moottorin osat niin pääsisi kasaamaan ja tieten testaamaan miltä huollettu polttoainepuoli tuntuu täytyy joskus tutkia pihassa olevaa dB 950 kun on huono lähtemään käyntiin kun lämpö tippuu n. +5 ja siitä alas päin , talvella ei ilman lämmitystä tai imusarjan kuumentamista toivoakaan . Näin kesällä lähtee mukavasti, lisäksi siinä on pari kertaa pian käynnistyksen jälkeen käynyt täys kuoleminen, ja joutunut ilmaamaan suutinputket auki ja sitte voi mennä taas piiitkään ennenku sammuu. Oon epäillyt siinä siirto pumppua kun on jotenki niin löysä ja tunnoton että hörsiikö sieltä ilmaa, lisäksi pumpun lähistöllä on märkää naftavuotoa jostain. Tämä vehje tarkoitus hävittää kun tämä uudempi on iskussa, joten ihan äly kallista remonttia ei oo tarkoitus tehdä mutta jos jotaki peruspaikkoja mielessä mitä tutkia niin saa ehdottaa jos huvittaa
Vielä kun saisi maailmalta moottorin osat niin pääsisi kasaamaan ja tieten testaamaan miltä huollettu polttoainepuoli tuntuu täytyy joskus tutkia pihassa olevaa dB 950 kun on huono lähtemään käyntiin kun lämpö tippuu n. +5 ja siitä alas päin , talvella ei ilman lämmitystä tai imusarjan kuumentamista toivoakaan . Näin kesällä lähtee mukavasti, lisäksi siinä on pari kertaa pian käynnistyksen jälkeen käynyt täys kuoleminen, ja joutunut ilmaamaan suutinputket auki ja sitte voi mennä taas piiitkään ennenku sammuu. Oon epäillyt siinä siirto pumppua kun on jotenki niin löysä ja tunnoton että hörsiikö sieltä ilmaa, lisäksi pumpun lähistöllä on märkää naftavuotoa jostain. Tämä vehje tarkoitus hävittää kun tämä uudempi on iskussa, joten ihan äly kallista remonttia ei oo tarkoitus tehdä mutta jos jotaki peruspaikkoja mielessä mitä tutkia niin saa ehdottaa jos huvittaa
Lauri Birling- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 34
Vs: Suutin / pumppujumppaa
Diesel moottorin käynnistyminen kylmässä on aina heikompaa kun lämpöisessä, se on normaalia. Tämän vuoksi on koneissa hehku, jolla lämmitetään imuilmaa. Moottorin sammuminen ja käynnistyminen vasta ilmaamisen jälkeen, johtuuu vanhoista suotimista, liasta polttoainetankissa tai vuodosta putkistossa tankin ja siirtopumpun välillä. Siirtopumpun lasikupin tiivisteen vuoto päästää myös ilmaa järjestelmään.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: Suutin / pumppujumppaa
Tuota, 950 on sen verran vanhaa tekoa, ettei siinä ollut hehkua, ei edes paikkaa sille. Sen sijaan siinä on ilmanputsarin hatussa huoparenkaat joihin laitettiin eetteriä (eli kamferitippoja), jota ei kyllä kannata käyttää niinkuin ei aasinpotkuakaan. Syöttöpumpussa on kylmäkäynnistinruuvi, joka kyllä helpottaa käynnistymistä. Lohko- tai letkulämmitin, jos sellainen on, kyllä varmistaa käyntiinlähdön kelillä kuin kelillä. Jos käyntiinlähtöön haluaa panostaa rahaa, niin luultavasti suuttimien käyttäminen pajalla ja ehkä uudet kärjet on se mistä kannattaa aloittaa.
Tuohon sammumiseen kyllä auttaa noiden asioiden tutkiminen (ja korjaaminen tietysti) mitä OlleK ottaa esiin. Siirtopumpun ympäristön kastuminen viittaa vuotoon joko liitoksissa tai todellakin, sakkakupin tiiviste kannattaa aina olla hankittuna ennenkuin sitä menee aukomaan. Jos pöö pääsee ulos, niin samasta reiästä kyllä ilmaa osaa mennä sisään.
Tuli muuten tuommoisella 950:llä ajeltua joku tuhannen tuntia kaikenlaisissa maatalon töissä silloin kun traktori ja minä oltiin uusia. Se oli kova peli paukkuzetkan jälkeen, millä opettelin traktorilla ajamisen taitoa.
Tuohon sammumiseen kyllä auttaa noiden asioiden tutkiminen (ja korjaaminen tietysti) mitä OlleK ottaa esiin. Siirtopumpun ympäristön kastuminen viittaa vuotoon joko liitoksissa tai todellakin, sakkakupin tiiviste kannattaa aina olla hankittuna ennenkuin sitä menee aukomaan. Jos pöö pääsee ulos, niin samasta reiästä kyllä ilmaa osaa mennä sisään.
Tuli muuten tuommoisella 950:llä ajeltua joku tuhannen tuntia kaikenlaisissa maatalon töissä silloin kun traktori ja minä oltiin uusia. Se oli kova peli paukkuzetkan jälkeen, millä opettelin traktorilla ajamisen taitoa.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Suutin / pumppujumppaa
Siirtopumpun kalvossa voi olla myös reikä. Siirtopumpussa pitäis olla juorureikä alapuolella.
Sammuilemiseen voi olla syynä myös liian lyhyeksi kulunut sìirtpumpun käyttötappi. Olikos sen pituus milleissä 36 ja 37 mm välillä.
Ilmavaivalta tuo sammuminen kyllä enempi kuulostaa
Sammuilemiseen voi olla syynä myös liian lyhyeksi kulunut sìirtpumpun käyttötappi. Olikos sen pituus milleissä 36 ja 37 mm välillä.
Ilmavaivalta tuo sammuminen kyllä enempi kuulostaa
1690 metsä- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 663
Vs: Suutin / pumppujumppaa
Jos siirtopumpun juorureikä on tukossa ja kalvo vuotaa niin naftaa menee öljyn sekaan. Sen tuntee hajusta. Kun suodattimet ovat suht puhtaat, niin moottori käy vaikka siirtopumpun kalvo vuotaa tai läpästä on jousi katkennut. Tankki on sen verran ylempänä kun pumppu, että välipainepumppu saa pumpattavaa ihan hydrostaattisen paineen vaikutuksesta ainakin kun tankki on täynnä. Vanhat pumput kärsivät joskus välipainepumpun siipien kuluneisuudesta ja sen oire on pidentyneet startit myös plussakelillä. Siipiä saa varmasti varaosina, mutta siitä ei ole kokemusta, että voiko uuden siipiparin vaihtaa ilman erikoisempia niksejä. Todennäköisesti voi.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Suutin / pumppujumppaa
Uusia siipiä on saatavana, ja mulla löytyy tosta ihan hyllytavarana.
Joskus on joutunut alumiini-takalaippaa hiomaan suoraksi, jos on kulumajälkeä.
Muutoin voi vaihtaa siivet uusiin ihan niineen.
On ollut tapauksia, että siivissä on päittäisvälystä yli 0.5mm, kun uusilla siivilla puhutaan välysluokasta 0.05mm.
Toi iso päittäisvälys on aika ratkaiseva käynriinlähdön kannalta.....
Siipipari on hintaluokkaa alle 20€.
Juu, se paketti tulee jälkivaatimuksella......
Joskus on joutunut alumiini-takalaippaa hiomaan suoraksi, jos on kulumajälkeä.
Muutoin voi vaihtaa siivet uusiin ihan niineen.
On ollut tapauksia, että siivissä on päittäisvälystä yli 0.5mm, kun uusilla siivilla puhutaan välysluokasta 0.05mm.
Toi iso päittäisvälys on aika ratkaiseva käynriinlähdön kannalta.....
Siipipari on hintaluokkaa alle 20€.
Juu, se paketti tulee jälkivaatimuksella......
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: Suutin / pumppujumppaa
Kiitos Jusape pumppu ja ruutta remontista, hyvin pelaa. Lämpömittari ei toiminut, uusi anturi on, liekkö johto tai mittari vikaa monestiko pitää käyttää lämpöiseksi että voi jälkikiristää kannen, kuumana vissiin ja säädetäänkö venttiilit sitten kun kone on jäähtynyt vai myös kuumana?
Lauri Birling- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 34
Vs: Suutin / pumppujumppaa
https://www.youtube.com/shorts/InCh7gg2lYo?feature=share
Lauri Birling- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 34
Similar topics
» Suutin / pumppujumppaa
» 995 sen suutin vuotaa
» 990-suutin
» 880 Selectamatic ja polttoainepumppupulma...
» Polttoaine suutin
» 995 sen suutin vuotaa
» 990-suutin
» 880 Selectamatic ja polttoainepumppupulma...
» Polttoaine suutin
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa