Kytkimen pääsylinterin korjaus
+2
taavettimies
ikilika
6 posters
Sivu 1 / 2
Sivu 1 / 2 • 1, 2
Kytkimen pääsylinterin korjaus
Nyt ilmaantu tollanen ongelma, nesteet vuotaa polkimen juureen, eli pääsylinteri vuotaa. Tilasin korjaussarjan ja sitä tarttis ruveta vaihteleen. Näyttää vaan aika ahtaalta paikalta, onko joku erikoiskonsti millä saa helposti sylinterin kojelaudan alta pois? Vai tartteeko kojelauta purkaa? Tietysti voisin tehdä kojelautaan sylinterin kohdalle n.20cm x 20cm aukon. Mulla on tehty kojelautaan sivuille sellaset "pehmustepanelit", jäis se aukko sen alle, ehkä..
ikilika- David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1170
Ikä : 47
Paikkakunta : eurajoki
Vs: Kytkimen pääsylinterin korjaus
Otat vaan sen kojelaudan irti, ei ole iso homma.
taavettimies- Ylläpito
- David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta
Vs: Kytkimen pääsylinterin korjaus
Ota ratti ja kaasuvipu irti.2 ruuvia molemmin puolin kojelautaa ihan ikkunan läheltä. Sähkökaapelit jatkoistaan irti.Lämmonsäätönappuloiden muovinokat irti. Mittarivaijeri mittarin takaa ruuvaa irti.
Nyt kojelauta lähtee pois.Ei ole iso juttu max 15 min.
ÄLÄ TEE YLIMÄÄRÄISIÄ REIKIÄ.
Nyt kojelauta lähtee pois.Ei ole iso juttu max 15 min.
ÄLÄ TEE YLIMÄÄRÄISIÄ REIKIÄ.
Vieraili- Vierailija
Vs: Kytkimen pääsylinterin korjaus
Minulla alkoi 1494 vuotamaan jarruoljyä pääsylinteristä ja tein kojelautaan huoltoluukun,jonka kautta sain sylinterit irroitettua.Vaihdoin molempiin korjaussarjat,mutta toinen ei kestänyt kuin vuoden päivät,jolloin luukulla oli taas käyttöä .
juko- Viestien lukumäärä : 21
Vs: Kytkimen pääsylinterin korjaus
Sama homma itsellä edessä. Mistä se käsikaasu tarkalleen irroitetaan? Mielestäni ainakin meidän 1490 koneessa, joka on alkupään prototyyppejä (mm puristussuhde liian pieni), käsikaasu on yhtä "puuta" aina kahvasta hytin ulkopuolelle asti. Muutenkin se käsikääsurakennelma on aika ihmeellinen kyhäelmä. Myös sähköjohdotuksessa on lisähehkuja ym. viritelmiä josta lisängelmaa. Eihän sitä kojelautaa tarvitse aivan kokonaan irroittaa, nostaa vaan hieman.
Eikö jarrusylinterit ole samanlaisia kuin kytkin. Olisiko järkeä vaihtaa niihinkin samalla tiivisteet. Pientä vuotoa niissäkin. Vai joutuuko usein vaihtamaan koko sylinterin?
Eikö jarrusylinterit ole samanlaisia kuin kytkin. Olisiko järkeä vaihtaa niihinkin samalla tiivisteet. Pientä vuotoa niissäkin. Vai joutuuko usein vaihtamaan koko sylinterin?
Hese- Viestien lukumäärä : 33
Paikkakunta : Varsinais-Suomi
Vs: Kytkimen pääsylinterin korjaus
Muistaakseni käsikaasukahva lähtee irti ottamalla se kaasu vivun päässä oleva mutteri ja putkisokka pois.Hese kirjoitti:Mistä se käsikaasu tarkalleen irroitetaan?
Hese kirjoitti:Eikö jarrusylinterit ole samanlaisia kuin kytkin. Olisiko järkeä vaihtaa niihinkin samalla tiivisteet. Pientä vuotoa niissäkin. Vai joutuuko usein vaihtamaan koko sylinterin?
Vaihda ihmeessä kaikki uudet tiivisteet samalla kertaa jos on pientäkin vuotoa. Ostat vaan sen pääsylinterin korjaussarjan, ei tarvitse koko sylinteriä, käy sama kytkimelle sekä jarruille.
taavettimies- Ylläpito
- David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta
Vs: Kytkimen pääsylinterin korjaus
Kannattaa tutkia sylinterien kunto ennen korjaussarjan laittoa.Omassa taavissani jarruöljyn seassa oli ollut ilmeisesti vettä,koska sylinterin seinämän alaosaan oli tullut syöpymä,joka ei korjaantunut hoonaamalla,vaan edessä oli uuden sylinterin osto.
juko- Viestien lukumäärä : 21
Vs: Kytkimen pääsylinterin korjaus
Olen samoilla linjoilla taavettimiehen kanssa kaasukahvan ja tiivisteiden suhteen.Kojelaudan irroitus ei todellakaan ole iso juttu.
Muistattehan että taavettiin ei suositella tavallista jarru- ja kytkinnestettä. Niin ja myös em nesteet tulis vaihtaa 800h:n välein.
Muistattehan että taavettiin ei suositella tavallista jarru- ja kytkinnestettä. Niin ja myös em nesteet tulis vaihtaa 800h:n välein.
Vieraili- Vierailija
Vs: Kytkimen pääsylinterin korjaus
Protomallissa käsikaasukahva tulee yhtenä jöötinä hytin alta asti,ja se vaatii sen vääntiön irroituksen hytin alta,sitten koko kepakkko nostetaan pois.-80 ja 81 malleissa noita esiintyy.
Noista koneista olen katkassu kaasuvivun mutkan perästä,ja ottanu kojelaudan irti,sitten porannut sokkatapin reijän akselin läpi ja vääntäny kierteen akseliin.
Sen jälkeen hitsataan
kahvaan sopiva holkki tai vaikka mutteri mikä menee akseliin puottamalla,ja siihen sokalle tehdään kolo alareunaan oikeaan kohti ja mutteri kaasukahvan päälle,seuraavalla kerralla vaan sitten on helppoa purku.
Ei missään nimessä kannata reikiä sahailla kojelautaan kyllä,varttitunnin homma koko höskän irroitus ja kaikki on sitten näkösillä.
Aika monesti koko sylinteri menee uusiksi,alapinnassa on rokkoa ja tiivistesarjan laitto on turha homma,kannattaa tutkia hyvällä valolla sylinterin sisusta,vesi on aika monasti tehny siellä tehtävänsä.
Noista koneista olen katkassu kaasuvivun mutkan perästä,ja ottanu kojelaudan irti,sitten porannut sokkatapin reijän akselin läpi ja vääntäny kierteen akseliin.
Sen jälkeen hitsataan
kahvaan sopiva holkki tai vaikka mutteri mikä menee akseliin puottamalla,ja siihen sokalle tehdään kolo alareunaan oikeaan kohti ja mutteri kaasukahvan päälle,seuraavalla kerralla vaan sitten on helppoa purku.
Ei missään nimessä kannata reikiä sahailla kojelautaan kyllä,varttitunnin homma koko höskän irroitus ja kaikki on sitten näkösillä.
Aika monesti koko sylinteri menee uusiksi,alapinnassa on rokkoa ja tiivistesarjan laitto on turha homma,kannattaa tutkia hyvällä valolla sylinterin sisusta,vesi on aika monasti tehny siellä tehtävänsä.
Vieraili- Vierailija
Vs: Kytkimen pääsylinterin korjaus
Nyt kuulostaa neuvot oikeammilta. Tuo proto heitto oli vähän arvailua kun en uudempia ole juuri nähnyt, kuullut vain juttuja. Ei tuosta enää näyttely-yksilöä saa, mutta jos edes 5-10 vuodeksi toimivan kakkoskoneen pikkuhommiin ennen paalia. Pitää ilmeisesti avata sylinterit ennen kuin ostaa tiivistesarjoja. Tunteja koneessa on todella vähän, mutta kun käynnistyy todella huonosti ja kulkee kuin etana niin ei sillä oikein ole 15 vuoteen mitään tehty. Ja pitokin on ollut sen mukaista.
Hese- Viestien lukumäärä : 33
Paikkakunta : Varsinais-Suomi
Vs: Kytkimen pääsylinterin korjaus
No nuohan ovat korjattavissa olevia asioita.Jos nuo neli-pyttyiset pannaan tulevan vuoden aikana kulkemaan 1,7 x kovempaa parilla isolla eskolla ,niin löytyykö halukkaita. Käynnistyvyys ratkennee pikku säädöillä.
Vieraili- Vierailija
Vs: Kytkimen pääsylinterin korjaus
Joo,nopeutta tulee lisää pienempiinki malleihin tulevan talven aikana,homma on vireillä.
Alkupään 1490 oli tosi huono käynnistyjä,ja muutenki pienemmillä kierroksilla käytettäessä tuotti sinistä savua,savupatruunaksi niitä sanottiin.
82 mallissa jo on pumppu automaattisella säätäjällä ja moottori on muutenki paremmin säädöissä,vanhempaan koneeseen saa paremman siitä moottorista kun liippaa lokin päältä muutaman kympin pois,jotta puristustila pienenee,niissähän on mäntiissä palotila,niin kunhan se vaan sopii pyörimään niin homma pelaa.
Täällä on yksi kaveri puottanu lokia matalemmaksi 1490 ja 996 traktoreistaan.
Alkupään 1490 oli tosi huono käynnistyjä,ja muutenki pienemmillä kierroksilla käytettäessä tuotti sinistä savua,savupatruunaksi niitä sanottiin.
82 mallissa jo on pumppu automaattisella säätäjällä ja moottori on muutenki paremmin säädöissä,vanhempaan koneeseen saa paremman siitä moottorista kun liippaa lokin päältä muutaman kympin pois,jotta puristustila pienenee,niissähän on mäntiissä palotila,niin kunhan se vaan sopii pyörimään niin homma pelaa.
Täällä on yksi kaveri puottanu lokia matalemmaksi 1490 ja 996 traktoreistaan.
Vieraili- Vierailija
Vs: Kytkimen pääsylinterin korjaus
Juuh, simppeli hommahan tuo pääsylinterien tiivareiden uusinta on, olen nuorena innokkaana lisänny jarrunestettä tavallista tuohon 1390 malliini, hokasin asian -96 vasta jotta väärät litkuthan siellä. Kaikki tiivisteet uusin kytkin- että jarrusylkkyihin. Samaten liemetkin. Kyseinen operaatio tehty jo 3 kertaa eri traktoreihin tietenkin. Samalla kertaa joku asiantunteva katselee sähköt kuntoon, velipoika laitteli mulle valot ja vilkut autotyyliin viiksen ratin alle. 1390 on skodan vilkkuviiksi, edesmenneissä 1394, 1494 on Nissanin viiksi. 1690 on kanssa sellainen ja 1594 tehdään joskus.
Eihän tuo viritys alkuperäistyyliä ole, mutta sopii nätisti ratin alle. Meni ohi asian, kumminkin.
Eihän tuo viritys alkuperäistyyliä ole, mutta sopii nätisti ratin alle. Meni ohi asian, kumminkin.
TIKO- David Brown : 1390, 1494-4HS+ Isme 140,1690HS (osina),1690T-4,1594-4HS
DBTCF:n jäsen nro : 54
Viestien lukumäärä : 903
Ikä : 46
Paikkakunta : Nastola
Vs: Kytkimen pääsylinterin korjaus
velimhan kirjoitti:Joo,nopeutta tulee lisää pienempiinki malleihin tulevan talven aikana,homma on vireillä.
tästä asiasta jään odottelemaankin lisä raportointia, jos tuo tarkoitti myös kolmetoistaysikymppiäkin. eriasia on sitten että mihinkä hinta asettuu. ei tuota viittisi hävittääkään, on sen verran simppeli peli.
ohi aiheen menee, muttakun täällä asia otettiin puheeksi.
Vieraili- Vierailija
Vs: Kytkimen pääsylinterin korjaus
Vielä kaipaan tarkempia vinkkejä miten se sylinterin mäntä-jousiyhdistelmä puretaan? Jousen sisällä oleva tanko irtoaa siitä männänpuoleistesta päästä, mutta miten? Ja miten estän jousen ja kamojen leviämisen ympäri hallia? Sylinterissä ei näkynyt juuri kulumaa tai syöpymiä. Saako siihen nestesäiliöön uutta korkkia vai haenko jostakin kokonaan uuden säiliön?
Hese- Viestien lukumäärä : 33
Paikkakunta : Varsinais-Suomi
Vs: Kytkimen pääsylinterin korjaus
Ei ole nyt jousi käsillä,mutta helposti se siitä lähti,sehän piti vaan puristaa kasaan,ja sitten siirrettiin sivusuunnassa vaan tappia,sille on soikko reikä siinä prikassa,ja se pääsee liukumaan sivulle ja sitten koko homma purkautuu,eikös se ollu tuontyylinen homma seuvulleen,vai?
Vieraili- Vierailija
Vs: Kytkimen pääsylinterin korjaus
Se korkki voi löytyä originaalinaki,mutta vw korkki jostain mallista menee heittämällä.
Vieraili- Vierailija
Vs: Kytkimen pääsylinterin korjaus
Tiivisteet vaihdettu ja korkki löytyi jarruliikkeestä. Vaati vaan projektin tuonnin keittiön pöydälle ja asennusoluen. Näyttäisi, että jarrusylinterien seudulla vuoto tuleekin sylinteriltä säiliöön lähtevän putkenpätkän ja letkun liitoksesta. Siinä on vain klemmari. Onko se joku hätäratkaisu vai ihan normaali? En irroittanut koelautaa kokonaan ja taidan huomenna koota kytkinpuolen ja ottaa koneen taas pitkästä aikaa ajoon. Tulihan siinä korjattua tuulilasinpyyhin, pissapoika ja sen suutin, radio, sisävalo ja takatyövalo. Sisäilmansuodatin oli täynnä kuraa ja puhaltimen uumenista sekä jäähdyttimestä tuli varmaan lapiollinen pölyä. Ei ole onneksi ollut raskasta ajoa kun ei ole keittänyt. Samalla lisäsin katolle kaksi takatyövaloa tietenkin omalla virtajohdotuksella ja asensin ison päävirtakytkimen.
Talvella vaihdan toisen oven kun on alhaalta pahasti ruosteessa ja koska hyllyssä on uusi. Sisälattia pitää maalata sekä vaihtaa ovipumppuja, peilejä, ja kaikki öljyt suodattimet. Listalla vielä polttoainemittari ja omituisesti käyttäytyvä lämpömittari, etuakselin väljyys ja jotain pikkuvikoja... Tunteja mittarissa vasta 3350. Vaativatko venttiilit usein säätöä? Ihan kiva harrastus, vaikka englantilaisen insinöörin ajatuksia ei tälläinen kotimainen kollega aina ymmärrä
Talvella vaihdan toisen oven kun on alhaalta pahasti ruosteessa ja koska hyllyssä on uusi. Sisälattia pitää maalata sekä vaihtaa ovipumppuja, peilejä, ja kaikki öljyt suodattimet. Listalla vielä polttoainemittari ja omituisesti käyttäytyvä lämpömittari, etuakselin väljyys ja jotain pikkuvikoja... Tunteja mittarissa vasta 3350. Vaativatko venttiilit usein säätöä? Ihan kiva harrastus, vaikka englantilaisen insinöörin ajatuksia ei tälläinen kotimainen kollega aina ymmärrä
Hese- Viestien lukumäärä : 33
Paikkakunta : Varsinais-Suomi
Vs: Kytkimen pääsylinterin korjaus
Joopa joo.Minun 1690:ssä oli kesällä just samassa paikassa vuoto.Luulin itekin ,että sylinteri vuotaa.Klemmarin kiristys mullakin riitti.Mikään ei ole ikuista.
Noilla tekemilläsi pikku parannuksilla iso merkitys.Ei paljoa euroja kulu, mutta viitseliyyttä vaatii.
Jos ihmiset tekis huollot by the book ,pelit pysyis kunnossa.
Noilla tekemilläsi pikku parannuksilla iso merkitys.Ei paljoa euroja kulu, mutta viitseliyyttä vaatii.
Jos ihmiset tekis huollot by the book ,pelit pysyis kunnossa.
Vieraili- Vierailija
Vs: Kytkimen pääsylinterin korjaus
Olisin vaan tiedustellut sitä että mites tuon kytkimen pääsylinteri löytyy tuossa 990 mallissa vm tais olla -78 sekuran hytillä.Sen verran olen tutkinut että siinä polkimen päällä se on . Mutta mites se sieltä saadaan esiin korjausta varten.Mitäs kaikkea sitä pitää purkaa edestä? Ei aikaisempaa kokemuksta moisesta.Varmaan jarrujen puolella on purku sitten samalla tavalla,pitäs sekin puoli korjata noista tiivisteistä.
Pete- Viestien lukumäärä : 39
Vs: Kytkimen pääsylinterin korjaus
On jo joku vuosi kun viimeksi sellaisesta sen purin,ja en muista ihan varmaan,mutta oliko se niin että ulospäin se siitä irroitettiin,polkimesta vaan varsi irti,putket irti ja sylinteri on kahdella pultilla vaan sitten kiinni,tällainen muistikuva on siitä jääny,ei ollu paha homma vaihtaa.
Vieraili- Vierailija
Vs: Kytkimen pääsylinterin korjaus
Pitääpä tutkailla kun pääsen koneen ääreen.Kiitos tiedosta.
Pete- Viestien lukumäärä : 39
Vs: Kytkimen pääsylinterin korjaus
Kyllä oli velimhan:lla oikein muistettu tuo purku homma.Sitten vaan heräs kysymys kun saattiin purettua tuo sylinteri niin siellä sisällä oli katkennut jousi.Onkohan missä myynnissä noita jousia vai pitääkö ettiä ihan joku yleismallin jousi sinne sisälle.Muuten näyttää olevan sylinteri käyttökelpoinen.
Pete- Viestien lukumäärä : 39
Vs: Kytkimen pääsylinterin korjaus
Joo,varmaan joutuu kattelemaan yleismallin jousen,voin katsastaa päivänpäälle,että olenko jättäny jemmaan yhtään rokamalla olevaa sylinteriä,yleensä niissä on jouset ollu ehjiä,se on ilmeisesti se malli,jossa on se pienempi ja isompi tiiviste sisällä,ja jousi sellaisen tapin ympärillä.
Vieraili- Vierailija
Vs: Kytkimen pääsylinterin korjaus
kyllä se tuon kaltainen oli. iso ja pien tiiviste, jousi siinä ohuen tapin ympärillä
Pete- Viestien lukumäärä : 39
Sivu 1 / 2 • 1, 2
Similar topics
» Kytkimen pääsylinterin jousi
» Kytkimen korjaus
» Taavetin kytkimen korjaus (Taavetti 885)
» Jarrupääsylinterit viimeiset mallit
» David Brown 880 990 Implematic Käsikirja 60s A5 vuodelta 1963
» Kytkimen korjaus
» Taavetin kytkimen korjaus (Taavetti 885)
» Jarrupääsylinterit viimeiset mallit
» David Brown 880 990 Implematic Käsikirja 60s A5 vuodelta 1963
Sivu 1 / 2
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa