Syötön lisäys
5 posters
Sivu 1 / 2
Sivu 1 / 2 • 1, 2
Syötön lisäys
Tossa rupesin kattelemaan pumppua ja huomasin että siinä pumpun perässä on mutterilla lukittu tappi, tämä mutteri/tappi yhdistelmä oli löysällä ja vuosi löpöä. Kiristin sen enkä huomaa mitään eroa onko ruuvi pohjassa vai auki. Mihin tämä mahtaa vaikuttaa? Eikö syöttöä lisätä pumpun sisältä "peltilevyä" kääntämällä? Transitissa näyttää olevan samanmoinen pumppu, siinä on kyljessä 13mm mutteri jonka sisällä on kuusiokanta pultti, mahtaako tämä olla transitin syötön säätö?
ikilika- David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1170
Ikä : 47
Paikkakunta : eurajoki
erkki
CAV jakajapumpussa on suunnilleen rungon keskivaiheilla luukku jonka takaa pääsee kiinni syötönsäätölevyyn.
Se toimii sillä tavalla, että syötönsäätölevy estää korkeapainemäntiä erkanemaan liian kauas toisistaan ja estää samalla liian suuren polttoaineannoksen menemisen korkeapainesylinteriin. Se on siis maksimiannoksen säätö. Syötönsäätölevyssä on kiilavat aukot, joihin syöttömäntien paluuliike pysähtyy. Kun levyä kiertää toiseen suuntaan niin maksimisyöttö pienenee ja toiseen suuntaan kasvaa. Minulla on semmoinen hytinä että 996:n pumppu taitaa tehtaan säädöillä olla aika lähellä maksimia. Syöttöä lisäämällä saa muutaman hevosen lisää, paljon mustaa savua ja ärhäkästi kaasuun vastaavan moottorin. Kulutus kasvaa, mutta en tiedä onko siitä lopulta kovinkaan paljon muuta haittaa tai hyötyä. Ahtamista 996:n moottori ei oikein siedä, ei ainakaan korkeita ahtopaineita. Siillä kuitenkin saisi isommista syötöistä enempi hyötyä. 1490 turbomoottorissa on sama lohko ja järeä kampiakseli kuin 1410:ssä.
Välipaineen säätökin vaikuttaa jotain pumpun ominaisuuksiin, mutta ei kuitenkaan maksimisyöttöön.
Se toimii sillä tavalla, että syötönsäätölevy estää korkeapainemäntiä erkanemaan liian kauas toisistaan ja estää samalla liian suuren polttoaineannoksen menemisen korkeapainesylinteriin. Se on siis maksimiannoksen säätö. Syötönsäätölevyssä on kiilavat aukot, joihin syöttömäntien paluuliike pysähtyy. Kun levyä kiertää toiseen suuntaan niin maksimisyöttö pienenee ja toiseen suuntaan kasvaa. Minulla on semmoinen hytinä että 996:n pumppu taitaa tehtaan säädöillä olla aika lähellä maksimia. Syöttöä lisäämällä saa muutaman hevosen lisää, paljon mustaa savua ja ärhäkästi kaasuun vastaavan moottorin. Kulutus kasvaa, mutta en tiedä onko siitä lopulta kovinkaan paljon muuta haittaa tai hyötyä. Ahtamista 996:n moottori ei oikein siedä, ei ainakaan korkeita ahtopaineita. Siillä kuitenkin saisi isommista syötöistä enempi hyötyä. 1490 turbomoottorissa on sama lohko ja järeä kampiakseli kuin 1410:ssä.
Välipaineen säätökin vaikuttaa jotain pumpun ominaisuuksiin, mutta ei kuitenkaan maksimisyöttöön.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Syötön lisäys
Juu, mullahan traktori on 1394 varustettuna föönillä. Eli onko tämä perässä keskellä oleva säätö (mikä oli löysällä) johonkin vaikuttava? Tietäis vaan laittaa sen suunnilleen sinne minne se kuuluukin. Transitissa ei luukkua ole, se on vm-86, on vain se em ruuvi kyljessä.
ikilika- David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1170
Ikä : 47
Paikkakunta : eurajoki
erkki
Pumpun peräpäässä on ristisiipinen välipainepumppu ja jos siinä on jokin säätö olemassa niin vaikea kuvitella että se olisi muuta kuin välipaineen säätö. Valitettavasti ei kuulu minun kokemuspiiriini sen oikea säätö.
Välipaine on lyhyesti selostettuna se paine, jolla pumppu painaa korkeapainemäntien väliin uutta polttoainetta kun männät ovat päässeet ohi nokkarenkaan nokista. Määränsäätöventtiili annostelee polttoainemäärää, joten jos välipaine on korkea niin syöttö menee täysille hiukan vikkelämmin. Periaatteessa sen säädön vaikutus tuntuu sillä tavalla, että jos välipaine on pieni niin kaasupetaalia täytyy polkea alemmaksi että saa kierrokset nousemaan. Jos välipaine on korkealla niin tulee täydet kierrokset ennekuin kaasupoljin on lattiaa vasten ja tyhjäkäynti käy isolla vaikka vipu on rajoitinruuvia vasten.
Välipaine on lyhyesti selostettuna se paine, jolla pumppu painaa korkeapainemäntien väliin uutta polttoainetta kun männät ovat päässeet ohi nokkarenkaan nokista. Määränsäätöventtiili annostelee polttoainemäärää, joten jos välipaine on korkea niin syöttö menee täysille hiukan vikkelämmin. Periaatteessa sen säädön vaikutus tuntuu sillä tavalla, että jos välipaine on pieni niin kaasupetaalia täytyy polkea alemmaksi että saa kierrokset nousemaan. Jos välipaine on korkealla niin tulee täydet kierrokset ennekuin kaasupoljin on lattiaa vasten ja tyhjäkäynti käy isolla vaikka vipu on rajoitinruuvia vasten.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Syötön lisäys
Siis tarkennus tohon säätöruuvin sijaintiin vielä, se on keskellä takana hiukan yläviistossa ja siinä on pieni reikä, samanmoinen kun normaalissa syötönsäätöruuvissa mistä menee sinetin lanka läpi. Sinettiä ei tässä ruuvissa ole tai sitte se on ajan saatossa katkennut ja pudonnut...
ikilika- David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1170
Ikä : 47
Paikkakunta : eurajoki
Vs: Syötön lisäys
Olen ihmetelly sitä ruuvia -94 sarjalaisissa,että mikä se on,sitä ei kaikissa jakajissa ole,noissa tuoreemmissa vaan,kokeile vasiten säätää sitä,pistä ylös,paljonko kiristit,jne.pian se kuuluu ja tuntuu,muuttuuko mitään.
Itse en ole siihen koskaan koskenu,mutta jos paranee ominaisuudet siitä säätämällä,ruuvataan se jokaisesta.
Tuosta meidän 1394 casesta on säätäjä rukattu aikanaan,siinä on ramakkaa voimaa kovasti,vaikka muista vastaavista on syöttöä isonnettu,ei niistä ole tullu lähellekään samanlaisia,lieneekö tuo se taikapaikka,pitää tutkia kunhan käyn koneen vieressä,onko siinä sinetti paikallaan.
Käyntiin se on ranttu laittaa,tahtoo saada liikaa ja tukehtuu ruokaansa.
Tuosta Pienennettiinki sitä syöttöä jonninverran,mutta se ramakkuus säily silti.
Itse en ole siihen koskaan koskenu,mutta jos paranee ominaisuudet siitä säätämällä,ruuvataan se jokaisesta.
Tuosta meidän 1394 casesta on säätäjä rukattu aikanaan,siinä on ramakkaa voimaa kovasti,vaikka muista vastaavista on syöttöä isonnettu,ei niistä ole tullu lähellekään samanlaisia,lieneekö tuo se taikapaikka,pitää tutkia kunhan käyn koneen vieressä,onko siinä sinetti paikallaan.
Käyntiin se on ranttu laittaa,tahtoo saada liikaa ja tukehtuu ruokaansa.
Tuosta Pienennettiinki sitä syöttöä jonninverran,mutta se ramakkuus säily silti.
Vieraili- Vierailija
Vs: Syötön lisäys
Olen sitä käännellyt ylös ja alas kymmenen kierrosta enkä huomaa mitään vaikutusta, siksi ihmetyttää koko ruuvi... Lisäyksenä vielä että käynnistys kylmänä pitää tehdä koskematta kaasuun, jos painaa kaasua ei motti edes lupaile, vaikka ohjekirjassa on että paina kaasu puoleen väliin. Tähänkään ruuvilla ei tunnu olevan vaikutusta. Nyt ruuvi on lähes pohjassa ja yhtä huonosti lähtee käyntiin.
ikilika- David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1170
Ikä : 47
Paikkakunta : eurajoki
erkki
Tuo käynnistyshomma kuulostaa aivan omituiselta. Tavallisesti diesel lähtee sitä paremmin mitä tiuhemman polttoainepilven suutin männän päälle hönkäisee. Vanhaan aikaan neuvottiin vetämään kaasu ihan auki käynnistäessä ettei tarvi sahata pitkään. Periaatteessa CAV jakajapumppu antaa täyttä määrää kun kaasu on pohjassa ja kierrokset alhaalla niin kuin startatessa on. Rivipumppuvehkeissä pakkosyötöllä avataan maksimisyötön stoppari niin että saadaan isompi syöttö kylmäkäynnistykseen.
Tuleeko putkesta harmaata usvaa jos yrittää käynnistää kaasu auki? Sen pitäisi tupsuttaa palamatonta polttoainetta niin paljon kuin putkesta mahtuu tulemaan.
Tuleeko putkesta harmaata usvaa jos yrittää käynnistää kaasu auki? Sen pitäisi tupsuttaa palamatonta polttoainetta niin paljon kuin putkesta mahtuu tulemaan.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Syötön lisäys
Juu, kyllä se harmaata tupsuttaa ihan kiitettävästi. Ilman kaasua se rupee lupailemaan ja yks kaks pyttyä heräilee, kun se nippinappa jaksaa käydä ei kestä antaa kaasua vaan hyytyy heti, 20-30sekunnin kakomisen jälkeen voi jo antaa kaasua että saa muutkin pytyt "hereille". Tämmönen se on aina ollut, siis pakkasella ilman lohkista. 0-kelillä ja lämpöasteilla ei ole ongelmia. Suutinkärjetkin kerran uusin eikä ollut vaikutusta. Joskus kovilla pakkasilla on pakko hehkuttaa muutaman pöffäyksen verran välillä startaten. Aina on kuitenkin käyntiin saatu, lohkis on palanut viime talvena eli sitä ei enää käytetä.
ikilika- David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1170
Ikä : 47
Paikkakunta : eurajoki
Vs: Syötön lisäys
Se on sitten just samanlainen kun tuo trimmattu 1394 mikä meillä on ollu pitkään,ei siinä kestä kaasuun koskea startatessa,mistä päin tuli tuo sun koneesi,tuon meidän traktorin on virittäny Kuortaneella yksi entinen taavetin myyntimies poikansa kanssa,ne veti jarrulavettiaki joskus 1490 takapotkulla,se paranee vähän se käyntiinlähtö jos pienennät syöttöä siitä,mutta vaikka pienennät syötön se potkii takasi ja saa liikaa jos painat kaasua startin aikana.
Ne sepät osasi pumpun laittaa ,1490 oli vääntäny penkissä 136 heppaa,sillä sitten lavetin eteen,kakkosvaihteesta oli tullu hiljasta kun alkoi hyppimään vedossa.
Se oli ranttu laittaa käyntiin,se näytti sen käynnistys homman meille,3000 kierrosta kiersi sillonki ja kun oli suora putki ,1490 hirnu komiasti.
Taisi siihen remppaan loppua se vetohomma.
Ne sepät osasi pumpun laittaa ,1490 oli vääntäny penkissä 136 heppaa,sillä sitten lavetin eteen,kakkosvaihteesta oli tullu hiljasta kun alkoi hyppimään vedossa.
Se oli ranttu laittaa käyntiin,se näytti sen käynnistys homman meille,3000 kierrosta kiersi sillonki ja kun oli suora putki ,1490 hirnu komiasti.
Taisi siihen remppaan loppua se vetohomma.
Vieraili- Vierailija
Vs: Syötön lisäys
Tätä ei ole ruuvattu! Edelleen luukku koskematon. Kone on ollut hitaassa puutarha-ajossa ennen mulle tuloa, huomaa siitäkin että ykkösen ja pakin väli on kepissä paljon pidempi kun kakkosen ja kolmosen.Ruuvausta olen kyllä suunnitellut ja meinaankin kyllä ruuvata kun sille päälle satun. Nyt ei tule mustaa putkesta edes kiihdyttäessä, turbo kyllä vinkuu ja ahdot nousee sinne 1kilon nurkille, ne mittasin kesällä.
ikilika- David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1170
Ikä : 47
Paikkakunta : eurajoki
Vs: Syötön lisäys
Just,sitten siinä on joku juttu pumpussa,voi olla vaan säätöjuttu,tuo meidän kone savuaa mustaa vedossa kovastikki,mutta voimaa myös on 1494 traktorin verran vähintään.
Ei anna helposti periksi sahan edessäkää,vaikka on pikkunen pässi.
Ei anna helposti periksi sahan edessäkää,vaikka on pikkunen pässi.
Vieraili- Vierailija
Vs: Syötön lisäys
Joo, pumpun ajotuksia kesällä hiukan aikaistin kun tasakaasulla kierrokset hiukan haki ja käynti oli epätasaista ja savutti sinistä ihan kokoajan, aikaistus tasoitti käynnin, vähensi savutusta ja toi vetoja lisää. Ekalla kerralla käänsin liikaa aikaiselle, kone kävi kyllä nätisti mutta terävästi, eikä halunnut kesäkylmälläkään lähteä hyvin käymään. Pikkasen myöhäsemmälle ja se oli siinä. Eli pumpussa tarttis olla kylmäkäynnistykseen reilu "myöhennys" ja minuutin perään säätö takasin haettuun paikkaan niin lähtis hyvin() käyntiin. Öljyä kone ei syö ja vetoja on hyvin, eli väljäksi en usko. -15 pakkasta on ehdoton raja missä saa vielä tapellen käyntiin JOS akussa piisaa puhti. Ehkä nopeempi starttimoottorikin vois auttaa.
ikilika- David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1170
Ikä : 47
Paikkakunta : eurajoki
Vs: Syötön lisäys
Muuten siinä pumpussa pitäs olla se automaattinen ennakon säätö,se mutikka siinä pumpun alla,sitä ei vanhemmissa koneissa ole,ja ne räpätti kylmänä,voi olla että vika on siellä ,1394 ei normaalisti savuta kyllä ja räpätä sinistä,oliskohan jumittunu se säätäjä,kun se on alimpana siinä,vanhoissa taaveteissa sama systeemi hoidettiin käsikäyttöisellä ruuvilla.
Vieraili- Vierailija
Vs: Syötön lisäys
Näkypä siellä sellanen morkula olevan. Mitenköhän sen sais testattua tai mahdollisen vian korjattua? Tuleeko paljon tavaraa mukana jos sen purkaa pois, lman pumpun irrotusta? Olis se kyllä kiva että sais motin käyntiin helposti talvella...
ikilika- David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1170
Ikä : 47
Paikkakunta : eurajoki
Vs: Syötön lisäys
En ole sitä koskaan irroittanu,ei taida tulla muuta kun se morkula,tappi ja jousi,niitä vanhempia ruuvimalleja olen kyllä irroitellu.
Vieraili- Vierailija
Vs: Syötön lisäys
Milläs periaatteella tää automaattinen ajotusten säätö toimii? Onko joku kierroslukuun perustuva et jos pyörittää esim 200kierrosta minuutis startilla niin on perus tilassa ja kun käynnistyy niin joku keskipakovoima tms siirtää ajotusta aikasemmalle?
ikilika- David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1170
Ikä : 47
Paikkakunta : eurajoki
erkki
Minusta vanhemmissa CAV jakajapumpuissa ennakkosäätö toimii pumpun välipaineella. Kun kierroksia on enemmän niin välipaine kasvaa ja nokkarenkaan alla oleva pikkanen mäntä-sylinteripari kääntää nokkarengasta aikaisemmalle. Pikkanen hana minä siellä pumpun alla on on ruiskutusennakon lukitus. Kun hanan kierttää kiinni niin välipaine ei pääse sylinteriin ja ruiskutus jää myöhäiselle. Uudemmista en tiedä.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Syötön lisäys
aika idiootti varmoilta tuntuu tämä hana systeemi olevan tuohon automaattiseen nähden. apuakin tuosta paljon on kylmäkäynnistykseen.
Vieraili- Vierailija
Vs: Syötön lisäys
Nyt meinaan koittaa tota ilmeisesti välipaineen säätöruuvia, kun se nyt on ruuvattu aivan kiinni niin ruuvaan sen aivan auki ja huomenna taas koittamaan vaikuttaako käyntiin lähtöön...
ikilika- David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1170
Ikä : 47
Paikkakunta : eurajoki
säätöruuvi
Moro
Mulla ei 996 lähde käyntiin lämmittämättä ilman ko. ruuvin kääntöä.
Saa startata vaikka kuinka kauan, mutta ei lähde....
Käsikaasulla kaasua päälle ja ruuvi kiinni, ei kierry kuin n kierroksen..
Kone käyntiin ja ruuvi takas auki..
Ainakin mulla lähtee kuin palmupuun alta
Nyt on vissiin turvakytkin sökö/jäässä, kun joutuu starttaamaan ruuvimeisselillä startilta.
Mulla ei 996 lähde käyntiin lämmittämättä ilman ko. ruuvin kääntöä.
Saa startata vaikka kuinka kauan, mutta ei lähde....
Käsikaasulla kaasua päälle ja ruuvi kiinni, ei kierry kuin n kierroksen..
Kone käyntiin ja ruuvi takas auki..
Ainakin mulla lähtee kuin palmupuun alta
Nyt on vissiin turvakytkin sökö/jäässä, kun joutuu starttaamaan ruuvimeisselillä startilta.
DB996/81- David Brown : DB996
Viestien lukumäärä : 14
Paikkakunta : Rautjärvi
Vs: Syötön lisäys
Aina silloin tällöin joudun minäkin tarttumaan ruuvimeisseliin saadakseni 996 käyntiin.
kujanjuh- Viestien lukumäärä : 243
Paikkakunta : Porvoo-Pieksämäki
Vs: Syötön lisäys
996:ssa on imusarjahehku. Jos se pelittää niin aika hyvin pitäisi lähteä tavallisesta talvikelistä ilman siipiruuvitemppuakin. Mutta sehän on pääasia että lähtee jollakin konstilla.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
VS: Syötön lisäys
Kiitos Erkki !
Tarttee tilata uusi hehku tilalle...eipä ole nämä traktorihommat vielä hanskassa....
Tarttee tilata uusi hehku tilalle...eipä ole nämä traktorihommat vielä hanskassa....
DB996/81- David Brown : DB996
Viestien lukumäärä : 14
Paikkakunta : Rautjärvi
Vs: Syötön lisäys
Ei tuo ruuvi kyllä käyntiin lähtöön vaikuta, ihan samaa tappelua se on, oli ruuvi sitten pohjassa tai kymmenen kierrosta auki. Tarttis ilmeisesti ottaa ja purkaa se morkula sieltä pumpun pohjasta jos se kerran on se automaattinen ajotusten säätö morkula. Miksei -87 1394 voi olla enää sitä manuaalista säätöruuvia mikä oikeesti toimis...
ikilika- David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1170
Ikä : 47
Paikkakunta : eurajoki
Sivu 1 / 2 • 1, 2
Similar topics
» Syötön lisäyksen "levyn suunta"?
» Galleria HUOMIOI UUSI OSOITE KUVILLE katso aloitusviesti!
» 950 -61 hydraulin lisäys
» Ongelmat osion lisäys?
» Galleria HUOMIOI UUSI OSOITE KUVILLE katso aloitusviesti!
» 950 -61 hydraulin lisäys
» Ongelmat osion lisäys?
Sivu 1 / 2
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa