Taka-akselin sauman tiivistäminen
5 posters
Sivu 1 / 1
Taka-akselin sauman tiivistäminen
Varsinkin etukuormainkäytössä tulee taka-akselin ja vaihdelaatikon väliseen pulttisaumaan vääntöä, joka saattaa elättää liitosta sen verran, että tiiviste alkaa tihkua. Omassa 880:ssa ei ole ollut kuormainta, mutta sauma alkoi nopottaa öljyä sen verran, että tallin lattialle tahtoi tulla öljyläiskiä yli tarpeen. Aikani tuota vuotoa siedettyäni päätin kokeilla, että saako sauman pitämään traktoria kokonaan purkamatta.
Taka-akseli on vaihdelaatikossa kiinni yläreunasta viidellä pultilla, pystysivuilta neljällä pultilla ja alasaumassta viidellä pultilla. Pystysaumoissa ylimmissä pulteissa on kuusikolokannat ja pultit saattaa olla niin tiukassa, että avaamista varten kannattaa etsiä käsiin hyvät avaimet. Oikean puolen pystysauman alempi vaarnapultti on niin ahtaassa paikassa, ettei stä pysty löysäämään ellei akselista ensi löysää käsijarruvipua ja nostolaitevipua kannatelevaa lohkoa. Käsijarruvipua ei tavitse irrottaa, mutta kannen takana olevasta nostovipun liittyvästä tangosta pitää irrottaa mutteri. Muista laskea kierrokset.
Ensiksi päästetään öljyt laatikosta ja imuputken alla oleva kansi. Kannen takaa löytyy ainakin -67 mallin selectasta yksi pultti, joka pitää paikoillaan pumpun imuputkea. Pultti pitää itrrottaa. Varsinaisia kiinnityspultteja voi avata sen verran, että ulosottovaihteen alta tunkkaamalla saa laatikon ja taka-akselin välisen sauman pari milliä raolleen. Annetaan öljyn valua vaikka yön yli, jotta sauman saa sitten kunnolla puhdistettua puhdistussprayllä.
Terävällä suuttimella saumaan saa pursotettua tiivistemassan, jonka jälkeen pultit voi kiristää. Öljyn pinta ei normaalisti yllä kovin korkealle, joten tärkeää on saada massa saumaan nimenomaan alalaippaan ja reunoilta astinaudan tasolle.
880 on nyt ollut kuivalla maalla kolme vuorokautta ja sauma on edelleen kuiva. Olen jokseenkin varma, että se tulee olemaan kuiva pitkään myös tulevaisuudessa.
Taka-akseli on vaihdelaatikossa kiinni yläreunasta viidellä pultilla, pystysivuilta neljällä pultilla ja alasaumassta viidellä pultilla. Pystysaumoissa ylimmissä pulteissa on kuusikolokannat ja pultit saattaa olla niin tiukassa, että avaamista varten kannattaa etsiä käsiin hyvät avaimet. Oikean puolen pystysauman alempi vaarnapultti on niin ahtaassa paikassa, ettei stä pysty löysäämään ellei akselista ensi löysää käsijarruvipua ja nostolaitevipua kannatelevaa lohkoa. Käsijarruvipua ei tavitse irrottaa, mutta kannen takana olevasta nostovipun liittyvästä tangosta pitää irrottaa mutteri. Muista laskea kierrokset.
Ensiksi päästetään öljyt laatikosta ja imuputken alla oleva kansi. Kannen takaa löytyy ainakin -67 mallin selectasta yksi pultti, joka pitää paikoillaan pumpun imuputkea. Pultti pitää itrrottaa. Varsinaisia kiinnityspultteja voi avata sen verran, että ulosottovaihteen alta tunkkaamalla saa laatikon ja taka-akselin välisen sauman pari milliä raolleen. Annetaan öljyn valua vaikka yön yli, jotta sauman saa sitten kunnolla puhdistettua puhdistussprayllä.
Terävällä suuttimella saumaan saa pursotettua tiivistemassan, jonka jälkeen pultit voi kiristää. Öljyn pinta ei normaalisti yllä kovin korkealle, joten tärkeää on saada massa saumaan nimenomaan alalaippaan ja reunoilta astinaudan tasolle.
880 on nyt ollut kuivalla maalla kolme vuorokautta ja sauma on edelleen kuiva. Olen jokseenkin varma, että se tulee olemaan kuiva pitkään myös tulevaisuudessa.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Taka-akselin sauman tiivistäminen
Kyllä se noin pitäs onnistua kun itekkin mietin,hyvä on idea
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: Taka-akselin sauman tiivistäminen
Onkohan 850 samanlainen systeemi ? tihkuu kanssa . Sitä voi sen pari milliä raottaa eikä mitään tipu pois paikoiltaan?
Johannes.- Viestien lukumäärä : 35
Vs: Taka-akselin sauman tiivistäminen
Kyllä toi Erkin tekemä tiivistys sopii muihinkiin taavetteihin.
990 implen (2kpl) ja 880implen olen vastaavalla tavalla tehnyt ja toimii.
990 implen (2kpl) ja 880implen olen vastaavalla tavalla tehnyt ja toimii.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: Taka-akselin sauman tiivistäminen
Hyvä, pitääpä alkaa purkamaan kunhan " pajan " lattia kuivaa ( maalattia)
Johannes.- Viestien lukumäärä : 35
Vs: Taka-akselin sauman tiivistäminen
Pitääkö 850 ottaa akku kotelot pois ? mulla kotelot on hitsattu lokasuojiin kiinni vai onko kaikissa.
Johannes.- Viestien lukumäärä : 35
Vs: Taka-akselin sauman tiivistäminen
Minulla on sellainen hytinä, että akkukoteloon ei tarvitse kajota, mutta lokasuojien kiinnityspultit astinlautoihin pitää avata.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Taka-akselin sauman tiivistäminen
Terve vaan kaikki Taavettitallilaiset !
Minulla on myös vuoto, taka-akselin ja vaihdelaatikon välisessä pulttisaumassa. Minulla on DB 996 4wd-79 traktorina. Olen kunnostanut traktoria
3v ja alkaa olla kohtalaisessa kunnossa. Tuo vuoto täytyy kumminkin korjata, ikävää kun tiputtaa. Onko joku muu tallilainen suorittanut kyseisen
homman. Riittäisiköhän jos kohottaisi hyttiä takapäästä, löysäisi hytin vaimennus kumien pultit ja muut vekottimet, että voisi nostaa hyttiä takapäästä 10cm. Konepelti myös pois ? Ahdasta siellä on, pultteja irroitella.
Minulla on myös vuoto, taka-akselin ja vaihdelaatikon välisessä pulttisaumassa. Minulla on DB 996 4wd-79 traktorina. Olen kunnostanut traktoria
3v ja alkaa olla kohtalaisessa kunnossa. Tuo vuoto täytyy kumminkin korjata, ikävää kun tiputtaa. Onko joku muu tallilainen suorittanut kyseisen
homman. Riittäisiköhän jos kohottaisi hyttiä takapäästä, löysäisi hytin vaimennus kumien pultit ja muut vekottimet, että voisi nostaa hyttiä takapäästä 10cm. Konepelti myös pois ? Ahdasta siellä on, pultteja irroitella.
aikaveijo- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 60
Similar topics
» DB 996 Taka-akselin ja vaihdelaatikon välisen pulttisauman tiivistäminen.
» 950 ja taka-akselin öljyvuoto
» case 1494 taka-akselin laakerit
» Taka-akselin välys ja Taavetin nopeutusta
» DB 950 päärungon ja taka-akselin välinen öljyvuoto
» 950 ja taka-akselin öljyvuoto
» case 1494 taka-akselin laakerit
» Taka-akselin välys ja Taavetin nopeutusta
» DB 950 päärungon ja taka-akselin välinen öljyvuoto
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa