DB950 jakajapumpun irroitus
+5
otsoni
Osmo_
Spitfire
erkki
DB950
9 posters
Sivu 1 / 1
DB950 jakajapumpun irroitus
Miten DB950 -61 jakajapumppu irroitetaan. Mitä irroituksessa on huomioitava että saa oikein takaisin. Löytyykö jostain hajoitus kuvia jakopäästä ja jakajapumpusta.
Kiitos etukäteen vastauksista.
Kiitos etukäteen vastauksista.
DB950- Viestien lukumäärä : 5
Paikkakunta : Järvenpää
Vs: DB950 jakajapumpun irroitus
950 mallissa on ns. väliakselimalli se pumppuhomma,merkkaa vaan viivalla,että saat ajoituksen samaan kohti,reijät kun on väljät siinä kiinnityslaipassa ajoituksen säädön vuoksi.
Sitten vaan putket irti ja ne kolme pulttia irroitetaan ja pumppu vedetään pois paikaltaan.
Se väliakseli ei sovi väärään asentoon ,pooritus on sellainen.
Jos kaasuakseli vuotaa,niin kansi vaan varovasti irti,ja vaihda tiivisteet ja kasaan.
Pumppujen räjäytyskuvia ei ole edes korjaamokirjoissa,ilmeisesti pidetty niin erikoishommana aikanaan.
Jakopäähän sinulla ei tarvi koskea,siinä mallissa on se vinohammasjakopää väliakselilla.
Sitten vaan putket irti ja ne kolme pulttia irroitetaan ja pumppu vedetään pois paikaltaan.
Se väliakseli ei sovi väärään asentoon ,pooritus on sellainen.
Jos kaasuakseli vuotaa,niin kansi vaan varovasti irti,ja vaihda tiivisteet ja kasaan.
Pumppujen räjäytyskuvia ei ole edes korjaamokirjoissa,ilmeisesti pidetty niin erikoishommana aikanaan.
Jakopäähän sinulla ei tarvi koskea,siinä mallissa on se vinohammasjakopää väliakselilla.
Vieraili- Vierailija
Vs: DB950 jakajapumpun irroitus
Ei ole vuoto kysymyksessä vaan ongelmana on moottorin käynti. Välillä lähtee käyntiin ja käy hetken, sitten saa käynnistää pitkään eikä lähde eikä edes lupaa lähteä. Vaikuttaa niinkuin jakajapumpun sisällä vivustoissa tai jossain olisi vikaa. Polttoainetta tulee jakajapumpulle, ilmattu on moneen kertaan. Kerran se kävi jopa viisi minuuttia mutta sitten taas sammui. Ajattelin jos jostain löytäisi toisen jakajapumpun ja kokeilisi sitä.
DB950- Viestien lukumäärä : 5
Paikkakunta : Järvenpää
Vs: DB950 jakajapumpun irroitus
Joo,oletko tutkinu onko siirtopumpussa vikaa,vaikuttaako jos pidät tankkia aivan piripinnassa täynnä,siihen saat sovitettua uudemman mallisen pumpun,siirrät vaan entisestä pumpusta sen nokkakappaleen,mihin tulee pooriakseli sisään,se on vaan yhdellä tuumamitoituksella olevalla kuusiokolokantaruuvilla kiinni,esim. 990 selectan pumppu näinollen passaa siihen,ja muidenki ,esim. massikka 165 mallista varmaan myös menee samoin,ja monista muista missä pumppu on vasemmalla puolen moottoria.
Vieraili- Vierailija
Vs: DB950 jakajapumpun irroitus
Kyllä jakajapumpulle asti tulee polttoainetta, matalapaine puolelta tulee ilmausruuveista hyvin polttoainetta. Painepuolelta tulee ilmatessa myös polttoainetta mutta huonosti ja vaikuttaisi että ei jaksa kunnolla nostaa painetta. Tarkoititko että tuon 990 jakapumppu kävisi suoraan tuon vanha tilalle ilman suurempia muutoksia. Onko vuosimalleissa eroja sopivuudeltaan. Tämä viallinen traktori on isäni ja kone on 30 kilometrin päässä enkä ihan tarkkaan tiedä mitä viime päivinä on selvinnyt asian suhteen mutta kerron hänelle mitkä pumput sopivat niin voi alkaa etsimään.
DB950- Viestien lukumäärä : 5
Paikkakunta : Järvenpää
Vs: DB950 jakajapumpun irroitus
Joo,implematic mallisesta 990 taavetista menee heittämällä,selektamatic malleista 990,995,996,menee muuten heittämällä,mutta se päätyyn tuleva pooriholkki pitää siirtää entisestä,on laitettu 990 selectan pumppuja niihin,onnistuu.
Varmaan käypi samanlailla myös 1290,1390 jne. pumput myös,syöttömäärä vaan pitää pienentää tarvittaessa.
Samaa pumppua on monissa muissaki merkeissä.
Varmaan käypi samanlailla myös 1290,1390 jne. pumput myös,syöttömäärä vaan pitää pienentää tarvittaessa.
Samaa pumppua on monissa muissaki merkeissä.
Vieraili- Vierailija
Vs: DB950 jakajapumpun irroitus
Vipuhommat on jakajapumpussa niin yksinkertaiset ettei niissä oikeastaan voi olla paljon vikaa. Vanhemmuuttaan saattaa annosteluventtiilin jousen takaa haljeta bakeliittinen prikka ja silloin jää syötöt nolliin. Ei lähde käyntiin eikä edes yritä.
Minusta kannattaisi kokeilla kasitahtiöljyä. Jotain 2% seos tai enempikin öljyä polttoaineen sekaan. Jos korkeapainepää takertelee niin öljy auttaa. Jos ongelma on välipaineessa niin siihen ei auta öljy. Välipainepumppu on ristikkäissiipinen pumppu ihan siinä pumpun perässä. se saattaa aikaa myöten mennä väljäksi ja käyntiinlähtö huononee kun välipaine ei nouse starttauskierroksilla.
Minusta kannattaisi kokeilla kasitahtiöljyä. Jotain 2% seos tai enempikin öljyä polttoaineen sekaan. Jos korkeapainepää takertelee niin öljy auttaa. Jos ongelma on välipaineessa niin siihen ei auta öljy. Välipainepumppu on ristikkäissiipinen pumppu ihan siinä pumpun perässä. se saattaa aikaa myöten mennä väljäksi ja käyntiinlähtö huononee kun välipaine ei nouse starttauskierroksilla.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: DB950 jakajapumpun irroitus
Jaahas. Teki Taavetti äkkikuoleman, eli ei lähde käyntiin. Lähti siis ekaksi, mutta sammaui heti eikä enää lupaakkaan. Ei savua ollenkaan, ei edes pakkosyöttöpäällä. Löpöä tulee ilmausruuveista, ja joka putkiliittimestä, muttei juurikaan suutinputkesta. Vähän ruikkii, muttei tulvimalla.
Rattorilla on ajettu viimeksi viikkositten ja toimi kuin tytöt.
Ongelma voisi olla tuo bakeliittiprikka? Missä sellainen sijaitsee ja voiko sen itse vaihtaa?
Tietysti otetaan vastaan myös muita mahdollisia vika-analyysejä.
Nimimerkillä metsään piti mennä
Rattorilla on ajettu viimeksi viikkositten ja toimi kuin tytöt.
Ongelma voisi olla tuo bakeliittiprikka? Missä sellainen sijaitsee ja voiko sen itse vaihtaa?
Tietysti otetaan vastaan myös muita mahdollisia vika-analyysejä.
Nimimerkillä metsään piti mennä
Spitfire- Viestien lukumäärä : 8
Vs: DB950 jakajapumpun irroitus
Ettei olis ilmalukkoa tullut? Tai mennyt pumpulta kiila, poorit tai koplinki? En tiedä tarkkaan millä lailla voima välitetään jakopäältä pumpulle. Nuhvista vaihdoin koplinkin viime syssynä. Elekää valittako jos on typoja. Galaxyn qwerty näppäimistö on arsesta. Liian pienet näppäimet nakkisormille.
Ps. Mikä malli on kyseessä?
Ps. Mikä malli on kyseessä?
Vs: DB950 jakajapumpun irroitus
-59 950 se taitaa olla. Siis pumpun pienistä ilmausruuveista tulee löpöä oikein reilulla kaarella kun starttaa. Sitten kun sieltä pumpun päädystä löysää suutinputkea, niin noro on heikko. Mistähän tuo nyt yhtäkkiä olisi ilmaa ruvennut saamaan, kun ekaksi lähti käyntiin kuin palmunalta ja sit sammui kun laitoin käsikaasun kahvasta rundeja pienemmälle. Tämän jälkeen oli hiljaista. Löpöä on tankissa ja siirtopumpulta kun löysää banjoa niin maailma on märkä. Suodattimetkin on vaihdettu viimevuonna.
Spitfire- Viestien lukumäärä : 8
Vs: DB950 jakajapumpun irroitus
Jakajapumppu saattaa starttauttaa pitkään ilmavaivan jälkeen vaikka käsipumpulla on kaikki ilmat poistettu.Voi mennä parempikin akku varsin vähiin.
otsoni- Viestien lukumäärä : 445
Vs: DB950 jakajapumpun irroitus
Joo, ilmaaminen on tuttua, mutta mistä se ilma sinne on nyt yhtäkkiä päässy, kun mitään remonttia ei ole tehty? Näkyviä löpövuotoja ei ollut.....paitsi pientä tihkumista ruiskupumpun päällä olevan kopan välistä.
Spitfire- Viestien lukumäärä : 8
Vs: DB950 jakajapumpun irroitus
Pientä tihkumista? Työssäoppimispaikan 590 Fergua sai ilmata jatkuvasti, ennenkuin minä huolsin pumppua. Lue tämä topikki. Korjaussarja maksaa 15e+postit täällä. Moni foorumilainen suosittelee tuota paikkaa
Vs: DB950 jakajapumpun irroitus
No jos ei pumppujen räjäytyskuvia korjaamokirjoissa ole niin mistähän ammattimiehet niitä korjaillu on?
Ainaki löytyy Fuel Injection Data Tables sivusto jossa on levitettynä Bryce,CAV,Bosch ym tiedä sitten millasia pitäs olla mut tuolla on jotai.
Kai tuommoseen nyt jostai löytys oikein kuvatkin kun on ollu yleinen pumppu tuo CAV monissa vermeissähän se on ollu,kun kerran vieläkin osia löytyy.
Ja tuol ebayssähän on jopa uusia pumppujakin myynnis ja jotai kirjallisuuttakin
Ainaki löytyy Fuel Injection Data Tables sivusto jossa on levitettynä Bryce,CAV,Bosch ym tiedä sitten millasia pitäs olla mut tuolla on jotai.
Kai tuommoseen nyt jostai löytys oikein kuvatkin kun on ollu yleinen pumppu tuo CAV monissa vermeissähän se on ollu,kun kerran vieläkin osia löytyy.
Ja tuol ebayssähän on jopa uusia pumppujakin myynnis ja jotai kirjallisuuttakin
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: DB950 jakajapumpun irroitus
Niin se itse korjaaminen vaatii tietysti perustietoja mikä pitää olla mitenkin. Muistan että mulla on kerran ollu jousi poikki sammutusvipusysteemistä ja se siirtynyt itsestään sammutusasentoon. Eikös tästä ollu juttua jossain tropikissa tuolla aikaisemmin. Eli pikkuvaiva eikä siinä ilmaamiset auta jos pumpun sammutusmekanismi on päällä eikä sitä päältäpäin välttämättä huomaa lainkaan.
Pakki- David Brown : 4 taavettii 2 ford
Viestien lukumäärä : 422
Paikkakunta : Häme
Vs: DB950 jakajapumpun irroitus
DPA ohjeita löytyy netistä vaikka kuinka. Tämänkin sivuston linkeistä löytyy Lontoon taksin hyvät ohjeet nelireikäiselle pumpulle, jos siis kieli sujuu. Tai sitten voi yrittää googlettamalla esimerkiksi dpa shop manual tai dpa london taxi. Jos suomeksi olevaa dokumenttia kaipaa, niin saattaa tehdä tiukempaa.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: DB950 jakajapumpun irroitus
Jep Pakki on kyllä oikeessa,jollei kaikkea huomaa tai ees tiedä niin paha on tehdä,mullakin on edelleen jumissa se pakkosyöttö ruuvi enkä ees yritä sitä rikkoo mitenkään,eiköhän tuo kesäl lähe käyntiin kun on lähteny jo nääkin vuoskymmenet heh.
HYVÄ olis kyl saada jostai jonniimoinen prosyyri ainaskin jonkun hepun mistä sit ymmärtäis ainakin jokumonttööri MITÄ pitäs olla ja missä pitäs olla!
Samalta se tuntuu muidenkin oppaiden kanssa jollei ole koskaan sitä hommaa tehny mitä käsikirja koskee,tosi on!
Siitähän täskin kyse on,ammattimies kyl tietää VAAN? kuinkakauan näitä taitajia veil näiden vanhojen pumppujenkaan kans enää riittää? nykysinhän on ihan sähköset tsydeemit uusissa laitteissa ja vanhat jää unholaan.
HYVÄ olis kyl saada jostai jonniimoinen prosyyri ainaskin jonkun hepun mistä sit ymmärtäis ainakin jokumonttööri MITÄ pitäs olla ja missä pitäs olla!
Samalta se tuntuu muidenkin oppaiden kanssa jollei ole koskaan sitä hommaa tehny mitä käsikirja koskee,tosi on!
Siitähän täskin kyse on,ammattimies kyl tietää VAAN? kuinkakauan näitä taitajia veil näiden vanhojen pumppujenkaan kans enää riittää? nykysinhän on ihan sähköset tsydeemit uusissa laitteissa ja vanhat jää unholaan.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: DB950 jakajapumpun irroitus
Näinhän se on. Huomasin tuossa vaan omaa kirjahyllyä selatessa, että myös traktorimiehille hyödyllistä luettavaa on kirja Autoteknillinen käsikirja, Autotekniikan yleinen osa. Kirja (sarja) on peräisin -60 ja -70 luvulta, eli ajalta ennen tietokoneita ja teksti on senaikaista konemiehen kieltä. Siinä näkyi olevan muutama sivu DPA pumpun sielunelämää suomeksi ilman ylimääräisiä hienosanoja ja senaikaisin selventävin kuvin varustettuna.
Jos jostain sellaisen saa käsiinsä, niin kannattaa vaikka maksaa muutaman euron. Sama koskee myös hieman tuoreempia Hannu Niskasen kirjoittamia traktori, leikkuupuimuri ym työkonekirjoja. Niissä on aika kattavasti selitetty mainittujen laitteiden kehitys, rakenteet ja toiminta. Minusta Hannu tietää mistä kirjoittaa. On koko (työ)ikänsä elänyt näiden keskellä.
Jos jostain sellaisen saa käsiinsä, niin kannattaa vaikka maksaa muutaman euron. Sama koskee myös hieman tuoreempia Hannu Niskasen kirjoittamia traktori, leikkuupuimuri ym työkonekirjoja. Niissä on aika kattavasti selitetty mainittujen laitteiden kehitys, rakenteet ja toiminta. Minusta Hannu tietää mistä kirjoittaa. On koko (työ)ikänsä elänyt näiden keskellä.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: DB950 jakajapumpun irroitus
Aikoinaan ostin tuota Savolaisen punaista sarjaa kun olin siihen jo pikkupoikana tutustunu naapurin kuorma-autoilijan hyllyssä!
Myöhemmin kun isäukko korjas 900 Taavia niin sillon kans kirjoja kateltiin,eipä ollu sillon nettejä sun muita oli vaan kirjat ja muistikuvat hehe,ja kalliit ammattimiehet.
TOSIN sukulainenkin osasi dieselhommia tehdä niin sekin auttoi asiassa,mut nykyäänhän on jo erihommat kokonaan, osia vaan vaihdellaan eikä paljoo muuta ja vanhat ukot kun on haudassa niin enää harva ymmärtää vanhojen diedelien päälle,harmi vaan!
Myöhemmin kun isäukko korjas 900 Taavia niin sillon kans kirjoja kateltiin,eipä ollu sillon nettejä sun muita oli vaan kirjat ja muistikuvat hehe,ja kalliit ammattimiehet.
TOSIN sukulainenkin osasi dieselhommia tehdä niin sekin auttoi asiassa,mut nykyäänhän on jo erihommat kokonaan, osia vaan vaihdellaan eikä paljoo muuta ja vanhat ukot kun on haudassa niin enää harva ymmärtää vanhojen diedelien päälle,harmi vaan!
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: DB950 jakajapumpun irroitus
Tuolta löytyy dpa-pumpusta juttua http://www.saunalahti.fi/hanes66/cav
Omasta 880:stä oli menneet nuo välipainepumpun siivet,uudet maksoi muistaakseni n.10e joskus 8 vuotta sitten.
Omasta 880:stä oli menneet nuo välipainepumpun siivet,uudet maksoi muistaakseni n.10e joskus 8 vuotta sitten.
uuras- David Brown : DB996, DB880, Maxxum5130
Viestien lukumäärä : 22
Paikkakunta : Muurame
Vs: DB950 jakajapumpun irroitus
Taavetti heräs sitten kuitenkin omillaan parinpäivän päästä. Melko omituinen episodi kertakaikkiaan. Nyt on puita haettu metsästä muutaman kerran ja peli on toiminut moitteetta. Hyvin tuo kulkee louhikkoisessa mäntykangasmetsässä, kun maltilla päästelee. Palataan asiaan jos vielä rupee olemaan heräämisongelmia.
Spitfire- Viestien lukumäärä : 8
Similar topics
» 990 Jakajapumpun ajoitus
» jakajapumpun purku
» CAV jakajapumpun ajoitus.
» CAV jakajapumpun tiivisteet
» Db950 nostolaite
» jakajapumpun purku
» CAV jakajapumpun ajoitus.
» CAV jakajapumpun tiivisteet
» Db950 nostolaite
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa