990 selectamatic hyd-paineet hukassa
2 posters
Sivu 1 / 1
990 selectamatic hyd-paineet hukassa
Tämmönen taavi vajaan vuoden ollut (vm.-66). Viime talvi ja kesä meni hyvin kun huuhtelin ja vaihdoin peräoljyt. Nyt muutaman viikon pakkasessa olon jälkeen löin tulille ja annoin n. tunnin hörskytellä käynnissä. Sitten hyppäsin kyytiin, niin etukuormaaja ei lähe nousee, eikä nostolaite pelaa. Alas sain nostolaitteen menee. Nostolaitteet menivät ihan veltoksi. käsin pystyy nostelee ylös alas, oli vivut missä asennossa tahansa. pumpun jurinaa ei kuulu vaikka miten kääntelis vipuja. viimeks ajoin muutama viikko pikku pakkasessa, eikä ollut mitään ongelmaa. Voiko tuolta joku homma jäätyä, ettei se toimis? mutta pelottaa oisko pumppu lopettanu pelaamasta, ku ei ääntele. pohjaproppua käytin auki ja sieltä tuli öljyä, ettei varmaan imusiivilä umpijäässä ole. Huono kun ei ole lämmintä paikkaa että sais sulana koitettua.
kertokaapa mitä tulis mieleen tämmösestä sairaudesta!
kertokaapa mitä tulis mieleen tämmösestä sairaudesta!
arttu- Viestien lukumäärä : 6
Vs: 990 selectamatic hyd-paineet hukassa
Joo,mahdollisuuksiahan on monia,oletko pudistanu vielä ohivirtausventtiiliä pesästä,aloitapa siitä,niin olihan se selectamatic,avaa se luukku takasillan päältä,joka on kahdella 13 mm kannan ruuvilla kiinni,käännä se syrjään ja pyöritä sen alla oleva tulppa irti,ja sitten nosta se jousi pois sieltä,ja vuole sopiva puutappi venttiilin sisään,ja nosta venttiili pois tilastaan,ja pese se polttoöljyllä.
Sitten laita moottori käyntiin ja käytä sitä noin pari minuuttia,öljyä pitäs tulla ´reijästä,sitten kasaan ja kokeilemaan toimiiko,tuon tekisin ensiksi.
Jos se on implematik,nämä ohjeet ei käy siihen tietenkää.
Sitten laita moottori käyntiin ja käytä sitä noin pari minuuttia,öljyä pitäs tulla ´reijästä,sitten kasaan ja kokeilemaan toimiiko,tuon tekisin ensiksi.
Jos se on implematik,nämä ohjeet ei käy siihen tietenkää.
Vieraili- Vierailija
erkki
Tuo Veli-Matin niksi panee liikettä niveliin 90% todennäköisyydellä. Kun otat nostoventtiilin auki niin varo tulppaa avtaessa ettei se tai prikka putoa peräkoteloon. Siellä on alla jousi joka painaa tulppaa ylöspäin.
Ongi ylös jousi ja pikkasen lyijykynää paksummalla kartiolla puutapilla saat vedetyksi luistin ylös. Luistin sisällä on messinkinen ruuvi, sen alla pitäisi olla alumiinilätkä jossa on neulan mentävä reikä keskellä ja sen lätkän alla pitäisi oleman vielä nylon verkko, joka estää roskia pääsemästä tukkimaan lätkässä olevaa reikää.
Tunnetaan tapauksia, että nylon verkko puuttuu tai sitten sitä on tökitty irti ruuvimensselillä sen verran että verkko on rikki. Jos noin on käynyt niin sen pikkureijän tukkeentuminen tahtoo tulla riesaksi.
Kun pikkureikä on tukkeessa niin mikään ei toimi.
Uusia verkkoja saa ainakin Pihlajaniemeltä.
Jos käynnistät moottorin kun nostoventtiili on pois reijästä niin käytä tyhjäkäynnillä vaan. Jos painat kaasua niin öljy spruutaa kyllä aika korkealle siitä reijästä.
Sehän on aina mahdollista että jos öljyssä on vähänkin vettä niin venttiilin lätkään on jäätynyt hirtula kiinni. Semmoinen ei kovin herkästi satu, mutta kaikki on mahdollista.
Ongi ylös jousi ja pikkasen lyijykynää paksummalla kartiolla puutapilla saat vedetyksi luistin ylös. Luistin sisällä on messinkinen ruuvi, sen alla pitäisi olla alumiinilätkä jossa on neulan mentävä reikä keskellä ja sen lätkän alla pitäisi oleman vielä nylon verkko, joka estää roskia pääsemästä tukkimaan lätkässä olevaa reikää.
Tunnetaan tapauksia, että nylon verkko puuttuu tai sitten sitä on tökitty irti ruuvimensselillä sen verran että verkko on rikki. Jos noin on käynyt niin sen pikkureijän tukkeentuminen tahtoo tulla riesaksi.
Kun pikkureikä on tukkeessa niin mikään ei toimi.
Uusia verkkoja saa ainakin Pihlajaniemeltä.
Jos käynnistät moottorin kun nostoventtiili on pois reijästä niin käytä tyhjäkäynnillä vaan. Jos painat kaasua niin öljy spruutaa kyllä aika korkealle siitä reijästä.
Sehän on aina mahdollista että jos öljyssä on vähänkin vettä niin venttiilin lätkään on jäätynyt hirtula kiinni. Semmoinen ei kovin herkästi satu, mutta kaikki on mahdollista.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 990 selectamatic hyd-paineet hukassa
kiitos vinkeistä!
kelit tuli plussalle niin taavetti heräsi henkiin, vaikken mitään ehtinyt tehdä! säikähdyksellä selvittiin.
Pitänee kuitenkin luisti käyttää irti ja putsata, ei varmaan pahaa tee.
Sen verran jo tutkin asiaa että käytin kannen auki ja sain luistin korkin näkösälle. Mutta pitänee irrottaa siitä kannesta läpi tuleva pudotusventtiili, kun se kansi ei käänny muuten tarpeeksi sivuun, että pääsis luistia käpälöimään. Miten tuo venttiili lähtee purkautuu ja onko siinä jotain varomista kun sen irrottaa?
Toinen kysymys liittyy ohjaukseen.
Simpukan kuori hajosi ja näyttää taaveteissa olevan tyyppivika tuo, kun ei varaosaa tahtonut saaha mistään.
Ajattelin sitten viritellä orbitrooliohjauksen. Sain edullisesti jonkun fordin orbin rattiakseleineen ja sylinterin. Meinasin että jos käyttäis selectamaticin omaa hydrauliikkaa ohjaukseen ja säästyis nokkapumpulta. Siinähän takasillan päällä oikealla puolella on meno- ja paluulinjat. Ohjekirjasta huomasin. Tuleeko siihen jatkuva paine jos vetäis orbille paineet?
mulla on siinä ykstoiminen etukuormaaja johon menee kolmitieventtiililtä paine. Kauhan kippiäkin olen ajatellut hydrauliseksi. meneeköhän selectan hydraulikapasiteetti yli jos siihenkin ottais jostakin lähtöjä? ajattelin nuita em. liitäntöjä joita ohjaukseen suunnittelin myös sinne kuormaajan kippiin.
kelit tuli plussalle niin taavetti heräsi henkiin, vaikken mitään ehtinyt tehdä! säikähdyksellä selvittiin.
Pitänee kuitenkin luisti käyttää irti ja putsata, ei varmaan pahaa tee.
Sen verran jo tutkin asiaa että käytin kannen auki ja sain luistin korkin näkösälle. Mutta pitänee irrottaa siitä kannesta läpi tuleva pudotusventtiili, kun se kansi ei käänny muuten tarpeeksi sivuun, että pääsis luistia käpälöimään. Miten tuo venttiili lähtee purkautuu ja onko siinä jotain varomista kun sen irrottaa?
Toinen kysymys liittyy ohjaukseen.
Simpukan kuori hajosi ja näyttää taaveteissa olevan tyyppivika tuo, kun ei varaosaa tahtonut saaha mistään.
Ajattelin sitten viritellä orbitrooliohjauksen. Sain edullisesti jonkun fordin orbin rattiakseleineen ja sylinterin. Meinasin että jos käyttäis selectamaticin omaa hydrauliikkaa ohjaukseen ja säästyis nokkapumpulta. Siinähän takasillan päällä oikealla puolella on meno- ja paluulinjat. Ohjekirjasta huomasin. Tuleeko siihen jatkuva paine jos vetäis orbille paineet?
mulla on siinä ykstoiminen etukuormaaja johon menee kolmitieventtiililtä paine. Kauhan kippiäkin olen ajatellut hydrauliseksi. meneeköhän selectan hydraulikapasiteetti yli jos siihenkin ottais jostakin lähtöjä? ajattelin nuita em. liitäntöjä joita ohjaukseen suunnittelin myös sinne kuormaajan kippiin.
arttu- Viestien lukumäärä : 6
Vs: 990 selectamatic hyd-paineet hukassa
Jos se pelaa lämpimänä niin tuskin siellä likaa ihmeesti on. Pudotusventtiili menee kannen läpi ja sen holkki on kierrettynä venttiilipesän kierteeseen. Tiivisterenkaan hokin ja venttiilipesä välistä voi onnistua tiputtamaan jos toheloi. Tuolla linkit ja bongaukset -osiossa on linkki, olikohan varaosat, toiseksi viimeisenä listassa, josta pääsee CASE:n varaosasivuille. Sieltä löyty räjäytyskuvat kun viitsi surffailla.
Orbitrolia varten tarvii asentaa ohjauksen pumppu moottorin oikealle puolelle. Siinä on tila ja laippa valmiina. Tarvii vaan löytää sellainen paketti jossa on jakopään hammaspyörien kanssa natsaava pyörä. Jakorattaita on ainakin kahta eri mallia. Niistä istuimen oikealla puolella olevista tulpista ei onnistu ottaa öljyä ohjaukselle kun sinne ei tule painetta muuten kuin silloin kun nostolaite nostaa tai nostovipu on taakse painettuna.
Onko olka-akselien alapäissä vielä kiinni semmoiset rajoitinpalat, jotka on hitsaamalla kiinni ja estää pyöriä menemästä liian linkkuun? Jos ne on pudonneet irti niin simpukka on suuressa vaarassa kun etupyörä osuu sopivaan esteeseen.
Simpukoita on kyllä onnistuttu hitsaamalla korjaamaan ihan hyvällä menestyksellä, mutta en osaa suoralta kädeltä sanoa ketä voisi suositella.
Hydraulisen kauhankäännön lisääminen tarkoittaa melkein sitä, että siihen pitää asentaa erillinen venttiilipöytä kolmitieventtiilin ja kuormaimen väliin, jossa on vipu erikseen nostolle ja kauhankäännölle. Paluuputken voi liittää istuimen oikealla puolella olevan liitinkappalen etummaiseen napaan.
Kuormain pelaa silloin kun ei nosta nostolaitetta ihan ylös, vaan napasuttaa kolmitieventtiilin kakkoselle ja sitten vasta nostovipu taakse. Silloin öljy kiertää kuormaimen venttiilipöydän kautta jatkuvasti.
Lykka till
Orbitrolia varten tarvii asentaa ohjauksen pumppu moottorin oikealle puolelle. Siinä on tila ja laippa valmiina. Tarvii vaan löytää sellainen paketti jossa on jakopään hammaspyörien kanssa natsaava pyörä. Jakorattaita on ainakin kahta eri mallia. Niistä istuimen oikealla puolella olevista tulpista ei onnistu ottaa öljyä ohjaukselle kun sinne ei tule painetta muuten kuin silloin kun nostolaite nostaa tai nostovipu on taakse painettuna.
Onko olka-akselien alapäissä vielä kiinni semmoiset rajoitinpalat, jotka on hitsaamalla kiinni ja estää pyöriä menemästä liian linkkuun? Jos ne on pudonneet irti niin simpukka on suuressa vaarassa kun etupyörä osuu sopivaan esteeseen.
Simpukoita on kyllä onnistuttu hitsaamalla korjaamaan ihan hyvällä menestyksellä, mutta en osaa suoralta kädeltä sanoa ketä voisi suositella.
Hydraulisen kauhankäännön lisääminen tarkoittaa melkein sitä, että siihen pitää asentaa erillinen venttiilipöytä kolmitieventtiilin ja kuormaimen väliin, jossa on vipu erikseen nostolle ja kauhankäännölle. Paluuputken voi liittää istuimen oikealla puolella olevan liitinkappalen etummaiseen napaan.
Kuormain pelaa silloin kun ei nosta nostolaitetta ihan ylös, vaan napasuttaa kolmitieventtiilin kakkoselle ja sitten vasta nostovipu taakse. Silloin öljy kiertää kuormaimen venttiilipöydän kautta jatkuvasti.
Lykka till
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Similar topics
» 1200 Selectamatic hydrauliikkapaineet hukassa
» paineet
» DB 990 mistä ohjaustehostinsylinterille paineet?
» 25 runkonumero hukassa?
» 880 Selectamatic ja polttoainepumppupulma...
» paineet
» DB 990 mistä ohjaustehostinsylinterille paineet?
» 25 runkonumero hukassa?
» 880 Selectamatic ja polttoainepumppupulma...
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa