90 -sarjan hytin lämmityslaitteen moottori
+3
outsider
otsoni
Jyryytin
7 posters
Sivu 1 / 1
90 -sarjan hytin lämmityslaitteen moottori
On sitten muuten pikkuisen erikoisesti rakennettu tuon 90 sarjan Sekura hytin lämmityslaitteen moottori... Miten ihmeessä se moottori on voitu laittaa ensimmäisenä sinne kojetaulun sisään ja sitten vasta lisätty kaikki muut tilpehöörit siihen kojetauluun.
Mutta kysymykseen. Saako sen moottorin rungon irti jotenkin järkevästi sieltä kojetaulun sisältä, ilman että irroittaa koko kojetaulun runkoa itse hytin rungosta. Siis että pääsisi käsiksi niihin lämppärin moottorin puolella olevien ruuvien kantoihin, itse mutterit on sitten taas siellä kojetaulun "tuulitunnelisssa" ja ruuvithan nyt pyörii sitten ympäri siellä mootttorin puolella ja niihin ei saa mitenkään järkevästi otetta millään avaimella.
Saako sen lämmityslaitteen kennon irti itse moottorin puolelta, jos sen hytin etupuolella olevan levyn irroittaa? (oli ne tähti kannalla olevat ruuvit ruostuneet yllättäen niin jumiin, että niitä ei saa ilman lyöntimeisseliä irti.)
Mutta kysymykseen. Saako sen moottorin rungon irti jotenkin järkevästi sieltä kojetaulun sisältä, ilman että irroittaa koko kojetaulun runkoa itse hytin rungosta. Siis että pääsisi käsiksi niihin lämppärin moottorin puolella olevien ruuvien kantoihin, itse mutterit on sitten taas siellä kojetaulun "tuulitunnelisssa" ja ruuvithan nyt pyörii sitten ympäri siellä mootttorin puolella ja niihin ei saa mitenkään järkevästi otetta millään avaimella.
Saako sen lämmityslaitteen kennon irti itse moottorin puolelta, jos sen hytin etupuolella olevan levyn irroittaa? (oli ne tähti kannalla olevat ruuvit ruostuneet yllättäen niin jumiin, että niitä ei saa ilman lyöntimeisseliä irti.)
Jyryytin- David Brown : 1490-81
DBTCF:n jäsen nro : 8
Viestien lukumäärä : 571
Paikkakunta : Kokkola
Vs: 90 -sarjan hytin lämmityslaitteen moottori
Levy irti vaan moottoritilan puolelta.Sen saa vaikka porakärkiruuveilla takaisin,mikäli alkuperäiset katkeaa. Kenno irtoaa sitten kohtalaisen helposti pois tieltä.
otsoni- Viestien lukumäärä : 445
Vs: 90 -sarjan hytin lämmityslaitteen moottori
1594:een olen lämppärimoottorin vaihtanut.
Sen kojelaudan kyllä irroitin mutta ulkopulelta en irroittanut mitään.
Ne mainitsemasi mutterit liimasin paikoilleen ennen uudelleenkasausta.
94 sarjan hytti voi toki olla erilainen kuin 90-sarjan ,en tiedä
Sen kojelaudan kyllä irroitin mutta ulkopulelta en irroittanut mitään.
Ne mainitsemasi mutterit liimasin paikoilleen ennen uudelleenkasausta.
94 sarjan hytti voi toki olla erilainen kuin 90-sarjan ,en tiedä
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: 90 -sarjan hytin lämmityslaitteen moottori
otsoni kirjoitti:
Ohjaamon puolelta kuten outsider kirjoitti.Ratti, käsikaasu, mittarinvaijeri,johtosarja oikealta lattianrajasta ,hs-vaijeri ja 4 kiinnitysruuvia irti, niin konsoli pitäisi nousta pois.Kennon joutuu yleensä viimeistään kasausvaiheessa irrottamaan( vesiä ei tarvi poistaa?), että saa kiinnitysruuvit takaisin.Muovisien lehtojen irroituksessa varovaisuutta, etteivät hajoa käsiin.Kasaaminen onnistuu myös väärinpäin pyöriväksi yhtä helposti kuin oikeinkin Very Happy
Näiden aikaisempien ohjeiden mukaan 1490 remontti onnistui . Käsikaasua en irrottanut , sahasin
konsoliin kolon ja sain nuljattua pois . Muistaakseni moottorin takaa jäi keskimmäinen ruuvi pois .
Muut oli suht helppoja , kennoon en koskenut .
Puhallin ei aina lähtenyt pyörimään . Hiilet ja kollektori oli kunnossa , joten puhdistin ja kasasin
Moottorin . Sen jälkeen on pelittänyt .
Ohjaamon puolelta kuten outsider kirjoitti.Ratti, käsikaasu, mittarinvaijeri,johtosarja oikealta lattianrajasta ,hs-vaijeri ja 4 kiinnitysruuvia irti, niin konsoli pitäisi nousta pois.Kennon joutuu yleensä viimeistään kasausvaiheessa irrottamaan( vesiä ei tarvi poistaa?), että saa kiinnitysruuvit takaisin.Muovisien lehtojen irroituksessa varovaisuutta, etteivät hajoa käsiin.Kasaaminen onnistuu myös väärinpäin pyöriväksi yhtä helposti kuin oikeinkin Very Happy
Näiden aikaisempien ohjeiden mukaan 1490 remontti onnistui . Käsikaasua en irrottanut , sahasin
konsoliin kolon ja sain nuljattua pois . Muistaakseni moottorin takaa jäi keskimmäinen ruuvi pois .
Muut oli suht helppoja , kennoon en koskenut .
Puhallin ei aina lähtenyt pyörimään . Hiilet ja kollektori oli kunnossa , joten puhdistin ja kasasin
Moottorin . Sen jälkeen on pelittänyt .
tv43- Viestien lukumäärä : 108
Paikkakunta : Tampere
Vs: 90 -sarjan hytin lämmityslaitteen moottori
No joo. Sainpas sen moottorin irti.
Kun sen moottoritilan puolella olevan pellin otti pois, niin sai lämppärin kennon pois edestä ja pääsi käsiksi lämppärinmoottorin ruuveihin. Eli onneksi ei tarvinut koko kojelautaa pudottaa irti.
Tälläisen rakennustekniikan voisi kuvitella olevan autoissa, mutta että traktorinkin hytissä pitää "puolet hyttiä" purkaa pois edestä, että pääsee lämmityslaitteen moottoriin käsiksi...
Jos nyt sitten tuota moottoria ei enään toistakertaa minun tarvitse laittaa kuntoon.
Kun sen moottoritilan puolella olevan pellin otti pois, niin sai lämppärin kennon pois edestä ja pääsi käsiksi lämppärinmoottorin ruuveihin. Eli onneksi ei tarvinut koko kojelautaa pudottaa irti.
Tälläisen rakennustekniikan voisi kuvitella olevan autoissa, mutta että traktorinkin hytissä pitää "puolet hyttiä" purkaa pois edestä, että pääsee lämmityslaitteen moottoriin käsiksi...
Jos nyt sitten tuota moottoria ei enään toistakertaa minun tarvitse laittaa kuntoon.
Jyryytin- David Brown : 1490-81
DBTCF:n jäsen nro : 8
Viestien lukumäärä : 571
Paikkakunta : Kokkola
Vs: 90 -sarjan hytin lämmityslaitteen moottori
Tässä kun osia odottelen maailmalta saapuviksi, niin puhdistin hytin lattiaa ruostemuhjusta ja muusta törystä. Siinä samalla tulin huomanneeksi, että kaasupolkimen juureen on jopa rasvanippa laittettu. Tuota nippaa olen mielessäni jo useampaan otteeseen kaivannut, kun kaasupoljin tahtoo jumitella kun traktori on pidempään seisonut käyttämättömänä ja varsinkin juuri talviaikaan. Nippa on ollut hyvin piilossa lattiamaton alla ja kun se on vielä polkimen sivussa, niin sitä ei edes äkkiä näe kun oikeanpuolen oven kohdalta katsoo kaasupoljinta.
Nippaan rasvaa ja johan alkoi kaasupoljin palautua kevyesti yläasentoon. Kuinkahan moni tuosta rasvanipasta on edes tietoinenkaan ?
Nippaan rasvaa ja johan alkoi kaasupoljin palautua kevyesti yläasentoon. Kuinkahan moni tuosta rasvanipasta on edes tietoinenkaan ?
Jyryytin- David Brown : 1490-81
DBTCF:n jäsen nro : 8
Viestien lukumäärä : 571
Paikkakunta : Kokkola
Vs: 90 -sarjan hytin lämmityslaitteen moottori
Pitääpä tarkistaa , ei ollut tietoa .
tv43- Viestien lukumäärä : 108
Paikkakunta : Tampere
Vs: 90 -sarjan hytin lämmityslaitteen moottori
Tämähän näyttää ihan siltä Brittihuumorilta mitä oli -60-70 luvun Brittiautoissakin,jos olit erehtynyt pulttailemaan mankkoja sun muita mittaristoja juurikin siihen lämppärin kohdille kojetaulun alle niin eipä saanu lämppäriä enää ikinä helposti pois,keskikonsolitkin oli tiellä,että ei se aina helppoa ole juu!
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: 90 -sarjan hytin lämmityslaitteen moottori
Hyvä löydös toi kaasupolkimen rasvanippa,, aika hyvin on piilossa kyllä. Aikoinaan kun 1490 ostin oli kaasupoljin ruostunu täysin jumiin. Joku vaari oli sillä ajellu pelkällä käsikaasulla.
1690 metsä- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 664
Vs: 90 -sarjan hytin lämmityslaitteen moottori
Noin muuten oli melkeen käyny meijän 850 Taavissakin vanha ukko kun ajeli pelkästää käsikaasulla niin jopas oi jalkakaasu jäykkä,sitte kun rasvasin niin herkisty hetkessä.
Monista muistakin laitteista olen kaikenmoista rasvaillu,millon ovenkahvoja autosta kun kahvat jäi pystyyn eikä palautunu ales ollenkaan,joskus taas kaasuvivustoa,penkinsäätöjäkin kun menneet rojua täyteen ja ruostuneet kiskot ym periaate onkin että mikä liikkuu se rasvataa ja sillä millä pitääkin ei väärillä aineilla.
Monista muistakin laitteista olen kaikenmoista rasvaillu,millon ovenkahvoja autosta kun kahvat jäi pystyyn eikä palautunu ales ollenkaan,joskus taas kaasuvivustoa,penkinsäätöjäkin kun menneet rojua täyteen ja ruostuneet kiskot ym periaate onkin että mikä liikkuu se rasvataa ja sillä millä pitääkin ei väärillä aineilla.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: 90 -sarjan hytin lämmityslaitteen moottori
Jos oli hankala saada tuota puhallinta irti kojetaulun kätköistä, niin kyllä olisi vielä tuplasti hankalampi ollut saada paikoilleen se lietso, jos olisi pitänyt alkuperäisillä ruuveilla ja muttereilla saada se paikoilleen...
Koitin olla kätevä emäntä ja liimasin ne RUUVIT puhaltimen koteloon kiinni. No ideana ihan hyvä, mutta käytännössä ei toimi kun se kotelo ei sitten mahdu menemään paikoilleen, kun ne ruuvit ottaa kiinni sitten kojetaulun runkoon
Irroittelin sitten ne ruuvit sieltä liimauksistaan, ja sitten vasta kokeilin että olisihan sen puhaltimen saanut myös menemään sieltä kennon reiästä sisään... Voi pee..
Lopuksi kuitenkin tein niin, että tein M6 kierteet siihen puhaltimen koteloon ja porasin kojetaulun reiät 6,5mm, niin näin sain kuudenmillin ruuveilla kiinni sen kotelon kojetauluun. Eihän niitä ruuveja voinut tietenkään kovin tiukalle voinut vetää, mutta ruuvien alla on nyt tähtialuslevyt, niin eiköhän tuo kotelo nyt pysy paikoillaan.
Vielä kun saisi kytkimen pääsylinterin tiivistesarjan, niin voisi tuon kojetaulun niputtaa kokonaan kiinni.
Koitin olla kätevä emäntä ja liimasin ne RUUVIT puhaltimen koteloon kiinni. No ideana ihan hyvä, mutta käytännössä ei toimi kun se kotelo ei sitten mahdu menemään paikoilleen, kun ne ruuvit ottaa kiinni sitten kojetaulun runkoon
Irroittelin sitten ne ruuvit sieltä liimauksistaan, ja sitten vasta kokeilin että olisihan sen puhaltimen saanut myös menemään sieltä kennon reiästä sisään... Voi pee..
Lopuksi kuitenkin tein niin, että tein M6 kierteet siihen puhaltimen koteloon ja porasin kojetaulun reiät 6,5mm, niin näin sain kuudenmillin ruuveilla kiinni sen kotelon kojetauluun. Eihän niitä ruuveja voinut tietenkään kovin tiukalle voinut vetää, mutta ruuvien alla on nyt tähtialuslevyt, niin eiköhän tuo kotelo nyt pysy paikoillaan.
Vielä kun saisi kytkimen pääsylinterin tiivistesarjan, niin voisi tuon kojetaulun niputtaa kokonaan kiinni.
Jyryytin- David Brown : 1490-81
DBTCF:n jäsen nro : 8
Viestien lukumäärä : 571
Paikkakunta : Kokkola
Vs: 90 -sarjan hytin lämmityslaitteen moottori
Kyllähän se kaasupolkimen nippa aika piilossa on. Omani 1390 löysin kyllä jo kauan sitten. Sattumalta samalla operaatiolla, lattiasonnan putsauksella.
Puhaltimet vaihdettu 3 traktoriin pitkällä kaavalla, kojetaulusta päin.. Nuo ikh vehkeet tärisee enemmän, ratissakin tuntuu jos suurimmalla teholla.. Alkuperäinen ei täristä kojelautaa niinpaljoa
Puhaltimet vaihdettu 3 traktoriin pitkällä kaavalla, kojetaulusta päin.. Nuo ikh vehkeet tärisee enemmän, ratissakin tuntuu jos suurimmalla teholla.. Alkuperäinen ei täristä kojelautaa niinpaljoa
TIKO- David Brown : 1390, 1494-4HS+ Isme 140,1690HS (osina),1690T-4,1594-4HS
DBTCF:n jäsen nro : 54
Viestien lukumäärä : 903
Ikä : 46
Paikkakunta : Nastola
Vs: 90 -sarjan hytin lämmityslaitteen moottori
Eikös teillä ole ohjekirjoja vai eikö niissä nykyään enää ole rasvauskohteistakaan mitään sanottu? entisaikaan kyllä oli
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: 90 -sarjan hytin lämmityslaitteen moottori
Oikein piti tarkistaa , -82 kirjasta ei osunut silmiin kaasupolkimen rasvausta .Tessu kirjoitti:Eikös teillä ole ohjekirjoja vai eikö niissä nykyään enää ole rasvauskohteistakaan mitään sanottu? entisaikaan kyllä oli
tv43- Viestien lukumäärä : 108
Paikkakunta : Tampere
Vs: 90 -sarjan hytin lämmityslaitteen moottori
Kirjoja löytyy kyllä 1594 - 1694 ja 885 - 1210 mut 90 sarjaan ei, mut noilla pärjää. Vähn kokemustakin noista on, 995 vuodelta 72 tuli taloon vuonna 76 olin sillon 7 v. Traktorin ajo oli opeteltu jo parivuotta aijemmin. Kaikki huollot ja remontit on aina tehty kotona.
1690 metsä- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 664
Vs: 90 -sarjan hytin lämmityslaitteen moottori
Minä myös tarkistin samanpäivän iltana ohjekirjan kun tuon nipan löysin, mutta ei siellä ollut mitään puhetta tuon kaasupolkimen nipan rasvaamisesta...
Vähän muutenkin suurpiirteinen tuo ohjekirja on huoltokohteiden suhteen.
Vähän muutenkin suurpiirteinen tuo ohjekirja on huoltokohteiden suhteen.
Jyryytin- David Brown : 1490-81
DBTCF:n jäsen nro : 8
Viestien lukumäärä : 571
Paikkakunta : Kokkola
Vs: 90 -sarjan hytin lämmityslaitteen moottori
Eipä nuo tunnu juu aina antavan niitä kohteita mitä pitäis tehdä,no vanhoissa Taaveissa on kans nippa ja se onneksi näkyykin.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Similar topics
» Lämmityslaitteen moottori Sekura-hytti
» -90 ja -94 sarjan hydrauliikkalohkot
» 90-Sarjan vo-kytkivipu.
» 90- ja 94 sarjan erot
» 94 sarjan sähköistä
» -90 ja -94 sarjan hydrauliikkalohkot
» 90-Sarjan vo-kytkivipu.
» 90- ja 94 sarjan erot
» 94 sarjan sähköistä
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa