DB995 hydraaliikka ongelma
4 posters
Sivu 1 / 1
DB995 hydraaliikka ongelma
Moro.
Miulla ois mystinen ongelma, ja en nyt oikein tiedä mistä lähtisin ongelmaa ratkaisemaan. Viime syksynä hydraalikka lopetti toiminnan täysillä paineilla jonka jälkeen mittasin ulosoton paineen josta löytyi 20 bar. no nyt keväällä syvennyimme asiaan ja epäilimme yhden tutun hydrauliikka korjaajan kanssa että pumpussa on ongelma ja otimme pumpun pois ja vaihdoimme sen uuteen kun pumpun pesässä oli kulumaa. Nyt on uusi pumppu mutta painetta ei tule silti kuin toi 20bar ulostulolle.
Kamelin kyttyrästä mittasin tukkimalla jälkimmäisen putken kolikolla ja sinne tuli noin 160bar paine. kolikko pois ja säätövipu taakse niin tuli noin 50 bar ja jokin venttiili ilmeisesti suhisee kannen alla. ilmeisesti oikean puoleinen kun kantta avaa niin suhina loppuu. (suhisee siis kun tulee raja vastaan esim nostolaite yläasennossa.) molemmat venttiilit on poistettu, purettu ja putsattu löpöllä ja käytetty konetta ilman venttiileitä ja silloin ei ollut mitää outouksia havaittavissa, tyhjäkäynnillä tasainen öljy virta venttiilin koloista. Venttiilien takana oleva pieni venttiili missä on mutterit päässä laskeutuu venttilin pinnan tasoon, jo säätövivun ollessa melko alhaalla joten en usko että siinä on ongelma.
kolmitie venttiilin takaa on työnnetty linjaan paineilmaa ja ilma pysyy siellä vivun ollessa takana. Kertokaahan viisaammat että mistä lähtisitte vikaa etsimään.
Alkaa usko loppumaan.
Miulla ois mystinen ongelma, ja en nyt oikein tiedä mistä lähtisin ongelmaa ratkaisemaan. Viime syksynä hydraalikka lopetti toiminnan täysillä paineilla jonka jälkeen mittasin ulosoton paineen josta löytyi 20 bar. no nyt keväällä syvennyimme asiaan ja epäilimme yhden tutun hydrauliikka korjaajan kanssa että pumpussa on ongelma ja otimme pumpun pois ja vaihdoimme sen uuteen kun pumpun pesässä oli kulumaa. Nyt on uusi pumppu mutta painetta ei tule silti kuin toi 20bar ulostulolle.
Kamelin kyttyrästä mittasin tukkimalla jälkimmäisen putken kolikolla ja sinne tuli noin 160bar paine. kolikko pois ja säätövipu taakse niin tuli noin 50 bar ja jokin venttiili ilmeisesti suhisee kannen alla. ilmeisesti oikean puoleinen kun kantta avaa niin suhina loppuu. (suhisee siis kun tulee raja vastaan esim nostolaite yläasennossa.) molemmat venttiilit on poistettu, purettu ja putsattu löpöllä ja käytetty konetta ilman venttiileitä ja silloin ei ollut mitää outouksia havaittavissa, tyhjäkäynnillä tasainen öljy virta venttiilin koloista. Venttiilien takana oleva pieni venttiili missä on mutterit päässä laskeutuu venttilin pinnan tasoon, jo säätövivun ollessa melko alhaalla joten en usko että siinä on ongelma.
kolmitie venttiilin takaa on työnnetty linjaan paineilmaa ja ilma pysyy siellä vivun ollessa takana. Kertokaahan viisaammat että mistä lähtisitte vikaa etsimään.
Alkaa usko loppumaan.
Adenanssi- David Brown : 995
Viestien lukumäärä : 12
Paikkakunta : Taipalsaari
Vs: DB995 hydraaliikka ongelma
Kovasti tuo kuulostaa siltä, että karaventtiili ei sulkeudu kunnolla.
Tee seuraavanlainen koe: Avaa notovivun takaa se salmiakin muotoinen luukku ja avaa tulppa luukun alla näkuvästä oikean puolimmaisesta porauksesta. Vedä ulos jousi ja veistä vaikka puusta tai katkaise metallitangosta tappi, joka on jousta lyhyempi niin, että kun korvaat jousen tuolla tapilla, niin voit kiertää tulpan kiinni niin, että se painaa porauksessa olevaa venttiilin karaa pohjaa vasten. Varo kiristämästä turhan tiukalle jos tappi on niin pitkä, että kara menee pohjaa vasten ennenkuin tulpan kierre menee pohjaan saakka. Tulppa pysyy kokeen ajan paikallaan vaikka ei tukalle ole kirrattu.
Sitten kansi kiinni ja moottori käyntiin. Jos nyt nostossa on voimaa, kipin ulosotossa painetta ja ylipaineventtiilin murisee kun nostovipu on takana, on jokseenkin varma asia, että karaventtiili tarvitsee hiukan säätöä. Jos tällä tempulla painetta ei saa nousemaan pitää etsiä jostakin kohtaa vuoto. Jos systeemissä on josskin kohtaa vuoto, se tarkoittaa myös sitä, että nostolaite laskeutuu jokseenkin saman tien alas kun moottorin sammuttaa.
Kokeile nämä ensin.
Tee seuraavanlainen koe: Avaa notovivun takaa se salmiakin muotoinen luukku ja avaa tulppa luukun alla näkuvästä oikean puolimmaisesta porauksesta. Vedä ulos jousi ja veistä vaikka puusta tai katkaise metallitangosta tappi, joka on jousta lyhyempi niin, että kun korvaat jousen tuolla tapilla, niin voit kiertää tulpan kiinni niin, että se painaa porauksessa olevaa venttiilin karaa pohjaa vasten. Varo kiristämästä turhan tiukalle jos tappi on niin pitkä, että kara menee pohjaa vasten ennenkuin tulpan kierre menee pohjaan saakka. Tulppa pysyy kokeen ajan paikallaan vaikka ei tukalle ole kirrattu.
Sitten kansi kiinni ja moottori käyntiin. Jos nyt nostossa on voimaa, kipin ulosotossa painetta ja ylipaineventtiilin murisee kun nostovipu on takana, on jokseenkin varma asia, että karaventtiili tarvitsee hiukan säätöä. Jos tällä tempulla painetta ei saa nousemaan pitää etsiä jostakin kohtaa vuoto. Jos systeemissä on josskin kohtaa vuoto, se tarkoittaa myös sitä, että nostolaite laskeutuu jokseenkin saman tien alas kun moottorin sammuttaa.
Kokeile nämä ensin.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: DB995 hydraaliikka ongelma
erkki kirjoitti:Kovasti tuo kuulostaa siltä, että karaventtiili ei sulkeudu kunnolla.
Tee seuraavanlainen koe: Avaa notovivun takaa se salmiakin muotoinen luukku ja avaa tulppa luukun alla näkuvästä oikean puolimmaisesta porauksesta. Vedä ulos jousi ja veistä vaikka puusta tai katkaise metallitangosta tappi, joka on jousta lyhyempi niin, että kun korvaat jousen tuolla tapilla, niin voit kiertää tulpan kiinni niin, että se painaa porauksessa olevaa venttiilin karaa pohjaa vasten. Varo kiristämästä turhan tiukalle jos tappi on niin pitkä, että kara menee pohjaa vasten ennenkuin tulpan kierre menee pohjaan saakka. Tulppa pysyy kokeen ajan paikallaan vaikka ei tukalle ole kirrattu.
Sitten kansi kiinni ja moottori käyntiin. Jos nyt nostossa on voimaa, kipin ulosotossa painetta ja ylipaineventtiilin murisee kun nostovipu on takana, on jokseenkin varma asia, että karaventtiili tarvitsee hiukan säätöä. Jos tällä tempulla painetta ei saa nousemaan pitää etsiä jostakin kohtaa vuoto. Jos systeemissä on josskin kohtaa vuoto, se tarkoittaa myös sitä, että nostolaite laskeutuu jokseenkin saman tien alas kun moottorin sammuttaa.
Kokeile nämä ensin.
Moi Erkki
Kokeilin tota tappi juttua ja eipä voimaa juuri ollut systeemissä. mittaria en ulostuloon saanut mutta kyttyrästä mittasin suurinpiirtein saman paineen mikä oli aikaisemminkin "umpiluuhun". Etukuormaajalla painoin alaspäin maatavasten ja ei edes pyörät nouse ilmaan. jostain luukun alta kuuluu kova suhina kun paine on vastassa. pääseekö sinne venttiilille /putkille näkemään mistään ilman että purkaa takanostolaitteita jne? Kun ei huvittaisi ensimmäiseksi purkaa puolta traktoria :/ tota vuotoa en vielä testannut mutta pitää käydä nyt vielä se kokeilemassa kun en äsken muistanut.
edit: nyt testasin että laskeutuuko sammuttaessa nostolaite niin ei lakeudu muuta kuin nostovivun alas laskiessa niin kuin vissii kuuluukin.
Adenanssi- David Brown : 995
Viestien lukumäärä : 12
Paikkakunta : Taipalsaari
Vs: DB995 hydraaliikka ongelma
Tänää availin noita kansia tosta venttilin edestä ja takanta, ja tuolta takantahan ei näe mitään, mutta uskaltaako tota hydrauliikkaa käyttää ilma etummaista kanttta vai sataako sieltä litroittain öljyä hyttiin? Ja toinen mikä mietityttää kun siinä kannessa on se nopeussäätö hanikka ja akseli menee venttiiliä vasten, ettei venttiilistä lennä mitään paikaltaan?
Adenanssi- David Brown : 995
Viestien lukumäärä : 12
Paikkakunta : Taipalsaari
Vs: DB995 hydraaliikka ongelma
Hmmm.
Jos nostolaite pitää normaalisti, mutta hukkaa painetta oikein roppakaupalla, niin jäljelle jää se vaihtoehto, että kamelinykyttyrästä venttiilipesään menevässä linjassa täytyy olla vuoto. Siellä voi olla putkessa halkeama tai venttiilipesän etupintaan liittyvässä painelinjassa 0-rengas on tullut tiensä päähän.
Tuon putkilinjan painetestaus tarkoittaa, että on päästettävä kamelinkyttyrä irti. Sitten voi kokeilla painaa paineilmaa kamelinkyttyrän alta esiin tulevaan linjaan, joka vie öljyn venttiilipesälle, muistaakseni takimmainen. Kun nostovipu on ihan takana, jousipainetta vasten, pitäisi varsien nousta ja sen jälkeen paineen pitäisi mennä kuin umpi pulloonn, eli painetta ei mahdu sisään enempää. Jos putkistossa on vuoto, menee ilmaa systeemiin edelleen ja jostakin kuuluu suhinaa.
terv.
Jos nostolaite pitää normaalisti, mutta hukkaa painetta oikein roppakaupalla, niin jäljelle jää se vaihtoehto, että kamelinykyttyrästä venttiilipesään menevässä linjassa täytyy olla vuoto. Siellä voi olla putkessa halkeama tai venttiilipesän etupintaan liittyvässä painelinjassa 0-rengas on tullut tiensä päähän.
Tuon putkilinjan painetestaus tarkoittaa, että on päästettävä kamelinkyttyrä irti. Sitten voi kokeilla painaa paineilmaa kamelinkyttyrän alta esiin tulevaan linjaan, joka vie öljyn venttiilipesälle, muistaakseni takimmainen. Kun nostovipu on ihan takana, jousipainetta vasten, pitäisi varsien nousta ja sen jälkeen paineen pitäisi mennä kuin umpi pulloonn, eli painetta ei mahdu sisään enempää. Jos putkistossa on vuoto, menee ilmaa systeemiin edelleen ja jostakin kuuluu suhinaa.
terv.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: DB995 hydraaliikka ongelma
Tein noin niikuin neuvoit ja nostovarret ei noussut ja suhina kuului ja sormissa tuntui ilma kun takanta olevasta luukusta työnsi sormet niin pitkälle kuin yletti. mutta tossa huomasin myös että venttiilistä missä on tuplamutterit tuli kuplia kuuluuko asiaan? sekä paluu putkesta tuli myös paineilmaa. vaikka ei sillä varmaan ole olennaista merkitystä asiaan. Onko tässa nyt muuta vaihtoehtoa kuin purkaa nostolaitteet pois jne että pääsee sinne käsiksi vai löytyykö tohon helpompaa tietä?
Adenanssi- David Brown : 995
Viestien lukumäärä : 12
Paikkakunta : Taipalsaari
Vs: DB995 hydraaliikka ongelma
Minun Selektassa (880) irtosi juotoksesta kamelinkyttyrän alla olevista putkista takimmaisen putken pääte juotteesta irti.Putken kautta menee paine
nostolaiteventtiilille.Kokeile varovasti,onko pääte tiukasti kiinni vai lähteekö pyörimään.Jos pääte tai putki vuotaa purku on jonkinmoinen homma,
sillä joutuu irroittamaan tasauspyörästön jotta pääsee käsiksi putkistoon.Liitos on tasauspyörästön takana.
nostolaiteventtiilille.Kokeile varovasti,onko pääte tiukasti kiinni vai lähteekö pyörimään.Jos pääte tai putki vuotaa purku on jonkinmoinen homma,
sillä joutuu irroittamaan tasauspyörästön jotta pääsee käsiksi putkistoon.Liitos on tasauspyörästön takana.
pauli- David Brown : DB 880 Sel. vm.71
DBTCF:n jäsen nro : 27
Viestien lukumäärä : 58
Paikkakunta : Suolahti
Vs: DB995 hydraaliikka ongelma
Kun irrotat sen lohkon, jossa on nosoliateen käyttövipu ja käsijarru, niin näet sen lohkon takaa venttiilin tulo- ja lähtöputket. Paineilmatestauksella näet vuotaako putkiliitos. Siinä se vika saattaa nyt olla.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: DB995 hydraaliikka ongelma
Noni. Nyt ollaan taas astetta viisaampia ja irrotin tän säätövivustomurikan jotta näkisi vähän paremmin mitä se on syönyt. Ja putkirikkohan siellä on venttiilin lähtöputki on tullut kolosesta ainakin ulospäin ja siitä suihkuaa oljyä on mennyt myös puhki. putkihan vissiin menee kolmitiehanalle? onko siinä putkessa jatkoliitos niikuin korjaamokäsikirja näyttäisi? Mitä kautta ton putken saa vaihdettua onko se takakautta? vai pitääkö laatikon kansi ottaa irti? mikä on se helpoin tie onneen?
Adenanssi- David Brown : 995
Viestien lukumäärä : 12
Paikkakunta : Taipalsaari
Vs: DB995 hydraaliikka ongelma
Juu,
venttiilipesän etupintaan tulee lokasuojaa lähemmäksi putkiyhde pumpulta, mutta kamelinyttyrän kautta. Lähempää vaihdelaatikkoa lähtee putki kohti kolmitieventtiiliä ja putki menee koko matkan taka-akselikotelon sisällä.
Jos nostolaite pitää, niin vuoto ei voi olla tuossa jälkimmäisessä, eli kolmitieventtiilille menevässä putkessa, koska silloin varret putoaa heti kun putki vuotaa.
Tarkista vielä, että vuoto on kameilinkyttyrästä tulevassa putkessa.
Joku muu osaa kertoa miten paljon pitää purkaa, että sen putken saa korjattua/vaihdettua.
venttiilipesän etupintaan tulee lokasuojaa lähemmäksi putkiyhde pumpulta, mutta kamelinyttyrän kautta. Lähempää vaihdelaatikkoa lähtee putki kohti kolmitieventtiiliä ja putki menee koko matkan taka-akselikotelon sisällä.
Jos nostolaite pitää, niin vuoto ei voi olla tuossa jälkimmäisessä, eli kolmitieventtiilille menevässä putkessa, koska silloin varret putoaa heti kun putki vuotaa.
Tarkista vielä, että vuoto on kameilinkyttyrästä tulevassa putkessa.
Joku muu osaa kertoa miten paljon pitää purkaa, että sen putken saa korjattua/vaihdettua.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: DB995 hydraaliikka ongelma
Venttiilin vasemmanpuoleinen putki on kyseessä (eli laattikon puoleinen). ei vuoda ennen kuin nostolaitteet ovat aivan yläasennossa, jolloin tulee paine vastaan. ja tämän näkee edestä säätövivun luukusta kun öljysumu tulee putkesta.
Adenanssi- David Brown : 995
Viestien lukumäärä : 12
Paikkakunta : Taipalsaari
Vs: DB995 hydraaliikka ongelma
Putken irrottaminen edellyttää ainakin seuraavien osien irrotusta: Käyttövipukotelo, venttiilipesäkkeen otsapinnassa olevat pultit, voimanotto, oikeanpuoleinen pyöränvälitys, kamelin kyttyrä ja siinä oleva lukituspelti. Sitten liitos "haaraputken" ja nostosylinteriin menevän putken liitos auki jonka jälkeen haaraputki voidaan vetää alas ja ujuttaa pois paikaltaan. Ahdasta on, mutta pitäisi onnistua.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: DB995 hydraaliikka ongelma
OlleK kirjoitti:Putken irrottaminen edellyttää ainakin seuraavien osien irrotusta: Käyttövipukotelo, venttiilipesäkkeen otsapinnassa olevat pultit, voimanotto, oikeanpuoleinen pyöränvälitys, kamelin kyttyrä ja siinä oleva lukituspelti. Sitten liitos "haaraputken" ja nostosylinteriin menevän putken liitos auki jonka jälkeen haaraputki voidaan vetää alas ja ujuttaa pois paikaltaan. Ahdasta on, mutta pitäisi onnistua.
venttiilipesäkkeen otsapinnassa olevat pultit= tarkoitatko näitä millä putket ovat venttiilissä kiinni?
Voimanotto= siis voiman ulosotto eli perä auki??
ja putket saisi ujutettua perän kautta ulos? ymmärsinkö oikein?
Adenanssi- David Brown : 995
Viestien lukumäärä : 12
Paikkakunta : Taipalsaari
Vs: DB995 hydraaliikka ongelma
Voimanulosottoyksikkö pois. "Perä" on kansanomainen sana tasauspyörästölle, ja se on oikeasti takavetoisen auton taka-akseli. Putket ovat kiinni venttiilipesäkkeen otsapinnassa kahdella pultilla. Putket saadaan ujutettua ulos takasillassa olevan aukon kautta kun voimanotto ja oikeanpuoleinen pyöränvälitys on ensin irrotettu. Tasauspyörästön lukon holkki tippuu takasillan sisälle kun irrotat pyöränvälityksen , mutta saat holkin takaisin paikalleen melko helposti kun voimanotto on pois palikaltaan. Älä työnnä pyöränvälitys paikalleen ennen kun holkki n paikallaan ja asenna voimanottoyksikkö viimeiseksi.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: DB995 hydraaliikka ongelma
Taauspyörästön lukon holkki pysyy paikoillaan kun muistaa sitoa tasauspyörästön lukon polkimen alas ennen portaalin irrotusta.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: DB995 hydraaliikka ongelma
Missä vaiheessa on ongelman ratkaisu.Kiinnostaa sillä kun itse tuli irroitettua putkihässäkkä suuren purku-urakan kautta.880 Selektassa sylinterille menevän (ei ole kolmitieventtiiliä)
putken liitin on tasauspyörästön takana,johon ei pääse käsiksi kuin irroittamalla molemmat kynkät ja tasauspyörästö.Jos löytyy helpompi tapa saada putki pois ja paikoilleen takaisin
olisi hyvää tietoa tulevaisuuteen.
putken liitin on tasauspyörästön takana,johon ei pääse käsiksi kuin irroittamalla molemmat kynkät ja tasauspyörästö.Jos löytyy helpompi tapa saada putki pois ja paikoilleen takaisin
olisi hyvää tietoa tulevaisuuteen.
pauli- David Brown : DB 880 Sel. vm.71
DBTCF:n jäsen nro : 27
Viestien lukumäärä : 58
Paikkakunta : Suolahti
Vs: DB995 hydraaliikka ongelma
Homma vielä kesken kun tuntuu vaikealta löytää korjaajaa. Tulin siihen tulokseen että oma taito ei riitä, eikä riitä aika kaikkea opetella ni ulkoistan asian jollekkin joka osaa homman hoitaa. mutta nyt on ongelma että en ole vielä löytänyt ketään kuka haluaisi ottaa asian hoitaakseen. Elikkä jos joku täällä tietää Lappeenrannan läheisyydestä kaveria joka osaisi tämöisen laittaa kuntoon niin laittelehan viestiä taikka soittele.
nolla viis nolla 3858896
nolla viis nolla 3858896
Adenanssi- David Brown : 995
Viestien lukumäärä : 12
Paikkakunta : Taipalsaari
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa