Linko vaan ei varsinaisesti ongelma
3 posters
Sivu 1 / 1
Linko vaan ei varsinaisesti ongelma
Pistin Taavetin perään lingon, kun tuo lumi meinaa lisiä yli perälevyn ja etuauran suorituskyvyn. Merkkiä en osaa sanoa, mutta keltanen on väriltään ja laitettu siipiin levikkeet, kokonaisleveys nyt 230cm, numeron tai kaksi liian suuri kasikasikympille. Naapuri on sitä kiskonut Belaruksella, mutta siinä nyt VOAn panta luistaa, niin 880:n perään se. Sen verran iso on, että Belkku meinaa keulia ja työntää tummaa savua ja kuluttaa. Taavetin keula pysyy maassa, kun se etuaura vastapainona. Taavetti kyllä antaa kaikkensa, kun polettuun hankeen tai penkan kylkeen työntää. Ei tarvinnut miettiä askiin isompia numeroita kuin ykkönen. Ensin meinas ihmetellä mikä tämä on, kun oli melkolailla halkosirkkelin pyörityksen jäljiltä. Sinistä savua tuli pellin alta, kun öljyt kärysi koneen kyljistä ja normaalisti punaseksi emaloitu piippu oli musta ihan ylös asti. Mutta ihmeesti se 46 hummalla kuitenkin liikkuu ja viskaa lunta. Ei kyllä haittais, jos olisi parkymmentä konia enempi kuitenkaan. Eikä kaksoiskytkinkään olisi pahitteeksi, kun nivelakselissa ei ole vapaakytkintä. Menee yksöiskytkimellä välillä vähän odotteluksi.
Mutta aiheeseen. Kolme kolmen tunnin linkokeikkaa olen tehnyt ja suunnilleen kymppi on aina kerralla hävinnyt polttoainetta eli yhteensä 30 litraa. Sanoisin että vähällä kulkee vaikka kellossa viisari sinisen viivan kohdalla (2200 ja 540) ja kierrokset suurimman osan aikaa eteenpäin mennessä juuri ja juuri pysyy siinä. Amerikkalaisen testin mukaan VOAsta otettu 42.3 hv 2200 kierroksella kuluttaa melko tasan 10 litraa tunnissa ja ominaiskulutus siis oli 0.2 litraa hevosvoimatuntia kohden (laskentatarkkuuden puitteissa). Ero minun ajon ja tuon testin välillä tietysti on, ettei se täystehoinen veto koko ajan ole päällä linkohommissakaan.
Mutta aiheeseen. Kolme kolmen tunnin linkokeikkaa olen tehnyt ja suunnilleen kymppi on aina kerralla hävinnyt polttoainetta eli yhteensä 30 litraa. Sanoisin että vähällä kulkee vaikka kellossa viisari sinisen viivan kohdalla (2200 ja 540) ja kierrokset suurimman osan aikaa eteenpäin mennessä juuri ja juuri pysyy siinä. Amerikkalaisen testin mukaan VOAsta otettu 42.3 hv 2200 kierroksella kuluttaa melko tasan 10 litraa tunnissa ja ominaiskulutus siis oli 0.2 litraa hevosvoimatuntia kohden (laskentatarkkuuden puitteissa). Ero minun ajon ja tuon testin välillä tietysti on, ettei se täystehoinen veto koko ajan ole päällä linkohommissakaan.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Linko vaan ei varsinaisesti ongelma
Ominaiskulutus taitaa olla jonkin verran alle 200 grammaa heppaa kohti tunnissa. Jostain on jäänyt mieleen luku 180 g. Jos penkkaan mennessä tehontarve on vaikka 40 heppaa, siitä tulee vähän päälle 7 litraa tunnissa. Kun on helpompia kohtia, niin kulutus tippuu selvästi ja kaikki vekslaaminen ja tyhjällä lingolla meno kuluttaa vain jotain 2 litraa tunnissa. Kyllä se ihan uskottava lukema on, että polttoainetta menee sitten vain vajaat neljä litraa tunnissa. Kulutus on tietysti isoimmillaan silloin kun voimasavua tulee putken täydeltä. Musta on siinä palamatonta hiiltä, eli moottorinn menee niin paljon polttoainetta, että imutahdin aikana sisään hegitetty ilma riittää polttamaan hiilivedyistä vedyn ja suurimman osan hiiltä, mutta palamatonta hiiltä jää vielä ulospuhallettavaksikin. Termodynamiikan kaavoilla laskettuna dieselin teho on suurimmillaan 30% ylisyötöllä, jolloin polttoainetta kuluu heppaa kohti todella hulppeasti. Se sattaa vastata tuota amerikkalaisten mittaamaa 10 litraa tunnissa -lukemaa.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Linko vaan ei varsinaisesti ongelma
Pieniä on noi vanhojen vakiokoneiden kulutukset, nuffikin aika pieniruokainen oli...
Tosin TurboNuffi, täystehoja siitä kun revitään ulos , niin kulutus on 3 litraa minuutissa......
Tosin TurboNuffi, täystehoja siitä kun revitään ulos , niin kulutus on 3 litraa minuutissa......
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: Linko vaan ei varsinaisesti ongelma
Hupsista, minulla tuli pieni kirjoitusvirhe tuohon sepustukseen. Ominaiskulutus tietysti piti olla grammoja (tai siis kiloja eikä suinkaan litraa) hevosvoimatunnille, kun alkuperäinen oli naulaa. Lukuarvo kyllä oli oikea, mutta ominaispainon verran kirjoitussormi heitti. Se jenkkien testi muuten oli kaksi tuntia tehoa ilman taukoja.
Se sinun Nuffi kyllä savuaakin hiukasen enemmän tosityössä. Ja tehoja 10x
Tuossa linkohommassa kuskinpukille juuri näki taivasta vasten savua, kun kierrokset alkoivat tippumaan. Ei pumppu kyllä raski antaa ylenmäärin löpöä. Ja kesällä tehty kytkin tuntui pitävän niinkuin kuuluukin.
Se sinun Nuffi kyllä savuaakin hiukasen enemmän tosityössä. Ja tehoja 10x
Tuossa linkohommassa kuskinpukille juuri näki taivasta vasten savua, kun kierrokset alkoivat tippumaan. Ei pumppu kyllä raski antaa ylenmäärin löpöä. Ja kesällä tehty kytkin tuntui pitävän niinkuin kuuluukin.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Similar topics
» Ulos-oton kytkimen luisto.
» Linko-ongelmaa
» Minkä merkkinen linko kannattas hommata 1490 perään?
» 996 ongelma.
» Lataus ongelma
» Linko-ongelmaa
» Minkä merkkinen linko kannattas hommata 1490 perään?
» 996 ongelma.
» Lataus ongelma
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa