1690 haaveissa
+3
erkki
1690 metsä
Selecta1200
7 posters
Sivu 1 / 1
1690 haaveissa
Moi,
meillä on pitkään palvellut DB 1200, jossa erityisesti moottorin ominaisuudet viehättää. Pieni kulutus ja etenkin sitkeä veto, mäkisillä pelloilla pelastanut usein kiinnijäämiseltä. Nyt olis tarve isommalle traktorille 1000 rpm ulosotolla ja silmään osui tuo 1690 tai 1594, pitkän muiden merkkien guuglettelun jälkeen palasin tähän ajatukseen. Kertokaahan nyt märkäkorvalle, että
1. Onko kutosmoottori luonteeltaan sitkeä vai kierroskone? Kulutustahan on kehuttu pieneksi monessakin eri yhteydessä
2. Onko noita enää, eli kannattaako sellaisesta haaveilla vai tyytyä suoraan johonkin jontikkaan? Hankinnalla ei varsinaisesti ole kiire, mutta jos odotan puoli vuotta niin meneekö aika vaan hukkaan..
Kiitos jo etukäteen!
-Olli
meillä on pitkään palvellut DB 1200, jossa erityisesti moottorin ominaisuudet viehättää. Pieni kulutus ja etenkin sitkeä veto, mäkisillä pelloilla pelastanut usein kiinnijäämiseltä. Nyt olis tarve isommalle traktorille 1000 rpm ulosotolla ja silmään osui tuo 1690 tai 1594, pitkän muiden merkkien guuglettelun jälkeen palasin tähän ajatukseen. Kertokaahan nyt märkäkorvalle, että
1. Onko kutosmoottori luonteeltaan sitkeä vai kierroskone? Kulutustahan on kehuttu pieneksi monessakin eri yhteydessä
2. Onko noita enää, eli kannattaako sellaisesta haaveilla vai tyytyä suoraan johonkin jontikkaan? Hankinnalla ei varsinaisesti ole kiire, mutta jos odotan puoli vuotta niin meneekö aika vaan hukkaan..
Kiitos jo etukäteen!
-Olli
Selecta1200- David Brown : DB 1200, Case 1694, Dexta -58, Deutz 3.90
Viestien lukumäärä : 17
Ikä : 47
Vs: 1690 haaveissa
Ainakin mun mielestä kuutos Taavetissa on voimaa, se mitä sille luvataan numeroina paperilla.
Ja vetää kohtuu hyvin jo heti alkupään kierroksilla. Eli ei ole mikään varsinainen kierrosskone.
Kyllä noit kuutoskoneita näyttää aina jokunen kappale vuodessa olevan myynnissä.
Vaikka en ilmoituksia kovin aktiivisesti seuraakaan
Ja vetää kohtuu hyvin jo heti alkupään kierroksilla. Eli ei ole mikään varsinainen kierrosskone.
Kyllä noit kuutoskoneita näyttää aina jokunen kappale vuodessa olevan myynnissä.
Vaikka en ilmoituksia kovin aktiivisesti seuraakaan
1690 metsä- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 663
Vs: 1690 haaveissa
Palstalla vierailee klubilaisia, joilla on kuutosia ja ei ole ihan kaukaa haettu ajatus, että voisit käydä kokeilemassa kaverin koneen vetoja ettei tarvitse arvailla. Eihän 5,4 moottori mikään höyrykone ole, mutta vetotehosta en ole kuullut moitteita.
1200:een tottunut saattaa kaikkia muita pitää hyrrinä, mutta sellaista se vaan on.
1200:een tottunut saattaa kaikkia muita pitää hyrrinä, mutta sellaista se vaan on.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 1690 haaveissa
Kyllä taavetin kuusmukinen on minun ehdoton suosikkitraktori.
Varsinkin 94 sarjan kuutoset joiden ohjaamo on vieläkin "kilpailukykyinen".
Kovin usein ei hyviä kuutosia ole tarjolla mutta silloin tällöin esim tämä https://www.nettikone.com/case/1694-hydrasift/1827884
oli noin kuukausi sitten .Taisi mennä kaupaksi päivässä.
Hereillä siis pitää olla jos tuollaisia tulee myyntiin.
Oma kuutossuosikkini on 1594 carraron 709 etuakselilla ja turbotettuna.
Kaikki punaiaset ja osa viimeisistä valkoisista kuutosista on tuolla "notkeammalla " akselilla.
Niissä on Noin metrin pienempi kääntöympyrä kuin 1690 ja 1694 ja se on käytännössä paljon.
Hydra-Shift vaihteisto on myös mukava käyttää. joten sitä ei tarvi vättää.
Varsinkin 94 sarjan kuutoset joiden ohjaamo on vieläkin "kilpailukykyinen".
Kovin usein ei hyviä kuutosia ole tarjolla mutta silloin tällöin esim tämä https://www.nettikone.com/case/1694-hydrasift/1827884
oli noin kuukausi sitten .Taisi mennä kaupaksi päivässä.
Hereillä siis pitää olla jos tuollaisia tulee myyntiin.
Oma kuutossuosikkini on 1594 carraron 709 etuakselilla ja turbotettuna.
Kaikki punaiaset ja osa viimeisistä valkoisista kuutosista on tuolla "notkeammalla " akselilla.
Niissä on Noin metrin pienempi kääntöympyrä kuin 1690 ja 1694 ja se on käytännössä paljon.
Hydra-Shift vaihteisto on myös mukava käyttää. joten sitä ei tarvi vättää.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: 1690 haaveissa
Tjaa, tuosta voi olla montakin mieltä, 1690 oli ostettaessa ihan täysi pommi, ei sillai heti huomannut, 1594 oli tiptop. Kalliimmaksi tuli tuon pommin ostaminen vaikka oli mukamas halpa. 1494 tuli oikein hyvässä kunnossa meille, vaihteistoremontin käyneenä.
Onkos noissa ruotsin taaveissa muuten maahantuojan jäljiltä HS keppi penkin vieressä, kun suomimalleissa se on siinä ratin oikealla puolella. Siis nämä 94 sarjalaiset. Mascuksessa noita ollu pari taavia jossa HS keppi hyvässä paikassa penkin vieressä.
Outsider tietää vissiin
Onkos noissa ruotsin taaveissa muuten maahantuojan jäljiltä HS keppi penkin vieressä, kun suomimalleissa se on siinä ratin oikealla puolella. Siis nämä 94 sarjalaiset. Mascuksessa noita ollu pari taavia jossa HS keppi hyvässä paikassa penkin vieressä.
Outsider tietää vissiin
TIKO- David Brown : 1390, 1494-4HS+ Isme 140,1690HS (osina),1690T-4,1594-4HS
DBTCF:n jäsen nro : 54
Viestien lukumäärä : 903
Ikä : 46
Paikkakunta : Nastola
Vs: 1690 haaveissa
Mikään maahantuoja, ei Ruotsin, ei Suomen, ei Tanskan, eikä minkään muun maan, ole siirtänyt Hydra Shift vivun pois mittaritaulusta. Mainittu muutos on kaikissa maissa suoritettu asiakkaiden tai huoltopisteiden toimesta asiakkaan pyynnöstä. Käytetyn koneen ostamiseen liittyy aina tuntemattomia tekijöitä, eikä se ole merkistä tai mallista kiinni. Käyttäjät ovat yleensä se taho joka saa koneen kuluman ja rikkoontumaan ennen aikojaan. Huoltojen tekemättä jättäminen on suurin yksittäinen syy vaurioihin ja toimintahäiriöihin ja tähän liittyy myös väärä ja/tai raju käyttötapa. On aivan turhaa yrittää vierittää mahdolliset viat käytetyssä koneessa merkin tai konemallin niskaan.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: 1690 haaveissa
Moi,
kiitos kaikille vastauksista, sekä muiden viestiketjujen tiedonjyvistä! Ja muutenkin aktiivisesta palstasta, harvasta traktorista on näin paljon infoa saatavilla! Kyllähän tuo outsiderin linkki vähän kirpaisi, oli kuntoon nähden todella passelisti hinnoiteltu. Vaikkakin oman budjetin kipurajalla, mutta samaa mieltä TIKOn kanssa, et ostovaiheessa sijoittamalla säästää eniten. Tällä hetkellä tarjonta on vähän laihanpuoleista ja ylihintaista, pitää odotella. Tanskasta löytyisi yks halpa ja yks toinen siistihkö yksilö, mut ihan vielä en oo valmis sellaista reissua harkitsemaan.
Jos jotain tulee teillä vastaan niin vinkata tietty saa, hyväkuntoinen takaveto minimivarustuksella olisi se "paras löytö", mutta ei tässä voi kovin krantuksi heittäytyä.
kiitos kaikille vastauksista, sekä muiden viestiketjujen tiedonjyvistä! Ja muutenkin aktiivisesta palstasta, harvasta traktorista on näin paljon infoa saatavilla! Kyllähän tuo outsiderin linkki vähän kirpaisi, oli kuntoon nähden todella passelisti hinnoiteltu. Vaikkakin oman budjetin kipurajalla, mutta samaa mieltä TIKOn kanssa, et ostovaiheessa sijoittamalla säästää eniten. Tällä hetkellä tarjonta on vähän laihanpuoleista ja ylihintaista, pitää odotella. Tanskasta löytyisi yks halpa ja yks toinen siistihkö yksilö, mut ihan vielä en oo valmis sellaista reissua harkitsemaan.
Jos jotain tulee teillä vastaan niin vinkata tietty saa, hyväkuntoinen takaveto minimivarustuksella olisi se "paras löytö", mutta ei tässä voi kovin krantuksi heittäytyä.
Selecta1200- David Brown : DB 1200, Case 1694, Dexta -58, Deutz 3.90
Viestien lukumäärä : 17
Ikä : 47
Vs: 1690 haaveissa
Täälpäin lienee edelleen se punanen nelikko, oliko 1594 vaiko 1694, n.1000h ajettu, olikos sisätiloissa liki aina säilytettykkin, myymättä .....
Hintapyynti vaan lie karkoittanut ostajat, olikos se 13.000€ kaverilla siinä pyyntiä .....
Hintapyynti vaan lie karkoittanut ostajat, olikos se 13.000€ kaverilla siinä pyyntiä .....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 1690 haaveissa
Jaa. No nyt kuulostaa aikalailla graalin maljalta. Oisko sulla jusape jotain yhteystietoja laittaa, vaikka privaviestillä?
Selecta1200- David Brown : DB 1200, Case 1694, Dexta -58, Deutz 3.90
Viestien lukumäärä : 17
Ikä : 47
Vs: 1690 haaveissa
Pitää penkoa numero jostain, on se vanhas luuris ( kuten vielä n.250 muutakin numeroa ), mutku siin ei oo virtaskaa, eikä saa ladattua kuin langattomalla laturilla, jollaista mul ei oo .....
Tos n.15km päässä se kone on majaillut, ei lie ajettu edes viimeiseen 10-15 v aikana ???
Käyttötunnit huomioiden, ja edesmenneen vanhan isännän tietäen, on varmasti aika asiallisessa kunnossa teknisesti ainakin.
Ite en ole koskaan konetta nähnyt, muutakuin ehkä ohiajaessa 200m päästä, korkeintaan keulaa suulin ovesta......
Tos n.15km päässä se kone on majaillut, ei lie ajettu edes viimeiseen 10-15 v aikana ???
Käyttötunnit huomioiden, ja edesmenneen vanhan isännän tietäen, on varmasti aika asiallisessa kunnossa teknisesti ainakin.
Ite en ole koskaan konetta nähnyt, muutakuin ehkä ohiajaessa 200m päästä, korkeintaan keulaa suulin ovesta......
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 1690 haaveissa
jusape kirjoitti:Pitää penkoa numero jostain, on se vanhas luuris ( kuten vielä n.250 muutakin numeroa ), mutku siin ei oo virtaskaa, eikä saa ladattua kuin langattomalla laturilla, jollaista mul ei oo .....
Tos n.15km päässä se kone on majaillut, ei lie ajettu edes viimeiseen 10-15 v aikana ???
Käyttötunnit huomioiden, ja edesmenneen vanhan isännän tietäen, on varmasti aika asiallisessa kunnossa teknisesti ainakin.
Ite en ole koskaan konetta nähnyt, muutakuin ehkä ohiajaessa 200m päästä, korkeintaan keulaa suulin ovesta......
Kiitos tiedoista ja vaivannäöstä, mä olen tuonne yhteydessä!
Selecta1200- David Brown : DB 1200, Case 1694, Dexta -58, Deutz 3.90
Viestien lukumäärä : 17
Ikä : 47
Vs: 1690 haaveissa
Moi,
tässä kävi nyt sitten niin, että kiivettiin suoraan "tunkion huipulle" ja pari viikkoa on podettu 1694:n ostokrapulaa. Iso kiitos jusapelle vinkistä! (ei se krapula nyt kovin paha ole
Vähän oli suurtaavi päässy lohduttomaksi, nyt kahden pajatuspäivän jälkeen on hytti siivottu moskasta, kaasuvivusto entisöity toimimaan, moottoriöljyt vaihdettu, kuiva Minimec täytetty öljyllä, tarkistettu kaikki muut nesteet, pesty kone päältä ja alta, rasvattu jne. Öljyvuotoja oli mm. öljynpaineanturilla, ohjaustehostimen pumpulla, siirtopumpulla naftavuoto. Ja yksikään valo ei toimi, öljynpaineen ja latauksen merkkivalot sentään saatiin ensi hätään pelittämään.
Isoin takapakki oli oikean "olka-akselin" pystysuuntainen välys etuakselilla, muuten on selvitty aikalailla herkistelyillä ja säädöillä. Vielä pitää käsijarruvaijeri uusia, startti herkistää, laturi vaihtaa (korva poikki), ainakin portaaliakselien ja etuakseliston öljyt vaihtaa, sekä korjata vuotava ohjaustehostimen pumppu.
Sellainen tyhmä kysymys olisi, johon en oikein suoraa vastausta ole löytänyt, eli Minimec oli ihan kuiva ja se ei tunnu pitävän "vakiokierroslukua" ollenkaan, joten otaksun keskipakosäätäjän jumittavan. Onko kokemusta, tokeneeko tuosta nyt kun on saanut öljyä vai kaipaako dieselkorjaamon hellää kosketusta?
P.S. Kommenttina alkuperäiseen kysymykseen sitkeävetoisuudesta yms. tajusin tuossa kun traktoria koeajelin omissa nurkissa, että nelikko ja etenkin HS itse asiassa hyvin pitkälti poistaa tuon sitkeävetoisuuden tarpeen, niin kauan kunhan HS:llä voi vielä kelata alaspäin. Aika kiva kokemus oli seivästää pienempää kun mäki puudutti menon, sitä melkein odottaa kevään äestyshommia..
tässä kävi nyt sitten niin, että kiivettiin suoraan "tunkion huipulle" ja pari viikkoa on podettu 1694:n ostokrapulaa. Iso kiitos jusapelle vinkistä! (ei se krapula nyt kovin paha ole
Vähän oli suurtaavi päässy lohduttomaksi, nyt kahden pajatuspäivän jälkeen on hytti siivottu moskasta, kaasuvivusto entisöity toimimaan, moottoriöljyt vaihdettu, kuiva Minimec täytetty öljyllä, tarkistettu kaikki muut nesteet, pesty kone päältä ja alta, rasvattu jne. Öljyvuotoja oli mm. öljynpaineanturilla, ohjaustehostimen pumpulla, siirtopumpulla naftavuoto. Ja yksikään valo ei toimi, öljynpaineen ja latauksen merkkivalot sentään saatiin ensi hätään pelittämään.
Isoin takapakki oli oikean "olka-akselin" pystysuuntainen välys etuakselilla, muuten on selvitty aikalailla herkistelyillä ja säädöillä. Vielä pitää käsijarruvaijeri uusia, startti herkistää, laturi vaihtaa (korva poikki), ainakin portaaliakselien ja etuakseliston öljyt vaihtaa, sekä korjata vuotava ohjaustehostimen pumppu.
Sellainen tyhmä kysymys olisi, johon en oikein suoraa vastausta ole löytänyt, eli Minimec oli ihan kuiva ja se ei tunnu pitävän "vakiokierroslukua" ollenkaan, joten otaksun keskipakosäätäjän jumittavan. Onko kokemusta, tokeneeko tuosta nyt kun on saanut öljyä vai kaipaako dieselkorjaamon hellää kosketusta?
P.S. Kommenttina alkuperäiseen kysymykseen sitkeävetoisuudesta yms. tajusin tuossa kun traktoria koeajelin omissa nurkissa, että nelikko ja etenkin HS itse asiassa hyvin pitkälti poistaa tuon sitkeävetoisuuden tarpeen, niin kauan kunhan HS:llä voi vielä kelata alaspäin. Aika kiva kokemus oli seivästää pienempää kun mäki puudutti menon, sitä melkein odottaa kevään äestyshommia..
Selecta1200- David Brown : DB 1200, Case 1694, Dexta -58, Deutz 3.90
Viestien lukumäärä : 17
Ikä : 47
Vs: 1690 haaveissa
Joskus kun tuon TurboNuffin sain käyntikuntoon ( seissyt jostain vuodesta -77 vuoteen 2013, kun käyntikuntoon sain, ja ei, ei ollut siis silloin turbo ) käynti humppas, pöövoitelulla pari-4kertaa ensin n.5-15min käyttöä, sit öljyä ja n.15-30min käytön ja ajon jälkeen vaihtoon, niin n.10krt kun oli se 2dl öljyjä tullut vaihdeltua, niin kävi jo aikalailla oikeinkin nätisti.
Säätimen punteista ym kun pintaruosteet lähti irti , ja muutenkin toiminta herkistyi, pikkuhiljaa käytön myötä.
Säätimen punteista ym kun pintaruosteet lähti irti , ja muutenkin toiminta herkistyi, pikkuhiljaa käytön myötä.
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 1690 haaveissa
Kyllähän nämä yli "kolmikymppiset" on aika usein lohduttomassa kunnossa ulkoisesti.
Saa joskus useamman kerran pestä kuumavesipesurilla että pääsee iholle.
Jos taavetti kuitenkin seisonnan on tehnyt katon alla niin iso plussa verrattuna ulkoseisontaan.
Varsinkin puurakenteisissa suojissa säilyvät hyvin.
Itsekin ostin yli 10 v heinähuoneessa seisseen 25D:n ja napista lähti käyntiin.
Mimimec jos oireilee pitempään niin käytä Samilla Akaan dieselissä.
Vaihtaa jäykemmän jousen ja huoltaa niin tulee hyvä.
Pumpun päältä voi itsekin lisätä hieman syöttöa niin että hiukan pukkaa tummaa savua kun painaa kaasua.
130 heppa saa koneesta helposti .Sellaiseksi 6syl turbo alunperin suunniteltiinkin mutta amerikan herrat ei tykänny kun Case 2090 oli 120 hepoilla myynnisä.
Saa joskus useamman kerran pestä kuumavesipesurilla että pääsee iholle.
Jos taavetti kuitenkin seisonnan on tehnyt katon alla niin iso plussa verrattuna ulkoseisontaan.
Varsinkin puurakenteisissa suojissa säilyvät hyvin.
Itsekin ostin yli 10 v heinähuoneessa seisseen 25D:n ja napista lähti käyntiin.
Mimimec jos oireilee pitempään niin käytä Samilla Akaan dieselissä.
Vaihtaa jäykemmän jousen ja huoltaa niin tulee hyvä.
Pumpun päältä voi itsekin lisätä hieman syöttöa niin että hiukan pukkaa tummaa savua kun painaa kaasua.
130 heppa saa koneesta helposti .Sellaiseksi 6syl turbo alunperin suunniteltiinkin mutta amerikan herrat ei tykänny kun Case 2090 oli 120 hepoilla myynnisä.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: 1690 haaveissa
Kiitos vinkeistä! Kokeilen naftalla juu liottaa ja jos ei tokene niin pitää sijoittaa vähäsen korjaukseen. Kone käy sen verran nätisti, eikä savuta traktoriksi oikeastaan ollenkaan, joten sikäli pieni sijoitus tuntuu kannattavalta.
Jaa. Pitääpä katsoa keväällä, luulisin että tehdasvirekin riittää meille hyvin. Mutta tuo voi selittää tietysti sen, että vaikka käyntiäänessä tuohon 1200:seen verrattuna on paljon tuttua, niin sitten kuormaa tarjottaessa puuttuu vähän se tekemisen meininki, joka vanhassa Taavissa tulee esiin. Luottamusta (ja naapureita..) herättävästi. Hyvä tietää et tarvittaessa voi hiukan "herätellä". Ja voi olla että ääni terävöityy pellolla ajamisen myötä, eipä tuolla taida olla ollut oikein kunnon tekemistä viimeiseen 20 vuoteen niin pitää ottaa ekat pätkät vähän varoen.
outsider kirjoitti:
Pumpun päältä voi itsekin lisätä hieman syöttöa niin että hiukan pukkaa tummaa savua kun painaa kaasua.
130 heppa saa koneesta helposti .Sellaiseksi 6syl turbo alunperin suunniteltiinkin mutta amerikan herrat ei tykänny kun Case 2090 oli 120 hepoilla myynnisä.
Jaa. Pitääpä katsoa keväällä, luulisin että tehdasvirekin riittää meille hyvin. Mutta tuo voi selittää tietysti sen, että vaikka käyntiäänessä tuohon 1200:seen verrattuna on paljon tuttua, niin sitten kuormaa tarjottaessa puuttuu vähän se tekemisen meininki, joka vanhassa Taavissa tulee esiin. Luottamusta (ja naapureita..) herättävästi. Hyvä tietää et tarvittaessa voi hiukan "herätellä". Ja voi olla että ääni terävöityy pellolla ajamisen myötä, eipä tuolla taida olla ollut oikein kunnon tekemistä viimeiseen 20 vuoteen niin pitää ottaa ekat pätkät vähän varoen.
Selecta1200- David Brown : DB 1200, Case 1694, Dexta -58, Deutz 3.90
Viestien lukumäärä : 17
Ikä : 47
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa