1394 hydrauliikka halvaantui tilapäisesti
4 posters
Sivu 1 / 1
1394 hydrauliikka halvaantui tilapäisesti
Potilaana 1394, jossa etukuormaajan lohkolle otettu paine pikaliittimellä "kippiliittimestä". Tänään käynnistyksen jälkeen ei mikään hydrauliikka lähtenyt pelaamaan; eli etukuormaaja eikä tyhjät nostovarret eivät nousseet. Hämmensin tietysti kaikkia vipuja ja sammuttelin/käynnistelin traktoria muutaman kerran, minkä jälkeen alkasi pelaamaan normaalisti. Tilanne oli sellainen, että jätin etukuormaajan trukkipiikkien kärjet ylös traktori sammuneena ja nostelin rankoja piikkeihin. Maasto kallisti niin, että keula oli hieman korkeammalla. Tämän jälkeen käynnistäessä hydrauliikka ei pelannut. Tämä toistui kaksi kertaa parin tunnin sisällä.
Samanlainen tilapäinen halvaantuminen on tapahtunut ehkä 4 kertaa aikaisemminkin parim vuoden sisällä ja muistaakseni tilanne on ollut aina se, että etukuormaajalla olen nostanut traktorin keulan ylös ja sammuttanut traktorin. Ja näillä kerroillakin on ollut niin, että käynnistyksen jälkeen ei ole toiminut, mutta kaikkea kokeilemalla tilanne on lauennut ja kaikki alannut pelaamaan.
Yhdistäviä tekijöitä joka kerralla on ollut, että kuormaajan jokin sylintereistä on jäönyt "paineelliseksi" ja keula on ollut hieman ylempänä. Näitten halvaantumiskertojen lisäksi traktori on samalla ajanjaksolla käynnistyksen jälkeen toiminut moitteettomasti ehkä 100-200 kertaa. Eli kovin usein tuota ei tapahdu.
Milläön kerralla ei pakkasella ole ollut mitään tekemistä asian kanssa, koska aikaisemmat kerrat on tapahtunut tallissa ja tänään oli vielä kovasti lämpösen puolella
Ensimmäisten halvaannusten jälkeen on vaihdettu imu- ja painesuodatin sekä öljyt, joten niistä omgelman ei pitäisi johtua.
Onko kellään mitään ideaa, mikä vois olla tässä takana. Itselle tulee näin maallikkona vain kaksi asiaa mieleen: joko tuo paine tekisi jonkin kepposen traktorin hydrauliikkaan tai sitten öljyputkessa olisi jokin irtain osa, joka sopivassa tilanteessa tukkisi koko putken. Tukkeutuminen pitäisi olla aivan täydellinen, koska tyhjätkään nostovarret eivät nousseet.
Samanlainen tilapäinen halvaantuminen on tapahtunut ehkä 4 kertaa aikaisemminkin parim vuoden sisällä ja muistaakseni tilanne on ollut aina se, että etukuormaajalla olen nostanut traktorin keulan ylös ja sammuttanut traktorin. Ja näillä kerroillakin on ollut niin, että käynnistyksen jälkeen ei ole toiminut, mutta kaikkea kokeilemalla tilanne on lauennut ja kaikki alannut pelaamaan.
Yhdistäviä tekijöitä joka kerralla on ollut, että kuormaajan jokin sylintereistä on jäönyt "paineelliseksi" ja keula on ollut hieman ylempänä. Näitten halvaantumiskertojen lisäksi traktori on samalla ajanjaksolla käynnistyksen jälkeen toiminut moitteettomasti ehkä 100-200 kertaa. Eli kovin usein tuota ei tapahdu.
Milläön kerralla ei pakkasella ole ollut mitään tekemistä asian kanssa, koska aikaisemmat kerrat on tapahtunut tallissa ja tänään oli vielä kovasti lämpösen puolella
Ensimmäisten halvaannusten jälkeen on vaihdettu imu- ja painesuodatin sekä öljyt, joten niistä omgelman ei pitäisi johtua.
Onko kellään mitään ideaa, mikä vois olla tässä takana. Itselle tulee näin maallikkona vain kaksi asiaa mieleen: joko tuo paine tekisi jonkin kepposen traktorin hydrauliikkaan tai sitten öljyputkessa olisi jokin irtain osa, joka sopivassa tilanteessa tukkisi koko putken. Tukkeutuminen pitäisi olla aivan täydellinen, koska tyhjätkään nostovarret eivät nousseet.
mtalo- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 252
Vs: 1394 hydrauliikka halvaantui tilapäisesti
Kannatta varmaan ensin tarkastaa pumpun Imuputki ja kaikki sen liitokset. Se että hytrauliikka halvaantuu traktorin
nokan ollessa ylöspäin viittaa mielestäni siihen että Imuputki tyhjennee. Eli imuputkeen päässee ilmaa ja
pumppu ei saa imettyä öljyä. Kulunut pumppu vielä pahentaa tilannetta
nokan ollessa ylöspäin viittaa mielestäni siihen että Imuputki tyhjennee. Eli imuputkeen päässee ilmaa ja
pumppu ei saa imettyä öljyä. Kulunut pumppu vielä pahentaa tilannetta
1690 metsä- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 662
Vs: 1394 hydrauliikka halvaantui tilapäisesti
Mamman Kassussa ( 1494 HS ) jossa siis etukuormaaja myös, olen pitänyt vaihteistoöljyjä, nostolaite ja kuormaajan aisat ihan alhaalla , eli kaikki sylinterit niin sisässä kuin menee, 2-4cm öljyä ylämerkin yläpuolella.
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2955
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 1394 hydrauliikka halvaantui tilapäisesti
Juu, jos nokkapumppukone jää vastamäkeen ja imupuolella on vuoto joko linjassa tai pumpun tiivisteet fuskaa, sinne tulee ilmalukko, eli pumppu ei ala imemään kun siellä on ilmaa hammaspyörien välissä. Tilapäinen korjaus on ajaa peli nokka alamäkeen ja antaa käydä siinä hissukseen vähän aikaa.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5086
Vs: 1394 hydrauliikka halvaantui tilapäisesti
Tuo ilmavuoto kyllä kuulostaa järkevältä selitykseltä. Mitenkäs tuon ilmavuodon pystyisi paikallistamaan vai pitääkö käydä kaikki liitokset läpi? Kuinka pahassa paikassa tuo pumppu on?
Saako pumppu voitelunsa pumpattavasta öljystä eli vaurioituuko se "ilmalukkotilanteessa"? Useinhan tuo traktorin siirto ei ole mahdollista, jos kuormaaja makaa maassa ja mahdollisesti jokin työkone perässä. Lähteeköhän paremmin toimimaan tyhjäkäynnillä vai kierroksilla?
Saako pumppu voitelunsa pumpattavasta öljystä eli vaurioituuko se "ilmalukkotilanteessa"? Useinhan tuo traktorin siirto ei ole mahdollista, jos kuormaaja makaa maassa ja mahdollisesti jokin työkone perässä. Lähteeköhän paremmin toimimaan tyhjäkäynnillä vai kierroksilla?
mtalo- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 252
Vs: 1394 hydrauliikka halvaantui tilapäisesti
Vuodon jäljittäminen saattaa olla töisevää. Voi imuputken klemmarit tietenkin tarkistaa ja kiristää ilman sen ihmeellisempiä tutkimuksiakin. Pumppu ei ihan vähästä säikähdä, on siellä oljyä aina sen verran ettei se kuivana pääse käymään.
Probleemaa helpottaa jos pidät vaihteistossa öljyä hiukan yli ylärajan, semmoiset 5 litraa on omissa traktoreissa ollut. Silloin pitää ylämäen olla jyrkempi että ilmalukko syntyy. Jos traktoria ei pysty siirtämään, niin öljyn voi saada liikkeelle kun laittaa hydrauliikan kaksitoimi ulosottoon "tyhjän" pikaliittimen, siis avaa liittimen sillä konstilla ja ohjaa paineen tuohon avattuun porttiin. Piirin virtausvastus saattaa pienentyä sen verran, että ilmalukko lähtee liikkeelle. Sieltä voi spruutata aluksi muutama kahvikupillinen öljyä ja ilmapöräyksiä sen perään. Varmempi konsti on ehkä kokeilla löysätä putkiliitoksen mutteria täysvirtaussuodattimen etupuolelta.
Probleemaa helpottaa jos pidät vaihteistossa öljyä hiukan yli ylärajan, semmoiset 5 litraa on omissa traktoreissa ollut. Silloin pitää ylämäen olla jyrkempi että ilmalukko syntyy. Jos traktoria ei pysty siirtämään, niin öljyn voi saada liikkeelle kun laittaa hydrauliikan kaksitoimi ulosottoon "tyhjän" pikaliittimen, siis avaa liittimen sillä konstilla ja ohjaa paineen tuohon avattuun porttiin. Piirin virtausvastus saattaa pienentyä sen verran, että ilmalukko lähtee liikkeelle. Sieltä voi spruutata aluksi muutama kahvikupillinen öljyä ja ilmapöräyksiä sen perään. Varmempi konsti on ehkä kokeilla löysätä putkiliitoksen mutteria täysvirtaussuodattimen etupuolelta.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5086
Vs: 1394 hydrauliikka halvaantui tilapäisesti
Juu se on tuuria löytää vuotava kohta, joka vuotaa ilmaa sisään muttei öljyä ulos, imulinja kun on kyseessä.
Nokkapumpussa yks varteenotettava paikka on tuo pumpun imulaipan tiiveys, sekä toisena pumpun akselin stefa.
Nokkapumpussa yks varteenotettava paikka on tuo pumpun imulaipan tiiveys, sekä toisena pumpun akselin stefa.
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2955
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Similar topics
» 1394 hydrauliikka
» Case 1394 hydrauliikka
» 1394 hydrauliikka mallia 4veto 85
» 900 ja ulkopuolinen hydrauliikka
» 995/ nostolaite
» Case 1394 hydrauliikka
» 1394 hydrauliikka mallia 4veto 85
» 900 ja ulkopuolinen hydrauliikka
» 995/ nostolaite
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa