DB 990 -63 Implematicin moottori meni jumiin
+5
Tessu
outsider
OlleK
jusape
Taavi 990
9 posters
Sivu 1 / 2
Sivu 1 / 2 • 1, 2
DB 990 -63 Implematicin moottori meni jumiin
Hei,
Käynnistelin Taavia pitkän kesätauon jälkeen ja sehän käynnistyi tapansa mukaan välittömästi vain 2-3 sekunnin starttauksella. Käynnistys tapahtui vaihde vapaalla ja kytkin pohjassa kuten aina muulloinkin. Nostin kytkimen ylös lähes heti käynnistyksen jälkeen ja nostolaite lähti nousemaan yläasentoon. Jätän nostovivun yleensä tarkoituksella siihen asentoon, jottei käyttövivusto jumiudu pitkien käyttötaukojen aikana. Rupesin laskemaan nostolaitetta ja moottori oli käynyt tässä vaiheessa vain 5-10 sekuntia. Moottori tömähti yllättäen sammuksiin, ja tämä oli niin epätavallista, että tajusin heti, ettei kysymys ollut aivan tavallisesta sammumisesta. Yritin startata moottorin uudestaan käyntiin, mutta se oli täysin jumissa. Solenoidi veti normaalisti, mutta starttimoottori ei jaksanut pyörittää moottoria. Tajusin, etten ollut vielä ehtinyt edes tarkastaa öljynpainemittaria, tai öljynpainevalon sammumista.
Kuinka moottori voi mennä jumiin noin lyhyen käyntijakson jälkeen? Mitään kilahdusta tai muuta mekaanista ääntä ei kuulunut. Voiko jokin venttili olla katkennut ja mennyt männän väliin, vai mikä voisi aiheuttaa moottorin totaalisen jumiutumisen? Lämmöt eivät voineet nousta vielä lainkaan tuossa ajassa. Moottorin öljynpinta on normaali, eikä mitään vuotoja näy missään. Yritin pyörittää moottoria kampiampiakselin päästä pienien putkipihtien avulla, siinä onnistumatta. Ote tosin oli sen verran hankala, että sillä voi olla vaikutusta asiaan. Ehkä sopiva hylsy ja kunnon ote voisi auttaa asiaan. Onko teillä antaa hyviä neuvoja, tai ohjeita, että mistäköhän kannattaisi aloittaa vian hakua?
Käynnistelin Taavia pitkän kesätauon jälkeen ja sehän käynnistyi tapansa mukaan välittömästi vain 2-3 sekunnin starttauksella. Käynnistys tapahtui vaihde vapaalla ja kytkin pohjassa kuten aina muulloinkin. Nostin kytkimen ylös lähes heti käynnistyksen jälkeen ja nostolaite lähti nousemaan yläasentoon. Jätän nostovivun yleensä tarkoituksella siihen asentoon, jottei käyttövivusto jumiudu pitkien käyttötaukojen aikana. Rupesin laskemaan nostolaitetta ja moottori oli käynyt tässä vaiheessa vain 5-10 sekuntia. Moottori tömähti yllättäen sammuksiin, ja tämä oli niin epätavallista, että tajusin heti, ettei kysymys ollut aivan tavallisesta sammumisesta. Yritin startata moottorin uudestaan käyntiin, mutta se oli täysin jumissa. Solenoidi veti normaalisti, mutta starttimoottori ei jaksanut pyörittää moottoria. Tajusin, etten ollut vielä ehtinyt edes tarkastaa öljynpainemittaria, tai öljynpainevalon sammumista.
Kuinka moottori voi mennä jumiin noin lyhyen käyntijakson jälkeen? Mitään kilahdusta tai muuta mekaanista ääntä ei kuulunut. Voiko jokin venttili olla katkennut ja mennyt männän väliin, vai mikä voisi aiheuttaa moottorin totaalisen jumiutumisen? Lämmöt eivät voineet nousta vielä lainkaan tuossa ajassa. Moottorin öljynpinta on normaali, eikä mitään vuotoja näy missään. Yritin pyörittää moottoria kampiampiakselin päästä pienien putkipihtien avulla, siinä onnistumatta. Ote tosin oli sen verran hankala, että sillä voi olla vaikutusta asiaan. Ehkä sopiva hylsy ja kunnon ote voisi auttaa asiaan. Onko teillä antaa hyviä neuvoja, tai ohjeita, että mistäköhän kannattaisi aloittaa vian hakua?
Taavi 990- David Brown : David Brown 990 Implematic -63
Viestien lukumäärä : 34
Vs: DB 990 -63 Implematicin moottori meni jumiin
Höh. Saa nähdä meninkö vanhanaikaiseen... Laitoin hetki sitten akun lataukseen, ja se alkoi ottamaan heti 10A virtaa. Voisikohan olla vain niin, että ensimmäinen käynnistys vei kaiken virran, eikä starttimoottori jaksa pyörittää moottoria ennen akun latausta. Toivon todella, että kyse on ainoastaan siitä. Latailen nyt aluksi akun ja kokeilen sen jälkeen uudestaan. Muitakin hyviä skenaarioita saa toki esittää .
Taavi 990- David Brown : David Brown 990 Implematic -63
Viestien lukumäärä : 34
Vs: DB 990 -63 Implematicin moottori meni jumiin
No tuo sammuminen toisaalta vaikuttaisi oudolta. Päittäisliuskat päällisin ?
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: DB 990 -63 Implematicin moottori meni jumiin
Dieselmoottori käy vaikka ei olisi akkua ollenkaan. Ehdotan että otat öljypohjan pois näin alkajaisiksi. Moottori pysähtyy jos laakeriliuskat ovat menneet päällekkäin, tällaisia tapauksia on tiedossa.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: DB 990 -63 Implematicin moottori meni jumiin
Joo, eihän akkua tarvita kuin käynnistykseen ja valoihin, eli en epäillytkään sitä sammumisen syyksi, vaan lähinnä uudelleen käynnistämisen ongelmaksi. On ehkä turvallisempaa tosiaan laskea öljyt ulos ja käyttää öljypohja irti, sen sijaan että yrittäisi vielä uudelleen käynnistystä. Onhan tuo erikoinen vika, mutta paras tarkistaa jos näitä on kerran tapahtunut. Tarkoittaa ilmeisesti sitä, että parhaassakaan tapauksessa ei selviä ilman uusien osien hankintaa, mutta pärjääkö pelkillä laakeriliuskoilla, vai voiko kyseeseen tulla kiertokangen koneistushommia.
Taavi 990- David Brown : David Brown 990 Implematic -63
Viestien lukumäärä : 34
Vs: DB 990 -63 Implematicin moottori meni jumiin
Hyvässä lykyssä, jos luiskat päällisin on, niin saattaa selvitä ihan jollain 800-1200 paperilla pikkasen kiilloittamalla kauloja ja uusilla liuskoilla. Sen enempiä konetta purkamatta.
Mut vain oikein hyvällä tuurilla siis .... Jos akseli on naarmuilla, on moottorin purku ja koneistamokeikka tiedossa ....
Mut vain oikein hyvällä tuurilla siis .... Jos akseli on naarmuilla, on moottorin purku ja koneistamokeikka tiedossa ....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: DB 990 -63 Implematicin moottori meni jumiin
Jos ymmärsin diagnoosinne oikein, vahvana epäilyksenä on kampiakselin keskimmäisen laakeripukin molemmin puolin olevat puolikuun muotoiset palat. Varaosaluettelon mukaan kyse olisi osanumeroista 26 ja 27, joita on yhteensä 4 kpl.
https://aijaa.com/eOY6oQ
https://aijaa.com/eOY6oQ
Viimeinen muokkaaja, Taavi 990 pvm Ma Syys 28 2020, 18:12, muokattu 1 kertaa
Taavi 990- David Brown : David Brown 990 Implematic -63
Viestien lukumäärä : 34
Vs: DB 990 -63 Implematicin moottori meni jumiin
Päittäislaakereiden meneminen päällekkäin kuuluu kyllä harvinaisuuksiin. Kaulojen laakeriliuskat kuulostaa huomattavasti yleisemmältä. Asia selviää vain avaamalla keskimmäinen runkolaakeripukki ja poistamalla kiertokankien laakerit.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: DB 990 -63 Implematicin moottori meni jumiin
Taavi 990 kirjoitti:Jos ymmärsin diagnoosinne oikein, vahvana epäilyksenä on kampiakselin keskimmäisen laakeripukin molemmin puolin olevat puolikuun muotoiset palat. Varaosaluettelon mukaan kyse olisi osanumeroista 26 ja 27, joita on yhteensä 4 kpl.
https://aijaa.com/eOY6oQ
NUO 26,27 on päittäislaakerit.Nekin voi mennä päällekkäin mutta ei todennäköistä.
Todennäköisempää on että kiertokangen nro 7 laakeriliuskat nro 10 on jossain neljästä kierotokangessa päällekkäin.
Tuon korjauksen voi onnistua tekemään altapäin purkamatta mootoria.Hionta ja uudet liuskat.
Jos noin menee niin suosittelen laakeriluiskojen vaihtoa kaikkiin neljään kiertokankeen.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: DB 990 -63 Implematicin moottori meni jumiin
Sorri, viitteet 26 ja 27 ovat kampiakselin päittäislaakerita. Viitenumerot 24 ja 25 ovat runkolaakereita ja viite 10 on yksi kahdeksasta kiertokangen laakeripuoliskasta. Vika voi olla missä laakeriparissa tahansa.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: DB 990 -63 Implematicin moottori meni jumiin
Kyllä päittäisetkin osaa porsia. Yks mikä voi kuluttaa niitä on että käynnistetään seisonnan jälkeen kytkin pohjassa, toinen, jos tässä nyt sitä mahdollisuutta edes on, että käytetään pitkään voa-kytkin kytkettynä tai jäänyt kantamaan ( erään toisen brititraktorin moottorissa oli näin käynyt, lohko kulunut päittäissuunnassa liki 2mm ).
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: DB 990 -63 Implematicin moottori meni jumiin
ihan samaa tuossa meidän 850 olen pelänny kun mitään koskaan ei ole tehty ja heikolla huollollakin aikoinaan oli.
Monesti olen kuullu että juurikin heti käynnistettäessä ja jopa sammuttaessa on liuskat kiilautuneet päällekkäin.
Aika heikko pitäs akun olla ettei yhtään pyörähdä,sillon on akku jo melkeempä rikki jos ei mitään sano
Monesti olen kuullu että juurikin heti käynnistettäessä ja jopa sammuttaessa on liuskat kiilautuneet päällekkäin.
Aika heikko pitäs akun olla ettei yhtään pyörähdä,sillon on akku jo melkeempä rikki jos ei mitään sano
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: DB 990 -63 Implematicin moottori meni jumiin
Jos moottori ei suostu pyörähtään, niin sanoisin todennäköisimmän syyn olevan kiertokangen liuskojen päällekkäin menoa. Jos traktori kävi vain tyhjillä, niin tosiaan saattaa selvitä mirkelikankaalla ja uusilla liuskoilla. Kerran mennyt ykkösestä liuskat päällekkäin. Silloin oli kaula muuten mitoissaan, vain laakerimetallia hitsautunut kiinni. Sanoisin, niinkuin tuossa ehdoteltukin, ö-pohja pois ja tarkastelua. Sen kyllä näkee, missä vahinko tapahtunut. Veikkaisin jotain kiertokangen laakeria, ne kun ovat huonommalla voitelulla kuin runkolaakerit. Tosiaan kaikki kannattaa vaihtaa, kun kerran on auki. Ne liuskat ovat halpoja kuin saippua. Ennen ostoksille lähtemistä kannattaa kuitenkin tarkistaa ovatko standardikokoa vai jo koneistamolla käyneen kammen alikokoa.
Voihan vika olla jossain muuallakin, mutta tuosta kannattaa aloittaa.
Voihan vika olla jossain muuallakin, mutta tuosta kannattaa aloittaa.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: DB 990 -63 Implematicin moottori meni jumiin
DB:n moottorista ei ole kokemusta laakerivauriosta, mutta autopuolella, jossa osat on kevyempiä ja hennompia, on laakerivaurion seurauksena mahdollista mennä kiertokangen laakeripesä soikeaksi kun liuskat lyttäytyy päällekkäin. Kannattaa tietenkin tarkistaa tuokin jos semmoinen vaurio löytyy. Luulisi ehyitä kiertokankia löytyvän jos semmoisen tarvitsee.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: DB 990 -63 Implematicin moottori meni jumiin
Vielä viikonloppuna en ehtinyt tuota öljypohjaa irrottamaan ja vian aiheuttajaa sen enempää tutkimaan, mutta eihän se akun lataus tietenkään mitään auttanut, vaan moottori oli ja pysyi jumissa. Tuo toinen viestini akun jännitteestä sisälsi vahvaa toiveajattelua, mutta tosiasiassahan moottori pysähtyi kyllä sillä tavalla tössähtäen, että siinä mielessä ensimmäiseen päätelmään olisi pitänyt luottaa.
Ehkä parin kuukauden seisotus oli liikaa vanhalle Taaville, mutta luulisihan tuon nyt seisseen pidempiä jaksoja ennenkin viimeisen 60 vuoden aikana. En kyllä yht'äkkiä tiedä mitä tuossa käynnistyksessä olisi voinut tehdä toisin, mutta lohtuna se, että koneessa ei ollut juurikaan kierroksia, ei vaihdetta, eikä kuormaa päällä, joten vauriot sattoivat jäädä pienemmiksi kuten joku kommentoijista arvioi.
Paljon kiitoksia jo nyt tässä vaiheessa hyvistä neuvoista ja arvioista. Pidän kaikkein todennäköisimpänä juuri noita teidän edellä kuvaamianne syitä. Ilmoittelen kun saan öljypohjan auki ja pääsen tarkastamaan vauriot.
Ehkä parin kuukauden seisotus oli liikaa vanhalle Taaville, mutta luulisihan tuon nyt seisseen pidempiä jaksoja ennenkin viimeisen 60 vuoden aikana. En kyllä yht'äkkiä tiedä mitä tuossa käynnistyksessä olisi voinut tehdä toisin, mutta lohtuna se, että koneessa ei ollut juurikaan kierroksia, ei vaihdetta, eikä kuormaa päällä, joten vauriot sattoivat jäädä pienemmiksi kuten joku kommentoijista arvioi.
Paljon kiitoksia jo nyt tässä vaiheessa hyvistä neuvoista ja arvioista. Pidän kaikkein todennäköisimpänä juuri noita teidän edellä kuvaamianne syitä. Ilmoittelen kun saan öljypohjan auki ja pääsen tarkastamaan vauriot.
Taavi 990- David Brown : David Brown 990 Implematic -63
Viestien lukumäärä : 34
Vs: DB 990 -63 Implematicin moottori meni jumiin
Ei pitäs seisonta rikkoa paikkoja jos vaan öljypumppu painaa kunnon paineet joka paikkaan heti kun pitää.
Meillä seisoo 850 Taavi aina talvet ja B-275 Natikka kesät että toimineet on,Taavia jopa ihmettelen että pelaa kun kone jo aivan loppu,aina saa pelätä kun käynnistää että joko on viimenen yritys?
Aika sen vanhan rikkoo, tarpeeksi paikat kuluu niin tuuri käy
Meillä seisoo 850 Taavi aina talvet ja B-275 Natikka kesät että toimineet on,Taavia jopa ihmettelen että pelaa kun kone jo aivan loppu,aina saa pelätä kun käynnistää että joko on viimenen yritys?
Aika sen vanhan rikkoo, tarpeeksi paikat kuluu niin tuuri käy
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: DB 990 -63 Implematicin moottori meni jumiin
Kertakolauksen oire saattaa liittyä myös jakopään pyörän hammaskato. Kun venttiilit törmää mäntiin niin aika äkkipysäys siitäkin tulee.
Laakerivauriolla on tapana varoitella etukäteen, mutta kaikki on mahdollista mikä ei ole täysin mahdotonta. Jakopään tilanteesta voi saada jotain selkoa kun ottaa venttiilikopan auki. Kaikkien venttiilien pitäisi painua edes pari milliä lisää kun rekkaraudalla niitä pikkasen painaa alaspäin. Myös työntötankoja voi olla mutkilla jos noin on käynyt.
Laakerivauriolla on tapana varoitella etukäteen, mutta kaikki on mahdollista mikä ei ole täysin mahdotonta. Jakopään tilanteesta voi saada jotain selkoa kun ottaa venttiilikopan auki. Kaikkien venttiilien pitäisi painua edes pari milliä lisää kun rekkaraudalla niitä pikkasen painaa alaspäin. Myös työntötankoja voi olla mutkilla jos noin on käynyt.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: DB 990 -63 Implematicin moottori meni jumiin
Yritin tavata tarkkaan tapahtumia aloitusviestistä lähtien ja tuli mieleen, että olisiko hydraulipumppu mennyt jumiin?
Pyöriikö moottori kytkin pohjassa?
Tai saiko noista pumpun muuten pois päältä?
Kävi joskus aikoinaan toisen merkin kanssa lähes vastaava, kun pumppu meni jumiin.
Sekin heti käynnistyksen yhteydessä. Sammui kuin seinään.
Pyöriikö moottori kytkin pohjassa?
Tai saiko noista pumpun muuten pois päältä?
Kävi joskus aikoinaan toisen merkin kanssa lähes vastaava, kun pumppu meni jumiin.
Sekin heti käynnistyksen yhteydessä. Sammui kuin seinään.
Paroni- David Brown : 880 implematic,990 implematic,996 selectamatic
Viestien lukumäärä : 13
Ikä : 49
Paikkakunta : Päijät-Häme
Vs: DB 990 -63 Implematicin moottori meni jumiin
Pumppu perässä ei mene muuten pois päältä kun kytkin alhaalla,tuskimpa siinä vika kun käynnistäjä aina kytkintä polkee kun käynnistää kuten kertoili.
Epäilisin että ennemmin pettää pumpusta,kiila,ratas tai jopa akseli jos jumiin menis kesken ajon?
Sen verran voimaa koneessa että vääntää,jollainhan oli menny kiilaa ym kun ei painetta tullu.
Epäilisin että ennemmin pettää pumpusta,kiila,ratas tai jopa akseli jos jumiin menis kesken ajon?
Sen verran voimaa koneessa että vääntää,jollainhan oli menny kiilaa ym kun ei painetta tullu.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: DB 990 -63 Implematicin moottori meni jumiin
Onkohan jumiongelmaan löytynyt vielä selitystä?
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: DB 990 -63 Implematicin moottori meni jumiin
Hei,
Pahoittelut viiveestä vastaamiseen. Traktori on mökillä, enkä ole päässyt rassaamaan sitä ihan joka viikonloppu. Otin öljypohjan irti jo useita viikkoja sitten, mutten saanut tuolloin runkolaakeripukkien pultteja auki. 24 mm hylsy ei mahtunut kun yhteen pulteista ja sekin oli kiinni niin kovaa, ettei se avautunut tavallisella t-vääntimellä.
Otin eilen kotoani puolentoista metrin pätkän tuuman putkea ja käytin sitä tänään apunani. Pultti aukesikin helposti, enkä meinannut uskoa silmiäni, kun sainkin moottorin jälleen pyörimään! Moottorin jumitus hellitti heti pultin irrottamisen jälkeen, vaikka toinen saman pukin pulteista on vielä irrottamatta. Mielelläni olisin tuon toisenkin pultin irrottanut, mutta pultin alapuolella oleva öljypumppu estää pääsyn käsiksi pulttiin. Ehkä jonkinlaisen hitsatun lenkkiavaimen avulla sen saisi avattua.
Vika on siis mitä ilmeisemmin kampiakselin keskimmäisen runkolaakerin liuku- tai päittäislaakereissa. Olisiko teillä jotain vinkkiä, miten öljypumpun saisi helposti pois pultin edestä? Se auttaisi varmaan myös uusien laakereidenkin paikoilleen asennusta. Varaosaluettelon mukaan pumppua pitää paikoillaan jonkinlainen pidätinruuvi, mutten ole vielä paikallistanut, että mistä sen pääsisi irrottamaan. Mitä muuta olisi hyvä tietää kun tuota pumppua irrottaa?
Pahoittelut viiveestä vastaamiseen. Traktori on mökillä, enkä ole päässyt rassaamaan sitä ihan joka viikonloppu. Otin öljypohjan irti jo useita viikkoja sitten, mutten saanut tuolloin runkolaakeripukkien pultteja auki. 24 mm hylsy ei mahtunut kun yhteen pulteista ja sekin oli kiinni niin kovaa, ettei se avautunut tavallisella t-vääntimellä.
Otin eilen kotoani puolentoista metrin pätkän tuuman putkea ja käytin sitä tänään apunani. Pultti aukesikin helposti, enkä meinannut uskoa silmiäni, kun sainkin moottorin jälleen pyörimään! Moottorin jumitus hellitti heti pultin irrottamisen jälkeen, vaikka toinen saman pukin pulteista on vielä irrottamatta. Mielelläni olisin tuon toisenkin pultin irrottanut, mutta pultin alapuolella oleva öljypumppu estää pääsyn käsiksi pulttiin. Ehkä jonkinlaisen hitsatun lenkkiavaimen avulla sen saisi avattua.
Vika on siis mitä ilmeisemmin kampiakselin keskimmäisen runkolaakerin liuku- tai päittäislaakereissa. Olisiko teillä jotain vinkkiä, miten öljypumpun saisi helposti pois pultin edestä? Se auttaisi varmaan myös uusien laakereidenkin paikoilleen asennusta. Varaosaluettelon mukaan pumppua pitää paikoillaan jonkinlainen pidätinruuvi, mutten ole vielä paikallistanut, että mistä sen pääsisi irrottamaan. Mitä muuta olisi hyvä tietää kun tuota pumppua irrottaa?
Taavi 990- David Brown : David Brown 990 Implematic -63
Viestien lukumäärä : 34
Vs: DB 990 -63 Implematicin moottori meni jumiin
Tässä vielä linkki kuvaan jossa näkyy tuo keskimmäinen laakeripukki ja öljypumppu, joka on toisen pultin edessä. Irroitin öljypumpun päässä olevan sihdin, joten siksi sitä ei näy kuvassa.
https://aijaa.com/Ohc9aY
https://aijaa.com/Ohc9aY
Viimeinen muokkaaja, Taavi 990 pvm Ma Syys 28 2020, 18:13, muokattu 1 kertaa
Taavi 990- David Brown : David Brown 990 Implematic -63
Viestien lukumäärä : 34
Vs: DB 990 -63 Implematicin moottori meni jumiin
Oheinen linkki vie moottorin korjaamokäsikirjaan, jossa osassa "Four cylinder diesel" sivulla 28 näkyy pumpun lukitusruuvi (viite E) ja ruuvin lukitusmutteri. Lukitusruuvi ja mutteri sijaitsevat lohkon ulkopuolella tuntimittarin kiinnityspisteen alapuolella. https://drive.google.com/drive/folders/0B9-7bn5CX9NDZ3pQdDh6M2k0bVk
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: DB 990 -63 Implematicin moottori meni jumiin
Ok, kiitoksia linkistä!
Arvelinkin tuon pidätinruuvin olevan jossain ylempänä lohkon ulkopuolella. Täytyypä vielä huomenna tutustua, jos saisin tuon pumpun irti. Sen jälkeen tuo toisen pultin irrottaminen onnistuu sitten helpommin. Mielenkiintoista nähdä, ovatko laakeriliuskat tosiaan päällekkäin, vai onko pinnasta vain irronnut laakerimetallia, joka on kiilautunut liuskojen väliin. Jotenkin tuntuu, ettei siellä laakereissa mitään isoja välyksiä ole, sillä pultin avaaminen ei tuonut mitään silminnähtävää välystä, mutta silti moottori alkoi pyörimään heti pultin avaamisen jälkeen.
Arvelinkin tuon pidätinruuvin olevan jossain ylempänä lohkon ulkopuolella. Täytyypä vielä huomenna tutustua, jos saisin tuon pumpun irti. Sen jälkeen tuo toisen pultin irrottaminen onnistuu sitten helpommin. Mielenkiintoista nähdä, ovatko laakeriliuskat tosiaan päällekkäin, vai onko pinnasta vain irronnut laakerimetallia, joka on kiilautunut liuskojen väliin. Jotenkin tuntuu, ettei siellä laakereissa mitään isoja välyksiä ole, sillä pultin avaaminen ei tuonut mitään silminnähtävää välystä, mutta silti moottori alkoi pyörimään heti pultin avaamisen jälkeen.
Taavi 990- David Brown : David Brown 990 Implematic -63
Viestien lukumäärä : 34
Vs: DB 990 -63 Implematicin moottori meni jumiin
Runkolaakereiden välys on 0,05 - 0,1 mm ja kiertokankien 0,04 - 0,06 mm. Näin pienet mitat eivät näy paljailla silmillä. Jos kampiakseli alkoi pyörimään kun avasit jonkun pultin, olet löytänyt "jumipaikan".
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Sivu 1 / 2 • 1, 2
Similar topics
» 990 selectamaticin vaihde jäi jumiin
» 880 implematicin kolmitieventtiilin onkelmat
» Implematicin vanteet
» 950 implematicin nostosylinteri
» 990 implematicin olkatapit
» 880 implematicin kolmitieventtiilin onkelmat
» Implematicin vanteet
» 950 implematicin nostosylinteri
» 990 implematicin olkatapit
Sivu 1 / 2
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa