1290 polttoainemittari kiipesi yli täyden
3 posters
Sivu 1 / 1
1290 polttoainemittari kiipesi yli täyden
Polttoainemittarin viisari pompahti jossain kohtaa metsätöiden aikana noin kello kahteentoista ja nyt se yrittää kiivetä vastapäivään ylikin kun laittaa virrat päälle. Ihan kuin "kellokoneisto" olisi pyörähtänyt vastapäivään ulos asteikolta. Anturi on vaihdettu 2012 ja sen jälkeen mittariin on tullut vain 90 tuntia, joten anturi tuskin on vielä hajonnut. Mittasin anturin vastusarvon runkoon ja se oli noin 150 Ohmia. Kokeilin pikaisesti maadoittaa mittarin johtoa ja katsoa putoaako se tyhjälle tankille, mutta siellä yläkuolokohdassa viisari pysyy. Se onko johto irti vai maissa ei näytä vaikuttavan paljoa. Viisari liikahtaa juuri ja juuri havaittavasti.
Onkos polttoainemittari purettavissa näissä? Tai olisiko hyvää ideaa mistä alkaisin penkomaan syytä?
Olen ottanut mittariston kerran irti ja silloin sain riittävän määrän valoja toimintaan. Mielellään tuota haperoa systeemiä en turhaan purkaisi ja kokeilisi.
Edit: mittasin polttoaineanturille tulevan jännitteen: 8.6V johdon ollessa irti anturilta. Maissa se johto ei ole millään virta-avaimen asennolla. Tomintaperiaate ymmärtääkseni on sellainen että anturi on maata päin ja vastusarvolla säätyy viisarin asento. Vastusarvo on alempi tankin ollessa tyhjä ja suurempi tankin ollessa täysi. Oletettavasti polttoaineviisari kääntyy virran suuruuden mukaan (muuttuva vastusarvo muuttaa virtaa), joten tuo vaikuttaisi loogiselta jännitteeltä traktori sammuksissa ja hapettuneilla liittimillä.
Onkos polttoainemittari purettavissa näissä? Tai olisiko hyvää ideaa mistä alkaisin penkomaan syytä?
Olen ottanut mittariston kerran irti ja silloin sain riittävän määrän valoja toimintaan. Mielellään tuota haperoa systeemiä en turhaan purkaisi ja kokeilisi.
Edit: mittasin polttoaineanturille tulevan jännitteen: 8.6V johdon ollessa irti anturilta. Maissa se johto ei ole millään virta-avaimen asennolla. Tomintaperiaate ymmärtääkseni on sellainen että anturi on maata päin ja vastusarvolla säätyy viisarin asento. Vastusarvo on alempi tankin ollessa tyhjä ja suurempi tankin ollessa täysi. Oletettavasti polttoaineviisari kääntyy virran suuruuden mukaan (muuttuva vastusarvo muuttaa virtaa), joten tuo vaikuttaisi loogiselta jännitteeltä traktori sammuksissa ja hapettuneilla liittimillä.
Henri- Viestien lukumäärä : 22
Ikä : 46
Vs: 1290 polttoainemittari kiipesi yli täyden
Jotenkin tuli tunne että tätä on ennenkin mittailtu ja onhan sitä 10 vuotta sitten. Tässä tuon aikaisen muistiinpanot ja päätelmät: https://www.taavetti-talli.net/t1029-1290-mittariston-ongelmia
Henri- Viestien lukumäärä : 22
Ikä : 46
Vs: 1290 polttoainemittari kiipesi yli täyden
Polttoainemitari näytää tyhjää jos mittarista vastukseen maadoitetaan ja täynnä jos johto on irti tai jossain matkan varrella on hapettuma. Myös anturissa oleva maajohto täytyy olla kiinni ja kunnolla maadoitettu. Seuraavassa linkissä tarkat ohjeet engnanniksi mittarin testaamiseksi https://drive.google.com/drive/folders/0B9-7bn5CX9NDejZtM0RRVjBPSGc
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Henri likes this post
Vs: 1290 polttoainemittari kiipesi yli täyden
OlleK kirjoitti:Polttoainemitari näytää tyhjää jos mittarista vastukseen maadoitetaan ja täynnä jos johto on irti tai jossain matkan varrella on hapettuma. Myös anturissa oleva maajohto täytyy olla kiinni ja kunnolla maadoitettu. Seuraavassa linkissä tarkat ohjeet engnanniksi mittarin testaamiseksi https://drive.google.com/drive/folders/0B9-7bn5CX9NDejZtM0RRVjBPSGc
Tein tankin pään liitokset kokonaan uusiksi juotetuilla liittimillä ja irroitin/tarkistin tankkianturin sekä tankille mittarilta menevän johdon. Nyt se puoli on ainakin kunnossa ja mittari ei toimi. Vika siis on mittariston päässä. Otin mittariston irti ja sitä ihmetellessä päätin että nyt se tehdään uusiksi kokonaan. Haperot liittimet ja piirilevyt pois ja koko hoito uusiksi. Itse mittarit saa hyötykäytettyä uudelleen, kun ainakaan käämit ei ole poikki, ja lisäksi tulee jännitemittari. Kotelon meinasin tulostaa.
Nyt vaan setvimään ja merkkaamaan johdotus ja siitä piuha kerrallaan kaikkiin mitkä tarpeen on. Öljyvalo pitää virittää johdon nokkaan heti ettei työt silti keskeydy ja loppu mittaristo työn alle ajan kanssa kunnolla.
Henri- Viestien lukumäärä : 22
Ikä : 46
Vs: 1290 polttoainemittari kiipesi yli täyden
järkevä juttu uusia koko mittariston johdotus, jos siellä on ongelmia. Polttoainemittari menee todennäköisesti vaihtoon.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Henri likes this post
Vs: 1290 polttoainemittari kiipesi yli täyden
Paulig kirjoitti:järkevä juttu uusia koko mittariston johdotus, jos siellä on ongelmia. Polttoainemittari menee todennäköisesti vaihtoon.
Nyt on mittariston liittimen tarvittavat johdot merkattu ja vanha mittaristo purettu. Polttoainemittarille menevistä folioista yksi on palanut poikki kahdesta kohtaa. Taustassa oleva musta foami on myös sulanut ja siellä on joku käynyt jo kolvinkin kanssa.
Kaveri mittasi polttoainemittarin ottaman tehon: 4.3W tyhjällä tankilla itse mittarille ja anturille tankissa 0.85W. Eli tuo 4.3W hohkaa mittaristossa tyhjällä tankilla. Täydellä tankilla lämpöteho on pienempi. 4W lämmittää jo mukavasti folioita varsinkin kun ovat eristetyt.
Henri- Viestien lukumäärä : 22
Ikä : 46
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa