David Brown 990 moottoriöljyjen ja polttoainesuodinten vaihto-ohjeita
3 posters
Sivu 1 / 1
David Brown 990 moottoriöljyjen ja polttoainesuodinten vaihto-ohjeita
Tässä linkki Youtube videoon, jossa näytetään miten vaihdetaan öljyt DB 990 Selectamaticiin. Samassa videossa puhdistetaan myös ilmansuodatin, öljypohja ja vaihdetaan molemmat polttoainesuodattimet. --> https://youtu.be/WYH04rRp_Dc
Taavi 990- David Brown : David Brown 990 Implematic -63
Viestien lukumäärä : 34
Vs: David Brown 990 moottoriöljyjen ja polttoainesuodinten vaihto-ohjeita
Aika harvat kai on putsanneet koskaan öljypohjaa, mutta jos öljyvaihtoja laiminlyödään kroonisesti, niin siellä saattaa olla melkoinen kuorma mutaa pohjalla kun se joskus sitten otetaan auki.
Melkoinen puhekone on asialla, lähes amerikan tyyliin.
Melkoinen puhekone on asialla, lähes amerikan tyyliin.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: David Brown 990 moottoriöljyjen ja polttoainesuodinten vaihto-ohjeita
Tuo on varmaan aivan totta, sillä onhan öljypohjan irrotus ja öljypumpun sihdin puhdistus paljon isompi operaatio kuin tavallinen öljynvaihto.
Käytetyn traktorin oston yhteydessä tuo olisi kuitenkin varsin hyödyllinen toimenpide, varsinkin silloin kun traktorin taustat ja/tai huoltohistoria eivät ole kunnolla selvillä.
Itsellänikin kävi niin, että vaihdoin öljyt ja öljynsuodattimen miltein heti traktorin oston jälkeen, sillä vaikka yön yli seisseen traktorin öljyt olivat melko kirkkaat, menivät ne miltei heti sameiksi kun moottori oli ollut lyhyen hetken käynnissä. Öljyt oli edellisen omistajan mukaan "hiljattain" vaihdettu ja siltähän ne tavallaan näyttivätkin.
Ajattelin että ehkä öljyn sekaan oli tiivistynyt vettä, joka sameutti öljyn moottorin käydessä. Tekemäni öljynvaihto ei kuitenkaan tuonut kunnollista muutosta asiaan, vaan öljyjen sameutuminen jatkui öljyjen vaihdon jälkeenkin. Seuraavien öljyjen vaihdon yhteydessä otinkin pois myös öljypohjan ja öljypumpun sihdin. Öljypohjassa oli ainakin parin sentin kerros epämääräistä mömmöä, joka ilmeisesti sekoittui öljyyn moottorin käydessä. Motivaationa tälle perusteellisemmalle toimenpiteelle oli kuitenkin keskimmäisen runkolaakerin kiinni leikkaaminen, josta löytyy oma keskustelunsa tällä palstalla.
Samaa mieltä olen myös tästä videon tekijästä. Melkoisen sanavalmis kaveri tuntuu olevan ja olisi hyvin mielenkiintoista tietää tarkemmin millainen tausta hepulla oikein on. Ulkonäkö korreloi tavalliseen maanviljelijään, mutta ulosanti poikkeaa kyllä melko lailla perusjampasta.
Käytetyn traktorin oston yhteydessä tuo olisi kuitenkin varsin hyödyllinen toimenpide, varsinkin silloin kun traktorin taustat ja/tai huoltohistoria eivät ole kunnolla selvillä.
Itsellänikin kävi niin, että vaihdoin öljyt ja öljynsuodattimen miltein heti traktorin oston jälkeen, sillä vaikka yön yli seisseen traktorin öljyt olivat melko kirkkaat, menivät ne miltei heti sameiksi kun moottori oli ollut lyhyen hetken käynnissä. Öljyt oli edellisen omistajan mukaan "hiljattain" vaihdettu ja siltähän ne tavallaan näyttivätkin.
Ajattelin että ehkä öljyn sekaan oli tiivistynyt vettä, joka sameutti öljyn moottorin käydessä. Tekemäni öljynvaihto ei kuitenkaan tuonut kunnollista muutosta asiaan, vaan öljyjen sameutuminen jatkui öljyjen vaihdon jälkeenkin. Seuraavien öljyjen vaihdon yhteydessä otinkin pois myös öljypohjan ja öljypumpun sihdin. Öljypohjassa oli ainakin parin sentin kerros epämääräistä mömmöä, joka ilmeisesti sekoittui öljyyn moottorin käydessä. Motivaationa tälle perusteellisemmalle toimenpiteelle oli kuitenkin keskimmäisen runkolaakerin kiinni leikkaaminen, josta löytyy oma keskustelunsa tällä palstalla.
Samaa mieltä olen myös tästä videon tekijästä. Melkoisen sanavalmis kaveri tuntuu olevan ja olisi hyvin mielenkiintoista tietää tarkemmin millainen tausta hepulla oikein on. Ulkonäkö korreloi tavalliseen maanviljelijään, mutta ulosanti poikkeaa kyllä melko lailla perusjampasta.
Taavi 990- David Brown : David Brown 990 Implematic -63
Viestien lukumäärä : 34
Vs: David Brown 990 moottoriöljyjen ja polttoainesuodinten vaihto-ohjeita
Olikos jossain sellainen arvio, että tuo filmitähti olisi belgialainen? Jos belgialainen puhuu noin hyvää englantia ja esiintyy fiksusti ja selkeästi, niin ei ole kyllä mitenkään mikään kylän perusjuntti.
Paksut kerrostumat öljypohjassa ovat kertomus liian harvoin vaihdetuista öljyistä. Kun öljy ajetaan vanhaksi, siitä kuluu loppuun hapettumienestoaineet ja öljy alkaa sen seurauksena hapettua ja sen viskositeetti kasvaa kunnes lopputulos on paksua mönjää. Myöhästyneessä öljynvaihdossa tuo paksuuntunut massa ei tule ulos propun reiästä vaan alkaa kertyä öljypohjaan ja joskus sitten aiheuttaa jotain ongelmaa. Vanhemmissa DB:ssä, jossa öljytikku on öljyntäyttöaukon tulpassa, on ostajan periaatteessa mahdollista kokeilla pitkällä kepakolla tai putkenpätkällä kaapaista aukon kautta öljypohjaa nii näkee mitä kepin nokkaan on sieltä tarttunut.
Paksut kerrostumat öljypohjassa ovat kertomus liian harvoin vaihdetuista öljyistä. Kun öljy ajetaan vanhaksi, siitä kuluu loppuun hapettumienestoaineet ja öljy alkaa sen seurauksena hapettua ja sen viskositeetti kasvaa kunnes lopputulos on paksua mönjää. Myöhästyneessä öljynvaihdossa tuo paksuuntunut massa ei tule ulos propun reiästä vaan alkaa kertyä öljypohjaan ja joskus sitten aiheuttaa jotain ongelmaa. Vanhemmissa DB:ssä, jossa öljytikku on öljyntäyttöaukon tulpassa, on ostajan periaatteessa mahdollista kokeilla pitkällä kepakolla tai putkenpätkällä kaapaista aukon kautta öljypohjaa nii näkee mitä kepin nokkaan on sieltä tarttunut.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: David Brown 990 moottoriöljyjen ja polttoainesuodinten vaihto-ohjeita
Kyllä kannattaa kokeilla juu reijästä mitä siel on,meillä oli kerran Taavin öljypohjassa 3" rautanaula,magneetilla se sieltä ulos tuli no eipä se siellä mitään pahaa aikaan ollu saanu.
Kerran olen tuon Taavin kaikki luukut auki käyttäny ja syytäkin oli!
Kerran olen tuon Taavin kaikki luukut auki käyttäny ja syytäkin oli!
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Similar topics
» David Brown 990 vaihteisto- & hydrauliikkaöljyjen vaihto-ohjeita
» David brown 25D kampiakselin takastefan vaihto ?
» David Brown 1290 Jarrutiivisteet vaihto.
» David Brown 990 Selectamatic kytkimen vaihto yläkautta
» David Brown 990 tuulettimen (laturin) hihnan vaihto
» David brown 25D kampiakselin takastefan vaihto ?
» David Brown 1290 Jarrutiivisteet vaihto.
» David Brown 990 Selectamatic kytkimen vaihto yläkautta
» David Brown 990 tuulettimen (laturin) hihnan vaihto
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa