1390 4wd tasauspyörästön lukon toiminta?
3 posters
Sivu 1 / 1
1390 4wd tasauspyörästön lukon toiminta?
Terve,
Tuli hommattua tuollainen DB 1390 neliveto, joten auttakaapa vähän aloittelijaa!
Miten tuo tasauspyörästön lukko toimii? Eli poljinhan on kantapääkäyttöinen siinä kuskin oikealla puolella. Polkimessa tuntuu jousi ja kun vaihdepäällä vähän nostaa kytkintä menee poljin pohjaan ja huomaa lukon kytkeytyvän.
Poljin kuitenkin pompahtaa samantien ylös, mutta lukko jää päälle, eli näinkö sen pitääkin toimia? Miten lukko pitäisi lähteä pois päältä? Ja vaikuttaako samainen poljin myös etuakselin lukkoon? Ainakin molemmat etupyörät lähti sutimaan kun sitä pikaisesti jäällä pääsin koittamaan..
Toinen ihmetystä aiheuttava "ominaisuus" oli nostolaite, ylös nousi hyvinkin nopeasti ja saa pysäytettyä mihin kohtaan vaan ja siinä pysyy, mutta takaisin alas nostovarret tippuikin toooodella hitaasti? Toki kone oli vielä kylmä, eikä ollut mitään konetta/painoa nostovarsilla..
Kuten ehkä kysymyksistä ja ihmettelyistä voi päätellä ei ohjekirjaa kyseiseen aparaattiin ole, mutta eiköhän kaikki vivut ja polkimet jossain vaiheessa tule tutuiksi..
Tuli hommattua tuollainen DB 1390 neliveto, joten auttakaapa vähän aloittelijaa!
Miten tuo tasauspyörästön lukko toimii? Eli poljinhan on kantapääkäyttöinen siinä kuskin oikealla puolella. Polkimessa tuntuu jousi ja kun vaihdepäällä vähän nostaa kytkintä menee poljin pohjaan ja huomaa lukon kytkeytyvän.
Poljin kuitenkin pompahtaa samantien ylös, mutta lukko jää päälle, eli näinkö sen pitääkin toimia? Miten lukko pitäisi lähteä pois päältä? Ja vaikuttaako samainen poljin myös etuakselin lukkoon? Ainakin molemmat etupyörät lähti sutimaan kun sitä pikaisesti jäällä pääsin koittamaan..
Toinen ihmetystä aiheuttava "ominaisuus" oli nostolaite, ylös nousi hyvinkin nopeasti ja saa pysäytettyä mihin kohtaan vaan ja siinä pysyy, mutta takaisin alas nostovarret tippuikin toooodella hitaasti? Toki kone oli vielä kylmä, eikä ollut mitään konetta/painoa nostovarsilla..
Kuten ehkä kysymyksistä ja ihmettelyistä voi päätellä ei ohjekirjaa kyseiseen aparaattiin ole, mutta eiköhän kaikki vivut ja polkimet jossain vaiheessa tule tutuiksi..
Nelikko_1390- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 27
Vs: 1390 4wd tasauspyörästön lukon toiminta?
Tasauspyörästön lukko neuvotaan polkemaan päälle ennen liikkeellelähtöä, tai kun molemmat takapyörät pyörivät jokseenkin samaa nopeutta. Jos lukon polkaisee pohjaan kun toinen pyörä sutii vimmatusti ja toinen on pysähdyksissä, tulee kytkentäholkkiin kova isku, jonka seurauksena se voi vaurioitua. Kun poljin on pohjassa, lukko on päällä ja kun poljin pomppaa ylös, lukko avautuu. Ajatus on se, että kun lukkoa tarvitaan, sitä pidetään päällä kantapäällä painaen. Lukko voi jäädä päälle jyrkässä kaarteessa tai kun pyörien pito on kovin erilainen. Silloin lukko pomppaa auki kun kytkimen painaa pohjaan tai painaa ohjausjarruja vuorotellen. Etuakselissa on kitkalukko, johon takapyörien tasauspyörästön lukko ei vaikuta lainkaan. Siellä on siis aina noin 50% lukko päällä.
Tyhjä nostolaite laskeutuu kylmällä öljyllä hitaasti, mutta laskeutuminen nopeutuu pudotusventtiiliä käyttämällä. Kannattaa myös tarkistaa, että laskeutumisnopeuden säätö on ruuvattuna täysin nopeaan ääriasentoon.
Käyttöohjekirja kannattaa hankkia ihan ensin.
Jos traktorihomma on vielä uusi harrastus, niin kannattaa tarvittaessa kysellä uudelleenkin neuvoa ettei tule kömmähdyksiä.
Tyhjä nostolaite laskeutuu kylmällä öljyllä hitaasti, mutta laskeutuminen nopeutuu pudotusventtiiliä käyttämällä. Kannattaa myös tarkistaa, että laskeutumisnopeuden säätö on ruuvattuna täysin nopeaan ääriasentoon.
Käyttöohjekirja kannattaa hankkia ihan ensin.
Jos traktorihomma on vielä uusi harrastus, niin kannattaa tarvittaessa kysellä uudelleenkin neuvoa ettei tule kömmähdyksiä.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5086
Vs: 1390 4wd tasauspyörästön lukon toiminta?
Kiitoksia vastauksista! Eli kun taka-akselin lukko oli päällä ja traktori lähti jäisessä mäessä kiipeämään (peruuttaen) "heräsi" tuo etu-akselin kitkalukko vain samanaikaisesti (eli kun pitoa rupesi löytymään / vastusta tuli myös etupyörille), tämä kävi kaksi kertaa kun lukkoa testailin, mutta eipäs taas tullut oikein mietittyä loppuunasti, että miten ihmeessä poljin voisi edes olla yhteydessä etuakseliin..
Tuota nostolaitteen laskeutumisnopeuden säätöä pyöritin ääripäästä toiseen, mutta sillä ei ollut mitään vaikutusta? Johtuneeko kylmästä vaiko siitä ettei toimi? Kampi missä lukee tuo "pudotus" tuntui hyvin jäykältä enkä silläkään saanut mitään aikaiseksi, kuinka se pitäisi toimia?
Tuota nostolaitteen laskeutumisnopeuden säätöä pyöritin ääripäästä toiseen, mutta sillä ei ollut mitään vaikutusta? Johtuneeko kylmästä vaiko siitä ettei toimi? Kampi missä lukee tuo "pudotus" tuntui hyvin jäykältä enkä silläkään saanut mitään aikaiseksi, kuinka se pitäisi toimia?
Nelikko_1390- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 27
Vs: 1390 4wd tasauspyörästön lukon toiminta?
Pudotusventiinin vipu on varmaan käytönpuutteessa ruosteen kangistama. Taavetissa tyhjät vetovarret laskeutuu aina hitaasti varsinkin kylmällä öljyllä.
Kannattaa laittaa joku työkone nostolaiteeseen, sitten saa paremmin tuntumaa nostolaitteen toimintaan.
Pudotusventiiniä ei kuitenkaan kannata kokeilla työkoneen kanssa. Työkoneen pitäis kyllä tulla alas ihan hyvin, kun laskunopeus on säädetty riittävän nopealle
Kannattaa laittaa joku työkone nostolaiteeseen, sitten saa paremmin tuntumaa nostolaitteen toimintaan.
Pudotusventiiniä ei kuitenkaan kannata kokeilla työkoneen kanssa. Työkoneen pitäis kyllä tulla alas ihan hyvin, kun laskunopeus on säädetty riittävän nopealle
1690 metsä- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 662
Similar topics
» 990 Selecta -68 ohjaustehostimen toiminta
» DB 995, ainoastaan oikea takafillari pyörii lukon avulla.
» David Brown 990 nostolaite jäänty yläasentoon.
» Thermostartin toiminta
» Ulosoton toiminta?
» DB 995, ainoastaan oikea takafillari pyörii lukon avulla.
» David Brown 990 nostolaite jäänty yläasentoon.
» Thermostartin toiminta
» Ulosoton toiminta?
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa