-62 990 Implematic ja Vilske 1000
2 posters
Sivu 1 / 1
-62 990 Implematic ja Vilske 1000
Terve. Tuli tuossa hommattua meidän mäelle kimppakoneeksi otsikon mukainen laitos. Oli satanut vedet koneeseen, niin putkitettiin, rengastettiin, sekä laitatettiin kansi. Hyvin rokkaa, muuten, mutta tyhjäkäynti on inan epätasainen ja lykkää putkeen mustaa mössöä. En oikein saa selkoa onko se naftaa vai öljyä. Kierroksilla käynti tasaantuuu, sekä mössön tulo vähenee. Suuttimet on käytetty myös pajalla. Pumppu olisi tarkoitus viedä huollettavaksi. Liekö vika siinä?
Mutta enämpi harmia aiheuttaa tehoton hydrauliikka. Vähän guugletellut aiheesta, ja täällä vaikuttaa joku Erkki niminen guru, kuka voisi neuvoa asiassa? Meinattiin myös muuttaa vilske kaksitoimiseksi, joten siihenkin kaivattaisiin vinkkejä.
Mutta enämpi harmia aiheuttaa tehoton hydrauliikka. Vähän guugletellut aiheesta, ja täällä vaikuttaa joku Erkki niminen guru, kuka voisi neuvoa asiassa? Meinattiin myös muuttaa vilske kaksitoimiseksi, joten siihenkin kaivattaisiin vinkkejä.
Lahemperä- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 4
Vs: -62 990 Implematic ja Vilske 1000
Musta mössö pakopuolella on palamatta jäänyttä polttoainetta ja sylinterin seinämille jäänyttä öljyä. Kevyessä hommassa, kuten klapikoneen edessä alkaa melkein kaikki dieselit kuolaamaan ja parhaiten ne toipuu siitä kun moottori pannaan päiväksi "oikeisiin töihin". Harvoin pumpusta löytyy sellaista vikaa, että kone käy mutta tupsuttaa.
Jos hydrauliikan paineet on huonot niin syypää siihen on tavallisesti kulunut pumppu. Vika pystyy olemaan myös venttiililohkossa, jossa jostain syystä pitoventtiili ei sulkeudu kunnolla ja silloin se oireilee niin että nostolaite pyrkii laskeutumaan kun kytkimen painaa ihan pohjaan. Uusiakin pumppuja saa kyllä jos raaskii tehdä niin ison investoinnin, mutta Koneliike Pihlajaniemellä on vanhoja pumppuja puolipohjattu vuosien mittaan ja aihion kunnosta riippuen siitä saattaa tulla varsin hyvä kun se saa hiukan uutta sisuksiinsa.
Kyllä kai etukuormaimen saa kaksitoimiseksi kun vaihtaa siihen kaksitoimiset sylinterit ja kaksitoimisen venttiilin. Ainakin Lapualla on Ravaltsu -niminen firma, joka tekee sylinterit asiakaan pyytämillä mitoilla varsin kilpailukykyiseen hintaan. Implematicista on öljyn ulosottoon helpon tapa haaroittaa se sylinterille tulevasta kanavasta. Tarkoitusta varten on olemassa kolmetieventtiilejä, mutta nykyään saattaa tuottaa vaikeuksia sellaisen löytäminen kun puhutaan noin iäkkäästä koneesta.
Hyvä vaihtoehto voisi olla ulosottoakseliin kytketty pumppu ja oma säiliö etukuormainhydrauliikalle tai jopa nokkapumppu, mutta molemmat vaativat jonkin verran askartelua asian parissa.
Jos hydrauliikan paineet on huonot niin syypää siihen on tavallisesti kulunut pumppu. Vika pystyy olemaan myös venttiililohkossa, jossa jostain syystä pitoventtiili ei sulkeudu kunnolla ja silloin se oireilee niin että nostolaite pyrkii laskeutumaan kun kytkimen painaa ihan pohjaan. Uusiakin pumppuja saa kyllä jos raaskii tehdä niin ison investoinnin, mutta Koneliike Pihlajaniemellä on vanhoja pumppuja puolipohjattu vuosien mittaan ja aihion kunnosta riippuen siitä saattaa tulla varsin hyvä kun se saa hiukan uutta sisuksiinsa.
Kyllä kai etukuormaimen saa kaksitoimiseksi kun vaihtaa siihen kaksitoimiset sylinterit ja kaksitoimisen venttiilin. Ainakin Lapualla on Ravaltsu -niminen firma, joka tekee sylinterit asiakaan pyytämillä mitoilla varsin kilpailukykyiseen hintaan. Implematicista on öljyn ulosottoon helpon tapa haaroittaa se sylinterille tulevasta kanavasta. Tarkoitusta varten on olemassa kolmetieventtiilejä, mutta nykyään saattaa tuottaa vaikeuksia sellaisen löytäminen kun puhutaan noin iäkkäästä koneesta.
Hyvä vaihtoehto voisi olla ulosottoakseliin kytketty pumppu ja oma säiliö etukuormainhydrauliikalle tai jopa nokkapumppu, mutta molemmat vaativat jonkin verran askartelua asian parissa.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: -62 990 Implematic ja Vilske 1000
Kiitos vastauksista. Onkohan implessä sama pumppu kuin tuossa videolla?https://youtu.be/Hw6lsWGcHGo
Eikö tuon pystyisi fiksaamaan jyrsimällä nuo laakerilevyt oikoseksi ja kaventamalla tuota keskirunkoa, että saa välyksen kohilleen? Sieltä Pihlajaniemeltä varmaan saa tiivistesarjoja pumppuihin tilattua?
Eikö tuon pystyisi fiksaamaan jyrsimällä nuo laakerilevyt oikoseksi ja kaventamalla tuota keskirunkoa, että saa välyksen kohilleen? Sieltä Pihlajaniemeltä varmaan saa tiivistesarjoja pumppuihin tilattua?
Lahemperä- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 4
Vs: -62 990 Implematic ja Vilske 1000
Tuossa videossa on selectamatic- mallin traktori, jossa on hieman erilainen pumppu kuin implematicissa ja siinä on pumpun yhteydessä ainoastaan ylipaineventtiili. Implematicin venttiilipaketti on suoraan pumpun päällä, mutta ellen pahoin erehdy, niin siinäkin lähtöputkien liitokset on tiivistetty 0-renkailla, jotka aikaa myöden voivat hapertua pahasti.
Pumppuremontissa on aika oleellinen seikka saada välykset sellaisiksi, että roottoreiden vastakappaleet ovat sopivalla paineella hammaspyörien päätypintoja vasten, siis ei liian pienellä paineella mutta ei liian suurellakaan paineella, vaan sopivasti. Kotinikkarille tuon sopivan paineen shimmaaminen on aika hankala homma. Siksi vanhan pumpun elvytys kannattaa antaa tehtäväksi semmoiselle korjaamolle, joka tuntee rajat. mutta pääset eteenpäin kun lasket öljyt ulos, otat ulosottovaihteen irti ja irrotat hydrauliikan tutkittavaksi. Arvaamalla ei asiassa pysty juurikaan etenemään.
Implematicissa painelinja haarautuu kahtia heti venttiili jälkeen ja toinen haara johtaa öljyn vetovastussäädön venttiilille ja TCU -venttiilille kuljettajan istuimen oikealle puolelle. Ei ole ultraharvinaista, että tuohon toiseen haaraan on ilmestynyt vuota, tavalla tai toisella, pystyy olemaan esim. putkessa pieni halkeama. Jos traktorilla ei kynnetä, niin tuon haaran voi kyllä tulpata kokonaan ja keskittyä nostolaitelinjaan. Linjan saa näkyviin kun purkaa perästä nostoakselin ja muut vermeet pois.
Pumppuremontissa on aika oleellinen seikka saada välykset sellaisiksi, että roottoreiden vastakappaleet ovat sopivalla paineella hammaspyörien päätypintoja vasten, siis ei liian pienellä paineella mutta ei liian suurellakaan paineella, vaan sopivasti. Kotinikkarille tuon sopivan paineen shimmaaminen on aika hankala homma. Siksi vanhan pumpun elvytys kannattaa antaa tehtäväksi semmoiselle korjaamolle, joka tuntee rajat. mutta pääset eteenpäin kun lasket öljyt ulos, otat ulosottovaihteen irti ja irrotat hydrauliikan tutkittavaksi. Arvaamalla ei asiassa pysty juurikaan etenemään.
Implematicissa painelinja haarautuu kahtia heti venttiili jälkeen ja toinen haara johtaa öljyn vetovastussäädön venttiilille ja TCU -venttiilille kuljettajan istuimen oikealle puolelle. Ei ole ultraharvinaista, että tuohon toiseen haaraan on ilmestynyt vuota, tavalla tai toisella, pystyy olemaan esim. putkessa pieni halkeama. Jos traktorilla ei kynnetä, niin tuon haaran voi kyllä tulpata kokonaan ja keskittyä nostolaitelinjaan. Linjan saa näkyviin kun purkaa perästä nostoakselin ja muut vermeet pois.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: -62 990 Implematic ja Vilske 1000
Juu tarvii ottaa keväämmällä auki. Kyllä sillä nyt nippanappa lumikasoja siirtelee. Kyllä shimmaus varmasti itseltäkin sujuu, kun parikytä vuotta manuaalikoneistuksia työkseni tehnyt. Pitää vaan selvitellä paljonko sinne välystä jätetään. Pitää se TCU melkein deletoida kun tuskin kyntöhommiin tulee ruvettua. Kiitos taas
Lahemperä- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 4
Vs: -62 990 Implematic ja Vilske 1000
Pumpun roottoreille ei jätetä välystä vaan sopiva ahdistus. Se ei saa laittaa liian kovasti vastaan mutta ei saa pyöriä ihan sormenpäilläkään hammaspyörästä kääntäen. Jos yritän arvioida sopivaa momenttia niin se voisi olla jotain 1 Nm tai sinne päin. Oikeaa kouraotetta ei tarvitse pyörittämiseen, mutta ihan kevyestikään sen ei saa pyöriä. Liian ahtaaksi shimmattuna paikat alkaa kuumeta ja liian löysäksi jätettynä paineet karkaa.
Mutta ihmisen tekemiä vehkeitä ovat, joten se kyllä pelittää kun on kaikki kohdallaan.
Mutta ihmisen tekemiä vehkeitä ovat, joten se kyllä pelittää kun on kaikki kohdallaan.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: -62 990 Implematic ja Vilske 1000
Kiitos. Löysinkin implen pumpun räjäytyskuvan. Näköjään toisen rällin puolella on o-rengas, millä annetaan se pieni naheus sinne. Jos sielä ei välystä olisi, sehän pakkasella narahtaisi kiinni, koska rällit terästä ja keissi alsaa. Pitää kysellä sieltä pihlajaniemeltä vähän neuvoa. Kaikki pitää koittaa ite tehdä
Lahemperä- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 4
Similar topics
» Implematic 880
» 880 Implematic nostolaitemysteeriö ?
» Implematic vai ei?
» DB 990 Implematic
» DB 950 implematic -63
» 880 Implematic nostolaitemysteeriö ?
» Implematic vai ei?
» DB 990 Implematic
» DB 950 implematic -63
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa