Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

DB 995 ohjaustehostin sylinterin tiivisteiden vaihto?

4 posters

Siirry alas

DB 995 ohjaustehostin sylinterin tiivisteiden vaihto? Empty DB 995 ohjaustehostin sylinterin tiivisteiden vaihto?

Viesti  puolimoottori Su Kesä 25 2023, 18:10

Alkanut sylinterin varresta öljyä tihkumaan. Tiivistesarja parisen kymppiä. Vaatiikohan tuo jotain erikoistykaluja, että saa auki?

DB 995 ohjaustehostin sylinterin tiivisteiden vaihto? Kuvakaappaus-2023-06-25-18-05-34

Saako muuten mistään tuota etummaista niveltä, kun on samalla pikkukartiolla, kuin tehostamaton ja kaikki tarjoaa paksumman kartion niveltä siihen? Tullut aina katkottua ja hitsattua kahdesta nivelestä käypä siihen.
puolimoottori
puolimoottori

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 29

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 995 ohjaustehostin sylinterin tiivisteiden vaihto? Empty Vs: DB 995 ohjaustehostin sylinterin tiivisteiden vaihto?

Viesti  eye_of_the_maegeri Pe Heinä 07 2023, 11:48

Tein itse vastaavan rempan ihan hiljattain.

Tiivistesarja oli Sparexin S.57951. Hinta oli halvimmillaan reilun kolmekymppiä. Halvemmalla en löytänyt mistään.

Erikoikoistyökaluja ei tarvinnut. Tiivisterenkaiden irroitusta helpottaa huomattavasti sellainen terävä kärkinen päästä taivutettu o-rengas työkalu.

Itse irroitin ensin koko systeemin traktorista.

Varren ympärillä on kaksi lukkorengassokkaa peräkkäin. Niiden jälkeen männän varsi irtoaa. Paineilmapistoolilla puhaltamalla ilmaa sylinterin takapään liittimistä (en enää muista, että kumpi oli oikea reikä) rojut irtoaa sylinteristä. Kannattaa tyhjentää sylinteri mahdollisimman hyvin öljystä ennen puhaltamista ja laittaa vaikka vanha pyyhe sylinterin päälle, ettei öljy lennä pitkin seiniä. Sitten kaikki onkin aika suoraviivaista hommaa, kunhan katsoo tarkkaan, että mikä tiiviste oli missäkin välissä.

IKH:lta löytyi kaikki pallonivelet. Vaihdoin kaikki neljä kerralla.

Kuviakin löytyy operaatiosta, mutta juuri nyt en pysty niitä tänne laittamaan, mutta tarvittaessa onnistuu myöhemmin.
eye_of_the_maegeri
eye_of_the_maegeri

David Brown : 995 -75
Viestien lukumäärä : 8

puolimoottori likes this post

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 995 ohjaustehostin sylinterin tiivisteiden vaihto? Empty Vs: DB 995 ohjaustehostin sylinterin tiivisteiden vaihto?

Viesti  puolimoottori Pe Heinä 07 2023, 22:52

eye_of_the_maegeri kirjoitti:Tein itse vastaavan rempan ihan hiljattain.

Tiivistesarja oli Sparexin S.57951. Hinta oli halvimmillaan reilun kolmekymppiä. Halvemmalla en löytänyt mistään.

Erikoikoistyökaluja ei tarvinnut. Tiivisterenkaiden irroitusta helpottaa huomattavasti sellainen terävä kärkinen päästä taivutettu o-rengas työkalu.

Itse irroitin ensin koko systeemin traktorista.

Varren ympärillä on kaksi lukkorengassokkaa peräkkäin. Niiden jälkeen männän varsi irtoaa. Paineilmapistoolilla puhaltamalla ilmaa sylinterin takapään liittimistä (en enää muista, että kumpi oli oikea reikä) rojut irtoaa sylinteristä. Kannattaa tyhjentää sylinteri mahdollisimman hyvin öljystä ennen puhaltamista ja laittaa vaikka vanha pyyhe sylinterin päälle, ettei öljy lennä pitkin seiniä. Sitten kaikki onkin aika suoraviivaista hommaa, kunhan katsoo tarkkaan, että mikä tiiviste oli missäkin välissä.

IKH:lta löytyi kaikki pallonivelet. Vaihdoin kaikki neljä kerralla.

Kuviakin löytyy operaatiosta, mutta juuri nyt en pysty niitä tänne laittamaan, mutta tarvittaessa onnistuu myöhemmin.

Kiitos tiedosta. Väärän tiivisteen jo kerkesinkin tilaamaan. S.57975. Koetin Sparexin luettelosta järkeillä, että tuon se täytyy olla, mutta huomattavasti isommalle sylinterille oli.

IKH:lta ei tuota etupään niveltä löydy ainakaan taavetin listoilta. Minulla on 995 ja 996 taavetissa sama ongelma, että se olka akselin reikä on samaa kokoa, kuin tehostamattomassa. Oletettavasti molemmissa kuitenkin on alkuperäiset tehostimet.

Tätä ikh tarjoaa.

https://www.ikh.fi/fi/ohjaus-sylinterin-paa-db-k929057-t4012

Tämä nivel siihen pitää joka kerta hitsata.

https://www.ikh.fi/fi/raidetangonpaa-db-case-k908071-v1490
puolimoottori
puolimoottori

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 29

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 995 ohjaustehostin sylinterin tiivisteiden vaihto? Empty Vs: DB 995 ohjaustehostin sylinterin tiivisteiden vaihto?

Viesti  jusape La Heinä 08 2023, 04:44

Minkälainen se kiinteä mekaaninen yhteys on óhjaussimpukalta etuakseliin ?
Kun siis jos "tehostimesta" puhutaan .......
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 995 ohjaustehostin sylinterin tiivisteiden vaihto? Empty Vs: DB 995 ohjaustehostin sylinterin tiivisteiden vaihto?

Viesti  puolimoottori La Heinä 08 2023, 08:10

jusape kirjoitti:Minkälainen se kiinteä mekaaninen yhteys on óhjaussimpukalta etuakseliin ?
Kun siis jos "tehostimesta" puhutaan .......

Orbitrol ja hydrauliletkut?
puolimoottori
puolimoottori

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 29

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 995 ohjaustehostin sylinterin tiivisteiden vaihto? Empty Vs: DB 995 ohjaustehostin sylinterin tiivisteiden vaihto?

Viesti  Pakki Su Heinä 09 2023, 07:47

kun asiantuntemus on heikolla tolalla puhuu varaosa myyjätkin tehostajista vaikka kysymys on täyshydraulisesta ohjauksesta esim orbitol. käsitteet ovat siltä ajalta kun ensimmäiset tehostajat tulivat ja autoissahan on yleisesti vain tehostajat.
Pakki
Pakki

David Brown : 4 taavettii 2 ford
Viestien lukumäärä : 422
Paikkakunta : Häme

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 995 ohjaustehostin sylinterin tiivisteiden vaihto? Empty Vs: DB 995 ohjaustehostin sylinterin tiivisteiden vaihto?

Viesti  jusape Ma Heinä 10 2023, 04:52

Pakki kirjoitti:kun asiantuntemus on heikolla tolalla puhuu varaosa myyjätkin tehostajista vaikka kysymys on täyshydraulisesta ohjauksesta esim orbitol. käsitteet ovat siltä ajalta kun ensimmäiset tehostajat tulivat ja autoissahan on yleisesti vain tehostajat.

Niin, "ohajustehostaja" , tai "ohjauksen kevennin" , ne ovat mekaanisen simpukkaohjauksen yhteydessä avustamassa, joko alkuperäisesennuksena, tai alkuperäis lisävarusteena tai täysin jälkiasenteisena asennussarjana tai muusta modattu jälkiasennustehostaja.

Täyshydraulinen  "orbitrol" ohjaus on eri asia, kuin jokin "tehostaja" .

Tosin autopuolella kevyemmässä kalustossa, henkilö ja pakettiautoissa on ollut tehostettua ohjaussimpukkaa, ja tehostettua hammastankoa, joissa tehostussysteemi on rakennettu itse mekaanisen simpukan tai hammastangon kiinteään yhteyteen, sisäänrakennettuna systeeminä.
Raskaan kaluston puolella aikanaan oli erillistä ohjaustehostinta siellä mekaanisen onhausvarren yhteydessä.

Samoin kuin jotkut puhuu "etunostolaitteesta" , tarkoittaessaan etukuormaajaa.
Etunostolaite ( molmipistekiinnitys työkoneelle kuten takanakin ) -  ja etukuormaaja , kun nekin ovat aivan täysin eri asioita .....

Ei silleen millään pahalla, mutta välillä hieman vaan ottaa "aivoon" tälläiset erui systeemien nimitysten sotkemiset ......
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa