880 Implematic koneremontti - mitä sanoo kokeneet masinistit?
5 posters
Sivu 1 / 1
880 Implematic koneremontti - mitä sanoo kokeneet masinistit?
Vehjes on mallia 1963 kone AD4/40 T. Ajoin rapiat 10-vuotta huomioni mukaan huohotus lisääntyi vuosi vuodelta. Viime kevään viimeisillä lumilla jossain pytyssä kilahti, kuului metallista sirinää ja kirskutusta. Ajoin pelin puimalaan ja siihen sammutin. Tarkkaa koneen historiaa, en tiedä ruiskutuspumppu oli huolettu/korjattu muusta ei ollut tietoa. Ehkäpä myös savu lisääntyi myös, mutta lähti käyntiin ja voima riitti minun tarpeisiini.En mitenkään hötkyile koneen kanssa, tässä on ollut tyypilliset eläkeläisen kiireet ja se on määrännyt prioriteetin missä järjestyksessä noita hommeleita tekee.
Kiitän jo etukäteen, jos jollakin on omakohtaista tietoa/kokemusta, mitä kannattaa tehdä, tai jättää tekemättä ja missä järjestyksessä?
Kiitän jo etukäteen, jos jollakin on omakohtaista tietoa/kokemusta, mitä kannattaa tehdä, tai jättää tekemättä ja missä järjestyksessä?
elektroonikko- David Brown : David Brown 880 Implematic 1963
DBTCF:n jäsen nro : David Brown 990 Implematic 1963
Viestien lukumäärä : 90
Ikä : 78
Paikkakunta : Lahti / Luhanka
Vs: 880 Implematic koneremontti - mitä sanoo kokeneet masinistit?
Siinä on muistaakseni sama märkäputkinelonen kuin 950:ssä.
Taitaapa olla ensiaskel se, että irrotat kannen ja öljypohjan, jonka jälkeen männät saa ulos ja samalla näkee miltä laakerit näyttävät.
Noin vanhan moottorin kyseessä ollessa on aina pikku riski jos ottaa putket ulos. Siinä on vaarana porausten välisen kannaksen katkeaminen sekä myös, että jos lohkossa on kovin paljon korroosiota, saattaa tulla jotain vaikeuksia putkien alapäiden tiiviyden kanssa. Jos putkissa ei ole kovin pahat pykälät, niin uusilla männänrenkailla pötkii aika pitkälle. Jos männät ovat ehyet niin aika vähällä sen kanssa pääsee eteenpäin ja jos on mäntävaurio niin nuo männät ei pitäisi olla toivottoman harvinaisia vielä.
Taitaapa olla ensiaskel se, että irrotat kannen ja öljypohjan, jonka jälkeen männät saa ulos ja samalla näkee miltä laakerit näyttävät.
Noin vanhan moottorin kyseessä ollessa on aina pikku riski jos ottaa putket ulos. Siinä on vaarana porausten välisen kannaksen katkeaminen sekä myös, että jos lohkossa on kovin paljon korroosiota, saattaa tulla jotain vaikeuksia putkien alapäiden tiiviyden kanssa. Jos putkissa ei ole kovin pahat pykälät, niin uusilla männänrenkailla pötkii aika pitkälle. Jos männät ovat ehyet niin aika vähällä sen kanssa pääsee eteenpäin ja jos on mäntävaurio niin nuo männät ei pitäisi olla toivottoman harvinaisia vielä.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
elektroonikko likes this post
Vs: 880 Implematic koneremontti - mitä sanoo kokeneet masinistit?
erkki kirjoitti:Siinä on muistaakseni sama märkäputkinelonen kuin 950:ssä.
Taitaapa olla ensiaskel se, että irrotat kannen ja öljypohjan, jonka jälkeen männät saa ulos ja samalla näkee miltä laakerit näyttävät.
Noin vanhan moottorin kyseessä ollessa on aina pikku riski jos ottaa putket ulos. Siinä on vaarana porausten välisen kannaksen katkeaminen sekä myös, että jos lohkossa on kovin paljon korroosiota, saattaa tulla jotain vaikeuksia putkien alapäiden tiiviyden kanssa. Jos putkissa ei ole kovin pahat pykälät, niin uusilla männänrenkailla pötkii aika pitkälle. Jos männät ovat ehyet niin aika vähällä sen kanssa pääsee eteenpäin ja jos on mäntävaurio niin nuo männät ei pitäisi olla toivottoman harvinaisia vielä.
Kiitos viestistä Erkki!
"Siinä on muistaakseni sama märkäputkinelonen kuin 950:ssä." - joo on sama kone.
Tuo huomiosi vanhoista märkäputkista on varmaan oikea, jos ne ovat kohtalaisessa kunnossa saavat olla lohkossa kiinni. Kampiakseli menee kyllä uudelleen laakerointiin, epäilin jo vuosia, että öljy ei kierrä kunnolla ja öljyjen "lisäväri" kieli laakerimetallista. Samoin kaikki öljykavanat on putsattava kunnolla, koska niissä voi olla lakerimetalli-öljy-töhnää. Öljypumppu on uusittava jokatapuksessa, koneen yläkerran ja sylinteriputkien kunnon näkee sitten kun kone on auki. Siinä oli alussa yksi tekemäni virhe pistin koneeseen puolisynteettiset öljyt ne eivät pysyneet koneessa. Vaikka vaihdoin mineraaliöljyt myllyyn ehkä tuo puolisynteettinen "pesi" vanhoja laakeripintoja, joka "ehkä" johti ajan oloon konevaurioon - jakka "potilas avataan" tiedän enemmän
elektroonikko- David Brown : David Brown 880 Implematic 1963
DBTCF:n jäsen nro : David Brown 990 Implematic 1963
Viestien lukumäärä : 90
Ikä : 78
Paikkakunta : Lahti / Luhanka
Vs: 880 Implematic koneremontti - mitä sanoo kokeneet masinistit?
Jos päädyt kampiakselin kanssa tekemään jotain, niin se tietää lohkon nostamista pois rungon päältä. Keskimmäisen runkolaakerin pystyy avaamaan paikallaan, mutta kampiraudan päissä olevat laakerit ovat tekemätön paikka.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: 880 Implematic koneremontti - mitä sanoo kokeneet masinistit?
Kiitos vihjeesta! Tällä hetkellä kaikki on vain mu-tua ja arvailuamattkau kirjoitti:Jos päädyt kampiakselin kanssa tekemään jotain, niin se tietää lohkon nostamista pois rungon päältä. Keskimmäisen runkolaakerin pystyy avaamaan paikallaan, mutta kampiraudan päissä olevat laakerit ovat tekemätön paikka.
elektroonikko- David Brown : David Brown 880 Implematic 1963
DBTCF:n jäsen nro : David Brown 990 Implematic 1963
Viestien lukumäärä : 90
Ikä : 78
Paikkakunta : Lahti / Luhanka
Vs: 880 Implematic koneremontti - mitä sanoo kokeneet masinistit?
Ei näissä vanhoissa mitään synteettisiä öljyjä saa käyttää,kesällä mielummin 20w ja talvella jos käyttää 10w.
Ei ole vanhat tehty ohuille öljyille sama pätee vanhaan autoonkin mitä vanhempi sen paksumpi öljy ja kesällä kun niitäkin vaan käytetään ei onglemaa.
Ei ole vanhat tehty ohuille öljyille sama pätee vanhaan autoonkin mitä vanhempi sen paksumpi öljy ja kesällä kun niitäkin vaan käytetään ei onglemaa.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: 880 Implematic koneremontti - mitä sanoo kokeneet masinistit?
10w tai 20W yksiasteöljyt on vähän kortilla saatavuudeltaan ......
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 880 Implematic koneremontti - mitä sanoo kokeneet masinistit?
Niin juu ei yksiasteöljyjä varmaan saa tarkotinkin että 10/50 tai 20/20 nekin kohta tilaustavaraa kun harva käyttää,marketit kun ei myy enää edes10/40 öljyä synteettistä vaan.
itellä tai koneissa olla 10/40 kun ajoa vähän on se riittää,taitaa nuo jäykemmät tulla jo hintoihinkin...
itellä tai koneissa olla 10/40 kun ajoa vähän on se riittää,taitaa nuo jäykemmät tulla jo hintoihinkin...
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: 880 Implematic koneremontti - mitä sanoo kokeneet masinistit?
Itte oon käyttänyt kesäkäytössä olevissa laitteissa 15w-40 ööliä, ja ympärivuotisessa käytössä olevissa 10w-30 öljyä.
Turbonuffissa nyt tosin on 20w-50 Kendall kisaöljyt, ja noissa 2-t dieseleissä, niin niissä on taasen SAE40 öljy ( moniasteöljyjen käyttö kielletty )
Turbonuffissa nyt tosin on 20w-50 Kendall kisaöljyt, ja noissa 2-t dieseleissä, niin niissä on taasen SAE40 öljy ( moniasteöljyjen käyttö kielletty )
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Similar topics
» DB 996 4WD-79 koneremontti !
» 990 koneremontti
» DB 880 implematic
» DB 990 Implematic
» DB 950 implematic -63
» 990 koneremontti
» DB 880 implematic
» DB 990 Implematic
» DB 950 implematic -63
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa