DB 990 ei liiku
+3
Tessu
mattkau
ari s
7 posters
Sivu 1 / 1
DB 990 ei liiku
David Brown 990 selectamatic 1971, siis kolme vaihdekeppiä, 12 vaihdetta eteen.
Oireilu alkoi lumitöissä: normaalivaihteella veto loppui, pienemmällä vaihteella veti. Parit lumet pystyi ajamaan, mutta sitten vaati pienintä ryömintävaihdetta. Sitten vain pysähtyi, eikä liiku pientä nytkähdystä lukuunottamatta.
Kytkinlevyt vaihdettu n.5 vuotta sitten, eikä ole ajettu kovin paljon. Ei näkyviä öljyvuotoja.
Onkohan jokin säätö, vai jotain vakavampaa???
t. ari s
Oireilu alkoi lumitöissä: normaalivaihteella veto loppui, pienemmällä vaihteella veti. Parit lumet pystyi ajamaan, mutta sitten vaati pienintä ryömintävaihdetta. Sitten vain pysähtyi, eikä liiku pientä nytkähdystä lukuunottamatta.
Kytkinlevyt vaihdettu n.5 vuotta sitten, eikä ole ajettu kovin paljon. Ei näkyviä öljyvuotoja.
Onkohan jokin säätö, vai jotain vakavampaa???
t. ari s
ari s- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 6
Vs: DB 990 ei liiku
Ihan ensimmäiseksi kattoisin, että kytkinpolkimessa on vapaaliike tallella. Sen pitäisi liikkua kolmisenkymmentä milliä ennenkuin alkaa tuntumaan vastusta
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: DB 990 ei liiku
Kytkimestä juu tukimaan eteepäin,voi se 5v sitten uusittu hajota tai ihan mitä vaan,tuttavalla katkes Fordsonin vetopyörän lautaspyörästä kaikki pultit,empä ole moista koskaan kuullu,jäi kynnöt vähän myöhemmälle.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: DB 990 ei liiku
mattkau kirjoitti:Ihan ensimmäiseksi kattoisin, että kytkinpolkimessa on vapaaliike tallella. Sen pitäisi liikkua kolmisenkymmentä milliä ennenkuin alkaa tuntumaan vastusta
Kytkimen alla rungossa on "huolto/huohotusaukko" .Alunperin sen päällä on aukollinen muovikansi Sen ottaa pois niin pääsee näkemään kytkinasetelman ja painelaakerin.
Painelaakeri ei saa nojata tukevasti kykinkäpäliä kun poljin on yläasennossa.
elikkäs Matin mainitsemat säätöhommat ensin kokeiluun.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
DB 990 ei liiku
Kiitos tiedoista!
Poljinta olen säädellyt. Tarkistusaukkoon olen tunkeutunut vain katseella, mutta täytyy tutkia onko siellä säätömahdollisuutta.
Poljinta olen säädellyt. Tarkistusaukkoon olen tunkeutunut vain katseella, mutta täytyy tutkia onko siellä säätömahdollisuutta.
ari s- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 6
Vs: DB 990 ei liiku
Kytkinasetelmassa muovisen luukun takana on säätömahdollisuus vain ulosoton kytkimelle ja sen säätäminen on tavallisesti tarpeen vasta sitten kun ajokytkimen levy on kovin kulunut ja ulosoton kytkin alkaa irrottaa huonosti sen vuoksi. Polkimen vapaaliike säädetään polkimen säätöruuvista noin tuuman pituiseksi.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: DB 990 ei liiku
Kyllä kytkinasetelmassa on säätömahdoööisuus myös ajolevylle.
Asetelman ulkokehällä on kolme säätöpulttia joissa juuressa lukkomutteri.
Näillä säädetään ajoilevyn etäisyys painelevyyn 1,78mm on tehtaan ohje uudelle asetelmalle. Rautasahan terä on parempi vanhalle asetelmalle.
säätö onnistuu siis alaluukusta
Jos asetelma on kovin kulunut ,käpälien saranoissa väljää, niin uudella kytkinlevylläkään ei välttämättä saa toimivaa kytkintä.
Asetelman ulkokehällä on kolme säätöpulttia joissa juuressa lukkomutteri.
Näillä säädetään ajoilevyn etäisyys painelevyyn 1,78mm on tehtaan ohje uudelle asetelmalle. Rautasahan terä on parempi vanhalle asetelmalle.
säätö onnistuu siis alaluukusta
Jos asetelma on kovin kulunut ,käpälien saranoissa väljää, niin uudella kytkinlevylläkään ei välttämättä saa toimivaa kytkintä.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: DB 990 ei liiku
Kun kytkinpoljin on ylhäällä, väli näyttäisi olevan enemmän kuin rautasahanterä.
En ole vielä osannut päätellä, missä ne säätömutterit ovat ja pääseekö niihin käsiksi tavallisilla välineillä??
Ulosottoakseli pyörii.
En ole vielä osannut päätellä, missä ne säätömutterit ovat ja pääseekö niihin käsiksi tavallisilla välineillä??
Ulosottoakseli pyörii.
ari s- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 6
Vs: DB 990 ei liiku
Oireiden alkamisen / totaalivian tulemisen ajankohtien väli on siis joka tapauksessa ollut melko pieni / ja olemattomat käyttötunnit sinä aikana - ettei kulumavikaa oikein voi olla.
En jaksa uskoa, että millään säätöhommilla tuo menee - vaan että jotain vakavampaa on jossain vikana.
Esim kytkinlevyn pinnan murentuminen palasiksi.....
En jaksa uskoa, että millään säätöhommilla tuo menee - vaan että jotain vakavampaa on jossain vikana.
Esim kytkinlevyn pinnan murentuminen palasiksi.....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: DB 990 ei liiku
ari s kirjoitti:Kun kytkinpoljin on ylhäällä, väli näyttäisi olevan enemmän kuin rautasahanterä.
En ole vielä osannut päätellä, missä ne säätömutterit ovat ja pääseekö niihin käsiksi tavallisilla välineillä??
Ulosottoakseli pyörii.
Kyllä ne säätötapit löytyy asetelman kannesta 3 kpl.
En nyt ulkoa muista 990 asetelmaa ,oliko säätöapit neliökannalla vai kuuioikolokannalla .Lukitusmutteri kuitenkin juuressa, se ensin auki ja sitten säätö.
Mitään erityistyökaluja ei vaadi.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: DB 990 ei liiku
Hyvä!! Täytyypä taas rakentaa makuupaikka traktorin alle.
ari s- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 6
Vs: DB 990 ei liiku
Outsider 08.02.24: "säädetään ajolevyn etäisyys painelevyyn.." Mistä se mitataan?
Olen säätöpulttia vääntänyt 2 kierrosta suuntaansa, mutta ei suurta vaikutusta. Sisälle vääntäessä pultin pää vain tulee näkyviin pienessä luukussa pultin kohdalla.
Entä painelaakerin väli, onko sillä merkitystä ja mistä sitä voi säätää? Nyt on suurempi kuin rautasahan terä, jos sitä väliä on tarkoitettu???
Nyt toimii siten, että hyvin pienellä kaasulla ja pienellä vaihteella liikkuu hyvin hitaasti eteen ja taakse. Kun lisää kaasua, ei kulje.
Voisiko olla muualla kuin kytkimessä, vaihteet?? Vaihteet menee päälle, mutta ykköskeppi ei mene vapaalle, jollei kakkoskeppi ole vapaalla.
Olen säätöpulttia vääntänyt 2 kierrosta suuntaansa, mutta ei suurta vaikutusta. Sisälle vääntäessä pultin pää vain tulee näkyviin pienessä luukussa pultin kohdalla.
Entä painelaakerin väli, onko sillä merkitystä ja mistä sitä voi säätää? Nyt on suurempi kuin rautasahan terä, jos sitä väliä on tarkoitettu???
Nyt toimii siten, että hyvin pienellä kaasulla ja pienellä vaihteella liikkuu hyvin hitaasti eteen ja taakse. Kun lisää kaasua, ei kulje.
Voisiko olla muualla kuin kytkimessä, vaihteet?? Vaihteet menee päälle, mutta ykköskeppi ei mene vapaalle, jollei kakkoskeppi ole vapaalla.
ari s- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 6
Vs: DB 990 ei liiku
Kyllä se taitaa traktorin katkasuttaa,joku on menny edellisessä rempassa väärin tai jotain outoa käyny,jos itse ei ole remonttia tehny/nähny niin onkohan kytkintä varmasti vaihdettu?
Noin väitti meilläkin entinen omistaja Natikasta että kytkin on "kunnostettu ja ohjausvaihde" mutta ajan mittaan tuli ilmi että eipä ole paljoa tehty kun ei ole pulttejakaan auottu!
Noin väitti meilläkin entinen omistaja Natikasta että kytkin on "kunnostettu ja ohjausvaihde" mutta ajan mittaan tuli ilmi että eipä ole paljoa tehty kun ei ole pulttejakaan auottu!
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: DB 990 ei liiku
ari s kirjoitti:Outsider 08.02.24: "säädetään ajolevyn etäisyys painelevyyn.." Mistä se mitataan?
Olen säätöpulttia vääntänyt 2 kierrosta suuntaansa, mutta ei suurta vaikutusta. Sisälle vääntäessä pultin pää vain tulee näkyviin pienessä luukussa pultin kohdalla.
Entä painelaakerin väli, onko sillä merkitystä ja mistä sitä voi säätää? Nyt on suurempi kuin rautasahan terä, jos sitä väliä on tarkoitettu???
Nyt toimii siten, että hyvin pienellä kaasulla ja pienellä vaihteella liikkuu hyvin hitaasti eteen ja taakse. Kun lisää kaasua, ei kulje.
Voisiko olla muualla kuin kytkimessä, vaihteet?? Vaihteet menee päälle, mutta ykköskeppi ei mene vapaalle, jollei kakkoskeppi ole vapaalla.
Säätöpultin pään ja painelevyn väli 1,78mm .
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: DB 990 ei liiku
Ei säädöt toimineet, vaan meni katkolle kone. En sitä pellolla katkonut, vaan korjaamo hoiti.
Ajolevy loppu!? Miten on mennyt muutamassa vuodessa, siihen ei kai varmuutta saada koskaan.
Nyt on uusi asetelma ja muu tarpeellinen. Samalla teetin muutakin pientä hienosäätöä.
Kiitos hyvistä neuvoista!! Opin taas jotain uutta.
Ajolevy loppu!? Miten on mennyt muutamassa vuodessa, siihen ei kai varmuutta saada koskaan.
Nyt on uusi asetelma ja muu tarpeellinen. Samalla teetin muutakin pientä hienosäätöä.
Kiitos hyvistä neuvoista!! Opin taas jotain uutta.
ari s- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 6
Vs: DB 990 ei liiku
Kyllä se kaikki vaan mahdollista on,yhden auton kanssa olen taistellu kun ei meinaa kytkin irrottaa,kaikki on vaihdettu mutta aina välillä ei irrota ja yleensä kovalla pakkasella pelaa ihan hyvin,kesähelteellä taas ei.
Ja kun kytkin alka oireila ei siihen poppakonstit enää auta se on todettu jo monet kerrat.
Jospasilläkin koneelal on ajellu joku entinen omistaja ja luistatellu kytkintä,niitäkin löytyy kun alkaa ukoille ikää tulla.
Ja kun kytkin alka oireila ei siihen poppakonstit enää auta se on todettu jo monet kerrat.
Jospasilläkin koneelal on ajellu joku entinen omistaja ja luistatellu kytkintä,niitäkin löytyy kun alkaa ukoille ikää tulla.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: DB 990 ei liiku
Tessu kirjoitti:Kyllä se kaikki vaan mahdollista on,yhden auton kanssa olen taistellu kun ei meinaa kytkin irrottaa,kaikki on vaihdettu mutta aina välillä ei irrota ja yleensä kovalla pakkasella pelaa ihan hyvin,kesähelteellä taas ei.
Ja kun kytkin alka oireila ei siihen poppakonstit enää auta se on todettu jo monet kerrat.
Jospasilläkin koneelal on ajellu joku entinen omistaja ja luistatellu kytkintä,niitäkin löytyy kun alkaa ukoille ikää tulla.
Autoissa on tullut vastaan eri korkuisia paineasetelmia. Niinpä nykyään laitan vanhan ja uuden vierekkäin pöydälle niin näkee korkeuseron. Jos se uusi on matalampi , eipä irroita
XX- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 103
Vs: DB 990 ei liiku
Sehän tässä mullakin hauskaa onkin kun oli alkuperänen ja tuota teki ja oli ajettu alle 100tkm kun ongelmat alko,no autossa ollu kyl kaikkea muutakin ongelmaa onhan se hyvä että on kaikki viat saatu samaan niin muissa ei oo heh!
Mutta totta kerto osien ON oltava samanlaiset muutoin voi olla ongelmia edessä,toisinaan toimi ihan erilaisetkin...
Mutta totta kerto osien ON oltava samanlaiset muutoin voi olla ongelmia edessä,toisinaan toimi ihan erilaisetkin...
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Similar topics
» 1210 ei liiku
» Case ei liiku
» Case 1394 4x4 ei liiku
» 1394 takanostolaite ei liiku
» Case 895XL ei liiku!
» Case ei liiku
» Case 1394 4x4 ei liiku
» 1394 takanostolaite ei liiku
» Case 895XL ei liiku!
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa