Nelivetojen nopeutus
5 posters
Sivu 1 / 1
Nelivetojen nopeutus
Päivää palstalle pitkästä aikaa!
Aikoinaan oli paljonkin keskustelua taavettien nopeutuksista ja taisi olla myös jotain puheluitakin asiaan liittyen. Koitin haulla hakea tietoa aiheesta, mutta eipä sieltä oikein mitään irronnut. Muistaakseni ainakin Veli-Matilla, Markulla ja ketä näitä nyt vielä oli joilta löytyi ainakin aikoinaan nopeutettuja taavetteja.
Pitkistä ajomatkoista ja hitaasta ajonopeudesta (gps:sään mitattu maksimit 27kmh) johtuen on nyt taas tullut mieliin tämä nopeutus juttu. Mitenkäs teillä nopeutettujen taavettien omistajat on toteutettu nelivedon nopeutus ?
Eli minullahan on tuo neliveto 1490 ja ehkä ainakin haaveissa olisi joskus saada se kulkemaan nopeampaa kuin tuo 27kmh. Ja ilman että nopeutukseen laittaisi enemmän rahaa kuin koko traktorin rahallinen arvo on.
Aikoinaan oli paljonkin keskustelua taavettien nopeutuksista ja taisi olla myös jotain puheluitakin asiaan liittyen. Koitin haulla hakea tietoa aiheesta, mutta eipä sieltä oikein mitään irronnut. Muistaakseni ainakin Veli-Matilla, Markulla ja ketä näitä nyt vielä oli joilta löytyi ainakin aikoinaan nopeutettuja taavetteja.
Pitkistä ajomatkoista ja hitaasta ajonopeudesta (gps:sään mitattu maksimit 27kmh) johtuen on nyt taas tullut mieliin tämä nopeutus juttu. Mitenkäs teillä nopeutettujen taavettien omistajat on toteutettu nelivedon nopeutus ?
Eli minullahan on tuo neliveto 1490 ja ehkä ainakin haaveissa olisi joskus saada se kulkemaan nopeampaa kuin tuo 27kmh. Ja ilman että nopeutukseen laittaisi enemmän rahaa kuin koko traktorin rahallinen arvo on.
Jyryytin- David Brown : 1490-81
DBTCF:n jäsen nro : 8
Viestien lukumäärä : 571
Paikkakunta : Kokkola
Vs: Nelivetojen nopeutus
Muutama kuutostaavetti ja yksi 1494 on tullut nopeutettua.
Nopeutettu 1594 4 -veto hs on mun ykköstraktorina ,se kulkee 47 vakiokierroksilla.
Lehtolan Kone niitä nopeampia rattaita teki mutta se on lopettanuit toiminnan.
1690 nelivedon voi nopeutta nippanappa 40 versioon ihan tehtaan osilla.
Nopeutettu 1594 4 -veto hs on mun ykköstraktorina ,se kulkee 47 vakiokierroksilla.
Lehtolan Kone niitä nopeampia rattaita teki mutta se on lopettanuit toiminnan.
1690 nelivedon voi nopeutta nippanappa 40 versioon ihan tehtaan osilla.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: Nelivetojen nopeutus
Tuolla Facebook ryhmässä oli kanssa jokin aika sitten asiasta juttua, kun uteliaana siitä kyselin. Sain tälläisen vastauksen (tuskimpa ko. henkilö pahastuu, vaikka sen tänne lainaan)
"Tuossa nopeutuksessa vaihdetaan takaronkkiin (takapyöränvälityskoteloihin) eri rattaat ja vetoakselit, sekä traktorin "mahan alle" nelivedon pudotuslaatikkoon (josta lähtee kardaani etuakselille) erikokoiset rattaat. Noita rattaita ja vetoakseleita on tehnyt Lehtolan Kone Tampereelta, mutta olen kuullut että se olisi lopettanut toimintansa..., tuosta en toki ole itse varma, mutta näin olen kuullut... Takaronkissa on tässä HS-versiossa 11/58 tattaat (välitys) alunperin, niin "Lehtolan rattaat" ovat 15/55:set, ja ne etupään rattaan sellaiset, että etupää menee yksiin nopeutetun takapään kans (etupään pudotuslaatikon välitystä en muista)... Tämäkin kulki aluksi 28 km/h (Gps nopeutta), mutta nyt menee samoilla renkailla ja kierroksilla noin 43-44 km/h (Gps nopeutta) Mielestäni nämä kuutos Taavetit olisi saanut tulla tehtaalta kaikki tuolla nopeudella, kuutos Taavetti kulkee todella tasaisesti (kuin juna) tuolla nopeudella, ja HS:n porrastus sopii niin kuin nenä päähän tuolla uudella välityksellä Perälevy ja peltohommatkin mukavoituivat kerrasta todella paljon, kun ei enää tarvii niin paljon "plärätä" sitä HS-vipua Ainut miinus on se, että metsäajossa (paikoin) hitain pakki on vähän turhan nopea, ja pahan paikan tullen joutuu vähän kytkimellä liirailemaan..., mutta kaikissa muissa hommissa tuo nopeutus on todella hyvä Hinnakas hommahan tuo vähän oli, (vuonna 2012) muistaakseni noin 4-4,5 k€ (sis. Alv), mutta meillä on tosiaan melko paljon tieajoakin, niin traktoriin tuli lisänä yksi puuttunut ominaisuus (tienopeus)"
"Tuossa nopeutuksessa vaihdetaan takaronkkiin (takapyöränvälityskoteloihin) eri rattaat ja vetoakselit, sekä traktorin "mahan alle" nelivedon pudotuslaatikkoon (josta lähtee kardaani etuakselille) erikokoiset rattaat. Noita rattaita ja vetoakseleita on tehnyt Lehtolan Kone Tampereelta, mutta olen kuullut että se olisi lopettanut toimintansa..., tuosta en toki ole itse varma, mutta näin olen kuullut... Takaronkissa on tässä HS-versiossa 11/58 tattaat (välitys) alunperin, niin "Lehtolan rattaat" ovat 15/55:set, ja ne etupään rattaan sellaiset, että etupää menee yksiin nopeutetun takapään kans (etupään pudotuslaatikon välitystä en muista)... Tämäkin kulki aluksi 28 km/h (Gps nopeutta), mutta nyt menee samoilla renkailla ja kierroksilla noin 43-44 km/h (Gps nopeutta) Mielestäni nämä kuutos Taavetit olisi saanut tulla tehtaalta kaikki tuolla nopeudella, kuutos Taavetti kulkee todella tasaisesti (kuin juna) tuolla nopeudella, ja HS:n porrastus sopii niin kuin nenä päähän tuolla uudella välityksellä Perälevy ja peltohommatkin mukavoituivat kerrasta todella paljon, kun ei enää tarvii niin paljon "plärätä" sitä HS-vipua Ainut miinus on se, että metsäajossa (paikoin) hitain pakki on vähän turhan nopea, ja pahan paikan tullen joutuu vähän kytkimellä liirailemaan..., mutta kaikissa muissa hommissa tuo nopeutus on todella hyvä Hinnakas hommahan tuo vähän oli, (vuonna 2012) muistaakseni noin 4-4,5 k€ (sis. Alv), mutta meillä on tosiaan melko paljon tieajoakin, niin traktoriin tuli lisänä yksi puuttunut ominaisuus (tienopeus)"
ollikat- David Brown : 1594HS
DBTCF:n jäsen nro : 177
Viestien lukumäärä : 16
Paikkakunta : Koski Tl
Vs: Nelivetojen nopeutus
Minulla on 3 nopeutettua taavia edelleen. 1494, 1690,ja 1594.
Onhan nuo toiminut, 1494 vasta 1000h kerännyt oston jälkeen. 1690 ja 1594 jotain 1600h kumpikin nopeutuksien jälkeen.
14 sarjaan se on kalliimpi tehdä, pitää porauksia tehdä rinkkiin. Puntaroida pitää, kannattaako tehdä, jos ajoa vähän silloin tällöin.
Onhan nuo toiminut, 1494 vasta 1000h kerännyt oston jälkeen. 1690 ja 1594 jotain 1600h kumpikin nopeutuksien jälkeen.
14 sarjaan se on kalliimpi tehdä, pitää porauksia tehdä rinkkiin. Puntaroida pitää, kannattaako tehdä, jos ajoa vähän silloin tällöin.
TIKO- David Brown : 1390, 1494-4HS+ Isme 140,1690HS (osina),1690T-4,1594-4HS
DBTCF:n jäsen nro : 54
Viestien lukumäärä : 903
Ikä : 46
Paikkakunta : Nastola
Vs: Nelivetojen nopeutus
Mulla toi -87 1394 kulkee ilman mekaanisia nopeutuksia 39-40kmh, uudet renkaat ja kierroksia nostettu 2800kierrokseen.
ikilika- David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1170
Ikä : 47
Paikkakunta : eurajoki
Vs: Nelivetojen nopeutus
Tuli tehtyä päätöksiä ja taavetti lähti vaihtoon. Nyt tilalla on kotimainen kuutoskone.
Jyryytin- David Brown : 1490-81
DBTCF:n jäsen nro : 8
Viestien lukumäärä : 571
Paikkakunta : Kokkola
Similar topics
» Taka-akselin välys ja Taavetin nopeutusta
» Nopeutus
» Pikku Taavettien nopeutus
» Imple nopeutus
» Röyminnän nopeutus
» Nopeutus
» Pikku Taavettien nopeutus
» Imple nopeutus
» Röyminnän nopeutus
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa