DB 996 nostolaite toimii huonosti
2 posters
Sivu 1 / 1
DB 996 nostolaite toimii huonosti
Talven jälkeen piti lähteä klapikärryä kuljettamaan. Koitin ottaa kärryn koukkuun, mutta nostolaite ei jaksa nostaa kärryä maasta. Eli aisat nousee vapaana, mutta satakiloinen mies riittää estämään aisojen nousen. Mistähän pitäisi etsiä vikaa ensimmäiseksi?
jukivine- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 24
Vs: DB 996 nostolaite toimii huonosti
Jos nostot toimi normaalisti syksyllä, niin aika vähän on vaihtoehtoja.
Onko 996 Ylö- ohjaamolla?
Jos on, niin juttu on aika helppo tutkia. Nostovivun takana on salmiakin muotoinen luukku, josta törröttää ylöspäin laskun nopeutusventtiili.
Kierrä irti se laskunopeuden säätöventtiili siitä luukkua vasten olevasta avainvälistä ja nosta VAROVASTI sillä sen mukana saattaa nousta myös koko pito/laskuventtiilin kara ja sitä alaspäin painava jousi. Yleensä nuo jousi ja venttiilin kara jäävät poraukseen, jota edesauttaa kun liikuttelet kantta hiukan eteen -taakse kun olet ensin avannut ne kaksi ristipääruuvia. Kannen alla näkyy oikeassa reunassa ohivirtausventtiilin tulppa ja kun katsot luukun alle takaviistoon, sen tulpan vieressä, hiukan taaempana näkyy karaventtiilin yläpää, pieni kierretanko, jossa on tuplamutterit.
Liikuttele nostovipua. Kun vipu on edessä, mutterit ovat nousseet parisen milliä alustastaan irti. Kun vipu on takana ,mutterien pitää laskeutua tiiviisti alla olevaa alustaa vasten. Jos tuo venttiili ei laskeudu ihan pohjaan, niin ohivirtausventtiili ei sulkeudu kunnolla, vaan nosto on heikko tai jää kokonaan tapahtumatta. Jos venttiili ei ole ihan pohjassa niin sitä voi tökkiä ruuvimeisselin kärjellä alaspäin. Liikematkassa kysymys on millin osista.
Jos ei kiinnosta purkaa noin pitkälle, on helpompikin testi:
Avaa nostoakselin oikeassa päässä neljällä ruuvilla kiinni oleva peltiluukku. Luukun takana näkyy aukon alareunan lähellä muovinen haarukka, jossa on keinuvivun pää.
Käynnistä traktori ja vedä nostovipu taakse. Työnnä sopiva ruuvimeisseli siihen haarukkaan ja taivuta varovasti haarukassa olevaa keinuvipua alaspäin. Silloin se nostaa vivun toisessa päässä olevaa karaventtiiliä. Nyppää ruuvimeisseli pois niin, että vipu pääsee räpsähtämään takaisin ylös, jolloin karaventtiili saattaa mennä jousivoiman iskusta täysin pohjaan ja nosto käynnistyy. Venttiili herkistyy kun viitsii muutaman kerran räpsäyttää.
Tuo jälkimmäinen temppu siis tehdään kun nostovivun takana oleva 3-asentoinen valitsin on keskellä "asennonsäätö" asennossa.
Kokeile ensin edes tuo jälkimmäinen juttu ja jos tilanne jatkuu, mietitään vielä.
Onko 996 Ylö- ohjaamolla?
Jos on, niin juttu on aika helppo tutkia. Nostovivun takana on salmiakin muotoinen luukku, josta törröttää ylöspäin laskun nopeutusventtiili.
Kierrä irti se laskunopeuden säätöventtiili siitä luukkua vasten olevasta avainvälistä ja nosta VAROVASTI sillä sen mukana saattaa nousta myös koko pito/laskuventtiilin kara ja sitä alaspäin painava jousi. Yleensä nuo jousi ja venttiilin kara jäävät poraukseen, jota edesauttaa kun liikuttelet kantta hiukan eteen -taakse kun olet ensin avannut ne kaksi ristipääruuvia. Kannen alla näkyy oikeassa reunassa ohivirtausventtiilin tulppa ja kun katsot luukun alle takaviistoon, sen tulpan vieressä, hiukan taaempana näkyy karaventtiilin yläpää, pieni kierretanko, jossa on tuplamutterit.
Liikuttele nostovipua. Kun vipu on edessä, mutterit ovat nousseet parisen milliä alustastaan irti. Kun vipu on takana ,mutterien pitää laskeutua tiiviisti alla olevaa alustaa vasten. Jos tuo venttiili ei laskeudu ihan pohjaan, niin ohivirtausventtiili ei sulkeudu kunnolla, vaan nosto on heikko tai jää kokonaan tapahtumatta. Jos venttiili ei ole ihan pohjassa niin sitä voi tökkiä ruuvimeisselin kärjellä alaspäin. Liikematkassa kysymys on millin osista.
Jos ei kiinnosta purkaa noin pitkälle, on helpompikin testi:
Avaa nostoakselin oikeassa päässä neljällä ruuvilla kiinni oleva peltiluukku. Luukun takana näkyy aukon alareunan lähellä muovinen haarukka, jossa on keinuvivun pää.
Käynnistä traktori ja vedä nostovipu taakse. Työnnä sopiva ruuvimeisseli siihen haarukkaan ja taivuta varovasti haarukassa olevaa keinuvipua alaspäin. Silloin se nostaa vivun toisessa päässä olevaa karaventtiiliä. Nyppää ruuvimeisseli pois niin, että vipu pääsee räpsähtämään takaisin ylös, jolloin karaventtiili saattaa mennä jousivoiman iskusta täysin pohjaan ja nosto käynnistyy. Venttiili herkistyy kun viitsii muutaman kerran räpsäyttää.
Tuo jälkimmäinen temppu siis tehdään kun nostovivun takana oleva 3-asentoinen valitsin on keskellä "asennonsäätö" asennossa.
Kokeile ensin edes tuo jälkimmäinen juttu ja jos tilanne jatkuu, mietitään vielä.
Viimeinen muokkaaja, erkki pvm La Kesä 29 2024, 11:54, muokattu 2 kertaa
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: DB 996 nostolaite toimii huonosti
Kiitos avusta. Olen viikonlopun reissussa mutta yritän alkuviikosta katsoa.
Tähän palstaan voi kyllä aina luottaa!
Tähän palstaan voi kyllä aina luottaa!
jukivine- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 24
Vs: DB 996 nostolaite toimii huonosti
Terve
Pääsin tänään avaamaan sen peltikannen. Painoin keinuvipua alas ja päästin sen ylös. Ei se kyllä mielestäni oikein räpsähtänyt vaan nousi vain ylös. Samalla kun se oli auki, koitin painaa nostovarret alas. Kun painoin alas kuului selkeää nesteen suhinaa, eli jostain pääsi öljy virtaamaan ohi. Ja siksipä ei varmaan ole nostovoimaa. Toivottavasti ymmärsit mitä selitin.
Pääsin tänään avaamaan sen peltikannen. Painoin keinuvipua alas ja päästin sen ylös. Ei se kyllä mielestäni oikein räpsähtänyt vaan nousi vain ylös. Samalla kun se oli auki, koitin painaa nostovarret alas. Kun painoin alas kuului selkeää nesteen suhinaa, eli jostain pääsi öljy virtaamaan ohi. Ja siksipä ei varmaan ole nostovoimaa. Toivottavasti ymmärsit mitä selitin.
jukivine- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 24
Vs: DB 996 nostolaite toimii huonosti
Koeta räpsytellä sitä keinuvipua ahkerasti. Keinuvivun toisessa päässä on jousikuormitteinen karaventtiili, joka alas tullessaan nostaa keinuvivun takapään takaisin ylös Jos liike on kovin tahmea, niin karaventtiili ei liiku kunnolla eikä siksi ehkä sulkeudu kunnolla, mikä on noston perusvaatimus. Juu, kuuluu sieltä lirinää kun varret laskee. Ölly palautuu laskunopeuden säätöventtiilin kautta öljypohjaan ja lirisee tullessaan.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Similar topics
» Case 1394 etukuormaaja toimii - ei toimi - toimii
» Kytkin irroittaa huonosti
» 1394 Käy huonosti alakierroksilla
» 880 Selectamatic ja polttoainepumppupulma...
» Käynnistys ongelma yllättäen
» Kytkin irroittaa huonosti
» 1394 Käy huonosti alakierroksilla
» 880 Selectamatic ja polttoainepumppupulma...
» Käynnistys ongelma yllättäen
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa