Käynnistys ongelma yllättäen
+4
Tessu
mattkau
erkki
Paulig
8 posters
Sivu 1 / 2
Sivu 1 / 2 • 1, 2
Käynnistys ongelma yllättäen
990 Selectamatic alkoi talven tultua olemaan huono lähtemään käyntiin. Viimetalvena, kesällä ja syksylläkin lähti pyörimään hyvin herkästi. Talvella roikan nokassa aina, eikä tarvitse pyöritellä konetta monesti ympäri, että lähti.
Nyt tälle talvelle lämmityksestä (1-2h) saa sahata startilla kohtuu pitkän tovin. Startatessa työntää mustaa savua reippaasti. Kun lähtee käyntiin, käy hyvin tasaisesti, ei savuta ja pysyy käynnissä.
Kun ongelma havaintojen perusteella on alkanut melko nopeasti, epäilykset kohdistuu starttiin. Se kuulostaa laiskalta, ainakin kuulostaa sille että puristuksia on vastassa kun pyörittää Lämpimälle koneelle eri iloisesti pyörii kone ympäri startilla.
Vuosi sitten vesipumppu rempan yhteydessä uusin akkukaapelien liitokset, lisäsin lisämaadoituksen moottorin ja akun välille. Kuluvana talvena uusin akun, kun oletin vian olevan siinä.
Hehku on myös uusi. Se ottaa ainakin virtaa, mutta en tiedä polttaako se polttoainetta.
Toki mietin venttiilejä, mutta varsin nopeasti alkanut vika ja kone käy nätisti lämpimänä pyörähtää käyntiin kun vähän vauhtia antaa. onkohan startin purkaminen ja puhdistus minkalainen työmaa? Jos siitä aloittaisi.
Nyt tälle talvelle lämmityksestä (1-2h) saa sahata startilla kohtuu pitkän tovin. Startatessa työntää mustaa savua reippaasti. Kun lähtee käyntiin, käy hyvin tasaisesti, ei savuta ja pysyy käynnissä.
Kun ongelma havaintojen perusteella on alkanut melko nopeasti, epäilykset kohdistuu starttiin. Se kuulostaa laiskalta, ainakin kuulostaa sille että puristuksia on vastassa kun pyörittää Lämpimälle koneelle eri iloisesti pyörii kone ympäri startilla.
Vuosi sitten vesipumppu rempan yhteydessä uusin akkukaapelien liitokset, lisäsin lisämaadoituksen moottorin ja akun välille. Kuluvana talvena uusin akun, kun oletin vian olevan siinä.
Hehku on myös uusi. Se ottaa ainakin virtaa, mutta en tiedä polttaako se polttoainetta.
Toki mietin venttiilejä, mutta varsin nopeasti alkanut vika ja kone käy nätisti lämpimänä pyörähtää käyntiin kun vähän vauhtia antaa. onkohan startin purkaminen ja puhdistus minkalainen työmaa? Jos siitä aloittaisi.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: Käynnistys ongelma yllättäen
Startti ei ole hankala tapaus. Yksi kiinnityspultti on startin takana aika ahtaassa paikassa. Kun pultit saa auki niin se tulee vetämällä irti kun johdot on irrotettu.
Omassa kokemuspiirissä on kaksi tapausta jotka vei startin laiskaksi: Siinä on sen ruuvilla kiristetyn peltivanteen takana neljä hiiltä, joita vieterit painaa kollektoria vasten. Siinä on siis kaksi paria kun parin toiseen tulee plussaa ja toiseen maasta miinusta. Jos yksi hiili on kulunut lyhyeksi niin startti pyörii yhdellä hiiliparilla, joka riittää kesäkelissä, mutta kylmällä ei tahdo riittää kun akun jännite on alentunut. Hiilen vaihto onnistuu aukon kautta nippa nappa kun vaan saa yhdistettyä hiilen johdon aika hankalaan paikkaan.
Se toinen tapaus on kun startin puslat kuluu siinä määrin, että roottori alkaa hipaista kenttäkäämitystä. Siihen ei auta edes iso akku, vaan startin puslat on vaihdettava. Vanhan kansan autosähkökorjaamot tekee tuommoiset hommat aika nopsasti jos ei itte viitti alkaa. Startti purkaantuu kun pitkät ruuvit päästää ensin auki. IKH:lta saa tarvikestartteja aika sopuisaan hintaan, mutta DB:ssä on startin kolo niin tarkasti tehty alkuperäiselle Lucakselle, että IKH:n paksua pötikkää pitää hiukan veistää laipasta että se mahtuu paikalleen. Nimimerkki kokemusta on.
Omassa kokemuspiirissä on kaksi tapausta jotka vei startin laiskaksi: Siinä on sen ruuvilla kiristetyn peltivanteen takana neljä hiiltä, joita vieterit painaa kollektoria vasten. Siinä on siis kaksi paria kun parin toiseen tulee plussaa ja toiseen maasta miinusta. Jos yksi hiili on kulunut lyhyeksi niin startti pyörii yhdellä hiiliparilla, joka riittää kesäkelissä, mutta kylmällä ei tahdo riittää kun akun jännite on alentunut. Hiilen vaihto onnistuu aukon kautta nippa nappa kun vaan saa yhdistettyä hiilen johdon aika hankalaan paikkaan.
Se toinen tapaus on kun startin puslat kuluu siinä määrin, että roottori alkaa hipaista kenttäkäämitystä. Siihen ei auta edes iso akku, vaan startin puslat on vaihdettava. Vanhan kansan autosähkökorjaamot tekee tuommoiset hommat aika nopsasti jos ei itte viitti alkaa. Startti purkaantuu kun pitkät ruuvit päästää ensin auki. IKH:lta saa tarvikestartteja aika sopuisaan hintaan, mutta DB:ssä on startin kolo niin tarkasti tehty alkuperäiselle Lucakselle, että IKH:n paksua pötikkää pitää hiukan veistää laipasta että se mahtuu paikalleen. Nimimerkki kokemusta on.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Käynnistys ongelma yllättäen
Erkin sivistynyt arvaus todennäköisesti totta. Voisi kuitenkin katsoa päävirtakytkimen toiminta jos sellainen on. Kerroit vaihtaneesi kaapelit. Minulla on pari kertaa ollut huono liitos akunkengän ja kaapelin välissä. Tuosta huonosta kytkimestäkin on kokemusta myös
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Käynnistys ongelma yllättäen
Ja sähkökorjaamo katsoo sitten muutenkin että startti on todellakin kunnossa,kaikkea kun ei näe silmällä.
Empä meinannu minäkää nähdä nuorempana kun ihmettelin kanssa vanhana Cortinan starttia että aina vaan pyörittää heikosti oli kesä tai talvi ja apuakkukin rinnalla.
Purin ja pesin meinasin JO kootakkin kunnes huomasin siinä kuparikollektorin liuskassa mustan kohdan,eipä ollukkaan sinä se paksu kuparijohto enää millää kiinni!
No alumperinhän se on siihen prässätty mutta itte tinasin ja kun sai autoon kiinni niin pyöritti kuin uusi.
Että tuommosetkin kannattaa sitten katsella suurennuslasienkin kanssa ettei ihmettele mikä on?
Niitä Lucasin starttejahan tämäkin oli paljon vaan pienempi,että alkaa jo olee kokemusta noista.
Hyvä palauttaa mieliin tämmöinenkin pikku juttu jos itte korjaa,sähkökorjaamon pitäs tuommonen löytää jos startin koestavat...
Empä meinannu minäkää nähdä nuorempana kun ihmettelin kanssa vanhana Cortinan starttia että aina vaan pyörittää heikosti oli kesä tai talvi ja apuakkukin rinnalla.
Purin ja pesin meinasin JO kootakkin kunnes huomasin siinä kuparikollektorin liuskassa mustan kohdan,eipä ollukkaan sinä se paksu kuparijohto enää millää kiinni!
No alumperinhän se on siihen prässätty mutta itte tinasin ja kun sai autoon kiinni niin pyöritti kuin uusi.
Että tuommosetkin kannattaa sitten katsella suurennuslasienkin kanssa ettei ihmettele mikä on?
Niitä Lucasin starttejahan tämäkin oli paljon vaan pienempi,että alkaa jo olee kokemusta noista.
Hyvä palauttaa mieliin tämmöinenkin pikku juttu jos itte korjaa,sähkökorjaamon pitäs tuommonen löytää jos startin koestavat...
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Miinuskaapeli apukehikossa oli huonosti maadoittava
Terve, itsellä kävi samoin ja ainakin osasyy oli jäähdyttimen apurunkoon liitetty maadoitus.
Voi testata kun laitat apukäynnistyskaapelin akusta Startille. Itselle vaikutus oli tosi iso ja vika poistui kun uusin maakaapelit ja putsasin ruosteet pois
Voi testata kun laitat apukäynnistyskaapelin akusta Startille. Itselle vaikutus oli tosi iso ja vika poistui kun uusin maakaapelit ja putsasin ruosteet pois
LandRover- David Brown : 885
Viestien lukumäärä : 14
Ikä : 65
Paikkakunta : Jämsä
Vs: Käynnistys ongelma yllättäen
LandRover kirjoitti:Terve, itsellä kävi samoin ja ainakin osasyy oli jäähdyttimen apurunkoon liitetty maadoitus.
Voi testata kun laitat apukäynnistyskaapelin akusta Startille. Itselle vaikutus oli tosi iso ja vika poistui kun uusin maakaapelit ja putsasin ruosteet pois
Aloitusviestissä mainitsin lisänneeni lisämaadoituksen. Johtuen juuri tästä. Lisämaadoitus tuon jäähdytin (akkukaapelin liitos) ja moottorin rungon välille.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: Käynnistys ongelma yllättäen
mattkau kirjoitti:Erkin sivistynyt arvaus todennäköisesti totta. Voisi kuitenkin katsoa päävirtakytkimen toiminta jos sellainen on. Kerroit vaihtaneesi kaapelit. Minulla on pari kertaa ollut huono liitos akunkengän ja kaapelin välissä. Tuosta huonosta kytkimestäkin on kokemusta myös
Päävirtakytkin löytyy. Se on yksi mahdollisuus, joka pitää vielä tutkia. Tosiaan vuosi sitten tuo koko ketju akku - päävirtakytkin -startti on liitokset uusittu. Lisämaadoitus akun maadoituspiste - moottorin runko.
Täytynee siis ohittaa päävirtakytkin apukaapelilla ja laittaa starttauksen ajaksi yleismittari mittaamaan jännitettä startilla apukaapelilla/ilman.
Herää myös kysymys solenoidi-startti liitoksesta. Sitä en puhdistanut. Kun muistaakseni solenoidista lähtee + johdonpätkä starttiin.
Viimeinen muokkaaja, Paulig pvm To Maalis 30 2023, 11:45, muokattu 1 kertaa
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: Käynnistys ongelma yllättäen
erkki kirjoitti:Startti ei ole hankala tapaus. Yksi kiinnityspultti on startin takana aika ahtaassa paikassa. Kun pultit saa auki niin se tulee vetämällä irti kun johdot on irrotettu.
Omassa kokemuspiirissä on kaksi tapausta jotka vei startin laiskaksi: Siinä on sen ruuvilla kiristetyn peltivanteen takana neljä hiiltä, joita vieterit painaa kollektoria vasten. Siinä on siis kaksi paria kun parin toiseen tulee plussaa ja toiseen maasta miinusta. Jos yksi hiili on kulunut lyhyeksi niin startti pyörii yhdellä hiiliparilla, joka riittää kesäkelissä, mutta kylmällä ei tahdo riittää kun akun jännite on alentunut. Hiilen vaihto onnistuu aukon kautta nippa nappa kun vaan saa yhdistettyä hiilen johdon aika hankalaan paikkaan.
Se toinen tapaus on kun startin puslat kuluu siinä määrin, että roottori alkaa hipaista kenttäkäämitystä. Siihen ei auta edes iso akku, vaan startin puslat on vaihdettava. Vanhan kansan autosähkökorjaamot tekee tuommoiset hommat aika nopsasti jos ei itte viitti alkaa. Startti purkaantuu kun pitkät ruuvit päästää ensin auki. IKH:lta saa tarvikestartteja aika sopuisaan hintaan, mutta DB:ssä on startin kolo niin tarkasti tehty alkuperäiselle Lucakselle, että IKH:n paksua pötikkää pitää hiukan veistää laipasta että se mahtuu paikalleen. Nimimerkki kokemusta on.
Kiitos Erkki ohjeesta. Tällä pääsen eteenpäin. Käyn vielä läpi helpommat paikat, joita tuossa edellä pohdiskeltiin.
Jos vika on startissa, taitaa olla paras korjata entinen startti. Nyt on huonoja kokemuksia näistä "IKH tarvikkeista" joita saa viilata ja sorvata.
Eilen vanhempi taavetti lähti tulille tunnin lämmityksen jälkeen kun vähän startilla pyöräytti. Ihan eri voimakas on startin ääni siinä koneessa. Kone pyörähtää rivakasti.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: Käynnistys ongelma yllättäen
Moi, sinulla tuo varmaan jo ok, itsellä yllätti se että apurungon ja rungon välinen maali ja ruoste oli lopulta se paikka jossa voltit katosi eli ulkona ollut ikänsä tänä minun kone ja ehkä se syynä, auttoi kun testailin apukaapelilla.
LandRover- David Brown : 885
Viestien lukumäärä : 14
Ikä : 65
Paikkakunta : Jämsä
Vs: Käynnistys ongelma yllättäen
LandRover kirjoitti:Moi, sinulla tuo varmaan jo ok, itsellä yllätti se että apurungon ja rungon välinen maali ja ruoste oli lopulta se paikka jossa voltit katosi eli ulkona ollut ikänsä tänä minun kone ja ehkä se syynä, auttoi kun testailin apukaapelilla.
Se on alunpitäen saattanut olla heikko paikka. Muistan joskus aikaisemmin jo puhdistaneeni maadoituksen liitoksia.
Myös hytin ja rungon välillä saattaa olla maadoitus huonossa hapessa. Ei nyt käynnistykseen vaikuta, mutta muuten kyllä. Lisävaloja asentaessa vedin lisämaadoituksen myös hytille. Yllättävän paljon voltteja jää huonoihin maadoituksiin. Näkyy myös akun latauksessa, jos tuo akku-moottorin runko välinen liitos on huono.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: Käynnistys ongelma yllättäen
Pyörittelin lämmityksessä ollutta moottoria sammutin päällä. Jännite ei laske alle 10V, joten virransyöttö pitäisi olla riittävää.
Päävirtakytkin ja maadoitusmurheet on poissuljettu, apukäynnistinkaapelilla ei muutosta tapahtunut.
Sain pientä lisävirtaa, kun solenoidilta startille menevän pienen kaapelinpätkän irroitin ja puhdistin liitokset. Olihan ne hapettunut. Itse kaapelinpätkä näytti myös hapettuneen. Ei ollut sopivia kaapelikenkiä mukana, joten laitoin vanhan takaisin. Hieman paremmin starttasi.
En tiedä oliko vaikutusta sammutinta vasten pyörittelyllä kuinka paljon, mutta lähti herkästi käyntiin testin jälkeen. Veikkaan kuitenkin, että itse startin sisällä on edellisissä viesteissä pohdittuja ongelmia. Sopivaan hetkeen pitänee ottaa pöydälle.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: Käynnistys ongelma yllättäen
Jos ei pyöritä apuakulla/tai apuvirroilla sen enempää on vika varmasti startissa kuten itelläkin oli.
Tuon kun kokeilee jos voi niin selviää monesti,apuvirran kun voi laitella sinne mistä se varmasti parhaiten kulkeutuu.
Tuon kun kokeilee jos voi niin selviää monesti,apuvirran kun voi laitella sinne mistä se varmasti parhaiten kulkeutuu.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: Käynnistys ongelma yllättäen
Tessu kirjoitti:Jos ei pyöritä apuakulla/tai apuvirroilla sen enempää on vika varmasti startissa kuten itelläkin oli.
Tuon kun kokeilee jos voi niin selviää monesti,apuvirran kun voi laitella sinne mistä se varmasti parhaiten kulkeutuu.
Juu, näin on. Hiilisarjat ja puslasarja ei maksa juuri mitään, ne mielellään vaihtaisin. Erkin manitsema hiilen johtimen kiinnitys lienee hankalin hoitaa.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: Käynnistys ongelma yllättäen
Kun puslat alkaa olla lopussa niin siellä ankkuri alkaa hipaista paikoitelleen kenttään ja se hidastaa starttia tuntuvasti eikä lisävirtakaan siihen anna apuja. Kun tilanne pahenee niin laiskistuminen pahenee tasaisen varmasti. Jos virrankääntäjä ei ole kulunut pahasti kuopalle niin sitä ei välttämättä tarvitse sorvata, mutta uusien hiilien päitä voi yrittää hiukan pukata kulmista viilalla niin ettei uudet hiilet jää pelkästään kulmiensa varassa kosketuksiin virrankääntäjään. Sekin on tunnettu homma, että jos virrankääntäjän liuskojen välisen raot on kovin täynnä hiilipölyä niin startin teho alenee.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Käynnistys ongelma yllättäen
Yks konkreettinen vikapaikka voi olla se lattakuparijohdin, joka menee solenoidilta startin kylkeen,
Parikin tapausta on itellä vastaan tullut, joissa se latta on kuumetessaan löystynyt hieman ja kipenöinti on polttanut kontaktipinnat ikävään kuntoon.
Parikin tapausta on itellä vastaan tullut, joissa se latta on kuumetessaan löystynyt hieman ja kipenöinti on polttanut kontaktipinnat ikävään kuntoon.
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: Käynnistys ongelma yllättäen
Jep ja kerran oli tuttavan Talbotissa koko johdin poikki,ihmettelivät kunnes toinen sukulainen vian löysi.
Että kaikki kannattaa katsoa tarkkaan kuten ittekkin huomasin ihan sattumalta ne liuskaviat.
Että kaikki kannattaa katsoa tarkkaan kuten ittekkin huomasin ihan sattumalta ne liuskaviat.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: Käynnistys ongelma yllättäen
jusape kirjoitti:Yks konkreettinen vikapaikka voi olla se lattakuparijohdin, joka menee solenoidilta startin kylkeen,
Parikin tapausta on itellä vastaan tullut, joissa se latta on kuumetessaan löystynyt hieman ja kipenöinti on polttanut kontaktipinnat ikävään kuntoon.
Puhdistin sen. Ensin kuulosti auttavan, mutta seuraavassa kylmäkäynnistyksessä oli taas hankaluuksia. Tilanteen salliessa startti irti ja puhdistukseen.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: Käynnistys ongelma yllättäen
palaan tähän aiheeseen vielä. Ei nimittäin kesällä ollut aikaa tai innostustakaan alkaa purkamaan starttia. Se nyt tuli taas ajankohtaiseksi, kun kelien viilentyessä alkaa vaatia pitkää vieteriä tuo käynnistyminen. Kesä kelissä lähti kun vähän vauhtia antoi
No, meinasin alkutalven iltojen iloksi napata startin kainaloon ja vaihtaa hiilet. Ainakin varautua siihen, voihan puhdistus riittää.
IKH myy kahta settiä:
M45G 8x19mm
M50G 9x20mm
Onko mitään tietoa, kumpi on oikea 990 Selectamatic vm. 1979 traktorille ? Kaupasta kysymällä asia ei selviä, väärät osat on ennenkin tullut jos sinne luottaa.
Vaihtoehtona toki se, että puran ja tilaan sittemmin, eipä tässä ennen auraushommia ole ajoja.
No, meinasin alkutalven iltojen iloksi napata startin kainaloon ja vaihtaa hiilet. Ainakin varautua siihen, voihan puhdistus riittää.
IKH myy kahta settiä:
M45G 8x19mm
M50G 9x20mm
Onko mitään tietoa, kumpi on oikea 990 Selectamatic vm. 1979 traktorille ? Kaupasta kysymällä asia ei selviä, väärät osat on ennenkin tullut jos sinne luottaa.
Vaihtoehtona toki se, että puran ja tilaan sittemmin, eipä tässä ennen auraushommia ole ajoja.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: Käynnistys ongelma yllättäen
M45G pitäisi siinä olla, jos alkuperäinen. M50 on se "paksumpi startti", joka ei ilman viilailuja mene paikalleen. Asia kyllä selviää katsomalla sitä starttia. Kyljessä saattaa jopa lukea malli, mutta mittaamalla se selviää myös. M45G on yllättäen 4.5 tuumaa eli 114mm halkaisijaltaan, M50 vastaavasti 5 tuumaa. Näin saarilla keksitään starttien mallinimiä.
Eiköhän nuo hiilien mitat mene kuitenkin mallilleen niinkuin kirjassa sanotaan, pakkohan johonkin on uskoa
Edit vielä. Kannattaiskohan siihen varuilta ostaa puslat myös, ei maksa paljon ja kulkee helposti mukana
Eiköhän nuo hiilien mitat mene kuitenkin mallilleen niinkuin kirjassa sanotaan, pakkohan johonkin on uskoa
Edit vielä. Kannattaiskohan siihen varuilta ostaa puslat myös, ei maksa paljon ja kulkee helposti mukana
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Käynnistys ongelma yllättäen
mattkau kirjoitti:M45G pitäisi siinä olla, jos alkuperäinen. M50 on se "paksumpi startti", joka ei ilman viilailuja mene paikalleen. Asia kyllä selviää katsomalla sitä starttia. Kyljessä saattaa jopa lukea malli, mutta mittaamalla se selviää myös. M45G on yllättäen 4.5 tuumaa eli 114mm halkaisijaltaan, M50 vastaavasti 5 tuumaa. Näin saarilla keksitään starttien mallinimiä.
Eiköhän nuo hiilien mitat mene kuitenkin mallilleen niinkuin kirjassa sanotaan, pakkohan johonkin on uskoa
Edit vielä. Kannattaiskohan siihen varuilta ostaa puslat myös, ei maksa paljon ja kulkee helposti mukana
Kiitos, tämähän jo helpottaa asiaa.
Olet oikeassa puslien suhteen, ne on ostoslistalla. Mahdollisesti solenoidi myös. Kierteet meni päävirtakaapelin pultista, saattaa olla ettei voi korjata.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: Käynnistys ongelma yllättäen
Tuossa just tannoin käytin auki yhden M45G startin, 996 taavetista. Hiilet oli pituudeltaan todella hyvät, liki 20mm jäljellä.
Ja yleisestikkin ottaen, hyvin harvoin on tarvinnut M45G / M50G startteihin hiiliä vaihtaa edes muutenkaan.
Ja yleisestikkin ottaen, hyvin harvoin on tarvinnut M45G / M50G startteihin hiiliä vaihtaa edes muutenkaan.
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: Käynnistys ongelma yllättäen
Kannattaa purkaa vanha startti ja tutkia sitä tarkemmin. Kun puslat on liian kuluneet alkaa ankkuri hipoa kenttää ja startti menettää tehonsa suureksi osaksi tai kokonaan. Harvoin kai startista käämit katkeaa tai sulaa möhkäleeksi. Nekin pystyy kyllä irrallaan olevista osista tarkistamaan. Mutta taitaa taavettien startit olla aika pitkälle keskenään vaihtokelpoisia, joten toimivan käytetyn startin löytämiseen ei tarvita paljon hyvää onnea. Omaan 1200:een vihdoin muutama vuosi sitten IKH:n paksun pötikän, mutta se ei mahtunut paikalleen ennekuin kiinnityslaippaa hiukan muotoili rälläköimällä. Mutta on se kyllä sitten pelannut.
Semmoinen juttu vielä, että engelsmannin traktoreissa pystyy olemaan eri merkeissä keskenään vaihtokelpoisia startteja, mutta en osaa neuvoa mistä Fordista tai Fergusonista ehkä löytyisi sopiva.
Semmoinen juttu vielä, että engelsmannin traktoreissa pystyy olemaan eri merkeissä keskenään vaihtokelpoisia startteja, mutta en osaa neuvoa mistä Fordista tai Fergusonista ehkä löytyisi sopiva.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Käynnistys ongelma yllättäen
Monet LUCAS - starttien osat on jossain määrin täysin vaihtokelpoisia.
Ongelmia tulee lähinnä ankkurin akselin pituuden ja "runkosovitteen" kanssa - sekä bendiksien trapetsikierteen kanssa.
Esim IKHn myymä FORD 6600 bendiksi ( taajatrapetsikierteinen ) on yhteensopiva ainakin DB 996 ( M45G ) ja 1410 -> kutoskoneiset 1590-1694 ( M50G ) koneiden startteihin.
Vaikka IKH ei osaa myydä näihin startteihin sopivaa bendiksiä ....
Ongelmia tulee lähinnä ankkurin akselin pituuden ja "runkosovitteen" kanssa - sekä bendiksien trapetsikierteen kanssa.
Esim IKHn myymä FORD 6600 bendiksi ( taajatrapetsikierteinen ) on yhteensopiva ainakin DB 996 ( M45G ) ja 1410 -> kutoskoneiset 1590-1694 ( M50G ) koneiden startteihin.
Vaikka IKH ei osaa myydä näihin startteihin sopivaa bendiksiä ....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: Käynnistys ongelma yllättäen
minulla on ylimääräinen alkup DB990 startti jos tarvetta. nollaviisnolla3487868
XX- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 103
Vs: Käynnistys ongelma yllättäen
En ole käynyt koneen äärellä viimeaikoina. Kuluvalla viikolla olis tarkoitus käydä puuhastelemassa ja samalla reissulla napata startti mukaan tutkimuksiin.
Aika vähän on ajettu (ja startattu), hyvin voi ollakin osat kulumisen kannalta kunnossa. Suurempi todennäköisyys jää varmaan hapettumiselle tms. Kesän toimi ihan hyvin ja lähti nätisti käymään. Solenoidi saattaa olla yksi vikapaikka, sen kärjet on voinut palaa tai liitos sisältä päin mennyt huonoksi.
Korjausosat ei kyllä mene hukkaan, kun toinenkin taavettini sisältää samanlaisen startin. Joten, jos jää hyllyyn, aika ne joskus kaupitsee eipä ole hinnan kiroissa hiilet ja puslat.
Aika vähän on ajettu (ja startattu), hyvin voi ollakin osat kulumisen kannalta kunnossa. Suurempi todennäköisyys jää varmaan hapettumiselle tms. Kesän toimi ihan hyvin ja lähti nätisti käymään. Solenoidi saattaa olla yksi vikapaikka, sen kärjet on voinut palaa tai liitos sisältä päin mennyt huonoksi.
Korjausosat ei kyllä mene hukkaan, kun toinenkin taavettini sisältää samanlaisen startin. Joten, jos jää hyllyyn, aika ne joskus kaupitsee eipä ole hinnan kiroissa hiilet ja puslat.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Sivu 1 / 2 • 1, 2
Similar topics
» 1210 käynnistys ongelma
» 850:n käynnistys
» DB 990 Selectamatic -71 käynnistys- ja latauspiiri
» Selectamatic 880 käynnistys
» 850 ilmaus/käynnistys
» 850:n käynnistys
» DB 990 Selectamatic -71 käynnistys- ja latauspiiri
» Selectamatic 880 käynnistys
» 850 ilmaus/käynnistys
Sivu 1 / 2
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa