Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Käynnistys ongelma yllättäen

+4
Tessu
mattkau
erkki
Paulig
8 posters

Sivu 1 / 2 1, 2  Seuraava

Siirry alas

Käynnistys ongelma yllättäen Empty Käynnistys ongelma yllättäen

Viesti  Paulig Ke Maalis 29 2023, 12:05

990 Selectamatic alkoi talven tultua olemaan huono lähtemään käyntiin. Viimetalvena, kesällä ja syksylläkin lähti pyörimään hyvin herkästi. Talvella roikan nokassa aina, eikä tarvitse pyöritellä konetta monesti ympäri, että lähti.

Nyt tälle talvelle lämmityksestä (1-2h) saa sahata startilla kohtuu pitkän tovin. Startatessa työntää mustaa savua reippaasti. Kun lähtee käyntiin, käy hyvin tasaisesti, ei savuta ja pysyy käynnissä.

Kun ongelma havaintojen perusteella on alkanut melko nopeasti, epäilykset kohdistuu starttiin. Se kuulostaa laiskalta, ainakin kuulostaa sille että puristuksia on vastassa kun pyörittää Very Happy  Lämpimälle koneelle eri iloisesti pyörii kone ympäri startilla.

Vuosi sitten vesipumppu rempan yhteydessä uusin akkukaapelien liitokset, lisäsin lisämaadoituksen moottorin ja akun välille. Kuluvana talvena uusin akun, kun oletin vian olevan siinä.
Hehku on myös uusi. Se ottaa ainakin virtaa, mutta en tiedä polttaako se polttoainetta.

Toki mietin venttiilejä, mutta varsin nopeasti alkanut vika ja kone käy nätisti bounce lämpimänä pyörähtää käyntiin kun vähän vauhtia antaa.  onkohan startin purkaminen ja puhdistus minkalainen työmaa? Jos siitä aloittaisi.
Paulig
Paulig

David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo

Takaisin alkuun Siirry alas

Käynnistys ongelma yllättäen Empty Vs: Käynnistys ongelma yllättäen

Viesti  erkki Ke Maalis 29 2023, 12:56

Startti ei ole hankala tapaus. Yksi kiinnityspultti on startin takana aika ahtaassa paikassa. Kun pultit saa auki niin se tulee vetämällä irti kun johdot on irrotettu.

Omassa kokemuspiirissä on kaksi tapausta jotka vei startin laiskaksi: Siinä on sen ruuvilla kiristetyn peltivanteen takana neljä hiiltä, joita vieterit painaa kollektoria vasten. Siinä on siis kaksi paria kun parin toiseen tulee plussaa ja toiseen maasta miinusta. Jos yksi hiili on kulunut lyhyeksi niin startti pyörii yhdellä hiiliparilla, joka riittää kesäkelissä, mutta kylmällä ei tahdo riittää kun akun jännite on alentunut. Hiilen vaihto onnistuu aukon kautta nippa nappa kun vaan saa yhdistettyä hiilen johdon aika hankalaan paikkaan.
Se toinen tapaus on kun startin puslat kuluu siinä määrin, että roottori alkaa hipaista kenttäkäämitystä. Siihen ei auta edes iso akku, vaan startin puslat on vaihdettava. Vanhan kansan autosähkökorjaamot tekee tuommoiset hommat aika nopsasti jos ei itte viitti alkaa. Startti purkaantuu kun pitkät ruuvit päästää ensin auki. IKH:lta saa tarvikestartteja aika sopuisaan hintaan, mutta DB:ssä on startin kolo niin tarkasti tehty alkuperäiselle Lucakselle, että IKH:n paksua pötikkää pitää hiukan veistää laipasta että se mahtuu paikalleen. Nimimerkki kokemusta on.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5095

Takaisin alkuun Siirry alas

Käynnistys ongelma yllättäen Empty Vs: Käynnistys ongelma yllättäen

Viesti  mattkau Ke Maalis 29 2023, 17:45

Erkin sivistynyt arvaus todennäköisesti totta. Voisi kuitenkin katsoa päävirtakytkimen toiminta jos sellainen on. Kerroit vaihtaneesi kaapelit. Minulla on pari kertaa ollut huono liitos akunkengän ja kaapelin välissä. Tuosta huonosta kytkimestäkin on kokemusta myös
mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

Käynnistys ongelma yllättäen Empty Vs: Käynnistys ongelma yllättäen

Viesti  Tessu Ke Maalis 29 2023, 21:38

Ja sähkökorjaamo katsoo sitten muutenkin että startti on todellakin kunnossa,kaikkea kun ei näe silmällä.
Empä meinannu minäkää nähdä nuorempana kun ihmettelin kanssa vanhana Cortinan starttia että aina vaan pyörittää heikosti oli kesä tai talvi ja apuakkukin rinnalla.
Purin ja pesin meinasin JO kootakkin kunnes huomasin siinä kuparikollektorin liuskassa mustan kohdan,eipä ollukkaan sinä se paksu kuparijohto enää millää kiinni!
No alumperinhän se on siihen prässätty mutta itte tinasin ja kun sai autoon kiinni niin pyöritti kuin uusi.
Että tuommosetkin kannattaa sitten katsella suurennuslasienkin kanssa ettei ihmettele mikä on?
Niitä Lucasin starttejahan tämäkin oli paljon vaan pienempi,että alkaa jo olee kokemusta noista.
Hyvä palauttaa mieliin tämmöinenkin pikku juttu jos itte korjaa,sähkökorjaamon pitäs tuommonen löytää jos startin koestavat...

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

Käynnistys ongelma yllättäen Empty Miinuskaapeli apukehikossa oli huonosti maadoittava

Viesti  LandRover To Maalis 30 2023, 05:13

Terve, itsellä kävi samoin ja ainakin osasyy oli jäähdyttimen apurunkoon liitetty maadoitus.
Voi testata kun laitat apukäynnistyskaapelin akusta Startille. Itselle vaikutus oli tosi iso ja vika poistui kun uusin maakaapelit ja putsasin ruosteet pois

LandRover

David Brown : 885
Viestien lukumäärä : 14
Ikä : 65
Paikkakunta : Jämsä

Takaisin alkuun Siirry alas

Käynnistys ongelma yllättäen Empty Vs: Käynnistys ongelma yllättäen

Viesti  Paulig To Maalis 30 2023, 11:33

LandRover kirjoitti:Terve, itsellä kävi samoin ja ainakin osasyy oli jäähdyttimen apurunkoon liitetty maadoitus.
Voi testata kun laitat apukäynnistyskaapelin akusta Startille. Itselle vaikutus oli tosi iso ja vika poistui kun uusin maakaapelit ja putsasin ruosteet pois

Aloitusviestissä mainitsin lisänneeni lisämaadoituksen. Johtuen juuri tästä. Lisämaadoitus tuon jäähdytin (akkukaapelin liitos) ja moottorin rungon välille.
Paulig
Paulig

David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo

Takaisin alkuun Siirry alas

Käynnistys ongelma yllättäen Empty Vs: Käynnistys ongelma yllättäen

Viesti  Paulig To Maalis 30 2023, 11:36

mattkau kirjoitti:Erkin sivistynyt arvaus todennäköisesti totta. Voisi kuitenkin katsoa päävirtakytkimen toiminta jos sellainen on. Kerroit vaihtaneesi kaapelit. Minulla on pari kertaa ollut huono liitos akunkengän ja kaapelin välissä. Tuosta huonosta kytkimestäkin on kokemusta myös

Päävirtakytkin löytyy. Se on yksi mahdollisuus, joka pitää vielä tutkia. Tosiaan vuosi sitten tuo koko ketju akku - päävirtakytkin  -startti on liitokset uusittu. Lisämaadoitus akun maadoituspiste - moottorin runko.
Täytynee siis ohittaa päävirtakytkin apukaapelilla ja laittaa starttauksen ajaksi yleismittari mittaamaan jännitettä startilla apukaapelilla/ilman.

Herää myös kysymys solenoidi-startti liitoksesta. Sitä en puhdistanut. Kun muistaakseni solenoidista lähtee + johdonpätkä starttiin.


Viimeinen muokkaaja, Paulig pvm To Maalis 30 2023, 11:45, muokattu 1 kertaa
Paulig
Paulig

David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo

Takaisin alkuun Siirry alas

Käynnistys ongelma yllättäen Empty Vs: Käynnistys ongelma yllättäen

Viesti  Paulig To Maalis 30 2023, 11:41

erkki kirjoitti:Startti ei ole hankala tapaus. Yksi kiinnityspultti on startin takana aika ahtaassa paikassa. Kun pultit saa auki niin se tulee vetämällä irti kun johdot on irrotettu.

Omassa kokemuspiirissä on kaksi tapausta jotka vei startin laiskaksi: Siinä on sen ruuvilla kiristetyn peltivanteen takana neljä hiiltä, joita vieterit painaa kollektoria vasten. Siinä on siis kaksi paria kun parin toiseen tulee plussaa ja toiseen maasta miinusta. Jos yksi hiili on kulunut lyhyeksi niin startti pyörii yhdellä hiiliparilla, joka riittää kesäkelissä,  mutta kylmällä ei tahdo riittää kun akun jännite on alentunut. Hiilen vaihto onnistuu aukon kautta nippa nappa kun vaan saa yhdistettyä hiilen johdon aika hankalaan paikkaan.
Se toinen tapaus on kun startin puslat kuluu siinä määrin, että roottori alkaa hipaista kenttäkäämitystä. Siihen ei auta edes iso akku, vaan startin puslat on vaihdettava. Vanhan kansan autosähkökorjaamot  tekee tuommoiset hommat aika nopsasti jos ei itte viitti alkaa. Startti purkaantuu kun pitkät ruuvit päästää ensin auki. IKH:lta saa tarvikestartteja aika sopuisaan hintaan, mutta DB:ssä on startin kolo niin tarkasti tehty alkuperäiselle Lucakselle, että IKH:n paksua pötikkää pitää hiukan veistää laipasta että se mahtuu paikalleen. Nimimerkki kokemusta on.    

Kiitos Erkki ohjeesta. Tällä pääsen eteenpäin. Käyn vielä läpi helpommat paikat, joita tuossa edellä pohdiskeltiin.

Jos vika on startissa, taitaa olla paras korjata entinen startti. Nyt on huonoja kokemuksia näistä "IKH tarvikkeista" joita saa viilata ja sorvata.

Eilen vanhempi taavetti lähti tulille tunnin lämmityksen jälkeen kun vähän startilla pyöräytti. Ihan eri voimakas on startin ääni siinä koneessa. Kone pyörähtää rivakasti.
Paulig
Paulig

David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo

Takaisin alkuun Siirry alas

Käynnistys ongelma yllättäen Empty Vs: Käynnistys ongelma yllättäen

Viesti  LandRover To Maalis 30 2023, 13:10

Moi, sinulla tuo varmaan jo ok, itsellä yllätti se että apurungon ja rungon välinen maali ja ruoste oli lopulta se paikka jossa voltit katosi eli ulkona ollut ikänsä tänä minun kone ja ehkä se syynä, auttoi kun testailin apukaapelilla.

LandRover

David Brown : 885
Viestien lukumäärä : 14
Ikä : 65
Paikkakunta : Jämsä

Takaisin alkuun Siirry alas

Käynnistys ongelma yllättäen Empty Vs: Käynnistys ongelma yllättäen

Viesti  Paulig Pe Maalis 31 2023, 11:41

LandRover kirjoitti:Moi, sinulla tuo varmaan jo ok, itsellä yllätti se että apurungon ja rungon välinen maali ja ruoste oli lopulta se paikka jossa voltit katosi eli ulkona ollut ikänsä tänä minun kone ja ehkä se syynä, auttoi kun testailin apukaapelilla.

Se on alunpitäen saattanut olla heikko paikka. Muistan joskus aikaisemmin jo puhdistaneeni maadoituksen liitoksia.

Myös hytin ja rungon välillä saattaa olla maadoitus huonossa hapessa. Ei nyt käynnistykseen vaikuta, mutta muuten kyllä. Lisävaloja asentaessa vedin lisämaadoituksen myös hytille. Yllättävän paljon voltteja jää huonoihin maadoituksiin. Näkyy myös akun latauksessa, jos tuo akku-moottorin runko välinen liitos on huono.
Paulig
Paulig

David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo

Takaisin alkuun Siirry alas

Käynnistys ongelma yllättäen Empty Vs: Käynnistys ongelma yllättäen

Viesti  Paulig Ti Huhti 04 2023, 10:47


Pyörittelin lämmityksessä ollutta moottoria sammutin päällä. Jännite ei laske alle 10V, joten virransyöttö pitäisi olla riittävää.
Päävirtakytkin ja maadoitusmurheet on poissuljettu, apukäynnistinkaapelilla ei muutosta tapahtunut.

Sain pientä lisävirtaa, kun solenoidilta startille menevän pienen kaapelinpätkän irroitin ja puhdistin liitokset. Olihan ne hapettunut. Itse kaapelinpätkä näytti myös hapettuneen. Ei ollut sopivia kaapelikenkiä mukana, joten laitoin vanhan takaisin. Hieman paremmin starttasi.

En tiedä oliko vaikutusta sammutinta vasten pyörittelyllä kuinka paljon, mutta lähti herkästi käyntiin testin jälkeen. Veikkaan kuitenkin, että itse startin sisällä on edellisissä viesteissä pohdittuja ongelmia. Sopivaan hetkeen pitänee ottaa pöydälle.

Paulig
Paulig

David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo

Takaisin alkuun Siirry alas

Käynnistys ongelma yllättäen Empty Vs: Käynnistys ongelma yllättäen

Viesti  Tessu Ti Huhti 04 2023, 12:56

Jos ei pyöritä apuakulla/tai apuvirroilla sen enempää on vika varmasti startissa kuten itelläkin oli.
Tuon kun kokeilee jos voi niin selviää monesti,apuvirran kun voi laitella sinne mistä se varmasti parhaiten kulkeutuu.

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

Käynnistys ongelma yllättäen Empty Vs: Käynnistys ongelma yllättäen

Viesti  Paulig Ke Huhti 05 2023, 08:04

Tessu kirjoitti:Jos ei pyöritä apuakulla/tai apuvirroilla sen enempää on vika varmasti startissa kuten itelläkin oli.
Tuon kun kokeilee jos voi niin selviää monesti,apuvirran kun voi laitella sinne mistä se varmasti parhaiten kulkeutuu.

Juu, näin on. Hiilisarjat ja puslasarja ei maksa juuri mitään, ne mielellään vaihtaisin. Erkin manitsema hiilen johtimen kiinnitys lienee hankalin hoitaa.
Paulig
Paulig

David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo

Takaisin alkuun Siirry alas

Käynnistys ongelma yllättäen Empty Vs: Käynnistys ongelma yllättäen

Viesti  erkki Ke Huhti 05 2023, 09:49

Kun puslat alkaa olla lopussa niin siellä ankkuri alkaa hipaista paikoitelleen kenttään ja se hidastaa starttia tuntuvasti eikä lisävirtakaan siihen anna apuja. Kun tilanne pahenee niin laiskistuminen pahenee tasaisen varmasti. Jos virrankääntäjä ei ole kulunut pahasti kuopalle niin sitä ei välttämättä tarvitse sorvata, mutta uusien hiilien päitä voi yrittää hiukan pukata kulmista viilalla niin ettei uudet hiilet jää pelkästään kulmiensa varassa kosketuksiin virrankääntäjään. Sekin on tunnettu homma, että jos virrankääntäjän liuskojen välisen raot on kovin täynnä hiilipölyä niin startin teho alenee.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5095

Takaisin alkuun Siirry alas

Käynnistys ongelma yllättäen Empty Vs: Käynnistys ongelma yllättäen

Viesti  jusape Ke Huhti 05 2023, 11:41

Yks konkreettinen vikapaikka voi olla se lattakuparijohdin, joka menee solenoidilta startin kylkeen,
Parikin tapausta on itellä vastaan tullut, joissa se latta on kuumetessaan löystynyt hieman ja kipenöinti on polttanut kontaktipinnat ikävään kuntoon.
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

Käynnistys ongelma yllättäen Empty Vs: Käynnistys ongelma yllättäen

Viesti  Tessu Ke Huhti 05 2023, 12:15

Jep ja kerran oli tuttavan Talbotissa koko johdin poikki,ihmettelivät kunnes toinen sukulainen vian löysi.
Että kaikki kannattaa katsoa tarkkaan kuten ittekkin huomasin ihan sattumalta ne liuskaviat.

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

Käynnistys ongelma yllättäen Empty Vs: Käynnistys ongelma yllättäen

Viesti  Paulig Ke Huhti 12 2023, 10:59

jusape kirjoitti:Yks konkreettinen vikapaikka voi olla se lattakuparijohdin, joka menee solenoidilta startin kylkeen,
Parikin tapausta on itellä vastaan tullut, joissa se latta on kuumetessaan löystynyt hieman ja kipenöinti on polttanut kontaktipinnat ikävään kuntoon.

Puhdistin sen. Ensin kuulosti auttavan, mutta seuraavassa kylmäkäynnistyksessä oli taas hankaluuksia. Tilanteen salliessa startti irti ja puhdistukseen.
Paulig
Paulig

David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo

Takaisin alkuun Siirry alas

Käynnistys ongelma yllättäen Empty Vs: Käynnistys ongelma yllättäen

Viesti  Paulig Ti Loka 10 2023, 04:47

palaan tähän aiheeseen vielä. Ei nimittäin kesällä ollut aikaa tai innostustakaan alkaa purkamaan starttia. Se nyt tuli taas ajankohtaiseksi, kun kelien viilentyessä alkaa vaatia pitkää vieteriä tuo käynnistyminen. Kesä kelissä lähti kun vähän vauhtia antoi Very Happy

No, meinasin alkutalven iltojen iloksi napata startin kainaloon ja vaihtaa hiilet. Ainakin varautua siihen, voihan puhdistus riittää.

IKH myy kahta settiä:

M45G 8x19mm
M50G 9x20mm

Onko mitään tietoa, kumpi on oikea 990 Selectamatic vm. 1979 traktorille ? Kaupasta kysymällä asia ei selviä, väärät osat on ennenkin tullut jos sinne luottaa.
Vaihtoehtona toki se, että puran ja tilaan sittemmin, eipä tässä ennen auraushommia ole ajoja.
Paulig
Paulig

David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo

Takaisin alkuun Siirry alas

Käynnistys ongelma yllättäen Empty Vs: Käynnistys ongelma yllättäen

Viesti  mattkau Ti Loka 10 2023, 07:19

M45G pitäisi siinä olla, jos alkuperäinen. M50 on se "paksumpi startti", joka ei ilman viilailuja mene paikalleen. Asia kyllä selviää katsomalla sitä starttia. Kyljessä saattaa jopa lukea malli, mutta mittaamalla se selviää myös. M45G on yllättäen 4.5 tuumaa eli 114mm halkaisijaltaan, M50 vastaavasti 5 tuumaa. Näin saarilla keksitään starttien mallinimiä.

Eiköhän nuo hiilien mitat mene kuitenkin mallilleen niinkuin kirjassa sanotaan, pakkohan johonkin on uskoa

Edit vielä. Kannattaiskohan siihen varuilta ostaa puslat myös, ei maksa paljon ja kulkee helposti mukana
mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

Käynnistys ongelma yllättäen Empty Vs: Käynnistys ongelma yllättäen

Viesti  Paulig Ti Loka 10 2023, 11:14

mattkau kirjoitti:M45G pitäisi siinä olla, jos alkuperäinen. M50 on se "paksumpi startti", joka ei ilman viilailuja mene paikalleen. Asia kyllä selviää katsomalla sitä starttia. Kyljessä saattaa jopa lukea malli, mutta mittaamalla se selviää myös. M45G on yllättäen 4.5 tuumaa eli 114mm halkaisijaltaan, M50 vastaavasti 5 tuumaa. Näin saarilla keksitään starttien mallinimiä.

Eiköhän nuo hiilien mitat mene kuitenkin mallilleen niinkuin kirjassa sanotaan, pakkohan johonkin on uskoa

Edit vielä. Kannattaiskohan siihen varuilta ostaa puslat myös, ei maksa paljon ja kulkee helposti mukana

Kiitos, tämähän jo helpottaa asiaa.

Olet oikeassa puslien suhteen, ne on ostoslistalla. Mahdollisesti solenoidi myös. Kierteet meni päävirtakaapelin pultista, saattaa olla ettei voi korjata.
Paulig
Paulig

David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo

Takaisin alkuun Siirry alas

Käynnistys ongelma yllättäen Empty Vs: Käynnistys ongelma yllättäen

Viesti  jusape Ti Loka 10 2023, 13:16

Tuossa just tannoin käytin auki yhden M45G startin, 996 taavetista. Hiilet oli pituudeltaan todella hyvät, liki 20mm jäljellä.
Ja yleisestikkin ottaen, hyvin harvoin on tarvinnut M45G / M50G startteihin hiiliä vaihtaa edes muutenkaan.
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

Käynnistys ongelma yllättäen Empty Vs: Käynnistys ongelma yllättäen

Viesti  erkki Ti Loka 10 2023, 13:25

Kannattaa purkaa vanha startti ja tutkia sitä tarkemmin. Kun puslat on liian kuluneet alkaa ankkuri hipoa kenttää ja startti menettää tehonsa suureksi osaksi tai kokonaan. Harvoin kai startista käämit katkeaa tai sulaa möhkäleeksi. Nekin pystyy kyllä irrallaan olevista osista tarkistamaan. Mutta taitaa taavettien startit olla aika pitkälle keskenään vaihtokelpoisia, joten toimivan käytetyn startin löytämiseen ei tarvita paljon hyvää onnea. Omaan 1200:een vihdoin muutama vuosi sitten IKH:n paksun pötikän, mutta se ei mahtunut paikalleen ennekuin kiinnityslaippaa hiukan muotoili rälläköimällä. Mutta on se kyllä sitten pelannut.

Semmoinen juttu vielä, että engelsmannin traktoreissa pystyy olemaan eri merkeissä keskenään vaihtokelpoisia startteja, mutta en osaa neuvoa mistä Fordista tai Fergusonista ehkä löytyisi sopiva.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5095

Takaisin alkuun Siirry alas

Käynnistys ongelma yllättäen Empty Vs: Käynnistys ongelma yllättäen

Viesti  jusape Ke Loka 11 2023, 01:20

Monet LUCAS - starttien osat on jossain määrin täysin vaihtokelpoisia.
Ongelmia tulee lähinnä ankkurin akselin pituuden ja "runkosovitteen" kanssa - sekä bendiksien trapetsikierteen kanssa.
Esim IKHn myymä FORD 6600 bendiksi ( taajatrapetsikierteinen ) on yhteensopiva ainakin DB 996 ( M45G ) ja 1410 -> kutoskoneiset 1590-1694 ( M50G ) koneiden startteihin.
Vaikka IKH ei osaa myydä näihin startteihin sopivaa bendiksiä ....
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

Käynnistys ongelma yllättäen Empty Vs: Käynnistys ongelma yllättäen

Viesti  XX Pe Loka 13 2023, 04:41

minulla on ylimääräinen alkup DB990 startti jos tarvetta. nollaviisnolla3487868

XX

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 103

Takaisin alkuun Siirry alas

Käynnistys ongelma yllättäen Empty Vs: Käynnistys ongelma yllättäen

Viesti  Paulig Ti Loka 24 2023, 18:04

En ole käynyt koneen äärellä viimeaikoina. Kuluvalla viikolla olis tarkoitus käydä puuhastelemassa ja samalla reissulla napata startti mukaan tutkimuksiin.

Aika vähän on ajettu (ja startattu), hyvin voi ollakin osat kulumisen kannalta kunnossa. Suurempi todennäköisyys jää varmaan hapettumiselle tms. Kesän toimi ihan hyvin ja lähti nätisti käymään. Solenoidi saattaa olla yksi vikapaikka, sen kärjet on voinut palaa tai liitos sisältä päin mennyt huonoksi.

Korjausosat ei kyllä mene hukkaan, kun toinenkin taavettini sisältää samanlaisen startin. Joten, jos jää hyllyyn, aika ne joskus kaupitsee Very Happy eipä ole hinnan kiroissa hiilet ja puslat.
Paulig
Paulig

David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo

Takaisin alkuun Siirry alas

Sivu 1 / 2 1, 2  Seuraava

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa