Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

1490 nostolaite laskee vain vaakatasoon

2 posters

Siirry alas

1490 nostolaite laskee vain vaakatasoon Empty 1490 nostolaite laskee vain vaakatasoon

Viesti  PeetuPoika Ti Heinä 30 2024, 11:27

Moi.
Mun uus (vanha) 1490 saapuu lähiviikkoina.
Siinä normi tilassa nostolaite toimii muuten normisti ja laskee suht nopeesti, mutta vain vaakatasoon.
Laskee kyllä alas jos laittaa nostimen valinnan ulkopuoliselle laite valinnalle.
Voisiko siis olla vain säädöstä kiinni.
Jos on niin mistä ja miten säädetään?


PeetuPoika

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 72

Takaisin alkuun Siirry alas

1490 nostolaite laskee vain vaakatasoon Empty Vs: 1490 nostolaite laskee vain vaakatasoon

Viesti  erkki Ti Heinä 30 2024, 14:04

Hmmm.

Jos systeemi on sama kuin vanhemmissa DB:ssä, on nostoakselin oikean pään laakeripukin takakannen takana näkyvissä systeemin, jolla asennonsäätöä kontrolloidaan.

Poikittaisakselin päässä on kahdella pienellä mutterilla kiinni nokkalevy, jota vasten alapuolella nojaa rullaseuraaja. Kun nostolaite nostaa, painaa nokkalevy alla olevaa seuraajarullaa alaspäin, kunnes seuraajarullan luistin alapää on painanut venttiilipesän alla olevaa keinuvipua niin alas, että keinuvivun vastakkainen pää on nostanut venttiilipesän karaventtiiliä runsaan millimetrin, eli pitoasentoon. Kun nostovipu työnnetään eteen, mekanismi nostaa keinuvipua sen puolivälistä niin paljon, että keinuvivun toinen pää nostaa karaventtiiliä taas runsaan millin, jolloin nostolaite tulee laskuasentoon. Sitten varret laskeutuvat siihen saakka, että seuraajarulla on noussut sen verran, että keinuvivun vastakkainen pää on laskenut karaventtiiliä sen runsaan millin, eli pitoasentoon.

Noin se toimii, anteeksi pitkä selostus.

Kun avaat luukun, niin pitäisi löytää syy, miksi karaventtiili menee pitoasentoon ennen kuin varret ovat alhaalla. Toisin sanoen, miksi rullaseuraaja ei paina keinuvivun päätä tarpeeksi alas. Onko rullan laakerointi pettänyt? Onko nokkalevy asennettu oikein päin jos se on joskus ollut irrotettuna? Onko nostovivun alapäässä, valun sisällä, etukannen takana oleva säätö säädetty pieleen? Kaukoparantaja ei oikein osaa arvailla mistä on kysymys, mutta jos viitsit itse penkoa asiaa, niin ongelma voi ratketa.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5096

PeetuPoika likes this post

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa