Kuutosen uusi syöttöpumppu
5 posters
Sivu 1 / 2
Sivu 1 / 2 • 1, 2
Kuutosen uusi syöttöpumppu
Sen verran noista pumpuista,mitä kaupitellaan täällä ja nettikoneessa.
Laitoin omaani tuollaisen uuden pumpun,mutta alakierroksilla sillä on huonompi sitkeys kuin alkuperäisellä.
Laitoin syöttöäkin sen takia isommalle (valmetin pumppu), mutta ihan tyytyväinen en ole.Toki siihen pikkuhiljaa tottuu.Valmettiinkin aikoinaaan totuin niin paljon,että luulin ajavani traktorilla. No sekin tauti onneksi on parantunut.
Pumppujen myyjälle vain hiukka vinkkiä,että alakierrosprobleemalle vois jotain tehdä.
Laitoin omaani tuollaisen uuden pumpun,mutta alakierroksilla sillä on huonompi sitkeys kuin alkuperäisellä.
Laitoin syöttöäkin sen takia isommalle (valmetin pumppu), mutta ihan tyytyväinen en ole.Toki siihen pikkuhiljaa tottuu.Valmettiinkin aikoinaaan totuin niin paljon,että luulin ajavani traktorilla. No sekin tauti onneksi on parantunut.
Pumppujen myyjälle vain hiukka vinkkiä,että alakierrosprobleemalle vois jotain tehdä.
Vieraili- Vierailija
Vs: Kuutosen uusi syöttöpumppu
Sun tapauksessa tais olla huono liikkeellelähtömomentti? Joko olet kattonut tarkan ajoituksen kapillaariputkella tai paineella? Joutokäynnillä on niin pienet syöttömäärät, jolloin ajoituksen on oltava tarkasti kohdallaan. Näissä pumpuissa kun on isommat elementitkin, kun alkuperäisessä pumpussa jolloin ruiskutustapahtuma on nopeampi. Tällöin ajoituksen merkitys vain korostuu.
Jos puolestaan säädin tuntuu liian hitaalta, niin jousia vaihtamalla/ hiomalla sen saa nopeammaksi. Normaalistihan tuo täyttää sitkeysvaatimuksen, jolloin joutokäyntikierroksilta laskiessa 100rpm pumpun antama syöttömäärä tuplaantuu. Tämä yleensä riittää, mutta niinkuin koneet ei pumputkaan ole veljeksiä keskenään. Töissä olen huomannut, että monesti moottorissa jo olevaa vikaa yritetään kompensoida pumpun säädöllä huonoin tuloksin.
Nyttemmin olen kyllä huomioinut taavetin erikoistarpeen paremmin säätimen "hienosäädöllä".
Jos puolestaan säädin tuntuu liian hitaalta, niin jousia vaihtamalla/ hiomalla sen saa nopeammaksi. Normaalistihan tuo täyttää sitkeysvaatimuksen, jolloin joutokäyntikierroksilta laskiessa 100rpm pumpun antama syöttömäärä tuplaantuu. Tämä yleensä riittää, mutta niinkuin koneet ei pumputkaan ole veljeksiä keskenään. Töissä olen huomannut, että monesti moottorissa jo olevaa vikaa yritetään kompensoida pumpun säädöllä huonoin tuloksin.
Nyttemmin olen kyllä huomioinut taavetin erikoistarpeen paremmin säätimen "hienosäädöllä".
Vs: Kuutosen uusi syöttöpumppu
Joo,kyllä se varmaan noin justiin on,ja kun vielä tamä taavetin 5,4 litran kuutonen ei ole mikään älyttömän pitkäiskunenkaa,niin seki varmaan vaikuttaa asiaan.
Itsellä tuo 1594 pelaa hienosti,varmaan toki olen jo tottunu tuohon pumppuun,mutta tykkään siitä,oma pumppu oli tosi tympeä räpättäjä ja savustelija.
Kulutuslukemat on pieniä,ja savutus on lähes olematonta ja käynti tasainen,niin kyllä on mukava ajella menemään,ja vedot hyvät,kun ajaa 2500 kierroksella tiellä,ja vastamäki tulee,kuuluu suhinaa niinkuin suihkumoottorista ja vauhti ei laske yhtään,ehkä vähän lisääntyy.
Tuoki vielä tekee tehtävänsä liikkeellelähdössä ,kun nämä on nyt nopeutettu,seki vaatii osaltaan että jalka pitää olla kaasupolkimella likkeellelähtiissä.
Itsellä tuo 1594 pelaa hienosti,varmaan toki olen jo tottunu tuohon pumppuun,mutta tykkään siitä,oma pumppu oli tosi tympeä räpättäjä ja savustelija.
Kulutuslukemat on pieniä,ja savutus on lähes olematonta ja käynti tasainen,niin kyllä on mukava ajella menemään,ja vedot hyvät,kun ajaa 2500 kierroksella tiellä,ja vastamäki tulee,kuuluu suhinaa niinkuin suihkumoottorista ja vauhti ei laske yhtään,ehkä vähän lisääntyy.
Tuoki vielä tekee tehtävänsä liikkeellelähdössä ,kun nämä on nyt nopeutettu,seki vaatii osaltaan että jalka pitää olla kaasupolkimella likkeellelähtiissä.
Vieraili- Vierailija
Vs: Kuutosen uusi syöttöpumppu
Pitäisköhän nuo mun pumput sitten hienosäätää.Heitin tuon 1594:n pumpun just samoihin merkkeihin ,kuin edellinenkin oli ja moottori on liki uudenveroinen.En usko että silläpuolen on vikaa ja alkuperäisellä pumpulla oli sitkas ihan tyhjäkäynnillä.
Pannanko tulemaan säädettäväks uudelleen???
Pannanko tulemaan säädettäväks uudelleen???
Vieraili- Vierailija
Vs: Kuutosen uusi syöttöpumppu
Dodiin nyt käy taavetin kuutonen taas nätisti uusilla suutinkärjillä ja uudella syöttöpumpulla, kiitokset plaanarille pumpusta.
Sininen savutus kylmänä väheni kummasti ja käyntiääntä on mukava kuunnella, saas nähdä pienenikö polttoaineen kulutus.
Sininen savutus kylmänä väheni kummasti ja käyntiääntä on mukava kuunnella, saas nähdä pienenikö polttoaineen kulutus.
taavettimies- Ylläpito
- David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta
Vs: Kuutosen uusi syöttöpumppu
En mie tuota pumppua ala erikseen maalaamaan, kesällä sitte mahdollisesti koko kone.
Sammuttimen vipua ei mahtunut kääntämään joten nyt toimii vähän nurin kurisesti mutta kaipa tuohonkin tottuu.
Sammuttimen vipua ei mahtunut kääntämään joten nyt toimii vähän nurin kurisesti mutta kaipa tuohonkin tottuu.
taavettimies- Ylläpito
- David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta
Vs: Kuutosen uusi syöttöpumppu
Komialtahan tuo näyttää lohkonkyljessä. Aika tarkalle näyttää menevän ton joutokäynnin tasainjousen holkin kanssa. On polttoainesuodin kuvasta päätellen aika lähellä. No kolmepyttysessävallussa, kun laitetaan sähkösäädin RSV:n tilalle joutuu säätimen takaruuvit vaihtaan uppokantasiin. On millistä kiinni...
Kuis toi kuormankesto joutokäynnillä, mikä oli brobleemina Case1594 miehellä? Eli sammuatössähtääkö liikkeellelähdössä?
Kuis toi kuormankesto joutokäynnillä, mikä oli brobleemina Case1594 miehellä? Eli sammuatössähtääkö liikkeellelähdössä?
Vs: Kuutosen uusi syöttöpumppu
1594:ssa onkin vaijerilla tuo pysäytys.Sitäkin piti hieman laitella ja ottaa hiukka pumpun seinämästä pois.Lyhyt pysäytysliike siinä on mutta pelaa hyvin ja oikein päin.
Vieraili- Vierailija
Vs: Kuutosen uusi syöttöpumppu
Joo,kyllä se on mukava ajella kun se käy niinkuin kuuluuki,viittii jättää huoltsikan pihallekki hyrnyttämään kun menee kahville,ei ole piha sinistä savua täynnä.
Kyllä sen vivun saa pelaamaan oikeinki päin,hieman hiooo pumpun runkoa ja sitä nippaa siitä vivusta,osta vaijeri sen tangon tilalle,niin onnistaa,resonanssit hyttiinki vähenee..
Tuohon toiseen laitoimme pitemmällä vaijerilla lenkillä edestäpäin niin pelaa oikein sekin ja 1594 koneessa on tuo vipu vaan käännetty,toisinsanoen mirklattu siitä mikä tuli uuden pumpun mukana.
Veikkaan että vähemmällä löpöllä menee nyt,ja on räyhäkkyyttä kierroksilla sitten vetotilanteessa.
Työhommissa vaan tyhjäkäynti noin 1000-1050 kierrokseen niin pelaa hienosti.
Kyllä sen vivun saa pelaamaan oikeinki päin,hieman hiooo pumpun runkoa ja sitä nippaa siitä vivusta,osta vaijeri sen tangon tilalle,niin onnistaa,resonanssit hyttiinki vähenee..
Tuohon toiseen laitoimme pitemmällä vaijerilla lenkillä edestäpäin niin pelaa oikein sekin ja 1594 koneessa on tuo vipu vaan käännetty,toisinsanoen mirklattu siitä mikä tuli uuden pumpun mukana.
Veikkaan että vähemmällä löpöllä menee nyt,ja on räyhäkkyyttä kierroksilla sitten vetotilanteessa.
Työhommissa vaan tyhjäkäynti noin 1000-1050 kierrokseen niin pelaa hienosti.
Vieraili- Vierailija
Vs: Kuutosen uusi syöttöpumppu
Eipä nuo kovin sitkaita ole tyhjäkäynnillä, isommilla vaihteilla pitää antaa vähän hönkää liikkeelle lähtiissä vaikka on vakio 30 km/h välitykset. Kierroslukemista en osaa tarkkaan sanoa kun tuo mittari näyttää vähän puutaheinää alakierroksilla, ylähäällä näyttää mielestäni aika lähelle.
Tällä uudella pumpulla saa sentään tyhjäkäynnin sinne mihin kuuluukin, vanhassa vaelsi kierrokset niin paljon että oli pakko pitää tyhjäkäyntiä vähän korkeammalla ettei sammahda esim alamäessä kun heittää vapaalle ja ottaa kaasun pois.
Kuormaus hommissa laittaa käsikaasulla kierrokset sinne 1000rpm niin liikkuu tyhjäkäynnilläkin, mutta tosiaan kelpaa jättää jauhamaan tyhjäkäynnille pikkukierroksilla (700-800rpm?) kyllä käy nätisti.
Kierrokset on nyt rajoitettu 2300, ennen kiersi sinne punaisen rajalle.
Täytyy vielä sanoa että oikein ihmettelin miten vähän työnsi sinistä kun nappas nollasta käyntiin eilen.
E: Näköjään samaan aikaan kirjoteltiin velimhanin kanssa.
Tällä uudella pumpulla saa sentään tyhjäkäynnin sinne mihin kuuluukin, vanhassa vaelsi kierrokset niin paljon että oli pakko pitää tyhjäkäyntiä vähän korkeammalla ettei sammahda esim alamäessä kun heittää vapaalle ja ottaa kaasun pois.
Kuormaus hommissa laittaa käsikaasulla kierrokset sinne 1000rpm niin liikkuu tyhjäkäynnilläkin, mutta tosiaan kelpaa jättää jauhamaan tyhjäkäynnille pikkukierroksilla (700-800rpm?) kyllä käy nätisti.
Kierrokset on nyt rajoitettu 2300, ennen kiersi sinne punaisen rajalle.
Täytyy vielä sanoa että oikein ihmettelin miten vähän työnsi sinistä kun nappas nollasta käyntiin eilen.
E: Näköjään samaan aikaan kirjoteltiin velimhanin kanssa.
taavettimies- Ylläpito
- David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta
Vs: Kuutosen uusi syöttöpumppu
Mun 1690 sammutusvipu on vaijerilla toteutettu kuten 1594, näkyy olevan eri variaatioita näissä, Nooh, nappaan käsin sammuksiin tai paalinaruvirityksellä jos en sopimaan saa heti kättelyssä. Jospa nyt lähipäivinä kerkiäisi saada uuden pumpun paikalleen. Jospa tiivistepaketin saisin postissa huomenna niin homma luistaisi.
TIKO- David Brown : 1390, 1494-4HS+ Isme 140,1690HS (osina),1690T-4,1594-4HS
DBTCF:n jäsen nro : 54
Viestien lukumäärä : 903
Ikä : 46
Paikkakunta : Nastola
Vs: Kuutosen uusi syöttöpumppu
Noihin saa muuten sähkösolenoidisammutuksenki jos ei halua vaijerihommaa,Plaanari vois jopa ehkä sellaisiaki välittää,vai...kuinka.
Vieraili- Vierailija
Vs: Kuutosen uusi syöttöpumppu
Juu, kyllähän semmosia on ostettavissa. Boschin Pekka pumpuissa on noita käytössä, liitettynä mekaaniseen pysäytinvipuun. Ne saattaapi vaan olla aikas tyyriitä, mutta voin kyllä kysellä hintaa jos jotain rupee kutkuttaan. Kooltaanhan se on semmonen pikkusen kaljapulloo pienempi mötti, mikä kiinnitetään esim ryhmään. Siitä sitten lähtee säädettävä akseli pysäytinvivulle. Säädöltään se on aika tarkka, sen on päästävä vetoasennossa äärilaitaan muuten veto jää kesken ja pötkö kärvähtää kerta laakista.
Anttipumpussa on käytössä pysäytin säätötangon päähän suoraan. Se painaa mekaanisesti säätötangon sisään eli pysäytysasentoon.
Saattaapi noita halvempia versioita olla myynnissä jossain tarvikeliikkeessä.
Anttipumpussa on käytössä pysäytin säätötangon päähän suoraan. Se painaa mekaanisesti säätötangon sisään eli pysäytysasentoon.
Saattaapi noita halvempia versioita olla myynnissä jossain tarvikeliikkeessä.
Vs: Kuutosen uusi syöttöpumppu
En ala virittelemään mitään vaijereita saati solenoideja, saa jäädä tuon näköisekseen pääasia että toimii.
taavettimies- Ylläpito
- David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta
Vs: Kuutosen uusi syöttöpumppu
Äkeen vedossa huomasi että voimaa on enemmän kuin aikaisemmin, ottaa räyhäkkäämmin kierroksia ja musta savutus on lisääntynyt Alkuperäisellä pumpulla ei työntänyt mustaa juuri yhtään.
taavettimies- Ylläpito
- David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta
Vs: Kuutosen uusi syöttöpumppu
taavetti mies kirjoitti:Äkeen vedossa huomasi että voimaa on enemmän kuin aikaisemmin, ottaa räyhäkkäämmin kierroksia ja musta savutus on lisääntynyt Alkuperäisellä pumpulla ei työntänyt mustaa juuri yhtään.
Meilläkin just vaihdettiin pumppu 18.5 ja aikaa meni savusta savuun 7 tuntia noviiseilta (2kpl) tuohon hommaan. Asiantuntija VMH jelppas pikkuisen ohjeiden avulla. Ei ainakaan mustaa juuri tullut, pieni äes perässä. Mikä äes ja millä vaihteella tuli savumerkkiä? mulla tume nordic 4200 ja liejusavimaat. Nopea ykkönen menee kevyesti väritöntä 2100 kierrosta, samaten 3/3 vaihde. Pikkaisen tummuu kun lisään syvyyttä (7cm)
Kattoluukku pois paikaltaan joten näkyy savut ja seistenkin voi ajaa (oli vähän kuuma)
TIKO- David Brown : 1390, 1494-4HS+ Isme 140,1690HS (osina),1690T-4,1594-4HS
DBTCF:n jäsen nro : 54
Viestien lukumäärä : 903
Ikä : 46
Paikkakunta : Nastola
Vs: Kuutosen uusi syöttöpumppu
jos pumppu on liian aikaasella tuloo mustaa savua, ja jos myöhääsellä pukkaa sinistä, tuos mun 1694 on alkuperäänen syöttöpumppu, ei tuu 10 tonnin peräkärryä mäkehen vedettäes minkään väristä savua ja VETÄÄ. kunnos oleva oma pumppu riittää hyvin
Ulvila- David Brown : case 1694, fordeja
Viestien lukumäärä : 175
Paikkakunta : alavus
Vs: Kuutosen uusi syöttöpumppu
Ei se koko ajan mustaa työnnä, lähinnä liikkeelle lähtiissä ja jossain oiken tiukassa paikassa tai jos polkasee muutenvaan räyhäkkäästi lusikan pohjaan . Sitä vaan meinaan että originaalipumpulla oli TÄYSIN puhtaat savut. Ajotus tuossa on sama ku enenkin.
taavettimies- Ylläpito
- David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta
Vs: Kuutosen uusi syöttöpumppu
joo kyllä se kuuluu asiahan se alasavu isoommilla elementiillä varsinki ei turbokaa heti kerkiä puhaltaa seosta sopivaksi turbollista ja turbotoontaha ei voi verrata savuutuksis.
Ulvila- David Brown : case 1694, fordeja
Viestien lukumäärä : 175
Paikkakunta : alavus
Vs: Kuutosen uusi syöttöpumppu
Se on turbokoneella. Kyllä se työntää myös yläkierroksillakin mustaa ei pelkästään "alasavuja". Mutta eipä tuosta mitään haittaa ole, päinvastoin.Ulvila kirjoitti:joo kyllä se kuuluu asiahan se alasavu isoommilla elementiillä varsinki ei turbokaa heti kerkiä puhaltaa seosta sopivaksi turbollista ja turbotoontaha ei voi verrata savuutuksis.
taavettimies- Ylläpito
- David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta
Vs: Kuutosen uusi syöttöpumppu
ookko kokeellu syöttö ruuvista hakia eri kohtia liian suuresta syötöstä ei välttämättä ole hyötyä kun ei oo cooleria, liian kuuma ilima palotilas ei lisää tehoa saattaa olla se pumppu suomen hevoosen sääröös brittiori tarvittoo puolta vähemmän kauroja.
Ulvila- David Brown : case 1694, fordeja
Viestien lukumäärä : 175
Paikkakunta : alavus
Vs: Kuutosen uusi syöttöpumppu
Minä en ainakaan koske tuohon laitokseen enempää, niin hyvä mielestäni on, kierrosherkkyys ja ei kummemmin savuta ja tasainen tyhjäkäynti. Naapurikin tuli katsomaan kun ääni muuttui koneessa. ainoa vain että huohottaa öljyä vielä ulos jonkin verran. Sotkee moottorinkyljen. Mikä juju siinä on?
TIKO- David Brown : 1390, 1494-4HS+ Isme 140,1690HS (osina),1690T-4,1594-4HS
DBTCF:n jäsen nro : 54
Viestien lukumäärä : 903
Ikä : 46
Paikkakunta : Nastola
Vs: Kuutosen uusi syöttöpumppu
Minusta oli tämä Orimuksen pumppu tosi hyvä työntekoon turbokuutosessa,käy hyvin ja vetoalue on parempi 1200-2600 kierroksen alueella kun originaalissa,kyllähän se käy hiljaa tuo 1594 moottori sillä pumpulla kun moottoriin on uusittu kaikki osat männäntapin heloja ja mäntiä ja laakereita myöten,ja porattu ylikokoon,ei kun pikkuisen vaan hymisee,laitoin tuon 1594 entisen pumpun kokeeksi tuohon 1690,niin ei siitä voi samana päivänä puhuakaan,toki se nyt säätöjen jälkeen käy tuokin asiallisesti ,mutta ei hetikään tuon uuden pumpun tyyliin.
Tuo vanha pumppu on korjattu dieselhuollossa täydellisesti,1400 euron laskulla...Orimus vaan sen nyt sääteli kohilleen.
Sitä ylimääräistä öljyä tulee sieltä muutamina päivinä,mutta kun sahuussa esim. vaihto siihen öljyt niin kun viikon hyrsäsi sen jälkeen,ei tullu enää yhtään vaikka kuinka ajoi,siinä on niin pienet ne röörit jotenki sisällä että tulee ensin ylitäyttöä,se purkautuu sitten hiljalleen pois.
Nopeutettunaki isossaki ylämäessä kierrokset tuolla uudella pumpulla pysyy siellä lähellä huippua,originaali antaa tippua 2000 kiekan paikkeille,ja uudella pumpulla viittii jättää käyntiin huoltsikan pihallekki,ei ole sinistä savua piha täynnä.
Siihen uuteen pumpuun vois laittaa moottorista öljynkierron,ei tarvis vaihtaa öljyjä laisinkaan.
Tuo vanha pumppu on korjattu dieselhuollossa täydellisesti,1400 euron laskulla...Orimus vaan sen nyt sääteli kohilleen.
Sitä ylimääräistä öljyä tulee sieltä muutamina päivinä,mutta kun sahuussa esim. vaihto siihen öljyt niin kun viikon hyrsäsi sen jälkeen,ei tullu enää yhtään vaikka kuinka ajoi,siinä on niin pienet ne röörit jotenki sisällä että tulee ensin ylitäyttöä,se purkautuu sitten hiljalleen pois.
Nopeutettunaki isossaki ylämäessä kierrokset tuolla uudella pumpulla pysyy siellä lähellä huippua,originaali antaa tippua 2000 kiekan paikkeille,ja uudella pumpulla viittii jättää käyntiin huoltsikan pihallekki,ei ole sinistä savua piha täynnä.
Siihen uuteen pumpuun vois laittaa moottorista öljynkierron,ei tarvis vaihtaa öljyjä laisinkaan.
Vieraili- Vierailija
Sivu 1 / 2 • 1, 2
Similar topics
» Kuutosen käynnistys
» Kuutosen suutinputket
» Kuutosen kytkin
» Kuutosen kampiakseli
» Kuutosen suutinputket
» Kuutosen suutinputket
» Kuutosen kytkin
» Kuutosen kampiakseli
» Kuutosen suutinputket
Sivu 1 / 2
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa