Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Uusi Taavetti mies

5 posters

Siirry alas

Uusi Taavetti mies Empty Uusi Taavetti mies

Viesti  timppa Su Maalis 14 2010, 13:23

Hei kaikki.
Tuli tuossa viime syksynä ostettua 880 Taavetti Implematic vm 59-61 Papereita ei vielä ole.
Lohko kolmesta kohden halki, eikä tiettävästi vuosiin käytetty konetta, joka kuitenkin pyöri.
Nyt purettu osiin ja kunnostus pikkuhiljaa alkanut. Lohkoa olen hitsannut nikkelipuikoilla ja saatukkin lähes pitämään.
Yksi railo joka oli hankalin tapaus vielä hikoilee vettä jonkin verran,eli sitä pitäs vielä koittaa tinata. Se on kahta puolen tyhjennys hanaa. Kusinen paikka. Löytysköhän siihen mitään kittiä joka tukkis veden tulon jos sitä ei hitsaamalla saa pitäväksi? Onko kokemusta tällaisista?
Kampiakseli on viety hiontaan. Nyt kun vain saisi tuon lohkon pitämään niin maali pintaan ja sais alkaa kasamaan.
Hitsausmenetelmänä käytin ns. kylmähitsausta. Eli max. sentti palkoa ja vasarointi päälle jolloin jännitykset laukeaa ja annetaan jähtyä, jne. Hidasta touhua koko päivä meni, mutta lopputulos ok. vaikkakin pahin kohta jäi vielä vuotamaan. Railojen mol.puol. porasin 4mm reijät ja vähän avasin katkaisulaikalla.
Se on kinkkistä tuo valuraudan hitsaaminen. Sitä oli jo joku pääskysenpesän muuraaja aijemmin yrittänyt hitsata tuota hankalaa kohtaa väärällä menetelmällä ja se oli poikinut lisää pikku railoja sinne tänne.
Jos jotain vinkkejä täältä saan niin kiitos jo etukäteen. Very Happy

timppa

Viestien lukumäärä : 11

Takaisin alkuun Siirry alas

Uusi Taavetti mies Empty Vs: Uusi Taavetti mies

Viesti  ikilika Su Maalis 14 2010, 13:37

Tervetuloo vaan minunkin puolesta! Katoppa tollanen viestiketju, jos siittä ois jotakin hyötyä: https://www.taavetti-talli.net/muut-traktorimerkit-f3/kubota-t362.htm
ikilika
ikilika

David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1170
Ikä : 47
Paikkakunta : eurajoki

Takaisin alkuun Siirry alas

Uusi Taavetti mies Empty Vs: Uusi Taavetti mies

Viesti  Vieraili Su Maalis 14 2010, 21:21

Joo,25 setorista korjattiin vastaava homma kemiallisella metallilla,eli lastigpaddinkiahan se jonninmoista sellaista on,sillä vaan liippaas sileäksi ja loivaksi,ja maali päällee,ja pitää tänä päivänäki.

Sitten yksi 900 taavetti oli ristiinrastiin halaki,siihen laitettiin lokinkorjaussementti sisään,ja tukehtu ja pitää edelleenki,kyllä niitä pitäviä aineita on,mutta kaputtele ja hitsaa ensin niin pitäväksi kun saat.

Tutki ne putkien väliset kannakset,voi olla sieltäki poikki kun on jäätyny,niitä on korjattu monella opilla sitten.

Niin,tervetuloa minunki puolesta vaan taavettitalliin,täällä on mukavaa traktoriporukkaa.

Vieraili
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

Uusi Taavetti mies Empty Vs: Uusi Taavetti mies

Viesti  timppa To Maalis 18 2010, 20:03

Ens viikonloppuna olis taas tarkoitus koittaa tinata lisää nikkelipuikolla.
Kyllä sen luulis tulevan kuntoon kun kittaa vielä lopuksi.
Huomasin vielä uuden halkeaman joka on lohkon päällä. Railo menee vesitilan reijästa - reikään, siis niitten reikien välistä josta vesi kulkeutuu kanteen. Ajattelin tämän jättää tuollee. Ei viitti ruveta sitä tinaamaan. Joutuu sitten koneistamaan koko lohkon. Luulis kansipahvin estävän veden pääsyn männän päälle.

timppa

Viestien lukumäärä : 11

Takaisin alkuun Siirry alas

Uusi Taavetti mies Empty Uusi Taavetti mies

Viesti  Pakki Pe Maalis 19 2010, 10:47

No tuota tuota, tervetulloo Timppa oikeien taavimiesten sakkiin.
Aika paljon näitä sivuja luetaan mutta hyvin pieni joukko "uskaltaa" jotain kirjoittaa. Itsellä on semmoinen luonteen laatu että jos tajuan pystyväni jotain järkevää keskusteluun heittämään, teen sen jos jaksan. Traktorien kanssa jollain tavoin jo yli 50 vuotta roplanneena, on jotain tarttunut takaraivoon. Mulla vaan jäi koulussa kielisoppa niin hepreaksi että tää kirjoitustaito on vähän niin ja näin. En sitä kuitenkaan sure, kun useimmat kuitenkin jotenkin selkoa näistä saavat.
No olet ostanut yhden parhaista taaveista joita aikoinaan tehtiin. Kertomasi tarina on valitettavasti hyvin tyypillinen. Kaikki ei ole oivaltaneet kuinka huolellinen rattorimiehen tulisi olla. Joukkoon mahtuu paljon "isäntiä" jotka meinaa että konehen pittää pelata ikuisesti vaikka huolto pakkaa unohtumaan useinmiten laiskuudesta ja nuukuudesta. Joskus kai aivan köyhyydestäkin. Täällä pohjolassa (ja usein myös muualla euroopassa) pakkanen aiheuttaa huolellisuuteen paljon lisäpuuhaa. Valitettavasti totuus on se että suurin osa vanhoista konehista on päässy jäätymään. Vielä 40-50 vuotta sitten ei oltu innokkaita jäähdytyksessä käyttämään nesteitä kun oli pieniä vuotoja ym.
Sanoisin että hyvällä onnella saat pelistäsi joten kuten toimivan tinailemalla. Mutta kyllä voi käydä niin että on ikuinen riesa. Ehjän lokin löytäminen voi teettää töitä mutta olisi kyllä varmempi ratkaisu. Tietysti asia on niinkin että jos aijot pelilläsi vain hiukan harrastella niin voi jotenkin pelittää mutta jos aijot sitä oikein töissä korventaa piilohalkeamat ovat kuin heikko jää joko kestää tai romahtaa. Sisäpulella ne hankalimmat halkeamat on joita on vaikeaa löytää edes puretusta koneesta ilman tehokkaita testivehkeitä.
Hirveän monen koneen auton ym. moottori on vaurioitunut myös liian vähän nesteen takia. Kyllä vanhat pelit kai vähän enempi pakkastakin kesti kuin nykyisin. Muistan miten isäukon Buikin pakkasroput pullisteli 50-luvulla ja niitä koputeltiin takaisin ja kun aikansa kävi suli taas ja ajeltiin vaan. Syyläri taisi eniten kärsiä ja sen vuotoja sai tukkia usein.
Pakki
Pakki

David Brown : 4 taavettii 2 ford
Viestien lukumäärä : 422
Paikkakunta : Häme

Takaisin alkuun Siirry alas

Uusi Taavetti mies Empty noin kävi

Viesti  Tessu Pe Maalis 26 2010, 02:30

noin se kävi -70 luvulla meidän 900 taavillekin vesi jäi vanhallaisännällä sisään ja halkesi ulospäin mutta SE pahin halkesi MYÖS sisälle päin ja mätti vettä öljyn sekaan siinä oli sit sen laitteen loppu harminpaikka,joteskin vaan pikku kersana tykkäsin siitä härvelistä ja nyt oon huomannu et sellasta ei montaa ole enää TÄYSIN todella ajokuntostakaan noin ne laitteet katoaa ei voi mitään

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

Uusi Taavetti mies Empty Vs: Uusi Taavetti mies

Viesti  timppa La Huhti 17 2010, 09:17

Otettiin viimeviikolla putket pois ja olihan se sieltä sisältäkin ne putkien väliset kannakset poikki
sekä ylhäältä että alhaalta.
Nuo ylimmäiset vissiin menis tuollain ilman että tekis mitään kun on pelkkä vesitila molemmin puolin,
mutta se alempi on sitten kokonaan toinen juttu.
Siinä O-renkaitten pitäs pystyä pitämään vesi ja öljy erillään, mutta kun on railo niin epäilen vahvasti.
Onkohan mitään toivoa enään tuon lohkon suhteen muuta kuin hitsaus ja koneistus?
Aattelin sellaistakin että hitsais vain sen kannaksen ylä sekä alapuolelle sellaisen sillan ja sen kyljen mihinkä O-renkaat vastaa niin kemiallista metallia ja pelkkä hionta ja uudet O-renkaat sekä jos olis vielä jotain oikeen seeterin hyvää kittiä mitä panis väliin.
Neuvokaa kokeneemmat mitä kannattas tehä.
Ehjät lohkot on tosi hukassa.

timppa

Viestien lukumäärä : 11

Takaisin alkuun Siirry alas

Uusi Taavetti mies Empty Vs: Uusi Taavetti mies

Viesti  Vieraili La Huhti 17 2010, 18:02

Yksi mahdollisuus vielä on,Jyrkillä vois olla lokiki,kuinkahan se oli rikki,pitäs tutkia,sellaistaki systeemiä kokeiltiin,että kulmaporauslaitteella porattiin kannaksen keskelle halkeimeen läpireikä,se sitten punaista sikafleksin moottorisilikoonia täyteen,ja ympäriinsä vielä kerros silikoonia ja putki paikalleen,ja pitää ,ei ole vuotanu.

Kävin iltapäivästä 1690 casella 150 kilsan lenkin,ja purin perillä vielä kuormanki,koko reissulla meni vähän vajaa 4 tuntia...

Vieraili
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

Uusi Taavetti mies Empty Vs: Uusi Taavetti mies

Viesti  Vieraili La Huhti 17 2010, 18:31

rikkinäinen se mun loki ja Mootori on ad4/36
on jäädytetty ja hitsailtu kokeilin käyntiin niin ei mitään mekaanisia ääniä kuulunu että sisuskaluja tuosta ilmeisesti vielä saa
Edellisen omistajan mukaan sekottaa öljyt ja nesteet

Vieraili
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

Uusi Taavetti mies Empty Vs: Uusi Taavetti mies

Viesti  Vieraili La Huhti 17 2010, 18:41

Mulla on se cropmasterin ehyt lohko. Voisin tarkistaa ,käykö se tuohon.

Vieraili
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

Uusi Taavetti mies Empty Vs: Uusi Taavetti mies

Viesti  Tessu Su Huhti 18 2010, 01:43

mulla on 900 taavin ehjä ja oikastu kansi jos jollai olis käyttöö,ollu tuol katon allaki jo vuosikymmeniä,sekun ei tuohon 850 ees käy jotai muuta pientä on kai nurkkii jääny niin ja onhan tuol pihalla tosiaan 900 konepellitki,lohko se meiltäkin jääty ja lopputuli

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

Uusi Taavetti mies Empty Vs: Uusi Taavetti mies

Viesti  timppa Su Huhti 18 2010, 12:12

Tuo oma lohkoni on AD4/30H 6627
Olishan se jos löytys passeli lohko johon passais nämä omat hilut kun tuo kampikin on jo viety hiontaan sekä kiertokanget myös.
Tässä on puolipuristin kansi ja veivi käynnistys. Tarttikin kyllä lisävarusteena : )
Öljynsuodattimen kotelo on suorakaiteen muotoinen. Olen nähnyt jotain lohkoja jossa se on pyöreä.
Putkissa oli jonnin verran pykälää. Täytyiskö se saada kokonaan pois kun uusii männänrenkaat?
Onko ylimmäisen renkaan vaara katketa jos pykälää jää?

timppa

Viestien lukumäärä : 11

Takaisin alkuun Siirry alas

Uusi Taavetti mies Empty Vs: Uusi Taavetti mies

Viesti  Vieraili Su Huhti 18 2010, 15:47

Oootko katellu tuolta nettikoneesta ID 824251 tuostahan sen vois customoida.

Vieraili
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

Uusi Taavetti mies Empty Vs: Uusi Taavetti mies

Viesti  valmet 705 Su Huhti 18 2010, 16:33

tässä suora linkki http://nettikone.com/824251
valmet 705
valmet 705

Viestien lukumäärä : 445
Ikä : 27
Paikkakunta : e-k ruokolahti

Takaisin alkuun Siirry alas

Uusi Taavetti mies Empty Vs: Uusi Taavetti mies

Viesti  Tessu Ma Huhti 19 2010, 00:37

juu sellanen puolipuristus kansi on toi 900 taavinkin ja sellanen korkea patruuna meni siihen öljyn putsariin mikä oli 900sessa ja se on lohkon kyljes pystyssä kun taas 850 on vaakatasossa,miksiköhän muutes 900 on se veivin reikä ei kai nyt sentään dieseliä veivistä käyntiin saa?
Ei meijän miehet ainaskaan sitä yrittäny vaikka ne aika kekseliäitä muuten olikin isäukko ja mun pappa

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

Uusi Taavetti mies Empty Vs: Uusi Taavetti mies

Viesti  Pakki Ma Huhti 19 2010, 15:53

Juu kyllä veivi on tosi kätevä säätäessä venttiiliä ym remonttihommissa. Ja saa sillä käyntiinki kun on vaan ruista hauiksessa ja toinen narraa puolipuristuksella avuksi. Kokeiltu on. Siihen malliin loppui taaveteissakin nuo hyvin viisaat ominaisuudet kaivattu on uudemmissa monta kertaa. Ei kehitys aina ole hyvää.
Pakki
Pakki

David Brown : 4 taavettii 2 ford
Viestien lukumäärä : 422
Paikkakunta : Häme

Takaisin alkuun Siirry alas

Uusi Taavetti mies Empty totta

Viesti  Tessu Ti Huhti 20 2010, 02:23

tuo on totta veivi oli tosiaan hyvä kun konetta piti pyörittää vain vähän,jännä homma vaikka talvella teen lumityöt b-275 natikalla niin silti toi vanha rieska taavi 850 tuo sen kesän,johtuuko sitte siitä että olin aikas nuori sälli kun 900 tuli taloon ja seon kans ensimmäinen moottorilla kulkeva laite jota olen yksin ajanu,herkkä on taavin kytkin voi ajaa vaikka kuinka siro nainen niin jaksaa painaa natikassa saa jaloissa olla TODELLA ruista että kehtaa polkea,kai se on sama noitten voorti autojen kanssa eka voorti tuli taloon kun olin neljän vanha ja se on tallissa vieläkin uutena tuli Cortiina vuonna 1970,no ajossa se ei ole ollu piiitkään aikaan ja hyvään kotiin sen haluaisin joskus luovuttaa kunhan vaan tosi ostaja sattuu paikalle,sellasta se on näitten mieltymysten kanssa

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa