DB 25 D hydr.pumppu ja moottori
4 posters
Sivu 1 / 1
DB 25 D hydr.pumppu ja moottori
Moro---toimiiko myös 25D:n hydr-pumppu vaihteiston ja ulosoton voitelupumppuna ts. jos on laitettu nokkapumppu nostolaitteelle, miten on paikat jäänyt ilman liukastetta. -ja toinen asia :-miten liikkuu markkinoilla 25 D / 30 D ehyitä moottoreita (suoraan nokalle kuntoinen),olis tarve sellaiselle.---kiitän etukäteen---
samovaari- Viestien lukumäärä : 24
Paikkakunta : Ylivieska
Vs: DB 25 D hydr.pumppu ja moottori
Voiteluputkistosta minulla ei ole tietoa. Mutta jos traktoriin asentaa keulapumpun, niin sinnehän jää vanha pumppu pyörimään vaihdelaatikkoon.
Sitähän ei tarvitse ottaa pois, jos siinä on voiteluputkisto niin huonokin pumppu jaksaa kyllä pumpata voiteuöljyä matalalla paineella.
Ehyet lohkot alkaa olla etsimisessä, mutta hyvällä säkällä löytyy niitäkin. Minusta siihen pitäisi passata vähäisin muutoksin moottori Cropmasterista, 25:stä, 30:stä, 900:sta 850:stä ja 950:stä. Erittäin todennäköisesti mahtuu uudempienkin mallien moottorit.
Sitähän ei tarvitse ottaa pois, jos siinä on voiteluputkisto niin huonokin pumppu jaksaa kyllä pumpata voiteuöljyä matalalla paineella.
Ehyet lohkot alkaa olla etsimisessä, mutta hyvällä säkällä löytyy niitäkin. Minusta siihen pitäisi passata vähäisin muutoksin moottori Cropmasterista, 25:stä, 30:stä, 900:sta 850:stä ja 950:stä. Erittäin todennäköisesti mahtuu uudempienkin mallien moottorit.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: DB 25 D hydr.pumppu ja moottori
Tulevatko nuo pumput muuten millälailla kiinni? Itsellä käynyt mielessä joskus asentaa kauha eteen (25D malliin) tai sitten laitteille jotka vaativat oman hydrauliikkansa. Onko noita siis mahdollista kytkeä kiinni kuten laturia, hihnavedolla? Kampiakselista suoraan, vai taakse ulosottoon?
Omassani on onneksi vielä ehjä lohko ja paineetkin on hyvät. Kai se hyvänä pysyy kun nesteet sisässä kestää pakkasta Mielessä on käynyt välillä myyntikin, mutta ei taida raaskia, käyttöarvo on enemmän kuin mitä ilkeisi pyytää.
Omassani on onneksi vielä ehjä lohko ja paineetkin on hyvät. Kai se hyvänä pysyy kun nesteet sisässä kestää pakkasta Mielessä on käynyt välillä myyntikin, mutta ei taida raaskia, käyttöarvo on enemmän kuin mitä ilkeisi pyytää.
mikkok- Viestien lukumäärä : 3
Vs: DB 25 D hydr.pumppu ja moottori
Keulapumppu asennetaan usein nivelakselin välityksellä kampiakselin jatkoksi. En jaksa muistaa miten 25:ssa on keulassa tilaa pumpulle, samaten jäähdytin taitaa olla kampiakselin linjalla, joten sen alasäiliöön pitää varmaankin tehdä kolo akselia varten.
Valmet 33:ssa on hihnakäytöinen hydraulipumppu, jota kampiakseli käyttää kahdella hinalla. Semmoisesta ei saa kovin ihmeellistä tuottoa tai tehoa, kahden hihnan tehonvälityskyky on parhaimmillan ehkä 3...4 kW. Jos tarvii isompaa tehoa niin silloin kannattaa tutkia, että jos saisi hihnapyörän tilalle asennettua suoravetoisen pumpun. Siinä on kierroksia niin paljon, että pumpun kierrostilavuus ei tarvitse olla kovin suuri niin esim. kuormaimeen saa vauhtia. Toinen vaihtoehto on tietenkin ulosottoakseliin kytketty pumppu joita saa kaupasta valmiita paketteja muistaakseni alle tonnilla.
Valmet 33:ssa on hihnakäytöinen hydraulipumppu, jota kampiakseli käyttää kahdella hinalla. Semmoisesta ei saa kovin ihmeellistä tuottoa tai tehoa, kahden hihnan tehonvälityskyky on parhaimmillan ehkä 3...4 kW. Jos tarvii isompaa tehoa niin silloin kannattaa tutkia, että jos saisi hihnapyörän tilalle asennettua suoravetoisen pumpun. Siinä on kierroksia niin paljon, että pumpun kierrostilavuus ei tarvitse olla kovin suuri niin esim. kuormaimeen saa vauhtia. Toinen vaihtoehto on tietenkin ulosottoakseliin kytketty pumppu joita saa kaupasta valmiita paketteja muistaakseni alle tonnilla.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: DB 25 D hydr.pumppu ja moottori
Hei!
DB 25 / 30 hydraulipumppu on vaihteiston etuosassa ja sen käyttöventtiilit on suoraan pumpussa kiinni. Jos oma hydrauliikka jätetään pelkästään vaihteiston voitelijaksi, pitää muistaa asettaa venttiilit ns pitoasentoon. Silloin pumpun vapaakierto työntää öljyä voiteluputkistoon. Ilman tätä tulee kyllä laakerivikaa vaihteistoon ennenpitkää, varsinkin ulosoton puoli käy ihan kuivana.
Jos molemmat venttiilit on kiinni, on nosto päällä ja öljy virtaa työsylinterille takaiskuventtiilin läpi (nosto, hallintavipu etuasennossa). Kun vasemmanpuoleinen venttiili avataan, loppuu paineentuotto nostopuolelle, ja työkone pysyy paikallaan takaiskuventtiilin pidättämänä (pitoasento, hallintavipu keskiasennossa). Samalla öljy virtaa matalapaineisena voiteluputkistoon sekä osa suoraan vaihteiston pohjalle. Kun myös oikeanpuoleinen venttiili (siis se, jonka vierestä lähtee putki työsylinterille) avataan, pääsee painelinjasta öljy purkautumaan kotelon pohjalle ja varret laskee alas (laskuasento, hallintavipu takana). Varsin yksinkertaista siis.
Keulapumppu on mahdollista laittaa nokalle. Alkuperäisessä jäähdyttimessä on käynnistysveivin läpivientikanava ja sen kautta sopii ohut akseli. Edessä on tilaa pienehkölle pumpulle ja etukehtoon on helppo pultata kiinnitysteline. Hihnapyörälle pitää vaan rakentaa jonkinlainen laippa ja rättinivel tai muu sopiva nivel pumpun käyttöakselia varten. Mutterista ei kannata voimaa ottaa, se aukeaa kuitenkin kriittisellä hetkellä... ;-) Putkitus ja öljysäiliö tietysti vievät tilaa, mutta kai niillekin jonkin sijoituspaikan voi löytää.
Itse löysin alkuperäisen kohtuukuntoisen pumpun Pihlajaniemeltä, joten en alkanut rakentelemaan pumppua nokalle.
Ehjiä 25/30 moottorilohkoja voi olla vaikea löytää, itsekin laitoin 950 lohkon. Kansi ja lohko pitää olla samaa paria, 950:ssä tuli jossain vaiheessa kaksi kannenpulttia lisää. Varhaisemmissa malleissa öljynputsarin jalkakin taisi olla samanlainen, kuin 25/30:ssä. Itse sorvautin välilaipan sovitteeksi.
MikkoT
DB 25 / 30 hydraulipumppu on vaihteiston etuosassa ja sen käyttöventtiilit on suoraan pumpussa kiinni. Jos oma hydrauliikka jätetään pelkästään vaihteiston voitelijaksi, pitää muistaa asettaa venttiilit ns pitoasentoon. Silloin pumpun vapaakierto työntää öljyä voiteluputkistoon. Ilman tätä tulee kyllä laakerivikaa vaihteistoon ennenpitkää, varsinkin ulosoton puoli käy ihan kuivana.
Jos molemmat venttiilit on kiinni, on nosto päällä ja öljy virtaa työsylinterille takaiskuventtiilin läpi (nosto, hallintavipu etuasennossa). Kun vasemmanpuoleinen venttiili avataan, loppuu paineentuotto nostopuolelle, ja työkone pysyy paikallaan takaiskuventtiilin pidättämänä (pitoasento, hallintavipu keskiasennossa). Samalla öljy virtaa matalapaineisena voiteluputkistoon sekä osa suoraan vaihteiston pohjalle. Kun myös oikeanpuoleinen venttiili (siis se, jonka vierestä lähtee putki työsylinterille) avataan, pääsee painelinjasta öljy purkautumaan kotelon pohjalle ja varret laskee alas (laskuasento, hallintavipu takana). Varsin yksinkertaista siis.
Keulapumppu on mahdollista laittaa nokalle. Alkuperäisessä jäähdyttimessä on käynnistysveivin läpivientikanava ja sen kautta sopii ohut akseli. Edessä on tilaa pienehkölle pumpulle ja etukehtoon on helppo pultata kiinnitysteline. Hihnapyörälle pitää vaan rakentaa jonkinlainen laippa ja rättinivel tai muu sopiva nivel pumpun käyttöakselia varten. Mutterista ei kannata voimaa ottaa, se aukeaa kuitenkin kriittisellä hetkellä... ;-) Putkitus ja öljysäiliö tietysti vievät tilaa, mutta kai niillekin jonkin sijoituspaikan voi löytää.
Itse löysin alkuperäisen kohtuukuntoisen pumpun Pihlajaniemeltä, joten en alkanut rakentelemaan pumppua nokalle.
Ehjiä 25/30 moottorilohkoja voi olla vaikea löytää, itsekin laitoin 950 lohkon. Kansi ja lohko pitää olla samaa paria, 950:ssä tuli jossain vaiheessa kaksi kannenpulttia lisää. Varhaisemmissa malleissa öljynputsarin jalkakin taisi olla samanlainen, kuin 25/30:ssä. Itse sorvautin välilaipan sovitteeksi.
MikkoT
MikkoT- David Brown : 30D
DBTCF:n jäsen nro : 13
Viestien lukumäärä : 103
Vs: DB 25 D hydr.pumppu ja moottori
Kiitokset mielenkiinnosta kysymykseeni----kyselin siksi että olen kaupoissa hankkia oman huono moottorisen tilalle hyväkoneisen yksilön johon on laitettu jonkinlainen keulapumppu, en tiedä vielä miten, kun en ole konetta käynyt kattomassa. Tästä yksilöstä oli ymmärtääkseni otettu alkup. pumppu kokonaan pois,eli on siis ajettu paikat kuivina.Ei siis vaikuta hyvältä-tietysti voin risteyttää koneet-on vaan enemmän työtä---mutta sehän on vaan työtä. Tai jos laittas "uuden" pumpun saattais kestää vielä ne vähät hupiajot-muuhun käyttöön en suunnittele. Romurivissä olis 950 ja 30 petrooli joissa muistaakseni ehyet lohkot mutta ei virta riitä niistä kasaamaan, muita aiheita liikaa----suunnitellaan-----
samovaari- Viestien lukumäärä : 24
Paikkakunta : Ylivieska
Similar topics
» 995/ nostolaite
» Selectan hydr.imusuodin Implen loodaan?
» Lämmityslaitteen moottori
» pyyhkijän moottori
» DB moottori vieraissa
» Selectan hydr.imusuodin Implen loodaan?
» Lämmityslaitteen moottori
» pyyhkijän moottori
» DB moottori vieraissa
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa