Hevoskärrin akseli
4 posters
Sivu 1 / 1
Hevoskärrin akseli
Puutavarakärrissä on 50-60 luvulta oleva hevoskärrin akseli, eli semmoisen millä ajettiin heiniä, rankoja ym.
Paljonkohan painoa akseli kestää, tällä hetkellä kuormaan mahtuu n.4 kuutiota puita, meinasin leventää kuormatilaa,
mutta tuli mieleen et kestääkö laakerit/akseli ?
Paripyörät laitoin , et uloimmainen kun osuu kannon kohdalla niin vääntöä tulee akselille. laakerit vaihdoin joku vuosi sitten, enkä muista "akselipään " vahvuutta
olisko uloimmainen kartio laakeri ollu n.40-50mm , muuten akseli on neliskanttinen 50mm
Varmaankin näitä on ollu monen mallisia,mut olisko kokemusta/tietoa mitä tommonen kestää.
Paljonkohan painoa akseli kestää, tällä hetkellä kuormaan mahtuu n.4 kuutiota puita, meinasin leventää kuormatilaa,
mutta tuli mieleen et kestääkö laakerit/akseli ?
Paripyörät laitoin , et uloimmainen kun osuu kannon kohdalla niin vääntöä tulee akselille. laakerit vaihdoin joku vuosi sitten, enkä muista "akselipään " vahvuutta
olisko uloimmainen kartio laakeri ollu n.40-50mm , muuten akseli on neliskanttinen 50mm
Varmaankin näitä on ollu monen mallisia,mut olisko kokemusta/tietoa mitä tommonen kestää.
Johannes.- Viestien lukumäärä : 35
Vs: Hevoskärrin akseli
Paavokärry akseli on kai mitoitettu suunnilleen sellaisella kuormalle mitä yksihevosvoimainen karavaooppeli jaksaa viedä, parhaimmillaan kai parin tonnin luokkaa. Alkuperäiset levypyörät on niissä aika ohutta peltiä ja ulko-ja sisälaakerin välinen etäisyys pieni joten ei niille kyllä kovin monen tonnin kuormia kannata ladata. Akseli ei herkästi taivu jos runkopalkit on leveällä mutta jos rankakärry on tehty niin, että on vain yksi pituussuuntainen palkki keskellä, niin raja silläkin tulee aika pian vastaan. Ehkä tuo neljä -viisi mottia on niille aika sopivasti. Alkuperäiset Paavo -renkaat ei taida juuri soveltua metsäkäyttöön, ne on pehmeät ja vähän kudoksia.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Hevoskärrin akseli
Vanteet vaihdoin maasturin pyöriin, niissä oli sama pulttijako. Silloin kun kaivoin sen vattupuskasta siinä oli toinen vanne ilmeisesti Volgasta tai Popedasta, toinen vanne oli valua?? eräänä kesä päivänä rengas oli räjähtänyt, vanne oli halennu, sisäkumi ja vanteen puolikas oli 5m päässä kärristä.
Varmaankin tuo puumäärä mikä siihen mahtuu nyt , on maksimi.
Täytyy alkaa suunnittelemaan hydraulisesti kääntyvää aisaa, se on kuulema hyvä metsässä.
Varmaankin tuo puumäärä mikä siihen mahtuu nyt , on maksimi.
Täytyy alkaa suunnittelemaan hydraulisesti kääntyvää aisaa, se on kuulema hyvä metsässä.
Johannes.- Viestien lukumäärä : 35
Vs: Hevoskärrin akseli
Muutaman motin kuormilla ei aisan tarvi välttämättä olla hydraulinen, mutta kärrystä tulee ketterä jos vetoaisaan tekee vaakasuunnassa taipuvan nivelen vetovarsien mullinsilmien takapuolelle ja laittaa vetovarsiin poikkiraudan, jossa on aisan mentävä pyöreä reikä. Kun kärry on nostettu koukkuun niin vetorauta asennetaan vetovarsiin ja laitetaan sivurajoittimet tiukalle. Jos pito meinaa loppua metsässä niin sitä voi avittaa nostamalla nostolaitetta jos kärryn silmukka on niin topakka ettei se pakene ylös lukitusta koukusta. Nivel saa olla aika jämerä eikä sen saa antaa tilaa kuin vaakasuunnassa. Pienillä kuormilla noille ei juuri ole tarvetta. Liian pienet pyörät on paljon isompi puute kuin jäykkä vetoaisa.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Hevoskärrin akseli
Niin ja semmonen pointti vielä että tuo neljä viisi rankapuumottia on ihan sopivan kokoinen yhden rupeaman kuormaksi jos sen tekee pystystä tavarasta ja käsipelillä viskoo kuormaan. Urakat sitten on erikseen.
matti
matti
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Hevoskärrin akseli
Paavon akseliston levitin traktorikäyttöön . Keskeltä poikki ja vahvaseinäinen neliöputki päälle .
Vanteet alkuperäset , renkaat vahvemmat . Metsässä sitäkin vetelin eikä kai kuormatkaan isompia
olleet , eikä tullut mieleen että akseli voisi pettää . Laakerit silloin huolsin , rasvasin , mutta
kokoa ja rakennetta en muista . Jos akseli sopivasti takana niin puolikuormmaa on traktorin
koukussa . Silloin on kyllä herkkä kaatumaan hevoskärryn leveydessä .
Vanteet alkuperäset , renkaat vahvemmat . Metsässä sitäkin vetelin eikä kai kuormatkaan isompia
olleet , eikä tullut mieleen että akseli voisi pettää . Laakerit silloin huolsin , rasvasin , mutta
kokoa ja rakennetta en muista . Jos akseli sopivasti takana niin puolikuormmaa on traktorin
koukussa . Silloin on kyllä herkkä kaatumaan hevoskärryn leveydessä .
tv43- Viestien lukumäärä : 108
Paikkakunta : Tampere
Vs: Hevoskärrin akseli
Netistä löytyi Erkin mainitsema aisan kääntö systeemi, halvempi olistehdä, 885.ssa on vetovarret kiinni perämötikän poskissa, voi olla et ei kestä sivusuunnassa vääntämistä, silloin kun hankin tuon niin,toiselta puolen oli varren kiinnityslaipan pultti poikki ja yhdestä pultin reijästä kierteet sökönä.
Nyt on kaikilla kiinni, mut mahtaakohan kestää aisan kääntöä.
Täytyy alkaa niveltä tekemään, samanlainen nivel käy tekipä kummalla systeemillä tahansa. 16" renkaat ei ole ollu ongelma enempi hankaluutta tuottaa kääntymiset, kun ei raaskis tehdä leveitä ajouria. Pystyssä kärri on pysyny hyvin, renkaiden leveys paripyörien kanssa on 2m.
Nyt on kaikilla kiinni, mut mahtaakohan kestää aisan kääntöä.
Täytyy alkaa niveltä tekemään, samanlainen nivel käy tekipä kummalla systeemillä tahansa. 16" renkaat ei ole ollu ongelma enempi hankaluutta tuottaa kääntymiset, kun ei raaskis tehdä leveitä ajouria. Pystyssä kärri on pysyny hyvin, renkaiden leveys paripyörien kanssa on 2m.
Johannes.- Viestien lukumäärä : 35
Vs: Hevoskärrin akseli
Varret kestää vetää kärryä ja käännellä. Jos on teleskooppirajoittimet niin ne voi olla joskus tiukilla, riippuu vähän miten raskaasta tavarasta ne on tehty. Vetovarsien etupäiden kiinnitykset on yleensä kovilla takakuormaimella penkkaan puskussa tai jos työntää levyllä vauhdilla kovaan esteeseen. Vetämällä niitä ei taida 885:n voimin saada löystymään. Olen nähnyt jossakin MF:stä tehdyn metsäpelin jossa oli kärryn vetoaisa korvattu levyllä, jossa oli korvakkeet vetovarsien etukiinnityspisteisiin. Nivel oli suunnilleen takapyörien selän tasolla ja pyörivä, mutta ei saranoitu pystysuunnassa. Levyn kulmissa oli korvakkeet nostovarsille, joten niillä pystyi painottamaan vetäviä pyöriä nostolaitteella. Oli pätevän näköinen peli, mutta kärryn peräänlaitto ei käy yhtä kätevästi kuin koukkuun.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Hevoskärrin akseli
Teleskooppirajoittimet ei ole kovin vahvat, nyt en ole mökillä mutta muistelisin niiden olevan 40/30mm. Ensiviikolla alan rakentamaan,
pitää sitä mekaanista kääntöä kokeilla ennen sylkyn hankkimista.
pitää sitä mekaanista kääntöä kokeilla ennen sylkyn hankkimista.
Johannes.- Viestien lukumäärä : 35
Vs: Hevoskärrin akseli
Sivurajoittimia saa säästettyä sillä, että tekee vetokartun ja aisan läpiviennistä holkin jolla on pituutta sen verran, että se pitää aisan ja vetokartun välisen kulman vinkkelissä. Nivel ei tietenkään korvaa hydrauliaisaa. Hydellä saa kärryä ohjattua tarpeen mukaan halutulle raiteelle, nivelaisallahan se ei onnistu. Varsinkin ahtaassa paikassa peruutamisessa siitä on kovasti hyötyä.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Similar topics
» Taavetin kytkimen korjaus (Taavetti 885)
» 996 vm 79 ulosoton akseli
» 850:sen jakopään räjäytyskuva
» 990 Selectamatic -66 PTO akseli
» 990 Imple ohjaussimpukka petti
» 996 vm 79 ulosoton akseli
» 850:sen jakopään räjäytyskuva
» 990 Selectamatic -66 PTO akseli
» 990 Imple ohjaussimpukka petti
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa