1490 Nostolaitteen toiminta
+4
jyrki
ikilika
erkki
1490 TURBO
8 posters
Sivu 1 / 2
Sivu 1 / 2 • 1, 2
1490 Nostolaitteen toiminta
Täälä kun on asiantuntioita niin kertokaa ny mulle uudelle taavetti-miehelle, että kuinka ton nostolaiteen pitäis toimia ja mitä ne kaikki vivut on?
esim se 3-asentoinen musta venttiili?
ja sitte se vasemmalla takana oleva vipu joka menee takakynkän kylkeen siihen koteloon?
mites toi nosto kuuluis toimia? Onko se ihan normaalia että kun nostaa nostolaite vipua hieman niin nostovarret nousee aina sellasen 10cm nypyn kerrallaan eli vivun hallinta tuntuu hyvin epämääräiseltä ja epätarkalta.
Onko olemassa jotai säätöa vai onko ominaisuus
Kokeilin 880 selectamaticin nostolaitetta ja se tuntui ainakin ihan tarkalta ja erilaiselta tohon 1490 verrattuna.
Inhottava pistää koneitakin perään ku pitäis aavistus saada varsia nousemaan ja tokkäät siihen vipuun hiemankin niin aina pomppa varret liikaa ylös.
esim se 3-asentoinen musta venttiili?
ja sitte se vasemmalla takana oleva vipu joka menee takakynkän kylkeen siihen koteloon?
mites toi nosto kuuluis toimia? Onko se ihan normaalia että kun nostaa nostolaite vipua hieman niin nostovarret nousee aina sellasen 10cm nypyn kerrallaan eli vivun hallinta tuntuu hyvin epämääräiseltä ja epätarkalta.
Onko olemassa jotai säätöa vai onko ominaisuus
Kokeilin 880 selectamaticin nostolaitetta ja se tuntui ainakin ihan tarkalta ja erilaiselta tohon 1490 verrattuna.
Inhottava pistää koneitakin perään ku pitäis aavistus saada varsia nousemaan ja tokkäät siihen vipuun hiemankin niin aina pomppa varret liikaa ylös.
1490 TURBO- Viestien lukumäärä : 20
Paikkakunta : Alavus
Vs: 1490 Nostolaitteen toiminta
Kyllä nostolaite pitäisi toimia samoin kuin 880 selecctassa, itseasiassa se on traktorin nostolaitteeksi hyvinkin tarkkaliikkeinen. Ookko varma ettei ole valitsin kyntöasennossa, eli vetovastusssäädöllä? Vasemmalla akselin päässä on mekaaninen lukko jolla nostolaitteen saa lukittua ylös varmistamaan jos tarvii mennä työkoneen alle jotain ropaamaan.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5086
Vs: 1490 Nostolaitteen toiminta
Kysyjä ei välttämättä tiedä mikä on vetovastus asento jne. Viitsitkö erkki selittää hälle tarkemmin, minusta ei siihen ole kun en tarkemmin ko-säätöjä tunne.
ikilika- David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1170
Ikä : 47
Paikkakunta : eurajoki
Vs: 1490 Nostolaitteen toiminta
Ittellä ei ole 90-sarjalaista koskaan ollut niin en osaa kuvailla hallintavipuja. Jelppikää semmoiset jotka osaa neuvoa.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5086
Vs: 1490 Nostolaitteen toiminta
minulla on käyttöohjekirja DB 1490-1690 sähköisessä muodossa jos tarve lataan sen sähköposti osoitetta vastaan
laita vaik yv sp osoite
laita vaik yv sp osoite
jyrki- Viestien lukumäärä : 168
Paikkakunta : alavus
Vs: 1490 Nostolaitteen toiminta
Eilenhän sillä viimeksi ajelin mökillä . Eipä noita asentoja muista . Oikealla takana lattialla on
kolmeasentoinen vipu , Sitä käännellessä pitäisi kai nostolaite vipua pitää ylhäällä jousta vasten .
Tästä lattialla olevasta kuitenkin löytyy asento normaaaliin nostoon . Tämä ensiavuksi , parempia
ohjeitahan on luvassa sähköpostiin . Näissä asennonsäätö asennossa ei minulla laske koukku
ja vetovarret riittävän alas kaikkiin töihin .
kolmeasentoinen vipu , Sitä käännellessä pitäisi kai nostolaite vipua pitää ylhäällä jousta vasten .
Tästä lattialla olevasta kuitenkin löytyy asento normaaaliin nostoon . Tämä ensiavuksi , parempia
ohjeitahan on luvassa sähköpostiin . Näissä asennonsäätö asennossa ei minulla laske koukku
ja vetovarret riittävän alas kaikkiin töihin .
tv43- Viestien lukumäärä : 108
Paikkakunta : Tampere
Vs: 1490 Nostolaitteen toiminta
.
Viimeinen muokkaaja, V-M pvm Ke Marras 16 2011, 21:10, muokattu 1 kertaa
Vieraili- Vierailija
Vs: 1490 Nostolaitteen toiminta
10cm tarkkuus on kyllä aika epätarkkaa, setori luokkaa. Majorilla ja Brittanatikkalla saa helposti sentin sisään perälevyn liikkeet.
Tommi- Viestien lukumäärä : 144
Vs: 1490 Nostolaitteen toiminta
Tuo, että asennonsäädöllä ei laske ihan pohjaan saakka, on ominaisuus. Vaikea sanoa miksi noin on laitettu, mutta TCU:lla ja vetovastusssäädöllä varret laskeutuu muutaman sentin alemmaksi ihan tehtaan säädöillä. Selectoissa on kyllä harvinaisen tarkka asennonsäätö, trukkihaaraukalla on monella muulla traktorilla vaikea operoida yhtä tarkasti. Tuo, että 90 ja 94 sarjassa on huonompi tarkkuus, on minulle uusia asia. Toimintaperiaate on kuitenkin ihan sama, eli asentoa tunnistelee nokkalevy nostoakselin päässä, joten eroa täytyy olla ohjausventtiilin liikeradassa. Voisiko olla, että siinä on pitempi katvealue noston, pidon ja laskun välillä??
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5086
Vs: 1490 Nostolaitteen toiminta
.
Viimeinen muokkaaja, V-M pvm Ke Marras 16 2011, 21:11, muokattu 1 kertaa
Vieraili- Vierailija
Vs: 1490 Nostolaitteen toiminta
Niin selectoillhan ne näytti tehtaan miehet videolla kuinka voi nostaa 3 -siipiset aurat kananmunan päältä ja pudottaa takaisin saamaan kohtaan rikkomatta kananmunaa. Siihen tyskin mikään muu sen aikainen traktorimerkki pystyi ei ainakaan valmetti.
Minulla on ollut 94-sarjan koneita vuodesta 1984 saakka ja on edelleen ja myös 1690T .Kyllä niissä ainakin nostolaitteet on pelannu tarkasti en ole huomannu mitään 10cm:n portaita.Ehkä mun koneet on vain sattunu olemaan kunnossa.
Minulla on ollut 94-sarjan koneita vuodesta 1984 saakka ja on edelleen ja myös 1690T .Kyllä niissä ainakin nostolaitteet on pelannu tarkasti en ole huomannu mitään 10cm:n portaita.Ehkä mun koneet on vain sattunu olemaan kunnossa.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1935
Vs: 1490 Nostolaitteen toiminta
Menee ehkä kehumisen puolelle mutta kyllä db:ssä on tosi tarkka nostolaite, itse en ole huomannut eroa 1690:n ja 995:sen välillä. Meillä 1490:ssä on kaikista kulunein vivusto, se aiheuttaa oman väljyytensä tuntumaan mutta mitään isoja liikkeitä ei ole. Kaikilla onnistuisi tuo edellä mainittu kananmuna temppu, 995:sella vaikka neliteräisillä auroilla
Päinvastoin mm. 90-luvun ford 7740 (Ei SLE-malli) mallissa nostovivun liikeradan alkupäässä vipua saa liikuttaa tosipaljon että varret edes liikahtaa ja liikeradan loppupäässä pienikin liike vivussa tekee "10cm portaan". Ei ollenkaan mukava peli perälevyn kanssa, kylvökoneen kanssa vielä menee kun ei tarvitse muutakuin "nostaa ja laskea"
Päinvastoin mm. 90-luvun ford 7740 (Ei SLE-malli) mallissa nostovivun liikeradan alkupäässä vipua saa liikuttaa tosipaljon että varret edes liikahtaa ja liikeradan loppupäässä pienikin liike vivussa tekee "10cm portaan". Ei ollenkaan mukava peli perälevyn kanssa, kylvökoneen kanssa vielä menee kun ei tarvitse muutakuin "nostaa ja laskea"
taavettimies- Ylläpito
- David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta
Vs: 1490 Nostolaitteen toiminta
.
Viimeinen muokkaaja, V-M pvm Ke Marras 16 2011, 21:11, muokattu 1 kertaa
Vieraili- Vierailija
Vs: 1490 Nostolaitteen toiminta
Uskaltaisin luvata että tuo temppu onnistuu ainakin meidän 1690 turbolla, 1490:stä en mene takuuseen ennekuin kokeilen.
Ainahan pidemmät vetovarret vaikuttaa asiaan, nostolaite on suunniteltu lyhyemmille varsille. Tarkkuus heikkenee kun vipuvarsi pitenee.
Näissähän ei taida olla monia reikiä nostovarsille vetovarsissa. Esim valmetissa kun vaihtaa takimmaisiin reikiin liikevaraa tulee todella rutkasti mutta samalla nostovoima/tarkkuus kärsii. Keskimmäisissä tai etummaisissa reikiissä tilanne on taas päinvastainen. Valmetin nostolaitteessa on ollut kautta aikain reilusti liikevaraa, ei tarvitse ruuvvailla nostovarsia eri työkoneille, nousee aurat vaosta
Ainahan pidemmät vetovarret vaikuttaa asiaan, nostolaite on suunniteltu lyhyemmille varsille. Tarkkuus heikkenee kun vipuvarsi pitenee.
Näissähän ei taida olla monia reikiä nostovarsille vetovarsissa. Esim valmetissa kun vaihtaa takimmaisiin reikiin liikevaraa tulee todella rutkasti mutta samalla nostovoima/tarkkuus kärsii. Keskimmäisissä tai etummaisissa reikiissä tilanne on taas päinvastainen. Valmetin nostolaitteessa on ollut kautta aikain reilusti liikevaraa, ei tarvitse ruuvvailla nostovarsia eri työkoneille, nousee aurat vaosta
taavettimies- Ylläpito
- David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta
Vs: 1490 Nostolaitteen toiminta
Viestin aloittaja oli eninmäkseen kiinnostunu vastaalkuna DB miehenä 1490 nostolaitteiden hallinnasta
jyrki- Viestien lukumäärä : 168
Paikkakunta : alavus
Vs: 1490 Nostolaitteen toiminta
Joo kaikki toiminnot ja vivut on vähä vielä hakusessa mutta, tota kananmuna temppua on aivan turha haaveillakkaan vaikka laittais sen paketin pystyyn niin kurttuun menis koko loota on se niin kinkkinen hallittava.
Esim jos lasket vipua hiljaa haluttun paikkaan ja siinä kuvitellussa kohdassa irrotat vivusta niin mennee aina liian alas ja sitte ku aattelet korjata vähä takasi ylös niin taas hyppää nostovarret liikaa ylös.
Meillä on 89 mallin 365 Massikka toisena traktorina ja sillä kyllä lupaan ton kananmuna tempunkin tehdä ilman ongelmaa...
Mutta kun mulla ei oo minkään laisia kokemuksia Taavetin nostolaitteen hallinnan toiminnasta niin oudoksun vaan tahmeaa ja epätarkkaa toimintaa etenkin noston puolella läpi liikeradan.
Sen tiedän ettei nostolaite voi olla tommonen joku säätö tai namiska täytyy olla väärin...tai sitte joku osa hajalla. Nostolaite pysyy kyllä hyvin ylhäällä vaikka kone olis sammuksis 4-siipiset auratkin on vielä aamulla ilmassa jos illalla jättää.
Esim jos lasket vipua hiljaa haluttun paikkaan ja siinä kuvitellussa kohdassa irrotat vivusta niin mennee aina liian alas ja sitte ku aattelet korjata vähä takasi ylös niin taas hyppää nostovarret liikaa ylös.
Meillä on 89 mallin 365 Massikka toisena traktorina ja sillä kyllä lupaan ton kananmuna tempunkin tehdä ilman ongelmaa...
Mutta kun mulla ei oo minkään laisia kokemuksia Taavetin nostolaitteen hallinnan toiminnasta niin oudoksun vaan tahmeaa ja epätarkkaa toimintaa etenkin noston puolella läpi liikeradan.
Sen tiedän ettei nostolaite voi olla tommonen joku säätö tai namiska täytyy olla väärin...tai sitte joku osa hajalla. Nostolaite pysyy kyllä hyvin ylhäällä vaikka kone olis sammuksis 4-siipiset auratkin on vielä aamulla ilmassa jos illalla jättää.
1490 TURBO- Viestien lukumäärä : 20
Paikkakunta : Alavus
Vs: 1490 Nostolaitteen toiminta
.
Viimeinen muokkaaja, V-M pvm Ke Marras 16 2011, 21:09, muokattu 1 kertaa
Vieraili- Vierailija
Vs: 1490 Nostolaitteen toiminta
Joo se musta valinta vipu on keskellä se on ainut asento jossa nostolaite toimii. Toisessa reunassa se nostattaa nostovarre ylös ja niitä ei saa laskettua ja toisessa reunassa ne menee alas ja ei saa nostettua asennonsäädöllä. Tossa on se isompi kaksoispumppu kun on tehdas etukuormaimella.
1490 TURBO- Viestien lukumäärä : 20
Paikkakunta : Alavus
Vs: 1490 Nostolaitteen toiminta
Pitipä käydä mittailemassa juttuja,että pysytään totuudessa.
990 selectan vm 69 nostolaitteen käyttövivun käyttöalue on noin 65astetta,vivun päästä mitattuna alue on noin 29cm,siis vapaa alue ,ei jousikuormitettua aluetta mukana.
1690T jossa siis on sama käyttökonsoli kuin 94-sarjassa ,vivun käyttöalue on noin 45 astetta.noin 17cm vivun päästä mitattuna.
Käyttö vaatii siis tarkempaa kättä jos haluaa samanlaisen tuloksen kuin selectassa.
Tekniikka varmaan pystyy yhtä tarkkaan tulokseen niin 90/94 sarjassa kuin selectassa,mutta hyttiin tuotu vivusto vaatii tarkemman käden.
Jos matkustais Australiaan tai Amerikkaan testaamaan hytittömiä 90/94 sarjalaisia niin asia selviäis.
Toki voi tempaista hytin pois ja laittaa selectan käyttövivun suoraa kopan kylkeen niin asia selviää.
Testasin oman 1690T:n .Kyllä nostovarret nousee tosi tarkasti ,en nyt pyhäpäivänä ruvennut mittalautaa tekemään,mutta hytistä katsottuna sentin tarkkuudella nostolaite pelaa.Tuo tarkkuus riittää minulle.Eikä edes krapulaa.
990 selectan vm 69 nostolaitteen käyttövivun käyttöalue on noin 65astetta,vivun päästä mitattuna alue on noin 29cm,siis vapaa alue ,ei jousikuormitettua aluetta mukana.
1690T jossa siis on sama käyttökonsoli kuin 94-sarjassa ,vivun käyttöalue on noin 45 astetta.noin 17cm vivun päästä mitattuna.
Käyttö vaatii siis tarkempaa kättä jos haluaa samanlaisen tuloksen kuin selectassa.
Tekniikka varmaan pystyy yhtä tarkkaan tulokseen niin 90/94 sarjassa kuin selectassa,mutta hyttiin tuotu vivusto vaatii tarkemman käden.
Jos matkustais Australiaan tai Amerikkaan testaamaan hytittömiä 90/94 sarjalaisia niin asia selviäis.
Toki voi tempaista hytin pois ja laittaa selectan käyttövivun suoraa kopan kylkeen niin asia selviää.
Testasin oman 1690T:n .Kyllä nostovarret nousee tosi tarkasti ,en nyt pyhäpäivänä ruvennut mittalautaa tekemään,mutta hytistä katsottuna sentin tarkkuudella nostolaite pelaa.Tuo tarkkuus riittää minulle.Eikä edes krapulaa.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1935
Vs: 1490 Nostolaitteen toiminta
Kävin näin isänpäivän kunniaksi isukin kanssa mittailemassa taavetin nostolaitetta. 995:sella pystyy tekemään pienimmillään muutaman millin nostoja, 1690:n nostolaitteen liikkeet mahtuu sentin sisään. Mittalauta jäi kyllä tekemättä, rullamitta sai kelvata tällä kertaa
995 teki tyhjillä varsilla tunnustelu päällä vivun liikeradan alkupäässä sellaisen 20cm portaan, loppu päässä alkoi toimia normaalimmin. Siis ilman työkonetta tunnustelu päällä.
995 teki tyhjillä varsilla tunnustelu päällä vivun liikeradan alkupäässä sellaisen 20cm portaan, loppu päässä alkoi toimia normaalimmin. Siis ilman työkonetta tunnustelu päällä.
taavettimies- Ylläpito
- David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta
Vs: 1490 Nostolaitteen toiminta
.
Viimeinen muokkaaja, V-M pvm Ke Marras 16 2011, 21:08, muokattu 1 kertaa
Vieraili- Vierailija
Vs: 1490 Nostolaitteen toiminta
Kyllä niissä sittenkin pieni ero on mutta itselle ainakin riittää tuo 1690T:n sentin tarkkuinen nostoliike. Tyhjillä varsilla kun laitto tunnustelun (vetovarsi) täysille niin alkoi tekemään hätäisiä liikkeitä eli sama ilmiö kun 995:sella työntövarsi tunnustelun kanssa. Kuorman kanssa tunnustelu toimii kumpaisessakin värkissä vallan mainiosti. Tuon 1690T:n tunnustelu tuli säädettyä jonkin aikaa sitten tunnustelun lattajousen vaihdon yhteydessä hyvien ohjeiden avulla.
taavettimies- Ylläpito
- David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta
Vs: 1490 Nostolaitteen toiminta
Luin tota Jyrkin lähettämää ohjekirjaa ja siinä on valintavipu kuvattu kaksi asentoiseksi tunnustelu-asennonsäätö.
Mulla on siinä mun mielestä kolme asentoa?
Kuuluisko nostolaitteen kuitenki toimia kaikissa asennoissa?
Mulla on siinä mun mielestä kolme asentoa?
Kuuluisko nostolaitteen kuitenki toimia kaikissa asennoissa?
1490 TURBO- Viestien lukumäärä : 20
Paikkakunta : Alavus
Vs: 1490 Nostolaitteen toiminta
.
Viimeinen muokkaaja, V-M pvm Ke Marras 16 2011, 21:07, muokattu 1 kertaa
Vieraili- Vierailija
Vs: 1490 Nostolaitteen toiminta
Kävin kokeilemassa tossa mun 1490 se on kolme asentoinen se vm 81. eli mitä siitä vivusta pitäis tapahtua ja mihin sitä käytetään
1490 TURBO- Viestien lukumäärä : 20
Paikkakunta : Alavus
Sivu 1 / 2 • 1, 2
Similar topics
» Ulosoton toiminta?
» 990 Selecta -68 ohjaustehostimen toiminta
» Thermostartin toiminta
» 885 Lämpömittarin toiminta
» Kytkimien toiminta
» 990 Selecta -68 ohjaustehostimen toiminta
» Thermostartin toiminta
» 885 Lämpömittarin toiminta
» Kytkimien toiminta
Sivu 1 / 2
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa