öljyt
+13
Riku
ArKa
Paulig
OlleK
taavettimies
sKy
ikilika
mattkau
Tessu
outsider
erkki
Osmo_
habanero
17 posters
Sivu 1 / 2
Sivu 1 / 2 • 1, 2
öljyt
Miten nuo 990 selectan öljytilavuudet. menikö vaiht.+hydr.24l universalia? Ja moottoriin samaa mut paljonko? Ja tasauspyörästö? mitä öljyä?
habanero- Viestien lukumäärä : 14
Vs: öljyt
http://kayttaja.1g.fi/Taavetti/db_ohjekirja.pdf
Siin on ohjekirja.
E: Siis uudempaan, valko-oranssiin taaviin, mutta eikös se ole sama peli kuin Selecta, mutta synkrolaatikolla.
Siin on ohjekirja.
E: Siis uudempaan, valko-oranssiin taaviin, mutta eikös se ole sama peli kuin Selecta, mutta synkrolaatikolla.
Vs: öljyt
Juu, takapää on kokonaan samaa öljytilaa ja sinne menee runsat 20 litraa että alkaa pinta yltää tikulle, taitaa 23 litraa olla ohjekirjan tarkka suositus. Moottoriin menee jotain rusaat 7 litraa. Portaaleissa on omat öljyt ja niissä pitää olla kernaasti paksumpaa tavaraa. Toiset käyttää 80W90 vaihteistoöljyä, joka kevyessä ajossa varmaan riittääkin. Alkuperäissuositus oli W 140 noin 2,5 litraa puolelleen. Sama paksu tökötti on hyvää myös ohjausvaihteeseen. Yleisöljyt jakaa mielipiteita laidasta toiseen ja jos niitä jostakin syystä haluaa vältellä niin 10W30 tai 15W40 Teboililaiset tai Delvacit ei ole paljon sen kalliimpia. Ainakin Delvac on tunnetusti erittäin hyvä öljy. Jotain 70 egee ne maksaa 20 litran astiassa.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: öljyt
Nyt on öljyn kanssa läträtty, löpöllä puhdisteltu vaihteisto ja kyllähän se kermainen kokemus oli. Nuo portaalit ihmetyttää kun oikealla puolella oli vain n. puoli litraa punaista töhnää ja vasemmalla oli puoltoista ruskeampaa, mikä lie öljykato joskus käynyt. Vanhuksen henkiin herättäminen vaatii osansa.
habanero- Viestien lukumäärä : 14
Vs: öljyt
Portaaleihin uutta täyttöpropun reunaan saakka n2,2 litraa.
Itse olen käyttänyt 10w-30 universaalia.Esim shell harvella.
Muistaakseni selectoista eteenpäin on tuo 10W-30 suositus.impleissä ja vanhemmissa 140.
Itse olen käyttänyt 10w-30 universaalia.Esim shell harvella.
Muistaakseni selectoista eteenpäin on tuo 10W-30 suositus.impleissä ja vanhemmissa 140.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: öljyt
Kumpi lie sit oikea oljy portaaleihin, kerkisin ostaa 80w90 mobil vaihteisto;ljy'. 990 selecta 66vm.
habanero- Viestien lukumäärä : 14
Vs: öljyt
Toi 80w90 on sen verran ohutta tavaraa että kun vanhassa traktorissa on isot välykset niin voi kesäkuumalla tupat stefojen läpi.
Vs: öljyt
80W90 käy paremmin siinähän on sama viskositeetti kuin 10w-30.
Kyllä mulla ainaski on pysynyt 996,990 ja 1200:ssa sisällä ko öljy.
Kyllä mulla ainaski on pysynyt 996,990 ja 1200:ssa sisällä ko öljy.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: öljyt
Kyllä käy ja pysyy 80/90 kun pysyy mulkin väljässä portaalissa,toisenpuolen laakeri senverta lotaa et siel ei pysy.
ja eipä taida olla viskositeetti sama kuin 10/30 kun tuo 80 on hypoidiöljyä,eli on jopa paremmin pysyvää rattaiden päällä talvella saattaa olla jopa hiukan liiankin jähmeetä jos ajelee,tuota ne ainakin enenvanhaan suositteli Taaviin kaikkialle muualle paitsi tietty moottoriin ja ilmanputsariin!
Ennemmin mua on ihmetyttäny villitys laittaa jotain tavallista mineraaliöljyä noihin mihin kuulu paprujen mukaan 80/90? NIIN ja kaikenmaailman synteettisethän unohdetaan jo kättelyssä hyvissäajoin,jollei ole tehty täyttä kone ym remonttia,ei pysy sisällä ja liottaa kaiken moskan sekaansa!
ja eipä taida olla viskositeetti sama kuin 10/30 kun tuo 80 on hypoidiöljyä,eli on jopa paremmin pysyvää rattaiden päällä talvella saattaa olla jopa hiukan liiankin jähmeetä jos ajelee,tuota ne ainakin enenvanhaan suositteli Taaviin kaikkialle muualle paitsi tietty moottoriin ja ilmanputsariin!
Ennemmin mua on ihmetyttäny villitys laittaa jotain tavallista mineraaliöljyä noihin mihin kuulu paprujen mukaan 80/90? NIIN ja kaikenmaailman synteettisethän unohdetaan jo kättelyssä hyvissäajoin,jollei ole tehty täyttä kone ym remonttia,ei pysy sisällä ja liottaa kaiken moskan sekaansa!
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: öljyt
Tuota, ehkä ei pitäisi puuttua tähän asiaan mutten malta olla. Öljyt on semmonen juttu, mistä on monenlaisia mielipiteitä, osa on ihan omia kokemuksia, osa jostain kuultua tai luettua, hyvä niin. Öljyt kuitenkin on kehittyneet huimasti viime aikoina ja esimerkiksi taavettien kulta-aikoina ei oltu juuri kuultukaan semmoisista asioista mitkä tänään on ihan arkea.
Moottori- ja vaihteistoöljyjen SAE viskositeettiluokat on erilaiset erilaisista määrittelyistä johtuen (ja taas ne johtuvat käyttötarkoituksesta). 80W90 vaihteistoöljyn ja 10W30 moottoriöljyn kuuman pään (100 astetta) viskositeetit ovat tosiaan hyvin lähellä toisiaan kuten outsider tuossa aiemmin mainitsee. Jos ihan tarkkoja ollaan niin vaihteiston SAE 90 ja moottorin SAE 40 täysin vastaavat toisiaan vaaditulta viskositeettialueeltaan. Mikä tekee vaihteistoöljyn "jäykemmäksi" kuin moottoriöljyn johtuu siitä, että yleensä niitä käsitellään kylminä ja vaihteistoöljy tosiaan tulee purkista hiukka huonommin. Eri asia sitten on tuo vaihteistoöljylle ilmoitettu GL luokka, joka kertoo lisäaineilla aikaansaadun öljyn pintapaineen keston (joka taasen on erotettu viskositeetistä, vaikka käytössä ne jossain määrin kulkevat käsi kädessä).
Sitten toinen juttu on öljyjen pysyvyys voitelukohteessa. Vaihteistossa öljy tulee hampaiden väliin omatoimisesti ja pysyy siellä lisäaineiden ansiosta. Varsinkin hypoidipyörissä, jossa tapahtuu pintojen liukumista toistensa suhteen, tarvitaan öljyltä tiukkaa otetta, jotta voitelukalvo säilyy. Moottorissa taasen liukulaakerien väliin tuodaan koko ajan uutta öljyä koneellisesti, eikä kissanpissin hajuista lisäainetta tarvita.
Taavetin portaalipyörissä on suorat hampaat, joten sen suhteen kovin suurta vaatimusta öljyn pintapaineen kestolle ei ole. Tosin liike siellä on suhteellisen hidasta, joten öljy saattaa ehtiä pois raosta pienemmälläkin paineella. Siellä varmaan toimii nykyaikainen GL4 vaihteistoöly (muistaakseni nuo yleisöljytkin on GL4). Minä itse oon pannu portaaleihin synteettisen vaihteistoöljyn ja syynä talven kylmät, jossa SAE140 öljy muuttuu saippuaksi. Hyvin on nekin siellä pysyneet.
matti
Moottori- ja vaihteistoöljyjen SAE viskositeettiluokat on erilaiset erilaisista määrittelyistä johtuen (ja taas ne johtuvat käyttötarkoituksesta). 80W90 vaihteistoöljyn ja 10W30 moottoriöljyn kuuman pään (100 astetta) viskositeetit ovat tosiaan hyvin lähellä toisiaan kuten outsider tuossa aiemmin mainitsee. Jos ihan tarkkoja ollaan niin vaihteiston SAE 90 ja moottorin SAE 40 täysin vastaavat toisiaan vaaditulta viskositeettialueeltaan. Mikä tekee vaihteistoöljyn "jäykemmäksi" kuin moottoriöljyn johtuu siitä, että yleensä niitä käsitellään kylminä ja vaihteistoöljy tosiaan tulee purkista hiukka huonommin. Eri asia sitten on tuo vaihteistoöljylle ilmoitettu GL luokka, joka kertoo lisäaineilla aikaansaadun öljyn pintapaineen keston (joka taasen on erotettu viskositeetistä, vaikka käytössä ne jossain määrin kulkevat käsi kädessä).
Sitten toinen juttu on öljyjen pysyvyys voitelukohteessa. Vaihteistossa öljy tulee hampaiden väliin omatoimisesti ja pysyy siellä lisäaineiden ansiosta. Varsinkin hypoidipyörissä, jossa tapahtuu pintojen liukumista toistensa suhteen, tarvitaan öljyltä tiukkaa otetta, jotta voitelukalvo säilyy. Moottorissa taasen liukulaakerien väliin tuodaan koko ajan uutta öljyä koneellisesti, eikä kissanpissin hajuista lisäainetta tarvita.
Taavetin portaalipyörissä on suorat hampaat, joten sen suhteen kovin suurta vaatimusta öljyn pintapaineen kestolle ei ole. Tosin liike siellä on suhteellisen hidasta, joten öljy saattaa ehtiä pois raosta pienemmälläkin paineella. Siellä varmaan toimii nykyaikainen GL4 vaihteistoöly (muistaakseni nuo yleisöljytkin on GL4). Minä itse oon pannu portaaleihin synteettisen vaihteistoöljyn ja syynä talven kylmät, jossa SAE140 öljy muuttuu saippuaksi. Hyvin on nekin siellä pysyneet.
matti
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: öljyt
Lisätään nyt kerran vielä oma kokemus. Laitoin 1394 laatikkoon/hydrauliikkaan ja portaaleihin, sekä etuakselille jokapaikkaan donax 5w-30 gl4 öljyt, ja kone herkistyi huomattavasti talven kylmyyksissä. Koneessa on 5w-40 ja ohjaustehostimessa on nesteen hydrauliikkaöljy, muistaakseni joku "46"tms... ja jokapuolella ne tuntuvat sisällä pysyvän
ikilika- David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1170
Ikä : 47
Paikkakunta : eurajoki
Vs: öljyt
Niin ja se riippuu tietysti koneestakin kuinka väljät paikat on JA onko ajeltu enenkin täys-synteettisillä öljyillä esim. moottorissa muuten se pesee liat mennessään.
Itsekin käytän autoissa täys-syntettistä moottoriöljyä kun aina on käytetty niissä.
Kyllä mä kjaton aina jostai kirjasta mitä minnekin saa laittaa,uudemmat öljyt yietysti käy myös kun vaan tarkistaa että onko noin?
Ja tuo että ei ollu enenvanhaan tämmösiä joo ei ollu ja siinäpä se onkin,käykö se liruöljy AIVAN varmasti vanhaan harvaan ja raskaaseen koneeseen kun semmosta EI ennenvanhaan oltu keksittykkään??
Sama homma on nykyajan bensoilla ja kohta dieselpolttoaineillakin,jollei ongelmia ole ollu niitä varmasti tulee kun kohta besiini ei ole enää bensiiniä eikä diesel sitä itteesä!
Moottorit kyllä käy joo mikä kuumana mikä kylmänä ja mikä ei ollenkaan,näitä tuolla pajoilla kuulee kun siel pyörii.
HYVÄ että täälkin asioista puhutaan ettei tule kenellekkään yllätyksenä mikää tämmönen asia,tämä oikein hyväjuttu!
Itsekin käytän autoissa täys-syntettistä moottoriöljyä kun aina on käytetty niissä.
Kyllä mä kjaton aina jostai kirjasta mitä minnekin saa laittaa,uudemmat öljyt yietysti käy myös kun vaan tarkistaa että onko noin?
Ja tuo että ei ollu enenvanhaan tämmösiä joo ei ollu ja siinäpä se onkin,käykö se liruöljy AIVAN varmasti vanhaan harvaan ja raskaaseen koneeseen kun semmosta EI ennenvanhaan oltu keksittykkään??
Sama homma on nykyajan bensoilla ja kohta dieselpolttoaineillakin,jollei ongelmia ole ollu niitä varmasti tulee kun kohta besiini ei ole enää bensiiniä eikä diesel sitä itteesä!
Moottorit kyllä käy joo mikä kuumana mikä kylmänä ja mikä ei ollenkaan,näitä tuolla pajoilla kuulee kun siel pyörii.
HYVÄ että täälkin asioista puhutaan ettei tule kenellekkään yllätyksenä mikää tämmönen asia,tämä oikein hyväjuttu!
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: öljyt
Tessu kirjoitti: JA onko ajeltu enenkin täys-synteettisillä öljyillä esim. moottorissa muuten se pesee liat mennessään.
Kyllä muutkin öljyt kuin synteettiset on peseviä. Lähes kaikki nykyöljyt sisältävät enemmän tai vähemmän peseviä lisäaineita.
sKy- Viestien lukumäärä : 36
Paikkakunta : Laitila
Vs: öljyt
Joo, näinhän se on. Ennen vanhaan kauan sitten kun moniasteöljyt tulivat markkinoille ne olivat ns. peseviä, vanhat yksasteöljyt ei. Niistä päivistä on jäänyt tavallaan myytti öljyjen pesuominaisuuksista ja ettei yksasteöljyn pitkän käytön jälkeen pitäisi vaihtaa peseviin moniasteöljyihin, koska se tukkii öljykanavat ja sotkee laakerit.
Tänä päivänä taitaa olla melko lailla mahdotonta löytää kaupasta öljyä, joka ei pysty sitomaan itseensä moottorin sisällä syntyviä epäpuhtauksia.
matti
Tänä päivänä taitaa olla melko lailla mahdotonta löytää kaupasta öljyä, joka ei pysty sitomaan itseensä moottorin sisällä syntyviä epäpuhtauksia.
matti
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: öljyt
Sopiiko nykyaikaiset CVT-voimansiirtoihin tarkoitetut synteettiset tai osittain synteettiset öljyt kutostaavin laatikkoon? Itse en keksi mitään syytä miksei, ajatus olisi laittaa mahdollisesti 1690:n lootaan samat öljyt kuin tuossa valmetissa, ei olisi ainakaan sekoittumisen vaaraa. Tästä päästäänkin seuraavaan kysymykseen, onko sekoittumisesta mitään haittaa? Eli jos tuollainen perus 10w-30 yleisöljy pääsee sekoittumaan työkoneiden sylinterien kautta valtran transmission XT60+ kanssa?
Tuo valtran öljy on shellin tavaraa, Spirax S6 TXME taisi olla nimeltään. Ainakin API-luokitukset ovat samat näissä hienommisa öljyissä ja yleisöljyssä. ( API GL-4) Ja vaikkei sekoittuminen tekisi haittaa valtran vaihteiston pakoille niin saman öljyn käyttö taavetissa helpottaisi ainakin talvella (osasynteettinen öljy)
Tuo valtran öljy on shellin tavaraa, Spirax S6 TXME taisi olla nimeltään. Ainakin API-luokitukset ovat samat näissä hienommisa öljyissä ja yleisöljyssä. ( API GL-4) Ja vaikkei sekoittuminen tekisi haittaa valtran vaihteiston pakoille niin saman öljyn käyttö taavetissa helpottaisi ainakin talvella (osasynteettinen öljy)
taavettimies- Ylläpito
- David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta
Vs: öljyt
Tehtaalta ei valitettavasti enää saa vastauksia esittämiisi kysymyksiin, mutta järkeillään asiaa me muut.
Jos tavallinen 10W30 kelpaa vaihteistoon, niin en kyllä keksi miksi joku nykyaikaisempi öljy ei siihen kävisi
jos viskositeetti on samalla hehtaarilla, eli luokkaa 75W-80 tai paksumpi. Märät jarrut ja pikavaihteet
tietenkin ovan mielissäään jos öljy on tyypiltään ns. märkäjarruöljyä.
Öljyjen sekoittumisesta saattaa aiheutua vaahtoamista tai jotain liejumaisen sakan muodostumista
vaihteiston siäpinnoille. Vaikea uskoa, että voitelutehossa tapahtuisi mitään katastrofia.
Jos traktoriin kuuluu tehtaan ohjeen mukaan märkäjarruöljy, niin tavallisen 10W30:n sekoittuminen
on tuskin mitenkään eduksi, mutta vaikea sanoa paljonko siitä on haittaakaan jos sekoittuva määrä on
vähäinen, esim. kippikärryn yhteiskäytön takia.
Jos tavallinen 10W30 kelpaa vaihteistoon, niin en kyllä keksi miksi joku nykyaikaisempi öljy ei siihen kävisi
jos viskositeetti on samalla hehtaarilla, eli luokkaa 75W-80 tai paksumpi. Märät jarrut ja pikavaihteet
tietenkin ovan mielissäään jos öljy on tyypiltään ns. märkäjarruöljyä.
Öljyjen sekoittumisesta saattaa aiheutua vaahtoamista tai jotain liejumaisen sakan muodostumista
vaihteiston siäpinnoille. Vaikea uskoa, että voitelutehossa tapahtuisi mitään katastrofia.
Jos traktoriin kuuluu tehtaan ohjeen mukaan märkäjarruöljy, niin tavallisen 10W30:n sekoittuminen
on tuskin mitenkään eduksi, mutta vaikea sanoa paljonko siitä on haittaakaan jos sekoittuva määrä on
vähäinen, esim. kippikärryn yhteiskäytön takia.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: öljyt
Eipä se aina käy öljyt uudempaankaan autoon,kaverille oli laitettu jotai täys synteettistä öljyä dieseli Mondeoon ja helinä sen mukasta öljynvaihto paksumpaan sai nakutukset pois!
En kyllä suostu kippaamaan vanhaan väljään koneeseen mitään liruöljyä,on semmoset välykset jo että öljyn ohentuessa käypi huonosti!
Jos koneet on kunnossa ja tiivisteet kestää niin ei ole estettä käyttää nykyisiä notkeita öljyjä JOS ne vaan muuten soveltuu,mut jos pelkkää kesäajoa niin ei mielestäni ole mitään järkeä laittaa kallista öljyä kun halvemmallakin pärjää!
En kyllä suostu kippaamaan vanhaan väljään koneeseen mitään liruöljyä,on semmoset välykset jo että öljyn ohentuessa käypi huonosti!
Jos koneet on kunnossa ja tiivisteet kestää niin ei ole estettä käyttää nykyisiä notkeita öljyjä JOS ne vaan muuten soveltuu,mut jos pelkkää kesäajoa niin ei mielestäni ole mitään järkeä laittaa kallista öljyä kun halvemmallakin pärjää!
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: öljyt
eikös valtran xt-60 :n viskositeetti ole 80W-90 .
Jotenkin tuntuu tutulta,sitä kun tuli traktorikaupan (tarkoitan valtra-kaupan)kylkiäisenä aikanaan.
Samainen öljy on 1690:n lootassa,ei ole onnistunut sitä pilaamaan.
Jotenkin tuntuu tutulta,sitä kun tuli traktorikaupan (tarkoitan valtra-kaupan)kylkiäisenä aikanaan.
Samainen öljy on 1690:n lootassa,ei ole onnistunut sitä pilaamaan.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: öljyt
Kiitoksia vastauksista. Käyn vielä valtran varaosamyyjän puheilla ennenkuin alan taavetin sisuksiin kaatamaan KALLISTA xt:tä, pitää vielä varmistaa että onko tuo yleisöljy minkälaista myrkkyä valmetille, taavetille se näemmä passaa hyvin
Jos öljynvaihto tulee eteen niin täytyy vähän tiivistellä vuotopaikkoja etukuormaajasta/pikaliittimistä, noin kallista öljyä ei oikein tarvitsisi maahan valua. Sen jälkeen voi etukuormainkin liikkua vähän eritavalla -25 asteen pakkasella synteettisillä öljyillä
Jos öljynvaihto tulee eteen niin täytyy vähän tiivistellä vuotopaikkoja etukuormaajasta/pikaliittimistä, noin kallista öljyä ei oikein tarvitsisi maahan valua. Sen jälkeen voi etukuormainkin liikkua vähän eritavalla -25 asteen pakkasella synteettisillä öljyillä
taavettimies- Ylläpito
- David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta
Vs: öljyt
Eikös jotkut uudemmat valmetit tarvi oman öljyn kun ei tule kuulemma hydraulilohkosta läpi vanhalla ölpällä?
Vs: öljyt
Valtralla on ollut 90-luvulta lähtien oma (shell, punainen) HT60 jonka tilalle tuli sitten XT60 jota on parannettu tässä lähiaikoina uusien voimansiirtojen takia ja uusi XT60+ on osittain synteettinen. Kaikki öljyt menee ihan varmasti lohkoista läpi, 1-sarjan koneissa tavatut ulkopuolisen hydrauliikan viat eivät johdu valtrasta, eikä öljystä vaan simppelisti Danfosista. Tekivät tehtaalla testaukset kokoajan samalla karalla joka kului ja tuotantomallin karasta tuli liian ahdas lohkoon nähden joka aiheutti lohkojen jumittelun. Kuulostaa oudon yksinkertaselta kömmähdykseltä mutta näin on. Onneksi tuossa meidän 0-sarjalaisessa ei ole noita vikoja saatikka mitään johtosarjanvaihtoja.
taavettimies- Ylläpito
- David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta
Vs: öljyt
Se olikin tuo HT-60 mitä minulla on ollut parikin tynnyriä. Ei xt-60.
Hyvin on toiminut taaveteisskin.
Hyvin on toiminut taaveteisskin.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: öljyt
En voi olla ottamatta kantaa tähän "Selecta" sanan käyttöön. Kaikki Taavetit muuttuivat "Selektoiksi", kun niihin tuli Selectamatic hydrauliikka. Tämä tapahtui noin 1967, jolloin traktoreiden konepeitot tulivat valkoisiksi. Sama Selectamatic hydrauliikka (pienin muutoksin) oli sitten käytössä niin kauan, kun David Brown traktoreita valmistettiin. Traktoreiden merkit muuttuivat vuosien varrella niin, että David Brown muuttui muotoon David Brown Case (noin vuonna 1973) ja siitä muotoon Case David Brown ja edelleen muotoon Case. Sitten kun J. I. Case (Tenneco) osti International Harvesterin tuli merkiksi Case IH ja konepeiton väriksi tuli IH:n punainen.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: öljyt
Samaa mieltä olen tuosta,tärkeämpää onkin vuosimallit ja konetyypit kuin imple ja sectamaticit,ne ei oudolle sano paljoo mitään.
Sama henkilöautoissakin kun puhutaan Deluxesta Supereista ym jonkui merkin kohilla niissäkin voi olla eroavaisuuksia just sen vuoksi mitä ekaostaja on sinne halutun laitettavan,esim.meilläkin on -70 luvun Deluxe Cortiinaan tullu maahantuojalta jo ostettaessa uutena GT,n penkit ja sehän ei itse autosta tee mitään GT,eetä.
Monesti tuttavapiirissä on olevinaab joku erikoinen peli mutta vilkaisu rekisteriotteeseen sakin asian selviämään kun siella lukeekin pelkkä perusmalli,oma sarjansa on sitten vielä korinvaihtelijat ja se onkin eri lukunsa jo!
Sama henkilöautoissakin kun puhutaan Deluxesta Supereista ym jonkui merkin kohilla niissäkin voi olla eroavaisuuksia just sen vuoksi mitä ekaostaja on sinne halutun laitettavan,esim.meilläkin on -70 luvun Deluxe Cortiinaan tullu maahantuojalta jo ostettaessa uutena GT,n penkit ja sehän ei itse autosta tee mitään GT,eetä.
Monesti tuttavapiirissä on olevinaab joku erikoinen peli mutta vilkaisu rekisteriotteeseen sakin asian selviämään kun siella lukeekin pelkkä perusmalli,oma sarjansa on sitten vielä korinvaihtelijat ja se onkin eri lukunsa jo!
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: öljyt
Pistän vielä käteni soppaan. "Imple" tarkoittaa "Implematic" joka oli David Brown traktoreiden hydrauliikkajärjestelmä ennen "Selectamatic". Kummassakin traktorisarjassa on joitakin malleja jossa on sama tyyppinumero (esimerkiksi 880 ja 990). Traktorisarjat ovat huomattavilta osilta erilaisia, joten on erittäin tärkeää tietää onko kysymyksessä Implematic vai Selectamatic ennen, kun aletaan antamaan ohjeita vianetsintään tai korjaamiseen. Vuosimallin ilmoittaminen voi johtaa pahasti harhaan, koska kysymyksessä saattaa olla esimerkiksi Suomen rekisteröintipäivämäärä.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Sivu 1 / 2 • 1, 2
Similar topics
» implematic nostolaitteesta
» Taavetin öljynpaineesta
» Öljyt
» DB 990 projekti
» Öljyt 72 vm taavettiin
» Taavetin öljynpaineesta
» Öljyt
» DB 990 projekti
» Öljyt 72 vm taavettiin
Sivu 1 / 2
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa