Öljyt
+5
Tessu
OlleK
outsider
erkki
Keijo28
9 posters
Sivu 1 / 1
Öljyt
Näistä on näemmä ollut paljon juttua ennenkin mutta kysyn kuitenkin. Eli Vaihdoin db 990 vm70 öljyt ja laitoin joka paikkaan Teboil monitraa. Kuítenkin toi alennusvaihteista ulos tullut öljy oli aika paljon sitkeämmän oloista. Eli kysymys on tekeekö tuo öljy siellä muuta haittaa kuin että tulee ulos jos on huonot tiivisteet?
Keijo28- David Brown : db 990 selectmatic
Viestien lukumäärä : 14
Vs: Öljyt
Portaalien alkuperäinen suositus on maatalouskäyttöön W140 viskositeettia, eli aika jähmeää tavaraa ja raskaaseen käyttöön vieläpä EP -lisäaineistettuna eli GL5 -laatuna. Aika monet siellä on tainneet silti käyttää 80W90 vaihteistoöljyä, joka on aika paljon juoksevampaa kuin tuo 140 ja vain pikkasen paksumpaa kuin Monitra. Minusta 10W30 moottoriöljy vastaa lähinnä W75 vaihteistoöljyä. Kevyessä yleiskäytössä ei varmasti tule mitään ongelmaa, koska portaaleissa on pintapainetta hammaspyörissä oikein kunnolla maanmuokkaustöissä tms. kun vedetään pienellä vaihteella täyttä tehoa. Kevyet siirtoajot esim. tavallisen kippikärryn kanssa yms. pihan ympäriajelu on kevyttä puuhaa voimansiirrolle. Raskas käyttö on sitten erikseen.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5086
Vs: Öljyt
Taisi olla punaisilla taaveteilla suositus portaaleihin kesällä 140W ja talvella 90W.
Shellillä ainakin on tarjolla 90W-140 öljyä-
Minulla on mielikuva että valkoisiin taavetteihin oli sitten suositus 10W-30 TOU myös portaaleihin.
Ei ole nyt yhtään käyttöohjekirjaa hyllyssä että pystyis tarkistamaan mutta
Olle tämän kyllä tietää.
990 impleen olen laittanut myös 10W-30 koska alennuspyörästö on siinä samanlainen kuin valkoisessa selectassa.
Shellillä ainakin on tarjolla 90W-140 öljyä-
Minulla on mielikuva että valkoisiin taavetteihin oli sitten suositus 10W-30 TOU myös portaaleihin.
Ei ole nyt yhtään käyttöohjekirjaa hyllyssä että pystyis tarkistamaan mutta
Olle tämän kyllä tietää.
990 impleen olen laittanut myös 10W-30 koska alennuspyörästö on siinä samanlainen kuin valkoisessa selectassa.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1935
Vs: Öljyt
Kiitos vastauksista! Oma traktorin käyttö lähinnä kevyttä lumen lykkäämistä ja pieniä kärryn siirtoja joten kai nuo öljyt sitten siinä menee. Ja eipä ole vielä tänä talvena paljon lumiakaan tarvinnut lykätä.
Keijo28- David Brown : db 990 selectmatic
Viestien lukumäärä : 14
Vs: Öljyt
Kaikissa Selectamatic malleissa joissa oli rumpujarrut oli pyöränvälitysten öljysuositus 90W tai 85W-90 GL4 mineraali öljyä. Levyjarrullisissa malleissa suositeltiin STOU (siis ei TOU), koska STOU luokitus sisältää levyjarrujen vaatimat lisäaineet.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: Öljyt
Ei kai nyt sentään 10/30 öljy voi olla samaa kuin 75/80 kun se on hypoidiöljyä,ei semmosta voi moottoriin laittaa!
kaverikin aina puhuu jäykästä 80Wöljystä niin mä tokasen että älä ainakaan sitten mihinkään moottoriin sitä sitte kaatele!
Vaihteistoihin ym tietty voi käydä vaikka mikäöljy kunhan vaan suositukset riittää,itte oon laittanu sitä mitä kirjat tai jostai muu tieto käskee
kaverikin aina puhuu jäykästä 80Wöljystä niin mä tokasen että älä ainakaan sitten mihinkään moottoriin sitä sitte kaatele!
Vaihteistoihin ym tietty voi käydä vaikka mikäöljy kunhan vaan suositukset riittää,itte oon laittanu sitä mitä kirjat tai jostai muu tieto käskee
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1936
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: Öljyt
Tessu, selvyyden vuoksi vaihteistoöljyissä käytetään eri viskositeetti lukemia, jottei niitä sotketaisi moottoriöljyihin.
Kuitenkin taitaa olla niin että perusöljy on yhtä jäykkää näissä 10w-30 moottoriöljyissä kuin 75w-80 laatikkoöljyissä, mutta lisäaineet ovat erilaiset molemmissa ja siksi niitä ei voi laittaa toistensa tilalle.
Teboilin Monitra on Universaaliöljyä, joten siinä on molempien luokitusten lisäaineet.
Kuitenkin taitaa olla niin että perusöljy on yhtä jäykkää näissä 10w-30 moottoriöljyissä kuin 75w-80 laatikkoöljyissä, mutta lisäaineet ovat erilaiset molemmissa ja siksi niitä ei voi laittaa toistensa tilalle.
Teboilin Monitra on Universaaliöljyä, joten siinä on molempien luokitusten lisäaineet.
MJK1390- Viestien lukumäärä : 65
Ikä : 35
Vs: Öljyt
Tuota just ite meinasin,monille tuntuu vaan oleva noi veet ja lukemat hepreaa,on moniastetta,mineraalia,semi,moni,ja täys synteettistä,siihen vielä päälle farmit ja vaseliinit heh!
siksi olenkin laittanu sitä mitä sen laitteen ohjekirja käskee mikä on,tai sitte olen kysyny varmalta taholta jos on jotkui laadut jo muuttunu.
Joo hypoidin kyllä jo haistaa sokeekin mut muitakin on mitä ei saa sekotella toisii paikkoihin,ikäväähän se on jos on entiset omistajat tankannu autoihin ja koneisiin väärää ainetta väärään paikkaan ja viel pahempaa tuntuu olevan se KOKONAAN rasvattomana pyörivät osat!
Kaverin poika osti mopoauton niin eivät kattoneen talvella peräöljyjä,no perä siinä hajosi ja siihenpä ei osia sitten saakkaan mistä tahansa,onneksi yks tuttu jeesas kun sillä oli palanu samanlainen vehje.
Tosin ei ne tienny ammattiliikkeessäkään aikanaan kun kysyin mitä öljyä pitää olla ovipumpuissa?
Piti niidenkin sitten kysyä jostai ja sanovat et hydrauliikka öljy käy.
siksi olenkin laittanu sitä mitä sen laitteen ohjekirja käskee mikä on,tai sitte olen kysyny varmalta taholta jos on jotkui laadut jo muuttunu.
Joo hypoidin kyllä jo haistaa sokeekin mut muitakin on mitä ei saa sekotella toisii paikkoihin,ikäväähän se on jos on entiset omistajat tankannu autoihin ja koneisiin väärää ainetta väärään paikkaan ja viel pahempaa tuntuu olevan se KOKONAAN rasvattomana pyörivät osat!
Kaverin poika osti mopoauton niin eivät kattoneen talvella peräöljyjä,no perä siinä hajosi ja siihenpä ei osia sitten saakkaan mistä tahansa,onneksi yks tuttu jeesas kun sillä oli palanu samanlainen vehje.
Tosin ei ne tienny ammattiliikkeessäkään aikanaan kun kysyin mitä öljyä pitää olla ovipumpuissa?
Piti niidenkin sitten kysyä jostai ja sanovat et hydrauliikka öljy käy.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1936
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: Öljyt
Jos ei tajua ite, pistääkö 80-90 öljyä vaiko 10w-30, olis parempi tietävämmän antaa öljyt vaihdella, sellaisiakin kun tuntuu olevan.....
Moottoriöljyistä 10w-30 on notkeudeltaan aika liki 80w90 vaihteistoöljyä, mut ne lisäaineistukset, joista ne ominaisuudet muodostuu, on aivan erit.
Esim taas TÄYSSYNTEETTISEN 80w-90 GL 4 tai 5 hypoidiperäölyn notkeus on esim +10asteessa jopa "liukkaampaa" kuin mineraali 10w30 motor-oili.....
Aikoinaanhan, -40-60 luvulla esim autoissa ei ollut mitenkään tavatonta, että koneremontteja tehtiin 30.000 - 60.000km haarukassa , se oli täysin normaalia juttua, ja öljyjen vaihtovälit oli 2500 - 4000km
Moottoriöljyistä 10w-30 on notkeudeltaan aika liki 80w90 vaihteistoöljyä, mut ne lisäaineistukset, joista ne ominaisuudet muodostuu, on aivan erit.
Esim taas TÄYSSYNTEETTISEN 80w-90 GL 4 tai 5 hypoidiperäölyn notkeus on esim +10asteessa jopa "liukkaampaa" kuin mineraali 10w30 motor-oili.....
Aikoinaanhan, -40-60 luvulla esim autoissa ei ollut mitenkään tavatonta, että koneremontteja tehtiin 30.000 - 60.000km haarukassa , se oli täysin normaalia juttua, ja öljyjen vaihtovälit oli 2500 - 4000km
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2954
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: Öljyt
Juu ei ne motit ennen kestäny kauaakaan kun piti jo korjailla,noin se sillon meni,on se tekniikka muuttunu niistäajoista ja öljytkin!
Vieläkin yks kaveri ja automieskin vielä väittää et joo ei niil öljyil mitään välii ole mitä sinne harrasteautoonkin kaatelee,no ei ehkä siinä kesä heinäkuussa mut kylmemmällä jo onkin,ja on ihan todistettukkin.
aukastiinpa mun oman vanhan käyttöEscon öljypohja ja sitte varaosaautosta niin HUH sen toisen öljyjä!
siinä oli jopa venttiilikoneisto NIIN tukossa että piti öljyllä ja pensselillä harjata ja paineilmalla puhaltaa karstaa pois ennenkun siihen viitti vaihtaa öljyn ja putsarin,että on sillä merkitys mitä öljyä on ollu ja kuinkapaljon sillä ajaa.
Mulla kun on ollu aina synteettineen sisällä ja näköjään se on siellä toiminu,no noissa vanhoissa työkoneissa ja piha-autoissa on normiöljyt kun voi siten pakkasella ottaa lämpöä seinästä heh.
Ei taida enää uusiinautoihin ees käydä mitkää muut kuin synteettiset ja omantehtaan öljyt? niin ne väittää viisaammat?
Vieläkin yks kaveri ja automieskin vielä väittää et joo ei niil öljyil mitään välii ole mitä sinne harrasteautoonkin kaatelee,no ei ehkä siinä kesä heinäkuussa mut kylmemmällä jo onkin,ja on ihan todistettukkin.
aukastiinpa mun oman vanhan käyttöEscon öljypohja ja sitte varaosaautosta niin HUH sen toisen öljyjä!
siinä oli jopa venttiilikoneisto NIIN tukossa että piti öljyllä ja pensselillä harjata ja paineilmalla puhaltaa karstaa pois ennenkun siihen viitti vaihtaa öljyn ja putsarin,että on sillä merkitys mitä öljyä on ollu ja kuinkapaljon sillä ajaa.
Mulla kun on ollu aina synteettineen sisällä ja näköjään se on siellä toiminu,no noissa vanhoissa työkoneissa ja piha-autoissa on normiöljyt kun voi siten pakkasella ottaa lämpöä seinästä heh.
Ei taida enää uusiinautoihin ees käydä mitkää muut kuin synteettiset ja omantehtaan öljyt? niin ne väittää viisaammat?
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1936
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: Öljyt
Se on kyllä valitettavaa että monikaan ei ymmärrä sitä että öljynvaihto on sitä halvinta remonttia. Oikeat öljyt ja järkevät vaihtovälit säästäisivät monelta rempalta, mutta eipä kaikki vaan sitä oikeen tunnu ymmärtävän. Sama kuin PA-suodattimen vaihtaminen ja mielellään parin varasuodattimen hyllyssä pitäminen. Cav 296 suodatin maksaa halvimmillaan 2€ kappale, joten ne kun vaihtaa aina syksyn tullen samalla, kun tankkaa tankkiin talvilöpön, niin ei tartte pakkasella näpit jäässä näprätä
Noissa uudemmissa autoissa on tullut näitten partikkelisuodattimien takia lisävaatimuksia synteettisyyden lisäksi, tuo uudempi paku (5 vuotias) ilmoittaa vikakoodin jos laittaa väärät öljyt. Tosin ihan Teboilin öljyt sille kelpaa, mutta maksaa pelkät öljytkin 90€ (11ltr). Noh uusi vaihtomoottori maksaa 9000€ että ihan halvathan ne öljyt olikin .
Noissa uudemmissa autoissa on tullut näitten partikkelisuodattimien takia lisävaatimuksia synteettisyyden lisäksi, tuo uudempi paku (5 vuotias) ilmoittaa vikakoodin jos laittaa väärät öljyt. Tosin ihan Teboilin öljyt sille kelpaa, mutta maksaa pelkät öljytkin 90€ (11ltr). Noh uusi vaihtomoottori maksaa 9000€ että ihan halvathan ne öljyt olikin .
MJK1390- Viestien lukumäärä : 65
Ikä : 35
Vs: Öljyt
MJK1390 kirjoitti:...
Sama kuin PA-suodattimen vaihtaminen ja mielellään parin varasuodattimen hyllyssä pitäminen. Cav 296 suodatin maksaa halvimmillaan 2€ kappale,
..
Halvimpia ei kannata hankkia..... Ei ole suodatuskyky likikään samaa tasoa, kuin laatusuodattimilla, esim DELPHI, ym "laatumerkit" , halvoista menee jopa 0,015mm kokoista moskaa läpi ....
Tekee pumpulle "nannaa" pidemmän päälle......
Esim tuosta juttua, keskeltä ketjua
http://www.nuhvi.net/foorumi/viewtopic.php?f=3&t=5958&start=30
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2954
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: Öljyt
Tossa kun vielä isäukko oli hengissä ja traktorilla oli ajoa enemmän,oli perunahommia,lumenajoa,kyntöä,äestystä ja muuta pientä.
En mä koskaan tunteja laskenu kun ei mittarikan Natikassa toimi mut aina vaihoin öljyt ja suotimen joka syksy ja tietty talviainetta tankkiin ja pelashan se.
Nyt kun ei oo kun se lumenajo ja näköjää vasta NYT luntakin lupaa niin menee pari kolmekkin talvea et vaihan,periaatteessa senkin vuoksi kannattaa jo vanhassa väljässä moottorissa öljy vaihtaa kun menee jo ohipuhalluksessa polttoainetta ohi mäntien niin huohottaa sitte pahemmin kun oljy ohenee,sitäkään ei moni oikein meinaa uskoa mut sitte ne ihmettelee kun kone leikkaa suuremmassa kuormituksessa kun öljykalvo laakereilla olematon!
Hienoa muutes että näistä öljyasioistakin keskustellaan ja mielipiteitä tulee!
En mä koskaan tunteja laskenu kun ei mittarikan Natikassa toimi mut aina vaihoin öljyt ja suotimen joka syksy ja tietty talviainetta tankkiin ja pelashan se.
Nyt kun ei oo kun se lumenajo ja näköjää vasta NYT luntakin lupaa niin menee pari kolmekkin talvea et vaihan,periaatteessa senkin vuoksi kannattaa jo vanhassa väljässä moottorissa öljy vaihtaa kun menee jo ohipuhalluksessa polttoainetta ohi mäntien niin huohottaa sitte pahemmin kun oljy ohenee,sitäkään ei moni oikein meinaa uskoa mut sitte ne ihmettelee kun kone leikkaa suuremmassa kuormituksessa kun öljykalvo laakereilla olematon!
Hienoa muutes että näistä öljyasioistakin keskustellaan ja mielipiteitä tulee!
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1936
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: Öljyt
Penkoessani varastoja löysin avaamattoman 20litran astian öljyä.Astiassa lukee Castrol CRD 10W/30 API/SF.
Ilmeisesti moottoriöljyä,mutta mihin koneeseen sopivaa.Diesel-vai bensiinikoneeseen?Luettelot eikä netti tai
öljyjä myyvät eivät tunnistaneet enää ko.tyyppiä.Öljyn ikää en tiedä,koska on ilmeisesti kiinteistön edellisen
omistajan jäämistöä.Ilmeisesti tuote on käyttökelpoista kun astia on ollut avaamaton ja ehjä.
Ilmeisesti moottoriöljyä,mutta mihin koneeseen sopivaa.Diesel-vai bensiinikoneeseen?Luettelot eikä netti tai
öljyjä myyvät eivät tunnistaneet enää ko.tyyppiä.Öljyn ikää en tiedä,koska on ilmeisesti kiinteistön edellisen
omistajan jäämistöä.Ilmeisesti tuote on käyttökelpoista kun astia on ollut avaamaton ja ehjä.
pauli- David Brown : DB 880 Sel. vm.71
DBTCF:n jäsen nro : 27
Viestien lukumäärä : 58
Paikkakunta : Suolahti
Vs: Öljyt
Ainakin siinä on SF luokitus bensiinimoottoriin, mutta löytyykö purkin kyljestä merkintää CB, CC tai CD, jotka on vanhoja dieselin luokituksia?
Yleensä on niin, että jos öljy täyttää SF -luokituksen, niin CD täyttyy kanssa. Jos et uskalla moottorissa käyttää sitä, niin luulisi tuon toimivan vaihteistossa ihan hyvin.
Yleensä on niin, että jos öljy täyttää SF -luokituksen, niin CD täyttyy kanssa. Jos et uskalla moottorissa käyttää sitä, niin luulisi tuon toimivan vaihteistossa ihan hyvin.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5086
Vs: Öljyt
The Castrol CRD range of heavy-duty lubricants has been primarily developed to meet the requirements of high-speed supercharged diesel engines
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1935
Vs: Öljyt
Ei löydy astiasta mitään muita tekstejä kuin ko.t.Astia on ämpärin muotoinen eli pyöreä ja väriltään
valkovihreä.Castrolia lukuunottamatta muu teksti on kirjoitettu tarralapulle ja liimattu astian kylkeen.
Eiköhän näillä tiedoilla mitä tästä sain uskalla laittaa myös moottoriöljyksi dieseliin.
valkovihreä.Castrolia lukuunottamatta muu teksti on kirjoitettu tarralapulle ja liimattu astian kylkeen.
Eiköhän näillä tiedoilla mitä tästä sain uskalla laittaa myös moottoriöljyksi dieseliin.
pauli- David Brown : DB 880 Sel. vm.71
DBTCF:n jäsen nro : 27
Viestien lukumäärä : 58
Paikkakunta : Suolahti
Vs: Öljyt
http://www.lsvoitelu.fi/taulut/traktorit.html tuollakin joku maininta.
Hn- David Brown : 990 Selectamatic -66
DBTCF:n jäsen nro : 21
Viestien lukumäärä : 102
Paikkakunta : Tampere
Vs: Öljyt
Jees, näköjään tuo merkki CRD on yhden lajin muunnos CD:stä, joka on merkki sen sopivuudesta myös ahdettuun dieseliin. Jos purkissa on ollut korkki kiinni niin öljy ei ainakaan ole hapettunut. Itte ottaisin sen käyttöön huoletta.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5086
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa