990 Selectamatic öljykello/öljynpaine
+4
Tessu
1690 metsä
mattkau
Jarkki
8 posters
Sivu 1 / 1
990 Selectamatic öljykello/öljynpaine
Juonsi muutamia runkoja ja pöyrittelin sitten klapikonetta niin huomasin, että öljynpainevalo alkoi palamaan matalilla kierroksilla. Öljyt oli vajuneet ja ensiapuna lisäsin öljyä ylärajaan. Kylmänä valo ei välkkynyt, mutta lämpimänä öljynpainevalo alkoi taas matalilla kierroksilla palamaan. Täytyy ostaa ja vaihtaa öljykello ihan ensialuksi. Pahus kun ei ole mittaria niin en pääse mittaamaan todellista painetta. No jospa vika olisi öljykellossa, toivotaan parasta. Ulkoisia vuotoja ei ole eikä koneesta kuulu ylimääräistä kilkatusta, kalkatusta tai kolinaa.
Mikä kierre 990 Selectan öljykellossa on? Jos löydän jostain painemittarin, niin täytyy ostaa sopiva adapteri. Tuskin englantilaiset ovat öljykelloonkaan millisiä kierteitä käyttäneet kun kaikki muutkin kierteet on tuumaisia.
Mikä kierre 990 Selectan öljykellossa on? Jos löydän jostain painemittarin, niin täytyy ostaa sopiva adapteri. Tuskin englantilaiset ovat öljykelloonkaan millisiä kierteitä käyttäneet kun kaikki muutkin kierteet on tuumaisia.
Jarkki- Viestien lukumäärä : 118
Vs: 990 Selectamatic öljykello/öljynpaine
Jaa'a, sivistynyt arvaus kysymykseen on 1/8" BSP eli sumujen saarten putkikierteitä. Ja uusi kytkinkello hintaluokkaa +/- kymppi.
Mittari tietysti on paljon kertovampi kuin pelkkä valo. T-kappaleet sekä valon että mitarin kytkemiseksi vain on jostain syystä hakusessa nykyään (oman yksittäisen havainnon mukaan). Lämpimänä öljynpainevalon vilkutus on kiusallinen vaiva, joka saattaa johtaa öljypohjan irrotukseen ja pumppuremonttiin. Mutta on joskus ihan itselle käynyt tapaus missä kellon kalvo alkoi vuotamaan. Kylmänä, tai siis käynnistyksen jälkeen valo sammui, mutta hetken päästä syttyi kun paineet kalvon molemmin puolin tasaantui. Peukut pystyyn, että vika olisi tämmöinen tai vastaava mittaustekninen juttu.
Mittari tietysti on paljon kertovampi kuin pelkkä valo. T-kappaleet sekä valon että mitarin kytkemiseksi vain on jostain syystä hakusessa nykyään (oman yksittäisen havainnon mukaan). Lämpimänä öljynpainevalon vilkutus on kiusallinen vaiva, joka saattaa johtaa öljypohjan irrotukseen ja pumppuremonttiin. Mutta on joskus ihan itselle käynyt tapaus missä kellon kalvo alkoi vuotamaan. Kylmänä, tai siis käynnistyksen jälkeen valo sammui, mutta hetken päästä syttyi kun paineet kalvon molemmin puolin tasaantui. Peukut pystyyn, että vika olisi tämmöinen tai vastaava mittaustekninen juttu.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1657
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: 990 Selectamatic öljykello/öljynpaine
995 kun alkoi vilkuttaa öljynpainevaloa pienillä kierroksilla oli keinuvipuakselin päästä tulppa auki. Ei liene mikään yleinen vaiva tämä
1690 metsä- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 664
Vs: 990 Selectamatic öljykello/öljynpaine
Täytyy irroittaa öljykello illalla ja hakea huomenna uusi. Siinä samalla voisi katsoa painemittareita.
Jarkki- Viestien lukumäärä : 118
Vs: 990 Selectamatic öljykello/öljynpaine
aika yleinen vika vanhoissa laitteissa ja varsinkin Taavetissa,meillä 850 poltellu valoa alakierroksilla jo -70 luvulta asti heh,eipä ole kukaan kehdannut anturaa vaihtaa ja hyvin on näköjää kesät pelannu.
yhteen autoon kun ostin uuden anturan niin eipä palanu valo kun käänti virrat päälle mutta... jäi palamaan kun auto kävi,no 12vuotta sillä tässä nurkissa ajelin ja hyvin sekin pelas.
Kyllä se ihan oikea painemittari olis aina selkeempi.
yhteen autoon kun ostin uuden anturan niin eipä palanu valo kun käänti virrat päälle mutta... jäi palamaan kun auto kävi,no 12vuotta sillä tässä nurkissa ajelin ja hyvin sekin pelas.
Kyllä se ihan oikea painemittari olis aina selkeempi.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: 990 Selectamatic öljykello/öljynpaine
noissa antureissakin laatu huononnu,niinkuin vähä joka asiassa.vaihdoin yhteen moottoriin kk,rk ja päittäislaakerit ja öljypumpun,kun vilkutteli öljyvaloa,vikaa olikin kaikissa,paineet oli huonot,kun mittarilla katto.hukkasin sitte jossain vaiheessa remonttia alkuperäisen anturin ja hain uuden,pelas 2päivää ja taas öljyvalo vilkkui,mittasin paineet ne oli hyvät,hain takuuseen uuden,se nyt on pelannu vielä.harmi kun hukkasin sen orginaalin 74 vuonna laitetun anturin,se toimis vieläkin.
harrastaja- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 153
Vs: 990 Selectamatic öljykello/öljynpaine
hyvin usein on alkanu myös nuo anturat vuotaa öljyä siitä kohtaa missä metalli yhdistetty bakeliittiin/muoviin,monikin antura toiminu muuten mutta vuoto sotkenu moottorinkyljen.
Sitten kannattaa katsoa (jos on merkitty) painealue siitä anturasta,saman näkönenkin voi olla eriarvoinen, joskus olen saanu muutes pelaamaan anturan kun uittanu bensassa ja puhaltanu puhtaaksi,on ollu vaan jotain mönjää sisällä ja se vilkuttanu valoa
Sitten kannattaa katsoa (jos on merkitty) painealue siitä anturasta,saman näkönenkin voi olla eriarvoinen, joskus olen saanu muutes pelaamaan anturan kun uittanu bensassa ja puhaltanu puhtaaksi,on ollu vaan jotain mönjää sisällä ja se vilkuttanu valoa
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: 990 Selectamatic öljykello/öljynpaine
Sain eilen uuden öljykellon (IKH varaosanro VPM6001), maksoi 11 euroa. Ruuvasin paikoilleen ja nyt valo ei vilkkunut tyhjäkäynnillä ainakaan vajaan tunnin käytön jälkeen. Lienee ollut siis vika tuossa öljykellossa. Tuossa uudessa ei ollut tiivistettä vaan kierre oli kartion mallinen. Öljykellon kyljessä ei ollut merkintää painealueesta. Sopii tuotetietojen mukaan alla lueteltuihin moottoreihin, mukana pari 990 moottoria, niin lienee myös vm. 1968-69 Selecta 990 mukana.
Case 1194 moottori AD3.55Case 1294 moottori AD4.55Case 1394 moottori
AD4.55TCase 1494 moottori AD4.55TCase 1594 moottori AD6.55TCase
1694 moottori AD6.55TDavid Brown 1200 moottori AD4.55David Brown 1210
moottori AD4.55David Brown 1212 moottori AD4.55David Brown 1410
moottori AD4.55TDavid Brown 1412 moottori AD4.55TDavid Brown 770
moottori AD3.49David Brown 780 moottori AD3.55David Brown 850 moottori
AD4.36David Brown 880 moottori AD3.55David Brown 885 moottori
AD3.55David Brown 950 moottori AD4.40TDavid Brown 990 moottori
AD4.47David Brown 990 moottori AD4.49David Brown 995 moottori
AD4.55David Brown 996 moottori AD4.55David Brown Case 1190 moottori
AD3.55David Brown Case 1290 moottori AD4.49David Brown Case 1390
moottori AD4.55David Brown Case 1490 moottori AD4.55TDavid Brown Case
1690 moottori AD6.55T
• CIH 3060472R91
• DB K311686
Case 1194 moottori AD3.55Case 1294 moottori AD4.55Case 1394 moottori
AD4.55TCase 1494 moottori AD4.55TCase 1594 moottori AD6.55TCase
1694 moottori AD6.55TDavid Brown 1200 moottori AD4.55David Brown 1210
moottori AD4.55David Brown 1212 moottori AD4.55David Brown 1410
moottori AD4.55TDavid Brown 1412 moottori AD4.55TDavid Brown 770
moottori AD3.49David Brown 780 moottori AD3.55David Brown 850 moottori
AD4.36David Brown 880 moottori AD3.55David Brown 885 moottori
AD3.55David Brown 950 moottori AD4.40TDavid Brown 990 moottori
AD4.47David Brown 990 moottori AD4.49David Brown 995 moottori
AD4.55David Brown 996 moottori AD4.55David Brown Case 1190 moottori
AD3.55David Brown Case 1290 moottori AD4.49David Brown Case 1390
moottori AD4.55David Brown Case 1490 moottori AD4.55TDavid Brown Case
1690 moottori AD6.55T
• CIH 3060472R91
• DB K311686
Jarkki- Viestien lukumäärä : 118
Vs: 990 Selectamatic öljykello/öljynpaine
hieno homma että taas toimii
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: 990 Selectamatic öljykello/öljynpaine
Joo kyllä putosi iso kivi rinnan päältä. Ehdin jo ensihätään ihan säikähtämään.
Eilen starttasin taas koneen käyntiin, pakkasta oli kaksi astetta. Pari kolme sekuntia valo paloi ja sammui sitten. Eikä enää vilkkanut, semmoisen tunnin verran tein klapeja ja välillä käytin kierroksia tyhjäkäynnillä. Lämpimänä valo sitten sammuikin käytännössä jo starttauksen aikana, joten oikea painealue tuossa öljykellossa vaikuttaisi olevan.
Eilen starttasin taas koneen käyntiin, pakkasta oli kaksi astetta. Pari kolme sekuntia valo paloi ja sammui sitten. Eikä enää vilkkanut, semmoisen tunnin verran tein klapeja ja välillä käytin kierroksia tyhjäkäynnillä. Lämpimänä valo sitten sammuikin käytännössä jo starttauksen aikana, joten oikea painealue tuossa öljykellossa vaikuttaisi olevan.
Jarkki- Viestien lukumäärä : 118
Vs: 990 Selectamatic öljykello/öljynpaine
kyllä öljynpaine tärkeä on, se vaan tossa meidänkin Taavissa tosiaan vilkuttanu ja palanukkin alakierroksilla,no senkun tienny niin ei ole ollu syytä huoleen.
Joskus ihmetelly noita tuttavien naisautoilijoita kun sanovat että piti lisätä oljyä koneeseen kun alkoi öljyvalo palamaa??! mä olen sanonu että ei se valo kerron mistään öljyn vähyydestä VAAN öljynpaineesta ja jos sit eikä öljyä ole on moottori pian kaput! että senverran voisivat autokoulussa asioita tarkentaa.
Jos tietää että moottori kuluttaa öljyä niin lisää aika ajoin saattaapi kestää kauankin kun muutoin hajoaa.
Joskus ihmetelly noita tuttavien naisautoilijoita kun sanovat että piti lisätä oljyä koneeseen kun alkoi öljyvalo palamaa??! mä olen sanonu että ei se valo kerron mistään öljyn vähyydestä VAAN öljynpaineesta ja jos sit eikä öljyä ole on moottori pian kaput! että senverran voisivat autokoulussa asioita tarkentaa.
Jos tietää että moottori kuluttaa öljyä niin lisää aika ajoin saattaapi kestää kauankin kun muutoin hajoaa.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: 990 Selectamatic öljykello/öljynpaine
Niin se on moottoriöljy kohtuu vähissä silloin nun öljynpainevalo sytty, mut kyllä sen niinkin vähiin voi ajaa. Kaksi tapausta tiedän 80 luvulta kun tärvelivät autojen moottorit kun öljynpainevalo syttyi kumpikin oli yrittäny ajaa lähimmälle huoltikselle öljyä ostamaan. Eivät päässeet niin pitkälle, olivat miehiä molemmat tai ainakin poikia
1690 metsä- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 664
Vs: 990 Selectamatic öljykello/öljynpaine
Arkielämä on vaan niin monenkirjavaa, ettei öljynpaineen merkkivalon syttyminen liian vähäisen öljymäärän vuoksi ole kovin tavatonta. Muutamissa nykyautoissakin on tarvetta lisäillä öljyä useampaankin kertaan vaihdon välissä.
Öljyn paine on sitten paljon mielenkiintoisempi asia. Voitelu ei suinkaan toimi niin, että paineinen öljy kantaisi laakerikuormia. Öljyn paine on tarpeen siksi, että laakereihin ylipäätään tulee öljyä, joka mahdollistaa laakerin toiminnan, jossa öljykalvo siis "kiilautuu" akselin ja laakerin väliin kun akseli pyörii. Mm ruohonleikkureiden "ikiliikkujat", eli B&S moottorit saavat tarvitsemansa öljyn laakereihin roiskevoiteluna ja hyvin ne toimii jos ei ruuvaa lisää kierroksia kovin paljoa. Öljy myös jäähdyttää laakereita, että pintalämpötilta pysyvät öljylle suotuisina.
Kun auton moottorista päästää öljyt kokonaan pois, niin kone alkaa kalkattaa yleensä vasta noin viiden minuutin ajon jälkeen. Youtubessa löytyy video, jonka tekivät ammattikorkeakoulun porukat kun testasivat erästä öljyn lisäainetta. Laittoivat lisäaineen vanhan Sierran koneeseen ja ajelivat sillä tovin. Sitten laskettiin öljy pois ja lähdettiin ajelemaan Helsingistä kohti Tamperetta. Vasta Lempäälässä kone alkoi kalkattaa. Siellä koneeseen laitettiin öljyt takaisin ja ajettiin Hesaan. Kun moottori siellä purettiin ja tutkittiin, niin ainoa selvästi vaurioitunut osa oli nokka-akselin stefa, joka oli voitelun puutteessa sen verran kuumentunut, että oli alkanut sulaa.
Öljyn paine on sitten paljon mielenkiintoisempi asia. Voitelu ei suinkaan toimi niin, että paineinen öljy kantaisi laakerikuormia. Öljyn paine on tarpeen siksi, että laakereihin ylipäätään tulee öljyä, joka mahdollistaa laakerin toiminnan, jossa öljykalvo siis "kiilautuu" akselin ja laakerin väliin kun akseli pyörii. Mm ruohonleikkureiden "ikiliikkujat", eli B&S moottorit saavat tarvitsemansa öljyn laakereihin roiskevoiteluna ja hyvin ne toimii jos ei ruuvaa lisää kierroksia kovin paljoa. Öljy myös jäähdyttää laakereita, että pintalämpötilta pysyvät öljylle suotuisina.
Kun auton moottorista päästää öljyt kokonaan pois, niin kone alkaa kalkattaa yleensä vasta noin viiden minuutin ajon jälkeen. Youtubessa löytyy video, jonka tekivät ammattikorkeakoulun porukat kun testasivat erästä öljyn lisäainetta. Laittoivat lisäaineen vanhan Sierran koneeseen ja ajelivat sillä tovin. Sitten laskettiin öljy pois ja lähdettiin ajelemaan Helsingistä kohti Tamperetta. Vasta Lempäälässä kone alkoi kalkattaa. Siellä koneeseen laitettiin öljyt takaisin ja ajettiin Hesaan. Kun moottori siellä purettiin ja tutkittiin, niin ainoa selvästi vaurioitunut osa oli nokka-akselin stefa, joka oli voitelun puutteessa sen verran kuumentunut, että oli alkanut sulaa.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5096
Vs: 990 Selectamatic öljykello/öljynpaine
https://www.youtube.com/watch?v=-NymF_vEst0 Erkki varmaan tarkoitti tuota testiä.
harrastaja- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 153
Vs: 990 Selectamatic öljykello/öljynpaine
Minulla on ihan oma kokoemus miten auton moottori käyttäytyy kun paineet häviää. Ajoin 11 km ilman paineita. Alkoi jo ääntään melkosesti ja käynti vaikeutuun. Sanottakoon että moottori oli jo saanut tuomion ennen tuota, koska olin kyllästynyt mystiseen vikaan mikä teki painetta syyläriin. Avasin mielenkiinnosta koneen sitten. Oli kampirauta mennyt siniseksi, eikä juuri muistakaan osista olisi ollut siirtää toiseen koneeseen. Ja paineet hävisi siksi, kun paineenrajoitusventtiilin väliin meni roska ja jäi pakosta raolleen juuri kun se oli menossa kiinni öljyn lämmitessä, näin luulen ja olin analysoivani.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1657
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: 990 Selectamatic öljykello/öljynpaine
Laitoin 990 selectaan öljynpainemittarin aikoinaan. Motonetin kympin mittari (sähköinen) ja sieltä löytyi myös T-kappale. Taavetin kierre oli muistaakseni sama kuin asennetun mittarin kierre, eli joku vakiokierre kyseessä. Ja kartiokierre oli.
Mittari on hyvä lisävaruste. Omassa koneessani paine pysyy suht samassa kierroksista riippumatta, kuumilla öljyillä tyhjäkäynnillä pikkuisen laskee, muutoin vakiopaine. Jos oikein muistan, paine on aina hieman yli kolme baaria ja merkkivalo sammuu käynnistyksen jälkeen, kun mittari alkaa näyttää sen noin kolme baaria. Kun koneen sammuttaa, valo syttyy kun mittari alkaa laskea alle 2 baarin. Voisi päätellä, että valo alkaa vilahdella paineen laskettua 2 barin tuntumaan, joka vielä riittänee voiteluun jossain määrin pienillä kierroksilla.
Mittari on hyvä lisävaruste. Omassa koneessani paine pysyy suht samassa kierroksista riippumatta, kuumilla öljyillä tyhjäkäynnillä pikkuisen laskee, muutoin vakiopaine. Jos oikein muistan, paine on aina hieman yli kolme baaria ja merkkivalo sammuu käynnistyksen jälkeen, kun mittari alkaa näyttää sen noin kolme baaria. Kun koneen sammuttaa, valo syttyy kun mittari alkaa laskea alle 2 baarin. Voisi päätellä, että valo alkaa vilahdella paineen laskettua 2 barin tuntumaan, joka vielä riittänee voiteluun jossain määrin pienillä kierroksilla.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: 990 Selectamatic öljykello/öljynpaine
Periaattessa 0.7bar on vielä turvallinen lukema että öljyä kulkeutuu joka paikkaan.
Monet paineanturit on 0.3-0.7bar välillä.
Painelukemalla ei niin tarkaa siis ole, kunhan sitä vaan on. Toki paineen laskun perusteella voi päätellä joko väljistyneiden laakereiden tai öljyn lämmetessä muuttuvan viskositeeetin muutoksesta.
Kisanuffissakin "kylmänä" käynnistäessä, eli vaikka +15ast paineet on liki 6bar ja lämpimänä kilon luokkaa ( toki HX40 ahtimen voiteluun menee omansa tuotosta ) .
Nuffissa tosin venttiilikoneistossa keinuvipuakselilla on myös oma paineventtiili, joka on max 1.4bar vaikka öljypumpun painerajaventtiili on sen 4+bar
Monet paineanturit on 0.3-0.7bar välillä.
Painelukemalla ei niin tarkaa siis ole, kunhan sitä vaan on. Toki paineen laskun perusteella voi päätellä joko väljistyneiden laakereiden tai öljyn lämmetessä muuttuvan viskositeeetin muutoksesta.
Kisanuffissakin "kylmänä" käynnistäessä, eli vaikka +15ast paineet on liki 6bar ja lämpimänä kilon luokkaa ( toki HX40 ahtimen voiteluun menee omansa tuotosta ) .
Nuffissa tosin venttiilikoneistossa keinuvipuakselilla on myös oma paineventtiili, joka on max 1.4bar vaikka öljypumpun painerajaventtiili on sen 4+bar
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 990 Selectamatic öljykello/öljynpaine
Muistikuvani mukaan taavetissa on painerajaventtiili myös, joka rajoittaa paineen reiluun 3 bar:in
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: 990 Selectamatic öljykello/öljynpaine
Joo, itse asiassa vielä 50-luvulla sarvipää Fordsonissa oli ei-painevoitelu, missä öljy "lusikoitiin" voideltaviin kohteisiin. Kait ne paikat tuli rasvaisiksi silläkin konstilla sitten. Nykyaikaisissa moottoreissa paineöljyllä tehdään muutakin kuin pelkästään voitelua. Sillä voidaan jäähdyttää mäntiä alapuolelta ja kiristää jakoketjua - muun muassa ja nämä jutut vaativat öljyltä painetta, melko hyvinkin säädeltyä ja pumpulta runsasta tuottoa.
Niinkuin Paulig kirottaa, (ysiysikympin) öljypumpussa on paineenrajoitusventtiili, joka tehtaalla on säädetty 3.1 bar paineeseen. Venttiilissä on ruuvi, jolla jousta tiukkaamalla tai löysäämällä pystytään muuttamaan avautumispainetta 0.4 bar/kierros, kertoo kirja. Normikäytössä tälle ei kuitenkaan pitäis olla tarvetta. Paineellahan saadaan aikaan tilavuusvirta, joka sitten kulkeutuu voitelukohteisiin. Tyhjäkäynnillä lämpimänä pumppu tekee 11 l/min eli melkoisen tehokas pumppu. Suodattimessa taasen on varoventtiili, joka suotimen tukkeutuessa (paine-ero 0.7 bar) päästää öljyn suodattamattomana systeemiin, joka tietenkään ei ole hyvä asia, mutta estää välittömän rikkoutumisen. Tästä syystä varsinkin vanhoissa koneissa suotimen vaihto on tärkeää. Öljykello taasen on speksattu kytkeytymään 0.6 - 0.9 bar paineessa, jonka pitäisi riittää tuottamaan sen verran öljyn liikettä ettei voitelu vaarannu.
Kilpakoneissa (niinkuin vaikkapa Jusapen nuffissa) saattaa olla syytä kierrättää öljyä enemmän, eli nostaa painetta, jotta sitä varmasti on joka paikassa. Ja niinkuin sanottu, sillä kuljetetaan lämpöä pois eri paikoista.
Taisi poiketa pikkasen alkuperäisestä aiheesta.
Niinkuin Paulig kirottaa, (ysiysikympin) öljypumpussa on paineenrajoitusventtiili, joka tehtaalla on säädetty 3.1 bar paineeseen. Venttiilissä on ruuvi, jolla jousta tiukkaamalla tai löysäämällä pystytään muuttamaan avautumispainetta 0.4 bar/kierros, kertoo kirja. Normikäytössä tälle ei kuitenkaan pitäis olla tarvetta. Paineellahan saadaan aikaan tilavuusvirta, joka sitten kulkeutuu voitelukohteisiin. Tyhjäkäynnillä lämpimänä pumppu tekee 11 l/min eli melkoisen tehokas pumppu. Suodattimessa taasen on varoventtiili, joka suotimen tukkeutuessa (paine-ero 0.7 bar) päästää öljyn suodattamattomana systeemiin, joka tietenkään ei ole hyvä asia, mutta estää välittömän rikkoutumisen. Tästä syystä varsinkin vanhoissa koneissa suotimen vaihto on tärkeää. Öljykello taasen on speksattu kytkeytymään 0.6 - 0.9 bar paineessa, jonka pitäisi riittää tuottamaan sen verran öljyn liikettä ettei voitelu vaarannu.
Kilpakoneissa (niinkuin vaikkapa Jusapen nuffissa) saattaa olla syytä kierrättää öljyä enemmän, eli nostaa painetta, jotta sitä varmasti on joka paikassa. Ja niinkuin sanottu, sillä kuljetetaan lämpöä pois eri paikoista.
Taisi poiketa pikkasen alkuperäisestä aiheesta.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1657
Paikkakunta : Saarijärvi
Similar topics
» Öljynpaine
» 885 öljynpaine
» Implematic 950 öljynpaine
» 990 öljynpaine valo
» 880:sen öljynpaine alhaalla.
» 885 öljynpaine
» Implematic 950 öljynpaine
» 990 öljynpaine valo
» 880:sen öljynpaine alhaalla.
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa