David 950 vettä moottoriöljyssä
+4
Pakki
mattkau
erkki
TimoK
8 posters
Sivu 1 / 2
Sivu 1 / 2 • 1, 2
David 950 vettä moottoriöljyssä
Vaihdoin polttoaineet talvilaatuun ja samalla huomasin kun pyöritin konetta että lähti käymään hirveen savun saattamana(johtuu pakkaskäynnistyksestä)sylki moottoriöljyä pakoputkesta tai diiseliä ,mustaa roisketta pitkin konepeltiä.Koneen lämmettyä toimii normaalisti.Onneksi katsoin jäähdytinnesteet ja järjestelmään meni 8l nestettä!Eniten kyllä huolestutti harmaa moottoriöljy,koneella ei ole ajettu puoleen vuoteen,voiko vettä kondensoitua mottoriöljyyn vai meneeko jäähdytinneste moottoritilaan?Tosin jos kaikki puuttuva jäähdytinneste olisi mennyt öljytilaan olisi kone täynnä öljyä?Lohko on perinteisesti halki laskuhanan vierestä ja paikattu jollain tökötillä,oli kuulemma koeponnistettu ettei vuotais mutta kuumana huomasin tihkua paikkauksesta ulos.Vuotaako siitä sit ajan saatossa nesteet pois
TimoK- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 27
Vs: David 950 vettä moottoriöljyssä
Jos moottoriöljyssä on glykolin hajua, niin pakkasnestettä on mennyt öljyn sekaan ja sellaisella moottorilla ajaminen loppu lyhyeen kun laakerit leikkaavat kiinni.
Öljyn ja suodattimen vaihto on parasta mitä tähän nyt voi suositella.
Öljyn ja suodattimen vaihto on parasta mitä tähän nyt voi suositella.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: David 950 vettä moottoriöljyssä
Erkkipäs se jo ohjeen antoikin. Mutta jos pikkaisen spekulois mitä on tapahtunut. Ensinnäkin viime kesän säät ei kyllä juuri kondenssia keränneet lohkoon. Se harmaus on öljyyn tullut muualta. Jos kone on ollut säilytyksessä ulkona ilman piipunsuun suojaa, niin sadetta sinne on voinut osua. Mustat roiskeet käynnistäissä voivat hyvinkin olla pakosarjaan satanutta vettä. Samaa vettä sitten on voinut joutua sylinteriin, aina on joku pakoventtiili auki, ja sitä kautta renkaiden välistä myös öljypohjaan. Tämä olisi "helppo" ratkaisu.
Jos näin ei ole, niin se vaikeampi vaihtoehto on, että pakkasnestettä on päässyt joko kansipahvin raosta tai sylinterin alapään tiivisteen kautta öljyn sekaan. Öljy-glykoliseos on kyllä semmoista sammakonkutua jonka tunnistaa ja jolla ei juurikaan ole voiteluominaisuuksia niinkuin Erkki jo mainitsee. Ölyt ulos tiputtamalla selviää kyllä mitä ja kuinka paljon öljytilassa on. Toisaalta ei tarvita isoa reikää, jotta kahdeksan litraa häviää puoleen vuoteen, että se neste kyllä voi löytyä maasta koneen ulkopuolelta.
Jos näin ei ole, niin se vaikeampi vaihtoehto on, että pakkasnestettä on päässyt joko kansipahvin raosta tai sylinterin alapään tiivisteen kautta öljyn sekaan. Öljy-glykoliseos on kyllä semmoista sammakonkutua jonka tunnistaa ja jolla ei juurikaan ole voiteluominaisuuksia niinkuin Erkki jo mainitsee. Ölyt ulos tiputtamalla selviää kyllä mitä ja kuinka paljon öljytilassa on. Toisaalta ei tarvita isoa reikää, jotta kahdeksan litraa häviää puoleen vuoteen, että se neste kyllä voi löytyä maasta koneen ulkopuolelta.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1656
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: David 950 vettä moottoriöljyssä
Öljy seissyt 2 päivää kannussa eikä erottumista vielä havaittavissa,täytyy odotella vielä.toki öljy harmaata edelleenkin.Meinas tulla jo harmaita hiuksia...kone oli toissa talvena levällään ja putkitettu "kuulemma" vasta.Ensin tuli mieleen putkien o renkaat että onko ollu tekijämies vaihtamassa putkia.kansi ja lohko koeponnistettu tammerdieselillä (uskoo ken tahtoo)raksa oli viime talvenkin ulkona ,koneesta öljyt pois ja täytetty jäähdytinjärjestelmä täytyy katsoa valuuko öljytilaan mitään.Uskoisin että selvisin säikähdyksellä.Vaihan suodattimen ja huuhtelen öljytilan.Täytyy seurailla öljyjä ja jos erottuu vettä niin viedä pakkaseen ja katsoa jäätyykö se.
TimoK- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 27
Vs: David 950 vettä moottoriöljyssä
Jos jähdytinnestettä epäilee vuotavan öljyyn, niin sen voi testata vaikka niin, että jättää öljypohjan propun iralleen ja laittaa vaikka sanomalehden alle, jolloin öljypohjaan tippuva neste merkkaa sanomalehden.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: David 950 vettä moottoriöljyssä
Kyllä se on jäähdytinnestettä,katsoin kirkkaalla lampulla öljypöntön pohjaan niin vihree loisti kirkkaana pohjalla.Ei siellä paljoo oo mutta riittävästi.Ei pitäisi luottaa yhtään ed.omistajan sätöksiin.Voi vit..... sanon minä.Näitä kyläseppiä ja ns.tietäjiä kyllä löytyy,mutta eipä ole putkitus menny ihan nappiin!Vasta koneistutin kampuran ja laakeroin uudestaan.Siinähän se syy ja seuraus miksi kone on ruennut kolkattamaan.Koeponnistettu ..tammerdiiselillä..niin varmaan ja äitini on joulupukki
TimoK- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 27
Vs: David 950 vettä moottoriöljyssä
Aivan, joskus saattaa käydä näin ja varmasti harmittaa ja kiusallista juuri lumikauden alla.
Jos olet varma siitä vihreästä nesteestä, niin minä lähtisin purkamaan tilannetta helpommasta päästä. Kiskoisin kannen irti ja tarkkaan katsoisin, ettei vain kannen raosta ole neste päässyt karkaamaan öljyn sekaan. Kannen suoruuden ja putkien korot tutukisin kans. Jos ok niin seuraavaksi:
Sitten ottaisin öljypohjan pois ja panisin Erkin mainitseman sanomalehden alle, lohkoon nestettä mitä mahtuu ja seurailisin mihin tippuu, eli siis selvittäisin minkä putken alapää vuotaa jos se siis vuotaa.
Se kolina tietysti huolestuttaa. Runkolaakerien vaihto on pikkaisen monimutkaisempaa, mutta ainakin kankien alapäiden liuskat on helppo katsoa ja vaihtaa.
Mauno Koiviston sanoin kuitenkin: "kyllä se siitä"
Jos olet varma siitä vihreästä nesteestä, niin minä lähtisin purkamaan tilannetta helpommasta päästä. Kiskoisin kannen irti ja tarkkaan katsoisin, ettei vain kannen raosta ole neste päässyt karkaamaan öljyn sekaan. Kannen suoruuden ja putkien korot tutukisin kans. Jos ok niin seuraavaksi:
Sitten ottaisin öljypohjan pois ja panisin Erkin mainitseman sanomalehden alle, lohkoon nestettä mitä mahtuu ja seurailisin mihin tippuu, eli siis selvittäisin minkä putken alapää vuotaa jos se siis vuotaa.
Se kolina tietysti huolestuttaa. Runkolaakerien vaihto on pikkaisen monimutkaisempaa, mutta ainakin kankien alapäiden liuskat on helppo katsoa ja vaihtaa.
Mauno Koiviston sanoin kuitenkin: "kyllä se siitä"
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1656
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: David 950 vettä moottoriöljyssä
Niin itselle on vuosikymmenien kokemuksella kertynyt mututuntumaa jonkin verran. Taistelin kauan sitten DB 900 kanssa joka on pitkälti sama kuin 950. Sellaisia havaintoja että jos moottori pääsee jostain syystä kuumenemaan liikaa tuppaa se heikentämään kannentiivisteen tiiveyttä varsinkin jos jälki kiristyksiä ei tehdä sääntöjen mukaan. Liika kuumeneminen voi johtua monesta seikasta mutta jos jäähdyttimestä puuttuu useita litroja ei lämpömittari kerro aina totuutta. Kun vaihtaa uuden tiivisteen voi kuvitella että nyt on kaikki kunnossa mutta jälkikiristykset helposti unohtuu tai niitä ei osata tehdä. Näinhän minulle kävi kun edelliset omistajat oli uusineet s putkia enkä tiennyt kannen jälkikiristyksistä mitään. Hyvin tarkoin tutkittuani ”palaneita” tiivisteitä näin että vuotoa oli tapahtunut vesi ja öljyreikien välissä ja myöhemmin sitten 1 ja 2 sylinterin kannas oli vuotanut ja aiheuttanut lopulta tiivisteen palamisen. Siis syy on yksinkertaisesti riittämätön ja ehkä virheellinen pulttien kiristys. Myös vähäinen rasva tai lika ja kannen vääntyminen ja estää okean kireyden. Vasta vietyäni kannen ”oikaistavaksi” koneistamoon alkoi tiiviste kestämään. Veden- nesteen joutuminen öljyyn näkyy hyvin venttiilikotelon kannen avattua. Paikat on täynä vispattua kermaa joka tukkii tehokkaasti myös moottorin huohotusputken. Siinä ei öljynvaihto ratkaise ongelmaa kuin hetkeksi jos perus syitä ei hoideta kuntoon. Toki asia on niin että ei kaikkia voi tietää nuorena innokkaana remonttimiehenä. Alan opiskelusta on hyötyä vaikka ns. ”kantapää” opettaa myös jos on malttia ja ymmärrystä tehdä oikeita analyyseja tapahtumista. Eli olen monelle koneen ostaneelle tähdentänyt näiden asioiden tuntemista ja huomioon ottamista. Se on hyvä kysymys että miksi.
Pakki- David Brown : 4 taavettii 2 ford
Viestien lukumäärä : 422
Paikkakunta : Häme
Vs: David 950 vettä moottoriöljyssä
Hyvä pointti,jälkikiristyksen tein kyllä.Mieleeni tuli tuossa semmone juttu että onko juuri jäähdytinnesteen vähyys pistäny kannentiivisteen liian lujille.Juurikin kirjoittamasi öljy-vesikanavan väli olisi pettänyt ,ehkä kuitenkin kanteen vika paikallistuu kunhan saan katsottua sen.Sekin kyllä puoltaa tuota että jopa johonkin pyttyyn olisi päässyt nestettä kun sylki konepellille mönjää eikä käynyt kunnolla ennenkuin lämpeni hieman.Asiat ratkee korjaamalla
TimoK- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 27
Vs: David 950 vettä moottoriöljyssä
Jälkikiristyshän tehdään KUNNOLLA LÄMPIMÄKSI KÄYTÖN JÄLKEEN eli kun moottori on saavuttanut normaalin käyntilämmön, jota ei paikallaan käytellen oikein tahdo saada aikaiseksi, vaatii melkeinpä tunnin ajelut pienellä kuormalla, esim tyhjät peräkärryt perässä.
Toinen jälkikiristys vielä mielellään, 50-100h käytön jälkeen. Kasatessa, kierteet puhdistetaan huolellisesti, öljytään moottoriöljyllä, myös ne muttereiden/pulttien otsapinnat, eli tasopintaa vasten kohdistuva osa.
Pulttien jälkikiristys, yksitellen ensin löysään 90ast ja uudelleen momenttiin.
Käytettäessä mahdollisesti muuta voitelua kuin öljyä ( esim CU800 kuparitahna tai Moly HD49 ainetta ) pitää olla selvillä kitkakertoimien muutos. ( em mainituilla voiteluaineilla ohjemomentista voi pudottaa 25 ja 45% pois )
Toinen jälkikiristys vielä mielellään, 50-100h käytön jälkeen. Kasatessa, kierteet puhdistetaan huolellisesti, öljytään moottoriöljyllä, myös ne muttereiden/pulttien otsapinnat, eli tasopintaa vasten kohdistuva osa.
Pulttien jälkikiristys, yksitellen ensin löysään 90ast ja uudelleen momenttiin.
Käytettäessä mahdollisesti muuta voitelua kuin öljyä ( esim CU800 kuparitahna tai Moly HD49 ainetta ) pitää olla selvillä kitkakertoimien muutos. ( em mainituilla voiteluaineilla ohjemomentista voi pudottaa 25 ja 45% pois )
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: David 950 vettä moottoriöljyssä
Hiukan myöhäisellä sytytyksellä putkahti mieleen sellainen asia, että jos moottoriin on vaihdettu uudet sylinteriputket, niin valitettavasti markkinoilla on esiintynyt sellaisia putkia, joissa valussa on pieni halkeama, josta neste vuotaa läpi. En pysty varmuudella sanomaan, että ovatko olleet Sparexin toimittamia, mutta täällä palstallakin on kirjoittajia, joilla on tuosta asiasta kokemusta. Jos halkeama ei ole ihan putken yläpäässä niin se ei välttämätä aiheuta koneen "kiehumista" niinkuin vuotava kannentiiviste, mutta männän päälle voi kertyä sen verran nestettä, että kone ei pyörähdä startilla puristuksen yli tai pienempi määrä aiheuttaa sen, että käynnistyessään kone puskee pakoputkesta nestettä ja höyryä, joka haiskahtaa makealta pakkasnesteeltä. Vuoto voi olla vaikea paikallistaa, mutta voisihan sellaista kokeilla, että ottaa kannen auki ja täyttää lohkon nesteellä pintaan saakka. Kun koneen pyöräyttää sellaiseen asentoon, että männät ovat puolimatkassa, saattaa yhteen sylinteriin ilmestyä nestettä.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: David 950 vettä moottoriöljyssä
950 :ssä on sylinteriputkien "korkeussäätö" kuparirenkailla.
Jospa tuo säätö on on mennyt pieleen.
Putken liekkirengas pitää olla hiukan kannen pinnan yli.Minultakin nuo mitat löytyy.
Uusia kuparishimmejä ei saa kaikkia kokoja ja vanhatkin pitää hehkuttaa ennen uusiokäyttöä.
Toinen vaihtoehto on kannaksen katkeaminen vanhoja putkia irroitettaessa.
Hiushalkeamaa ei vättämättä edes huomaa paljaalla silmällä .eikä kylmänä välttämättä vuoda ainakaan vettä.
Senikin vian pystyy korjaamaan.
Erkin mainitsemia uusien putkien vikoja on ollut 990:n ad4/47 moottoreissa,880/950 putkissa en ole kuullut ko vikaa olleen.
Jospa tuo säätö on on mennyt pieleen.
Putken liekkirengas pitää olla hiukan kannen pinnan yli.Minultakin nuo mitat löytyy.
Uusia kuparishimmejä ei saa kaikkia kokoja ja vanhatkin pitää hehkuttaa ennen uusiokäyttöä.
Toinen vaihtoehto on kannaksen katkeaminen vanhoja putkia irroitettaessa.
Hiushalkeamaa ei vättämättä edes huomaa paljaalla silmällä .eikä kylmänä välttämättä vuoda ainakaan vettä.
Senikin vian pystyy korjaamaan.
Erkin mainitsemia uusien putkien vikoja on ollut 990:n ad4/47 moottoreissa,880/950 putkissa en ole kuullut ko vikaa olleen.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: David 950 vettä moottoriöljyssä
Oikein hyvä Erkki että otit tämänkin esille. Itsellä ei kokemusta mutta olen kyllä kuullut tapauksia. Aikoinaan ihmeteltiin auton sylinterikannen vuoto ongelmaa ja paljastui vasta "maidottamalla" liiasta kuumenemisesta johtuneet hiushalkeamat joista neste kylmänä pääsi valumaan väärään paikkaan. Nämä on niitä "oppimisella" hankittuja tietoja joita ei moni tiedä eikä osaa ottaa huomioon. Sangen valitettavaa on nykyään että epäkuranttia tavaraa myydään uusissa varaosissa. Mitä lienee vielä paljastuu. Moni remontoija löytää kyllä näiltä sivuilta apuja ja vinkkejä toista oli vuosikymmeniä sitten kun ei ollut nettisivuja kaikkien käytettävissä.
Pakki- David Brown : 4 taavettii 2 ford
Viestien lukumäärä : 422
Paikkakunta : Häme
Vs: David 950 vettä moottoriöljyssä
Tuo on kyllä ihan totta että nykyosat on mitä on,jos nyt itte joutus tekee jonkui isomman rempan niin ihan mitä vaan voisivat mulle myydä kun kokemusta ei paljonkaan ole.
Sama tapaus on normiautojenkin kanssa osat on mitä lie ja niin nivelet kuin laakeritkin kestää toisinaan aika vähän kulutusta,monia tapauksia tiedän että remontissa on vaihdettu varmistukseksi vanhat osat pois ja aika äkkiä on ne uudet hajonneet,että ei oikeen herätä luotamusta.
Sama tapaus on normiautojenkin kanssa osat on mitä lie ja niin nivelet kuin laakeritkin kestää toisinaan aika vähän kulutusta,monia tapauksia tiedän että remontissa on vaihdettu varmistukseksi vanhat osat pois ja aika äkkiä on ne uudet hajonneet,että ei oikeen herätä luotamusta.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: David 950 vettä moottoriöljyssä
Tessu kirjoitti:Tuo on kyllä ihan totta että nykyosat on mitä on,jos nyt itte joutus tekee jonkui isomman rempan niin ihan mitä vaan voisivat mulle myydä kun kokemusta ei paljonkaan ole.
Sama tapaus on normiautojenkin kanssa osat on mitä lie ja niin nivelet kuin laakeritkin kestää toisinaan aika vähän kulutusta,monia tapauksia tiedän että remontissa on vaihdettu varmistukseksi vanhat osat pois ja aika äkkiä on ne uudet hajonneet,että ei oikeen herätä luotamusta.
Oma kokemus myös lisääntynyt sen verran että noita taavetin märkäputkikoneita en kovin herkästi lähde uudelleenputkittamaan .
Jos vain vanhoista saa hoonaamalla suht hyvät.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: David 950 vettä moottoriöljyssä
Vika paikallistettu! Kaikkiin märkäputkien alapäähän tulee jäähdytinnestetipat,se siitä koeponnistuksesta tai se on tehty ennen uusia putkia.Vituralleen se on mennyt putkitus.Traktorin mukana tulleissa osissa iso kasa putkien o renkaita(uusia) tulleet väärät kuulemma.Taitaa olla kaikki vääriä......
TimoK- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 27
Vs: David 950 vettä moottoriöljyssä
No ainoa positiivinen asia lie nyt sitten se että lohko/kansi lie ok... mitä sitten seuraavaksi tekee onkin erihomma...tämmöistä se välillä on ite kullakin ja varsinkin kun EI ole ollu itte alumperin hommaa tekemässä!
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: David 950 vettä moottoriöljyssä
Hyvä niin, vika on tiedossa. Nyt sitten vain sitä poistamaan. En tiedä mitä meinasit tehdä vai teetätkö jollakin. Muutamia ajatuksia kuitenkin tässä. Ne käyttämättömät o-renkaat, etteivät vain olisi olleet kuitenkin oikeita. Varaosakirjan mukaan niitä menee kaksi per putki ja mitat on d 0.093"x Dulko 3.875". Putken yläreunan pitäisi olla milleissä kympin (0.003"-0.005") verran koholla lohkon tasasta. Putken laipan päällä pitäisi olla pieni harjanne, jota ei lasketa mukaan tähän mittaan. Jos nämä mitat ovat oikein, niin hyvä, voi käyttää vanhoja shimmejä löijättynä niinkuin Markku yllä muistaakseni maintsee. Putkien irroitusta ja takaisin paikalleen laittamista varten on olemassa erikoistyökalut, mutta niitä ei kyllä joka paikassa ole saatavilla. Vasara kuitenkaan ei ole sellainen. Putki lähtee hallituimmin pois, jos hommaa alapäähän sopivan sorvatun lätkän, joka sitten kierretangolla vedetään pois sopivan kokoisella putkella lohkon yläpintaan tukien. Mutta oikeastaan mainasin sanoa, että kun putket on pois, niin kannattaa tarkalla silmällä katsoa lohkon alapään kannakset, joita vasten putket (ja o-renkaat) vastaavat etteivät sattuisi olemaan poikki. Ja sitten putkia takaisin laittaessa varoa ettei katkaise niitä.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1656
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: David 950 vettä moottoriöljyssä
Jos O-renkaiden uria ei kunnolla ja todella huolella lohkosta putsaa ennen uusien asennusta, on likimain mahdotonta koota uusilla renkailla.
Ja vaikka olisi huolella puhdistettukkin lohkon renkaiden urat, uudet renkaat ja putki on voideltava hyvin, ja siltikään ei välttämättä uusilla oorinkuloilla, putkien asennus ole mitään ihan helppoa, vaan rauhallisuutta ja tarkkuutta vaativaa hommaa.
Ainakin Nuffissa / Leylandissa, joihin noita olen uusinut, uusilla putkilla
Ja vaikka olisi huolella puhdistettukkin lohkon renkaiden urat, uudet renkaat ja putki on voideltava hyvin, ja siltikään ei välttämättä uusilla oorinkuloilla, putkien asennus ole mitään ihan helppoa, vaan rauhallisuutta ja tarkkuutta vaativaa hommaa.
Ainakin Nuffissa / Leylandissa, joihin noita olen uusinut, uusilla putkilla
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: David 950 vettä moottoriöljyssä
Kokkolan DB-huoltomies opetti minulle 990:n pukituksessa että uudet putket pitää mennä käsin lyömällä paikoilleen.
Toinen kokenut DB huoltomies kertoi ettei hän koskaan ota märkäputkia irti lohkosta jollei ole pakko.
Putkien välisen kannakkeen katkeamisvaaran takia.
Toinen kokenut DB huoltomies kertoi ettei hän koskaan ota märkäputkia irti lohkosta jollei ole pakko.
Putkien välisen kannakkeen katkeamisvaaran takia.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: David 950 vettä moottoriöljyssä
Homma etenee,nostin putket pois ja tutkailin lohkoa.Molemmat kannakset halki.Kuinka tässä nyt edetään?Viisain varmaan ottaa lohko pois että saa kunnolla nyt jotenkin tursittua lohkon kasaan.Käykä joku muu kone 950 :een?Lohkoa kuitenkaan ei löydy mistään ehjää.....kuinka muut on korjannu lohkon kannakset?
TimoK- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 27
Vs: David 950 vettä moottoriöljyssä
Turbonuffin alkuperäinen lohko oli halki väleistä 1-2 ja 3-4 vesitilasta alakertaan, siis öljytilaan. Soudalin liimalla se on pitänyt, yli 250hv moottoritehoilla ja n.2.5bar ahtopaineilla.
Hankala tälleen kirjoitella tarkemmin eri osavaiheista hommaa tehdessä....
Hankala tälleen kirjoitella tarkemmin eri osavaiheista hommaa tehdessä....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: David 950 vettä moottoriöljyssä
No tuon tehon kun liima kestää niin sitten se kestää normi laitteissakin,pitääkin laittaa tuo mönjä mieleen kun joku kyselee että mikähän pitäis...
Käviskö se tuommoinen aine sitten niiden lohkojenkin väliin joista monella öljyä tippuu eikä viitsisi koko traktoria pistää poikki? voi olla että siitä on tuolla ollu puhetta? nyt en muista...
Käviskö se tuommoinen aine sitten niiden lohkojenkin väliin joista monella öljyä tippuu eikä viitsisi koko traktoria pistää poikki? voi olla että siitä on tuolla ollu puhetta? nyt en muista...
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: David 950 vettä moottoriöljyssä
TimoK kirjoitti:Homma etenee,nostin putket pois ja tutkailin lohkoa.Molemmat kannakset halki.Kuinka tässä nyt edetään?Viisain varmaan ottaa lohko pois että saa kunnolla nyt jotenkin tursittua lohkon kasaan.Käykä joku muu kone 950 :een?Lohkoa kuitenkaan ei löydy mistään ehjää.....kuinka muut on korjannu lohkon kannakset?
850,880 ja 950:ssä on sama lohko.
Kyllä varmaan parasta otta lohko pois että saa kunnolla korjattua.
Kokenut DB huoltomies Englannista kertoi korjanneensa menestyksellä monta lohkoa.
Kannakseen halkeamaan pieni kolo siihen palanen o-renkaasta ja tiivistemassa.
Sitten metallilevystä kalanpyrstönmuotoinen lätkä päälle ja parilla ruuvilla kiinni.
Itse korjasin yhden lohkon viemällä pitkän pultin lohkon läpi putkien välistä
Runsasti massaa vesitilan puolelle halkeaman päälle ennen putkien asennusta.Myös uusien o-renkaiden päälle vielä tiiivistemasaa.
Pultin toinen pää jäi sinne oikealle puolen pikku peltiluukkujen taakse piiloon,
Vain vasen puioli jäi näkyviin polttoainepumpun taakse.Tiivistemassaa tietenkin pultin reikiin että ei vuoda,
Tämä homma onnistuu myös lohko paikoillaan.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: David 950 vettä moottoriöljyssä
Tuon Nuffin lohkon tiivistin siis systeemillä seuraavasti, ja moottori / kampiakseli paikoillaan ollen :
Paineilmavinkuun 60mm teräsharja kiinni, sillä O-renkaiden urat ja lohkon koko alapinnan taso puhdistaen ruosteista ym moskasta, metallikiiltoiseksi, noin 1-2cm myös lohkon reunoilla ylöspäin.
O-renkaat lohkoon putki kerrallaan työvaiheena, sivellen Soudalin mustaa High Atac liimaa ( suuri lujuus ) myös O-rengasuran pohjalle, ja koko lohkon pohjaan kauttaaltaan, n.1cm sivustoilla myös ylöspän, ei paksulti, ehkä millin parin kerros.
Sitten hyvin puhdistettuun sylinteriputkeen ohut kerros liimaa putken alaosaan n.5cm matkalle.
Putki puristaa paikoilleen, ja ennalta tehdyillä puukapuloilla / vanerilätkillä, kannenpulttien avulla painattaa putkea kunnolla liiman kuivumisen ajan, eli seuraavaan päivään.
Mainittakoon, että kyseinen lohko on halki myös yläpäästä, joka putken väliltä, ja sitä joku seppä on korjaushitsannut joskus 70-luvulla, vahvistaen haljenneita kannaksia 8mm harjateräksellä.
3-4 sylinterien välisessä kannaksessa on pahin korkeusero halkeaman eri puolilla, n.0.20mm ja silti se lohko on kestänyt tuon mun rääkin sille, eikä isommin kansitiivistemurheitakaan ole ollut...
Paineilmavinkuun 60mm teräsharja kiinni, sillä O-renkaiden urat ja lohkon koko alapinnan taso puhdistaen ruosteista ym moskasta, metallikiiltoiseksi, noin 1-2cm myös lohkon reunoilla ylöspäin.
O-renkaat lohkoon putki kerrallaan työvaiheena, sivellen Soudalin mustaa High Atac liimaa ( suuri lujuus ) myös O-rengasuran pohjalle, ja koko lohkon pohjaan kauttaaltaan, n.1cm sivustoilla myös ylöspän, ei paksulti, ehkä millin parin kerros.
Sitten hyvin puhdistettuun sylinteriputkeen ohut kerros liimaa putken alaosaan n.5cm matkalle.
Putki puristaa paikoilleen, ja ennalta tehdyillä puukapuloilla / vanerilätkillä, kannenpulttien avulla painattaa putkea kunnolla liiman kuivumisen ajan, eli seuraavaan päivään.
Mainittakoon, että kyseinen lohko on halki myös yläpäästä, joka putken väliltä, ja sitä joku seppä on korjaushitsannut joskus 70-luvulla, vahvistaen haljenneita kannaksia 8mm harjateräksellä.
3-4 sylinterien välisessä kannaksessa on pahin korkeusero halkeaman eri puolilla, n.0.20mm ja silti se lohko on kestänyt tuon mun rääkin sille, eikä isommin kansitiivistemurheitakaan ole ollut...
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Sivu 1 / 2 • 1, 2
Similar topics
» vm.62 DB 880 tasauspyörästön lukko jumissa?
» Vettä öljyssä
» Taavetin kytkimen korjaus (Taavetti 885)
» David 880
» David brown 995 -73
» Vettä öljyssä
» Taavetin kytkimen korjaus (Taavetti 885)
» David 880
» David brown 995 -73
Sivu 1 / 2
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa