1594 ja moottorin tsuhina
+3
erkki
jouto
ollikat
7 posters
Sivu 1 / 1
1594 ja moottorin tsuhina
Morjesta koko laudan poppoolle! Jonkin aikaa olen jo kirjoitteluja seurannut, mutta tässä nyt ensimmäinen oma kyssäri.
Meillä otsikon kutostaavetti nelivedolla. Jonkun aikaa olen laittanut merkille, että välillä käyntiäänessä on mukana erikoinen sivuääni. Ikäänkuin sellaista "tsuk tsuk tsuk". Selkeimmin tuon kuulee, jos sammuttaa koneen tuota ääntä pitäessä. Minusta se ei pidä tuota ääntä läheskään aina, enkä myöskään ole havainnut tehoissa mitään kummallista. En osaa myöskään sanoa, liittyykö johonkin tiettyyn käyntilämpötilaan.
Mistäköhän tuo voisi juontaa? Ymmärrän, että aika vaikea nyt näillä tiedoilla sanoa mitään tarkkaa, mutta josko jollakulla olis ollut jotain samankaltaista joskus?
T: Olli K.
Meillä otsikon kutostaavetti nelivedolla. Jonkun aikaa olen laittanut merkille, että välillä käyntiäänessä on mukana erikoinen sivuääni. Ikäänkuin sellaista "tsuk tsuk tsuk". Selkeimmin tuon kuulee, jos sammuttaa koneen tuota ääntä pitäessä. Minusta se ei pidä tuota ääntä läheskään aina, enkä myöskään ole havainnut tehoissa mitään kummallista. En osaa myöskään sanoa, liittyykö johonkin tiettyyn käyntilämpötilaan.
Mistäköhän tuo voisi juontaa? Ymmärrän, että aika vaikea nyt näillä tiedoilla sanoa mitään tarkkaa, mutta josko jollakulla olis ollut jotain samankaltaista joskus?
T: Olli K.
ollikat- David Brown : 1594HS
DBTCF:n jäsen nro : 177
Viestien lukumäärä : 16
Paikkakunta : Koski Tl
Vs: 1594 ja moottorin tsuhina
Ensikuulemalta tulee mieleen vuotava venttiili. Kuuluvuusvaihteluun voisi ehkä vaikuttaa moottorin lämpötilan vaihtelu.
- Onko sulla siinä vehkeessä ilmastointi? Sen komppu olisi hyvä syyllisehdokas.
Sitten; minulla on vapari 1690, siis sama kone käytännössä kuin sulla, jonka pakosarjan nysälähtö pakoputkelle oli aivan hapan ja moneen kertaan se nokinen valumötikkä hitsillä huonoksi parsittu. Se vuoti pakoröörin asennosta riippuen miten sattui, kas kun rööri oli vieläpä vähän horo sille nysälle (öh). Siinä leikissä ne äänetkin seilasivat.
- Mutta enpähän itsekään usko jälkimmäiseen höpötykseeni. Ehkä sinä voisit nostaa venttilikopat pois katsoaksesi nyt ainakin, että välysten perusteella ei mikään venttiili jää kantamaan.
- Katsele jäähdytinflektin ja vesipumpun laakerointi, ne kaksi hihnaa ja vielä laturin elely.
- Ovathan molemmat ilmanputsarit ok, etteivät tukkeessa ja röörit ovat jees?
t. Kauko Ollila
- Onko sulla siinä vehkeessä ilmastointi? Sen komppu olisi hyvä syyllisehdokas.
Sitten; minulla on vapari 1690, siis sama kone käytännössä kuin sulla, jonka pakosarjan nysälähtö pakoputkelle oli aivan hapan ja moneen kertaan se nokinen valumötikkä hitsillä huonoksi parsittu. Se vuoti pakoröörin asennosta riippuen miten sattui, kas kun rööri oli vieläpä vähän horo sille nysälle (öh). Siinä leikissä ne äänetkin seilasivat.
- Mutta enpähän itsekään usko jälkimmäiseen höpötykseeni. Ehkä sinä voisit nostaa venttilikopat pois katsoaksesi nyt ainakin, että välysten perusteella ei mikään venttiili jää kantamaan.
- Katsele jäähdytinflektin ja vesipumpun laakerointi, ne kaksi hihnaa ja vielä laturin elely.
- Ovathan molemmat ilmanputsarit ok, etteivät tukkeessa ja röörit ovat jees?
t. Kauko Ollila
jouto- Viestien lukumäärä : 123
Vs: 1594 ja moottorin tsuhina
Vuotava venttiili oireilee heikolla puristuksella, jolloin moottori tupsuttaa palamatonta polttoainetta pakokaasujen sekaan, eli savuaa sinistä ja käynti ontuu. Se ei siis äännä. Kannentiivisteessä pystyy olemaan sellainen vuoto, joka ei tupsuta vesitilaan, vaan ulos. Se sanoo tsup tsup, tsup mutta on harvinainen juttu, mutta ei niin harvinainen ettei omassa 880:ssa sellaista olisi kerran ollut. Paikallistin vuodon kuuntelemalla enkä ollut uskoa näkemääni. Kansipahvi vaan vaihtoon ja e oli siinä. Myös pakosarjasta voi tosiaan kuulua tuo ääni, jos jonkun sylinterin kohdalla tiiviste vuotaa reippaasti. Muuta ei oikein nyt tule mieleen.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 1594 ja moottorin tsuhina
Minkälaisia ääniä sieltä kuullun jos startilla pyörittää sammutin päällä. Kuuluuko suhinoita jonkun puristuksen kohdalla.
Yksi suhahtelia tuossa oli johna oli yksi suutin löysällä. Suhaus kuului selvästi, kun startilla pyöritti.
Ei ollu kyllä Taavetti, mutta traktori kumminkin
Yksi suhahtelia tuossa oli johna oli yksi suutin löysällä. Suhaus kuului selvästi, kun startilla pyöritti.
Ei ollu kyllä Taavetti, mutta traktori kumminkin
1690 metsä- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 663
Vs: 1594 ja moottorin tsuhina
tiedä sitten mikä oli vikana, mutta vanhemmassa 990:ssani oli samantyylistä "tsup" ääntä. Ehkä jopa niin, ettei se ollut pehmeä vaan enemmän "napakka tsup tsup". Korjaantui kansiremontilla. (koneistus, uudet venttiilit ja tottakai kannentiiviste)
Myös käyntiinlähdössä oli ongelmia ennen tuota remonttia. Remontin jälkeen pyörähtää hyvin tulille. Tosin koneen alakertakin pitäisi laittaa jos hyvän haluaisi, kun huohottelee aika reippaasti.
Myös käyntiinlähdössä oli ongelmia ennen tuota remonttia. Remontin jälkeen pyörähtää hyvin tulille. Tosin koneen alakertakin pitäisi laittaa jos hyvän haluaisi, kun huohottelee aika reippaasti.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: 1594 ja moottorin tsuhina
Kiitos jo tähän astisista hyvistä ehdotuksista ja kokemuksista.
Pitänee viedä korva lähemmäksi konetta ja löytää syypää. Ilmastointia ei tosiaankaan ole, ja pakokaasu ei minusta ole mitenkään erityinen, joten ei liene varmaankaan se venttiili, vaikka se itelle ekana tuli myös mieleen.
Palaan asialle jahka jossain kohtaa ehdin konetta isäukon kanssa katsomaan. Kerron sitten joka tapauksessa, mikä siinä oli jos vaan selvii.
Pitänee viedä korva lähemmäksi konetta ja löytää syypää. Ilmastointia ei tosiaankaan ole, ja pakokaasu ei minusta ole mitenkään erityinen, joten ei liene varmaankaan se venttiili, vaikka se itelle ekana tuli myös mieleen.
Palaan asialle jahka jossain kohtaa ehdin konetta isäukon kanssa katsomaan. Kerron sitten joka tapauksessa, mikä siinä oli jos vaan selvii.
ollikat- David Brown : 1594HS
DBTCF:n jäsen nro : 177
Viestien lukumäärä : 16
Paikkakunta : Koski Tl
Vs: 1594 ja moottorin tsuhina
Moi, Aika samoihin aikoihin tuli tsuhinat myös 1594 koneesta ja 6. syl pahvin kohdasta reikä pihallepäin. Kannet nyt koneistettu ja venttiilit hiottu. Vielä suutinhuollosta soitto tulematta. Seinäjoen Konerenkaan kautta löytyivät muut tarvittavat huollettavat osat mm. vesippu ja kaikki tiivisteet ja suodattimet. Suuttimien yläpuolinen paluuputki oli enemmän kiven takana, kun aiemmin yksi haljennut mutteri oli korjattu rautalangalla. Josko saataisiin pojan kanssa remontti kevääksi kuntoon. En tiedä onko vähäinen neste aiheuttanut syyn moiselle?!? Lämpömittari kun ei oikein toimi - missähän näitä korjataan, vai onko hyviä neuvoja?
ponska- Viestien lukumäärä : 1
Vs: 1594 ja moottorin tsuhina
Lämpömittarit on mittaritehtaiden tuotteita, joten tilalle varmaankin löytyy kaupasta uusi ja toimiva, mutta en pitää tietysti olla anturin kanssa sopiva pari. Mittarikorjaamo Palanto on pitkään alalla toiminut firma, jossa saadaan kuntoon melkein mittari kun mittari jos haluaa säilyttää alkuperäisen.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 1594 ja moottorin tsuhina
Suutinputkien teko ei ole ongelma,Lahdessa CMA huiolto ainakin tekee putken kuin putken ja siihen jengat ja taivutukset kunha nvaan näkee putken.
En tiedä onko missä muualla samanlaista toimintaa hyvä olisi saada tietää?
Itse sain sieltä avun ja joku muukin täällä tankinputken,toki joku kaasupillimieskin saa juotettua osia jos vaan osia on...
Samantyylistä äänimaailmaa olen tänä talvena ite epäilly IH traktorissa että olisko venttiilikoeisto vai mikä kun käynti ei enää ole tasanen,suuttimetkin uusittu niin ei ne luulis olevan?
Voihan tääkin vanha olla jo suuremmankin avun tarpeessa.
En tiedä onko missä muualla samanlaista toimintaa hyvä olisi saada tietää?
Itse sain sieltä avun ja joku muukin täällä tankinputken,toki joku kaasupillimieskin saa juotettua osia jos vaan osia on...
Samantyylistä äänimaailmaa olen tänä talvena ite epäilly IH traktorissa että olisko venttiilikoeisto vai mikä kun käynti ei enää ole tasanen,suuttimetkin uusittu niin ei ne luulis olevan?
Voihan tääkin vanha olla jo suuremmankin avun tarpeessa.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Similar topics
» 1594 moottorin öljypumppu
» Vakion 1594:sen, ja nopeutetun 1594:sen nopeustaulukot (HS)
» moottorin optimikierrokset?
» Moottorin huohotus
» Moottorin peseminen
» Vakion 1594:sen, ja nopeutetun 1594:sen nopeustaulukot (HS)
» moottorin optimikierrokset?
» Moottorin huohotus
» Moottorin peseminen
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa