1490 välitykset?
+8
ikilika
valmet 705
pete50
erkki
Ulvila
TIKO
taavettimies
e1690
12 posters
Sivu 3 / 8
Sivu 3 / 8 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Vs: 1490 välitykset?
Rattaat ollu viikon kotona ja ruuvaus intoa ei yhtään
Taitaapa sieltä Vetelistä tulla se ensinmäinen pikkuronkkaisten nopea nelonen
Toki töissäkin päivät venähtäneet pitkiksi niin ei meinaa olla virtaa yötöihin oman kanssa
Taitaapa sieltä Vetelistä tulla se ensinmäinen pikkuronkkaisten nopea nelonen
Toki töissäkin päivät venähtäneet pitkiksi niin ei meinaa olla virtaa yötöihin oman kanssa
Vieraili- Vierailija
Ronkat on Veteli Konemetallilla aarporattavana.Ensi viikkoon ainakin menee.Mikä kiire nyt ois, näin mahtavilla keleillä tulee muutakin mieleen. Homma on kuitenkin hoidossa.
Vieraili- Vierailija
Miksi näitä välityksiä ei kukaan keksinyt 10-15v sitten? Koneet alkavat olla jo museokamaa ja maanneet tallissa tyhjänpanttina kun ei nilllä monta kilometriä siirtoajoa viitsinyt ajaa.
Hese- Viestien lukumäärä : 33
Siinäpä se,itsellä ei ollu mahiksia toteuttaa hommaa silloin ja kukaan toinen ei ollu viitsiny hommaan alkaa tosissaan niin se jäi tekemättä silloin,varmaan taavettien aktiivikäyttöikä olis jatkunu tuolla hommalla ja vielä hintakin nopeutuksille olis ollu kohtuullinen tuohon aikaan.
Ite hinkkasin 28 km/h 1490 taavetilla ympäri koillismaata ja lapin läänin puolellaki satojen kilometrien päivämatkoja,niin siellä kypsy kyllä tuohon etanavauhtiin,mutta ei ollu taloudellisesti mitään mahiksia silloin nopeutushommiin.
Tuon hitaan siirtonopeuden vuoksi suurinosa isännistä luopu taaveteista täällä, kun toisilla merkeillä tuli 40 km/h versiot.
Ite hinkkasin 28 km/h 1490 taavetilla ympäri koillismaata ja lapin läänin puolellaki satojen kilometrien päivämatkoja,niin siellä kypsy kyllä tuohon etanavauhtiin,mutta ei ollu taloudellisesti mitään mahiksia silloin nopeutushommiin.
Tuon hitaan siirtonopeuden vuoksi suurinosa isännistä luopu taaveteista täällä, kun toisilla merkeillä tuli 40 km/h versiot.
Vieraili- Vierailija
Onhan Taavien nopeutushommaa kokeiltu muilla konsteilla joskus takavuosina vaihtelevilla tuloksilla. Tuo ronkkien välitysten vaihtaminen taitaa olla se toimiva systeemi, mutta aloituskynnys uusien vetoakseleiden ja hammaspyörien tekemiselle oli aika suuri. Nelosissa kun pitää käyttää kotelotkin aarporassa, niin aika isolta remontilta se alkaa tuntua.
Minun tietääkseni nopeutushommaa on suunniteltu moneenkin merkkiin, Majoreihin varmasti eniten, mutta työläitä operaatioita ne vaan tahtovat olla. Miten tehtaalla asiat sitten nähtiin, on kokonaan toinen asia. Lueskelin Valmetin historiaa ja siellä käy ilmi sellainen seikka, että kun Valmet 500 tuotiin markkinoille, niin siinä piti hidastaa välityksiä edeltävään malliin, 565:een nähden koska sen vetokyky oli liian heikko nopeuden kustannuksella.
DB oli siinä suhteessa kuitenkin aika edistyksellinen paja, että erilaisia välityksiä ylipäätään oli saatavana. 990:aakin oli olemassa ainakin 9/50 ja 11/49 välityksillä. 6-vaihteisen 1200:set on kaikki 9/50 välityksillä, mutta 12-vaihteiset 11/49:llä. Kolme tehtaan valmistamaa nopeaa 1594:sta osoittavat, että tehtaalla oli jokin mielenkiinto ja toimivat keinotkin nopeuden nostoon, mutta oliko niin, että markkinaimua ei kuitenkaan tunnistettu.
Minun tietääkseni nopeutushommaa on suunniteltu moneenkin merkkiin, Majoreihin varmasti eniten, mutta työläitä operaatioita ne vaan tahtovat olla. Miten tehtaalla asiat sitten nähtiin, on kokonaan toinen asia. Lueskelin Valmetin historiaa ja siellä käy ilmi sellainen seikka, että kun Valmet 500 tuotiin markkinoille, niin siinä piti hidastaa välityksiä edeltävään malliin, 565:een nähden koska sen vetokyky oli liian heikko nopeuden kustannuksella.
DB oli siinä suhteessa kuitenkin aika edistyksellinen paja, että erilaisia välityksiä ylipäätään oli saatavana. 990:aakin oli olemassa ainakin 9/50 ja 11/49 välityksillä. 6-vaihteisen 1200:set on kaikki 9/50 välityksillä, mutta 12-vaihteiset 11/49:llä. Kolme tehtaan valmistamaa nopeaa 1594:sta osoittavat, että tehtaalla oli jokin mielenkiinto ja toimivat keinotkin nopeuden nostoon, mutta oliko niin, että markkinaimua ei kuitenkaan tunnistettu.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Joo,vaihteiston etupäähän on tehty nopeutuksia synkromesh laatikoihin,mutta sivu ja ala-akselin laakerointi ei ole kestäny jatkuvaa maantieajoa jostain syystä,ilmeisesti ne on senverran pienikokoiset.
Hydrashift malleihin ei ole ollu koskaan ennen nopeutuksia,tuo sarja mikä teetettiin Lehtolalla joku vuosi sitten oli ensimmäinen laatuaan.
Se lisälaatikko oli kotimaisen pajan valmiste myös mitä kokeilivat kovalaatikkoisiin,mutta sen taso ei ole lähelläkään Lehtolan laatua ,minkä ite olen niitä ryömintöjä nähny ,kun laatikkoja on auvottu,se nopeutushan oli vaan toisinpäin.
Kun hajin nopeutuksen tekijää aikanaan,ensimmäinen kriteeri oli korkea laatu,ja Lehtolan konepaja täytti nämä kriteerit,laatu on jopa parempi kun originaali,hintaahan niille tietenki tulee,mutta jos traktori vielä palvelee pitkään,tuo hinta kuolettuu aika pian jos ei tarvi traktorikauppaan mennä,minun käsitys on tällainen.
Hydrashift malleihin ei ole ollu koskaan ennen nopeutuksia,tuo sarja mikä teetettiin Lehtolalla joku vuosi sitten oli ensimmäinen laatuaan.
Se lisälaatikko oli kotimaisen pajan valmiste myös mitä kokeilivat kovalaatikkoisiin,mutta sen taso ei ole lähelläkään Lehtolan laatua ,minkä ite olen niitä ryömintöjä nähny ,kun laatikkoja on auvottu,se nopeutushan oli vaan toisinpäin.
Kun hajin nopeutuksen tekijää aikanaan,ensimmäinen kriteeri oli korkea laatu,ja Lehtolan konepaja täytti nämä kriteerit,laatu on jopa parempi kun originaali,hintaahan niille tietenki tulee,mutta jos traktori vielä palvelee pitkään,tuo hinta kuolettuu aika pian jos ei tarvi traktorikauppaan mennä,minun käsitys on tällainen.
Vieraili- Vierailija
Veli-Matille nopeutuksesta menee pisteet ja kiitokset.Viitsi paneutua nopeutukseen nelipyttyistenkin kohdalla,vaikka ei itse edes omista ko taavia. Nythän se on kenttä avoin ja hyväkuntoisia taavetteja kannattaa nopeuttaa tänäkin päivänä.Ei se työ niin mahdoton ole ja onnistuu amatööriltäkin.
Vieraili- Vierailija
Eikös noissa pienemmissä ole lyhyemmät vetoakselit rumpujarrujen takia...?velimhan kirjoitti:Myös 1290,1390,1394,ym.koneet onnistaa nopeuttaa myös,jos jollain kiinnostaa mennä vähän lujempaa kun 27 km/h,pieniä muutoksia vaan 1490 malliin nähden.
Ajattelin vain että 1290:n rattaat sopivat sitten varmaan myös 995:seen No se ei ole nopeutettavien listalla, kulkee ihan riittävästi 11/49 välityksillä. 33-34 km/h
taavettimies- Ylläpito
- David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Onnistuu 990:stä ylöspäin tuo nopeutus.Lehtolan konehan tekee tarvittavan pituisia vetoakseleita.Aiko Hannu itekkin vissiin nopeutta oman 996:n.
Vieraili- Vierailija
paljonko noin tulisi maksamaan 1290:sen nopeutus
mitkäs välit tuossa 1290:sessä on vakiona onko ne noi 11/49 vai mitkä
mitkäs välit tuossa 1290:sessä on vakiona onko ne noi 11/49 vai mitkä
valmet 705- Viestien lukumäärä : 445
Ikä : 27
kyllä sitä meinaa hintaa kertyä tuon 1490 takapään osalta n3500e kun alv kans kummittelee yksityiselle siitä on haittaa
hieman nostaa hintaa aarporaukset ja laakereita pitää laitella stefoja kaikenlaista ynnä muuta
En ole uskaltanu tehdä kovin tarkkoja laskelmia(ENKÄ laske tulis varmaan kotirauhanrikkojalta pian sanomista) mikä kertyy loppu hinnaksi nelivedon kanssa epäilen että 4000e vois riittää kun etupään nopeutuksen sai lisälaatikolla
hieman nostaa hintaa aarporaukset ja laakereita pitää laitella stefoja kaikenlaista ynnä muuta
En ole uskaltanu tehdä kovin tarkkoja laskelmia(ENKÄ laske tulis varmaan kotirauhanrikkojalta pian sanomista) mikä kertyy loppu hinnaksi nelivedon kanssa epäilen että 4000e vois riittää kun etupään nopeutuksen sai lisälaatikolla
Vieraili- Vierailija
Laatu maksaa ei sille mitään voi.Toki tulee takapään laakeritkin laitetuksi seuraavaa 10000 tuntia varten kuntoon.
Mulla on jo lisälaatikko paikallaan.Ensi viikolla voi tulla 50k taavi kuntoon.
Mulla on jo lisälaatikko paikallaan.Ensi viikolla voi tulla 50k taavi kuntoon.
Vieraili- Vierailija
Jahas on Vetelis sitte isoremmi päällä kun aivan urakoidaan
Kyllä tuon nopeutuksen hinta menee aivan odotusten mukaan ei mitään suurempaa yllätystä sen suhteen
joo tosiaan tulee takapää huolettua siinä samalla
sen verta omaani nojailin että toisen kynkän sain paikoilleen
Kyllä tuon nopeutuksen hinta menee aivan odotusten mukaan ei mitään suurempaa yllätystä sen suhteen
joo tosiaan tulee takapää huolettua siinä samalla
sen verta omaani nojailin että toisen kynkän sain paikoilleen
Vieraili- Vierailija
Saako udella että minkä mallinen taavetti on nopeutettavana?Case1594 kirjoitti:Mulla on jo lisälaatikko paikallaan.Ensi viikolla voi tulla 50k taavi kuntoon.
taavettimies- Ylläpito
1494hstaavetti mies kirjoitti:Saako udella että minkä mallinen taavetti on nopeutettavana?Case1594 kirjoitti:Mulla on jo lisälaatikko paikallaan.Ensi viikolla voi tulla 50k taavi kuntoon.
Vieraili- Vierailija
Liekkö Markun käytävä pumpullakin 50km/h ?
vaiko on tehty uusia laskelmia
vaiko on tehty uusia laskelmia
Vieraili- Vierailija
Voi olla että pitää hieman ruuvatakki,Hs vaihteistohan on pudottavammalla välityssuhteella kun synkromesh,oliko jotain 2-3 km/h eroa.
1494 ja 1490 moottorista kestää ruuvatakki 2500-2600 kierrokseen,en tiedä yhtään 1490 moottoria täällä mistä olis kampiakseli katkennu,sehän on vankempi kun pienemmissä malleissa.
Noihin moottoreihin minulla on kova luotto,paksumpi kampiakseli ja ei öljypumppu ym. sellaaista ongelmaa,2700 otti omani 1490 aikanaan,ja seison varmasti tukevasti kaasupolkimen päällä kun lähen maantielle,vaikka se jonkuntunnin kestäiski mennä suuntaansa,oli merkki mikä hyvänsä,se on löyhä mikä ei kestä,sama taksa fiatagrillekki,2800 ottaa tuo.
1690 ottaa nyt 2600 kierrosta minuutissa.
Tuo nopeutettu 1494 on se Pudasjärvelle aikanaan tuleva kone,siihen vielä etukuormain nokalle sitten.
Veikkaan että 1490 ja 1494 koneista tulee mahtava peli yleiskäyttöön tuon homman jälkeen,ja se kestää ja kestää,jopa pieksää umpisessa viikkokausia,ja hakkauttaa kytkimellä...siitä on kokemusta...voimaa on sopivasti,jne...
1494 ja 1490 moottorista kestää ruuvatakki 2500-2600 kierrokseen,en tiedä yhtään 1490 moottoria täällä mistä olis kampiakseli katkennu,sehän on vankempi kun pienemmissä malleissa.
Noihin moottoreihin minulla on kova luotto,paksumpi kampiakseli ja ei öljypumppu ym. sellaaista ongelmaa,2700 otti omani 1490 aikanaan,ja seison varmasti tukevasti kaasupolkimen päällä kun lähen maantielle,vaikka se jonkuntunnin kestäiski mennä suuntaansa,oli merkki mikä hyvänsä,se on löyhä mikä ei kestä,sama taksa fiatagrillekki,2800 ottaa tuo.
1690 ottaa nyt 2600 kierrosta minuutissa.
Tuo nopeutettu 1494 on se Pudasjärvelle aikanaan tuleva kone,siihen vielä etukuormain nokalle sitten.
Veikkaan että 1490 ja 1494 koneista tulee mahtava peli yleiskäyttöön tuon homman jälkeen,ja se kestää ja kestää,jopa pieksää umpisessa viikkokausia,ja hakkauttaa kytkimellä...siitä on kokemusta...voimaa on sopivasti,jne...
Vieraili- Vierailija
Lehtolan laadusta mielestäni kertoo jotain kun rupesin vetoakselin laakerivälyksiä haeskelemaan uuteen laakeritilaan
niin shimmilevyjä ei tarvinnu lainkaan kun alkuperäis akselissa vastaavasti shimmejä oli iso kasa
niin shimmilevyjä ei tarvinnu lainkaan kun alkuperäis akselissa vastaavasti shimmejä oli iso kasa
Vieraili- Vierailija
Taitaa siitä Jyrkin 1490:stä tulla Suomen nopein neliveto-taavetti.
Veli-Matilla on nopein takapotku.P....le pitääkö tässä vielä kehitellä jotain uutta.Ronssille jää...
Joo toi 1494 menee tosiaan uudelle taavetti-miehelle Pudasjärvelle,aloittaa kaveri heti korkealta.
No kyllä toi mun 1594 liki 50k loikkii.
OSTETAAN 1690 takapotku !!!!
Veli-Matilla on nopein takapotku.P....le pitääkö tässä vielä kehitellä jotain uutta.Ronssille jää...
Joo toi 1494 menee tosiaan uudelle taavetti-miehelle Pudasjärvelle,aloittaa kaveri heti korkealta.
Vieraili- Vierailija
Eikös noissa nopeuksissakin kannata pitää joku tolkku voi poliisit katsoa vähän pitkään jos painelee 55 km/h jollain pienellä nelostaavilla vastaan.
Itse olen pitäny perävedolla 45k kattona ja hyvin ehtii silläkin vauhdilla, ei mene vielä liikennetraktori nopeuksiin.
Itse olen pitäny perävedolla 45k kattona ja hyvin ehtii silläkin vauhdilla, ei mene vielä liikennetraktori nopeuksiin.
taavettimies- Ylläpito
Onhan traktoreissakin kaasu poljin kuten autoissakin kulkeehan autotkin sakkorajan ylitaavetti mies kirjoitti:Eikös noissa nopeuksissakin kannata pitää joku tolkku voi poliisit katsoa vähän pitkään jos painelee 55 km/h jollain pienellä nelostaavilla vastaan.
käyttömukavuus tuossa nyt itsellä hakusessa päällinmäisenä mutta kun Veli-matille ja koivumäen hannulle annoin vapaat kädet suunnitteluun niin he päätyivät tuollaisiin välityksiin
Joo Markultahan ilmiselvästi puuttuu vielä Yksi Traktori
Vieraili- Vierailija
Voi olla, että minultakin puuttuu kokoelmastani yksi traktori...
Tommi- Viestien lukumäärä : 144
Juu,Hannu merkkinen taavettifani neuvoi ostamaan kaikki kovalaatikkoiset 1690 takapotkutaavetit mitä vastaan tulee,ja siihen viidenkympin ronkat paikalleen kun kävi koeajolla tuolla takapotkulla maanantaina,tai itseasiassa siirti kara kenttäsahaa kylästä toiseen...
Vieraili- Vierailija
Lisää nojailua niin sai taas jotain osaa lisää kiinni ei kovin edistystä mutta jotain kumminkin
Aika hidasta meinaa kasailu olla purkamiseen nähden kun on purunyhdeydes tullu paiskittua kaikki ruuvit samaan sankoon sekä pitää tuota hygenia puoltakin pitää yllä ynnä tiivisteitenkin naputteluskin oma aikansa menee kun en tiivistesilikonia oikein hyväksy
Aika hidasta meinaa kasailu olla purkamiseen nähden kun on purunyhdeydes tullu paiskittua kaikki ruuvit samaan sankoon sekä pitää tuota hygenia puoltakin pitää yllä ynnä tiivisteitenkin naputteluskin oma aikansa menee kun en tiivistesilikonia oikein hyväksy
Vieraili- Vierailija
Case1594 kirjoitti:Taitaa siitä Jyrkin 1490:stä tulla Suomen nopein neliveto-taavetti.
Tarttiskohan hävittää ensin yksi entisistä pois, ettei taaviarmada kasva liikaa..Meikäläisellä ainakin 4 traktoria on rajana. Kukkamekkoisen antama sellainen.
TIKO- David Brown : 1390, 1494-4HS+ Isme 140,1690HS (osina),1690T-4,1594-4HS
DBTCF:n jäsen nro : 54
Viestien lukumäärä : 903
Ikä : 46
Sivu 3 / 8 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Sivu 3 / 8
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa