Motonetin laturi 1490:iin
4 posters
Sivu 1 / 1
Motonetin laturi 1490:iin
Meneekö Motonetin ACR 70A yleislaturi 1490:iin? Latausvalo palaa himmeästi ja jännite laskee kun työvaloja ja puhallin päällä. Laturia on joskus rempattu, mutta jos 80€ saa uuden niin kuulostaa edulliselta.
Hese- Viestien lukumäärä : 33
Paikkakunta : Varsinais-Suomi
Vs: Motonetin laturi 1490:iin
en tiedä mikä kiinnitys 1490, mutta ainakin 990:n 35A laturin tilalle meni heittämällä 80A yleismallin Boch. Ostin rompetorilta 65A, kunnostetun, laturin (35€) ja tein sille kiinnikkeet taavettiin. Hyvin toimii. Jos on edes sinnepäin, ei sen kiinnikkeen tekeminen vaikeaa ole. Jos täysin poikkeaa alkuperäisestä, joutunee soveltamaan.
Minkäs tehoinen laturi sulla on? Vinkkinä vain, että latausvalon hehkuminen viittaa maadoitus ongelmaan, itselläni kyseinen vaiva poistui kun laitoin laturista maajohdon suoraan akkuun. Jos kulutusta on enemmän kuin laturi tuottaa, ei valo hehku. Jännite kyllä laskee. Tuo minun taavin alkuperäinen 35A oli sellainen lelu, että teho nyt loppui tilanteessa kuin tilanteessa, uudella 65A versiolla ei vielä ole loppunut, lisävaloja kuitenkin muutamia
Jos miettii, 65A teho ja 14V jännite tekee 910W, kyllä sillä moni lamppu palaa. Aivan tyhjäkäynnillä tosin ei laturi anna täyttä tehoaan, huonolla hihnalla ei suuremmilla kierroksillakaan.
Mutta ensin tarkista laturin teho, paranna maadoitusta ja kiristä hihnaa. Saattaa auttaa hyvinkin.
Minkäs tehoinen laturi sulla on? Vinkkinä vain, että latausvalon hehkuminen viittaa maadoitus ongelmaan, itselläni kyseinen vaiva poistui kun laitoin laturista maajohdon suoraan akkuun. Jos kulutusta on enemmän kuin laturi tuottaa, ei valo hehku. Jännite kyllä laskee. Tuo minun taavin alkuperäinen 35A oli sellainen lelu, että teho nyt loppui tilanteessa kuin tilanteessa, uudella 65A versiolla ei vielä ole loppunut, lisävaloja kuitenkin muutamia
Jos miettii, 65A teho ja 14V jännite tekee 910W, kyllä sillä moni lamppu palaa. Aivan tyhjäkäynnillä tosin ei laturi anna täyttä tehoaan, huonolla hihnalla ei suuremmilla kierroksillakaan.
Mutta ensin tarkista laturin teho, paranna maadoitusta ja kiristä hihnaa. Saattaa auttaa hyvinkin.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: Motonetin laturi 1490:iin
Pitää tarkistaa tuo laturin maadoitus viimeistään kun laittaa tuon taas telakalle talveksi. Kaikenlaista pikkuvikaa on tarpeeksi korjattavana vaikka viime syksynä aika monta korjasinkin. Laturi on alkuperäinen ja muistaakseni tuo valo on himmeästi hehkunut jo hetken... Akun jännite laski aika tasaisesti 5x55w+puhallin päällä.
Hese- Viestien lukumäärä : 33
Paikkakunta : Varsinais-Suomi
Vs: Motonetin laturi 1490:iin
Vaikuttaa että laturi on tosiaan loppu/ alitehoinen.
IKH:lta ja farmilaitteelta saa tuon isomman laturin jotakuinkin motonetin hintaan.Laitoin viime vuonna omaan 1594:een uuden.
EN nyt eurolleen muista mitä maksoi.
IKH:lta ja farmilaitteelta saa tuon isomman laturin jotakuinkin motonetin hintaan.Laitoin viime vuonna omaan 1594:een uuden.
EN nyt eurolleen muista mitä maksoi.
Vieraili- Vierailija
Vs: Motonetin laturi 1490:iin
Hese kirjoitti:Pitää tarkistaa tuo laturin maadoitus viimeistään kun laittaa tuon taas telakalle talveksi. Kaikenlaista pikkuvikaa on tarpeeksi korjattavana vaikka viime syksynä aika monta korjasinkin. Laturi on alkuperäinen ja muistaakseni tuo valo on himmeästi hehkunut jo hetken... Akun jännite laski aika tasaisesti 5x55w+puhallin päällä.
Edelleen, laturin valo ei hehku, jos laturi olisi vain ja ainoastaan alitehoinen. Todennäköisesti maadoitusvika + alitehoinen tässä tapauksessa. Helposti jo pelkkä säädinpaketti on 20-30e, siihen laakerit ja kaikki. Siksipä itse ostin kunnostetun laturin edellisen tilalle. Ei se uusikaan ole huono vaihtoehto.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: Motonetin laturi 1490:iin
Tyhmä kysymys, mutta miten se laturi on maadoitettu? Siitä lähtee vain + ja toinen johto mittaristoon joka maadoitettu jonnekin vai? Kovin on ohutta johtoa ja muutenkin huterat nuo vakiosähköt kautta linjan.
Hese- Viestien lukumäärä : 33
Paikkakunta : Varsinais-Suomi
Vs: Motonetin laturi 1490:iin
Miinus taitaa mennä maahan laturin kuoren, siis kiinnityksen kautta. Erillistä johtoa ei varmaankaan käytetä jos laturi ei ole kiinni lohkossa värinänvaimenninkuimien välityksellä.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Motonetin laturi 1490:iin
erkki kirjoitti:Miinus taitaa mennä maahan laturin kuoren, siis kiinnityksen kautta. Erillistä johtoa ei varmaankaan käytetä jos laturi ei ole kiinni lohkossa värinänvaimenninkuimien välityksellä.
Aivan, juuri näin. Omassani oli se alkuperäisen laturin maadoitus juuri sieltä kiinnityskohdista hapettunut. Laturia löysätään ja liikutellaan hihnan vaihdon /kirimisen yhteydessä. Sinne laturin ja moottorin väliin tulee hapettumaa, eikä se maadoita kunnolla. Irroita laturi, puhdista kontaktipinta sekä laturista, että moottorista. Kaiken huippu ainakin 990:ssa on se, että sekä laturi, että moottori oli maalattu siitä kohdasta, eikä siellä ollut mitään välissä, joka olisi rikkonut maalipinnan. Jostain pultin kierre antoi vähäsen vaan maadoitusta... Ei ihme, että valo hehkuu.
Ohut johto menee latausvalon toiseen napaan, lataisvalosta johto menee virtalukon plussaan (virta on). Jos jännite laturissa ja akussa on eri --> valo palaa (tai jos se eroaa vain hieman, se hehkuu) ja maadoitus ongelmassa jännite laturissa on normaali, mutta virta kun ei pääse kunnolla ulos sieltä, akun jännite laskee --> valo hehkuu!
Moottorin ollessa sammuksissa, virta kulkee virtalukosta merkkivalon kautta laturiin ja antaa herätevirtaa. Ilman tätä laturi tuskin alkaisi ladata, koska tarvitsee pienen herätteen joka muodostaa kentän käämiin...
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: Motonetin laturi 1490:iin
Tuota
ei liene kovin paha rasti pistää kymmenen sentin pätkää kuuden neliön johtoa laturin rungosta moottorin rungon jonkin pultin alle. tällä saadaan pysyvästi maat kohdilleen. Se on totta, että ennenaikaan oli konetehtailijoilla vankka usko ruuviliitoksen sähkönjohtavuuteen. Yleensähän se johtaa mutta liitoksiin tinkii kertymään ylimenovastusta joka sitten häiritsee toimintaa. Tuon 35 ampeeria pitäisi riittää, jos ei nyt jatkuvasti aja kaikki valot päällä ja starttaile koko ajan.
Itse kyllästyin viime talvena oman kasikasikympin laturin toimintaan (tasavirta pikkuluukas). Ostin Lucas 18 ACR laturin vaihdokiksi. Samalla pääsi eroon myös mekaanisesta säätöreleestä. Luukkaan kun vaihtaa luukkaaseen niin esimerkiksi remmipyörän etäisyys etupään kiinnityslaipasta on sama, selviää vähemmällä sovittelulla. Muutoksia mitä piti tehdä:
Laturin kiinnitysrautoja piti pikkaisen muokata koska uusi laturi on lyhkäsempi.
Uusi virtajohto laturin yhdistelmäliittimeltä suoraan startin akkukaapelin pulttiin (kasikasikympissä pituus noin 30 senttiä)
Herätejohtoon (sieltä merkkivalolta) piti pistää pieni jatko jotta sen sai kiinni laturin mukana tulleeseen yhdistelmäliittimeen.
Ja sitten maadotukseen se kymmenen sentin pätkä ruskeaa johtoa jossa silmukat päissä.
Ja siinä kaikki. Taisi vanha kiilahihnakin käydä uuden laturin kiristysalueelle eikä pelleistä tarvinnut leikellä paloja pois vaikka uusi laturi on lihavampi.
Virtasongelmat loppu samantien. Nyt kestää pitää valotkin päällä pikkasen pienemmilläkin kierroksilla. Aiemmin akku jäi vajaalataukselle vaikka koko päivän pyöritti sirkkeliä.
matti
ei liene kovin paha rasti pistää kymmenen sentin pätkää kuuden neliön johtoa laturin rungosta moottorin rungon jonkin pultin alle. tällä saadaan pysyvästi maat kohdilleen. Se on totta, että ennenaikaan oli konetehtailijoilla vankka usko ruuviliitoksen sähkönjohtavuuteen. Yleensähän se johtaa mutta liitoksiin tinkii kertymään ylimenovastusta joka sitten häiritsee toimintaa. Tuon 35 ampeeria pitäisi riittää, jos ei nyt jatkuvasti aja kaikki valot päällä ja starttaile koko ajan.
Itse kyllästyin viime talvena oman kasikasikympin laturin toimintaan (tasavirta pikkuluukas). Ostin Lucas 18 ACR laturin vaihdokiksi. Samalla pääsi eroon myös mekaanisesta säätöreleestä. Luukkaan kun vaihtaa luukkaaseen niin esimerkiksi remmipyörän etäisyys etupään kiinnityslaipasta on sama, selviää vähemmällä sovittelulla. Muutoksia mitä piti tehdä:
Laturin kiinnitysrautoja piti pikkaisen muokata koska uusi laturi on lyhkäsempi.
Uusi virtajohto laturin yhdistelmäliittimeltä suoraan startin akkukaapelin pulttiin (kasikasikympissä pituus noin 30 senttiä)
Herätejohtoon (sieltä merkkivalolta) piti pistää pieni jatko jotta sen sai kiinni laturin mukana tulleeseen yhdistelmäliittimeen.
Ja sitten maadotukseen se kymmenen sentin pätkä ruskeaa johtoa jossa silmukat päissä.
Ja siinä kaikki. Taisi vanha kiilahihnakin käydä uuden laturin kiristysalueelle eikä pelleistä tarvinnut leikellä paloja pois vaikka uusi laturi on lihavampi.
Virtasongelmat loppu samantien. Nyt kestää pitää valotkin päällä pikkasen pienemmilläkin kierroksilla. Aiemmin akku jäi vajaalataukselle vaikka koko päivän pyöritti sirkkeliä.
matti
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Motonetin laturi 1490:iin
mattkau kirjoitti:Tuota
ei liene kovin paha rasti pistää kymmenen sentin pätkää kuuden neliön johtoa laturin rungosta moottorin rungon jonkin pultin alle. tällä saadaan pysyvästi maat kohdilleen. Se on totta, että ennenaikaan oli konetehtailijoilla vankka usko ruuviliitoksen sähkönjohtavuuteen. Yleensähän se johtaa mutta liitoksiin tinkii kertymään ylimenovastusta joka sitten häiritsee toimintaa. Tuon 35 ampeeria pitäisi riittää, jos ei nyt jatkuvasti aja kaikki valot päällä ja starttaile koko ajan.
Itse kyllästyin viime talvena oman kasikasikympin laturin toimintaan (tasavirta pikkuluukas). Ostin Lucas 18 ACR laturin vaihdokiksi. Samalla pääsi eroon myös mekaanisesta säätöreleestä. Luukkaan kun vaihtaa luukkaaseen niin esimerkiksi remmipyörän etäisyys etupään kiinnityslaipasta on sama, selviää vähemmällä sovittelulla. Muutoksia mitä piti tehdä:
Laturin kiinnitysrautoja piti pikkaisen muokata koska uusi laturi on lyhkäsempi.
Uusi virtajohto laturin yhdistelmäliittimeltä suoraan startin akkukaapelin pulttiin (kasikasikympissä pituus noin 30 senttiä)
Herätejohtoon (sieltä merkkivalolta) piti pistää pieni jatko jotta sen sai kiinni laturin mukana tulleeseen yhdistelmäliittimeen.
Ja sitten maadotukseen se kymmenen sentin pätkä ruskeaa johtoa jossa silmukat päissä.
Ja siinä kaikki. Taisi vanha kiilahihnakin käydä uuden laturin kiristysalueelle eikä pelleistä tarvinnut leikellä paloja pois vaikka uusi laturi on lihavampi.
Virtasongelmat loppu samantien. Nyt kestää pitää valotkin päällä pikkasen pienemmilläkin kierroksilla. Aiemmin akku jäi vajaalataukselle vaikka koko päivän pyöritti sirkkeliä.
matti
Ei ainakaan 990:ssa meinannu riittää 35A laturi, jos puhallin + vakiovalot ( 3x55W + parkit) päällä. Puhumattakaan kun nyt halogeeneja pelkästään on 8x55W... 35A laturi lataa mainiosti akkua, jos kulutusta ei paljon ole, mutta kylmemmillä ilmoilla kun akku ei ota niin herkästi virtaa vastaan, kulutusta on muutenkin käytössä ja startti vie enemmän virtaa, ei tehokkaampi haittaa yhtään. 55A laturista loppui tehot, 65A riittää sopivasti nykyisellä sähköjärjestelmällä. Taitaa nuo tasavirtalaturit olla mennyttä aikaa, kyllä vaihtovirtalaturi lataa muutenkin tehokkaammin. Suurin työ minulla oli tuon laturin vaihdon kanssa remmipyörän etäisyyden säätö. Onneksi oli purkuosa latureita, joista sai prikkoja, ym. säätöpalikoita tuohon nykyiseen alternaattoriin.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Similar topics
» laturi 45A vai 70A
» Laturi DB 950
» case 1394 laturi
» 990 hydrauliöljy ja laturi ongelma
» Laturi 1200s
» Laturi DB 950
» case 1394 laturi
» 990 hydrauliöljy ja laturi ongelma
» Laturi 1200s
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa