990 hydrauliöljy ja laturi ongelma
+6
ikilika
mattkau
taavettimies
Paulig
jusape
Hn
10 posters
Sivu 1 / 4
Sivu 1 / 4 • 1, 2, 3, 4
990 hydrauliöljy ja laturi ongelma
Kertokaas tämmöselle kaupunkilaiselle 990 DB:n nostimen hydrauliöljyn lisäys paikka.Kiitoksia [left]
Viimeinen muokkaaja, Hn pvm La Loka 01 2011, 14:06, muokattu 1 kertaa
Hn- David Brown : 990 Selectamatic -66
DBTCF:n jäsen nro : 21
Viestien lukumäärä : 102
Paikkakunta : Tampere
Vs: 990 hydrauliöljy ja laturi ongelma
Eikös se tuossakin ole takaa katsottuna oikealla, sellainen putkimutka jossa on tulppa päässä johon 1/2tuuman räikkä esim sopii, siis neliökannalla,
siellä voa-kotelon reunassa taka-akselin takapuolella voa kotelossa
siellä voa-kotelon reunassa taka-akselin takapuolella voa kotelossa
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 990 hydrauliöljy ja laturi ongelma
kyllä näin on. Ja öljypinnan tarkistus siellä vasemmanpuolen hytin oven kohdalla suunnilleen, hytin alla.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: 990 hydrauliöljy ja laturi ongelma
Riippuu vuosimallista, onko imple vai selecta ja millä ohjaamolla. Ei oikein selviä aloitusviestistä mikä 990 on kyseessä.
- Sekura kopillisissa 70 luvun loppu puolen malleissa on just tuo putkimiehen mutka.
- Vanhemmissa selectoissa (kopittomat sekä klippan/ylö ohjaamot) täyttö proppu on vaihteiston kannen etupäässä, mittatikun kohdalla vasemmalla puolella ratin alapuolella.
990 impleen en ole öljyjä vaihtanut mutta veikkaisin että siinäkin löytyy täyttöproppu vaihteiston kannesta.
- Sekura kopillisissa 70 luvun loppu puolen malleissa on just tuo putkimiehen mutka.
- Vanhemmissa selectoissa (kopittomat sekä klippan/ylö ohjaamot) täyttö proppu on vaihteiston kannen etupäässä, mittatikun kohdalla vasemmalla puolella ratin alapuolella.
990 impleen en ole öljyjä vaihtanut mutta veikkaisin että siinäkin löytyy täyttöproppu vaihteiston kannesta.
taavettimies- Ylläpito
- David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta
Vs: 990 hydrauliöljy ja laturi ongelma
taavettimies kirjoitti:Riippuu vuosimallista, onko imple vai selecta ja millä ohjaamolla. Ei oikein selviä aloitusviestistä mikä 990 on kyseessä.
- Sekura kopillisissa 70 luvun loppu puolen malleissa on just tuo putkimiehen mutka.
- Vanhemmissa selectoissa (kopittomat sekä klippan/ylö ohjaamot) täyttö proppu on vaihteiston kannen etupäässä, mittatikun kohdalla vasemmalla puolella ratin alapuolella.
990 impleen en ole öljyjä vaihtanut mutta veikkaisin että siinäkin löytyy täyttöproppu vaihteiston kannesta.
Eli malli 990 selectamatic -66 avo.Eli onko tuo hydrauliöljy samassa tilassa kuin vaiheisto eli käyttää samaa ööliä?
Hn- David Brown : 990 Selectamatic -66
DBTCF:n jäsen nro : 21
Viestien lukumäärä : 102
Paikkakunta : Tampere
Vs: 990 hydrauliöljy ja laturi ongelma
Mun käsittääkseni laatikko-perä-nostolaite-hydrauliikka ovatten kaikki samassa olleet ikiajat suurtinpiirtein. "Porttaaleissa" omansa sitten.
Joku korjaa taaatusti jos väärässä olen......
Joku korjaa taaatusti jos väärässä olen......
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 990 hydrauliöljy ja laturi ongelma
Joo, näin on. Ööliä siellä on yli 20 litraa ja kaikki käy sillä paitsi portaalipyörät ja kone. Kopittomassa taitaa olla täyttöproppu samassa paikassa kuin mun 880:ssä. Vaihdelaatikon kannen oikeassa etukulmassa on puolen tuuman neliöavaimella aukeava proppu, josta öljyt sisään. Vastaavalla kohdalla vasemmalla on sitten mittatikku. Määrän suhteen laatikko ei ole kovin tarkka. Jos käyttää kippiä tai jotain muuta paljon öljyä käyttävää ulkoista laitetta, kirjojen mukaan voi ylitäyttää viitisen litraa joka käytännössä on mittatikun min/max viivojen välin verran.
matti
matti
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: 990 hydrauliöljy ja laturi ongelma
mattkau kirjoitti:Joo, näin on. Ööliä siellä on yli 20 litraa ja kaikki käy sillä paitsi portaalipyörät ja kone. Kopittomassa taitaa olla täyttöproppu samassa paikassa kuin mun 880:ssä. Vaihdelaatikon kannen oikeassa etukulmassa on puolen tuuman neliöavaimella aukeava proppu, josta öljyt sisään. Vastaavalla kohdalla vasemmalla on sitten mittatikku. Määrän suhteen laatikko ei ole kovin tarkka. Jos käyttää kippiä tai jotain muuta paljon öljyä käyttävää ulkoista laitetta, kirjojen mukaan voi ylitäyttää viitisen litraa joka käytännössä on mittatikun min/max viivojen välin verran.
matti
Minkäslasita öljyä tonne voi lorotella?
Hn- David Brown : 990 Selectamatic -66
DBTCF:n jäsen nro : 21
Viestien lukumäärä : 102
Paikkakunta : Tampere
Vs: 990 hydrauliöljy ja laturi ongelma
Esim 10W-30 GL4 luokituksella olevaa, jollen nyt väärin muista/veikkaa täskohtaa. Ainaskin kirja noin sanoo noihin 1210/1410-12 malleihin
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 990 hydrauliöljy ja laturi ongelma
Yleisöljyä juu. (Stou)
ikilika- David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1170
Ikä : 47
Paikkakunta : eurajoki
Vs: 990 hydrauliöljy ja laturi ongelma
Joo, farmiöljyä vaan, edullista 10W30 ja ne taitaa olla kaikki myös GL nelosia. Kattoo vaan ettei se oo sitä märkäjarruöljyä, jota on joillakin valmistajilla tarjolla farmareille vaihtoehtona.
matti
matti
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: 990 hydrauliöljy ja laturi ongelma
Miksi ei saa olle märkäjarruöljyä? Olen käyttänyt Taavettien perissä märkäjarruöljyä ( ei kuitenkaan yleisöljyä) ainakin 25 vuotta ilman mitään öljystä liittyviä ongelmia. Tilalla oli ennen neljäntenä koneena Ford 5000 jossa piti kyseistä öljyä olla ja sekoittumisen tähden on muissakin. Apu traktorina taaveteille tuo Ford 5000 on täysi peli .mattkau kirjoitti:Joo, farmiöljyä vaan, edullista 10W30 ja ne taitaa olla kaikki myös GL nelosia. Kattoo vaan ettei se oo sitä märkäjarruöljyä, jota on joillakin valmistajilla tarjolla farmareille vaihtoehtona.
matti
Riku- David Brown : DB 850 Impematic vm. 1960
Viestien lukumäärä : 378
Ikä : 60
Paikkakunta : Etelä-Pohjanmaa
Vs: 990 hydrauliöljy ja laturi ongelma
Saahan tuo olla märkäjarruöljyä, esim shell donax 5w-30 on juurikin tuon gl4 täyttävää tavaraa ja pakkasellakin notkeempaa kuin perus 10w-30. Donaxia ei vaan saa laittaa moottoriin!!
ikilika- David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1170
Ikä : 47
Paikkakunta : eurajoki
Vs: 990 hydrauliöljy ja laturi ongelma
Mistäs kohtaa löytyy 990:stä moottrorin lämpötila anturi?
Hn- David Brown : 990 Selectamatic -66
DBTCF:n jäsen nro : 21
Viestien lukumäärä : 102
Paikkakunta : Tampere
Vs: 990 hydrauliöljy ja laturi ongelma
Eikös se kannen etupäässä ole, termostaattikotelossa, on mekaaninen tai sähkömittari??
TÄÄ EI OO SATATIETO !!! Ite lähinnä hiukan uudempien kans pelannu (1410 ->) etten varmaks sano
TÄÄ EI OO SATATIETO !!! Ite lähinnä hiukan uudempien kans pelannu (1410 ->) etten varmaks sano
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 990 hydrauliöljy ja laturi ongelma
Nojoo, käyhän se märkäjarruöljykin ihan kuin tuossa aiemmin on vastailtu. Lähinnä sitä vaan ajattelin jotta jos joudut ostoksille sen kanssa (siis ettei ole hanaa josta vaan valuttaa sopiva määrä), niin tavallinen farmiöljy on vähän edullisempaa ja monikäyttöisempää. Jämät voi käyttää vaikka koneeseen. Tosin on kuulunut epäilyjä ettei se ole parasta sinne. Tiedä häntä, mulla on pyörinyt Teboilin tavallinen farmi koneessa ja laatikossa, enkä ole huomannu mitään mikä ei kuuluisi vanhan traktorin normaalioireisiin.
LS lisäaineistettua märkäöljyä ei moottoriin.
Lämpömittari on alkujaan sähköinen. Anturi on kannessa termarikotelon tietämillä, semmonen peräpuikon kokoinen nappula, oisko vartin kierteet, kun näet et erehdy.
matti
LS lisäaineistettua märkäöljyä ei moottoriin.
Lämpömittari on alkujaan sähköinen. Anturi on kannessa termarikotelon tietämillä, semmonen peräpuikon kokoinen nappula, oisko vartin kierteet, kun näet et erehdy.
matti
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: 990 hydrauliöljy ja laturi ongelma
mattkau kirjoitti:Nojoo, käyhän se märkäjarruöljykin ihan kuin tuossa aiemmin on vastailtu. Lähinnä sitä vaan ajattelin jotta jos joudut ostoksille sen kanssa (siis ettei ole hanaa josta vaan valuttaa sopiva määrä), niin tavallinen farmiöljy on vähän edullisempaa ja monikäyttöisempää. Jämät voi käyttää vaikka koneeseen. Tosin on kuulunut epäilyjä ettei se ole parasta sinne. Tiedä häntä, mulla on pyörinyt Teboilin tavallinen farmi koneessa ja laatikossa, enkä ole huomannu mitään mikä ei kuuluisi vanhan traktorin normaalioireisiin.
LS lisäaineistettua märkäöljyä ei moottoriin.
Lämpömittari on alkujaan sähköinen. Anturi on kannessa termarikotelon tietämillä, semmonen peräpuikon kokoinen nappula, oisko vartin kierteet, kun näet et erehdy.
matti
Minkäslaista jännitettä tuon anturin pitäis antaa suurinpiiretin näin 10:ssä asteessa siis kone kylmänä.
Sitten olis taas uusi kysymys laturista.Mitenkäs sen vois tarkistaa että pelittää on lähteny hyvin pyörittään ja nyt piti lähtee liikkeelle eipä enää pyörittänytkään.Sitten latasin akun laturilla johan lähti ja sähköökin menee akkuun.Voiko laturin mitata suoraan sen takapuolelta lähtevistä ohkasista johdoista ja minkalaista jännitettä niihin pitäis tulla?
Hn- David Brown : 990 Selectamatic -66
DBTCF:n jäsen nro : 21
Viestien lukumäärä : 102
Paikkakunta : Tampere
Vs: 990 hydrauliöljy ja laturi ongelma
Laturin pitäis kunnossa ollessaan syöttää koneen käydessä n.14-14.5volttia akkuun, riippuu säätimestä. Kai latausvalo toimii? Lämpömittarin anturin arvoja joskus itekkin kaipailin muttei niitä taida tietää kukaan
ikilika- David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1170
Ikä : 47
Paikkakunta : eurajoki
Vs: 990 hydrauliöljy ja laturi ongelma
ikilika kirjoitti:Laturin pitäis kunnossa ollessaan syöttää koneen käydessä n.14-14.5volttia akkuun, riippuu säätimestä. Kai latausvalo toimii? Lämpömittarin anturin arvoja joskus itekkin kaipailin muttei niitä taida tietää kukaan
Juu sehän siinä onkin kun laustavalo ja öljynpainevalo on pimeenä.Hajalla taitaapi olla kun ei tule akulle kuin karvan yli 12V:tä.
Hn- David Brown : 990 Selectamatic -66
DBTCF:n jäsen nro : 21
Viestien lukumäärä : 102
Paikkakunta : Tampere
Vs: 990 hydrauliöljy ja laturi ongelma
Ei laturi välttämättä ole rikki, vaan se ei ymmärrä lähteä lataamaan kun ei latausvalo toimi. Tarkista latausvalon maadotus ja kytkentä, tai kytke kokonaan uusiksi. Koitappa irtonaisella lampulla tai vaikka valokynällä: Laturista valolle lähtevä piuha lamppuun ja lampulle virtaa, jos valo syttyy niin laturissa ei pitäis olla vikaa, ja jos lamppu sammuu kun kone käynnistyy ja saa hiukan kierroksia niin laturi on ok.
Viimeinen muokkaaja, ikilika pvm La Loka 01 2011, 14:32, muokattu 2 kertaa (Raportin syy : pieni korjaus...)
ikilika- David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1170
Ikä : 47
Paikkakunta : eurajoki
Vs: 990 hydrauliöljy ja laturi ongelma
Vaihturilaturi lähtee yleensä lataamaan vaikkei valo toimeiskaan.
Riippuen tietysti millainen jäännösmagnetointi on tallella.
Mulla autos ei oo valo kolmeen vuoteen toiminut, yön jälkeen vaatii kierrokset moottoris noin kolmeen tonniin, että herää.
Sen jälkeen toimii koko päivän niin että alkaa lataa heti kun käymään laittaa, siis esim 4-6 tunninkin seisomisen jälkeen.
Traktoris ei välttämät saa laturille niin paljoa kierroksi että herää ilman toimivaa valoa.
Siis jos ajatellaan että välityssuhde kampiakseli-laturi on autos jotain 4:1 eli 3000rpm moottoris on laturis 12000.
Traktoris "noin" sama 3:1-4:1 eli 2200rpm konees on laturis 6600-8800rpm joka ei välttämät riitä heräämiseen.
Traktoreiden välityssuhteet on yleensä alemmat kuin autoissa, kun ajatus on että traktorilla ajetaan usein liki koko päivä yhteenmenoon,
autojen käyttö saattaa sit olla taas jotain 10-20min kerrallaan, esim 2-8krt päiväs ja siinä ajassa pitäis saada akku ladattua, autoissa kun muutkin syö sähköä,
kuin pelkkä käynnistys, on valot, puhallin, takapuolenlämmittimet, peilien ja takalasinlämmitykset, ym....
Riippuen tietysti millainen jäännösmagnetointi on tallella.
Mulla autos ei oo valo kolmeen vuoteen toiminut, yön jälkeen vaatii kierrokset moottoris noin kolmeen tonniin, että herää.
Sen jälkeen toimii koko päivän niin että alkaa lataa heti kun käymään laittaa, siis esim 4-6 tunninkin seisomisen jälkeen.
Traktoris ei välttämät saa laturille niin paljoa kierroksi että herää ilman toimivaa valoa.
Siis jos ajatellaan että välityssuhde kampiakseli-laturi on autos jotain 4:1 eli 3000rpm moottoris on laturis 12000.
Traktoris "noin" sama 3:1-4:1 eli 2200rpm konees on laturis 6600-8800rpm joka ei välttämät riitä heräämiseen.
Traktoreiden välityssuhteet on yleensä alemmat kuin autoissa, kun ajatus on että traktorilla ajetaan usein liki koko päivä yhteenmenoon,
autojen käyttö saattaa sit olla taas jotain 10-20min kerrallaan, esim 2-8krt päiväs ja siinä ajassa pitäis saada akku ladattua, autoissa kun muutkin syö sähköä,
kuin pelkkä käynnistys, on valot, puhallin, takapuolenlämmittimet, peilien ja takalasinlämmitykset, ym....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 990 hydrauliöljy ja laturi ongelma
Vika on varmaan virtalukossa, lataus -ja öljynpainevalon virta ei mene edes sulakkeiden kautta. Ne on eri piirissä, yllätti joskus kun sähköjä tutkiskelin. Mut esim. ohivirtaussuodattimen merkkivalo on sulakkeen takana.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: 990 hydrauliöljy ja laturi ongelma
Ei lähde lataamaan jossei valo pelaa, laturihan saa heräte virtansa latausvalo polttimen kautta. Ensin kattelet ettei latausvalon poltimo ole palanut, itse kokeilisin laturin toimintaa sen jälkeen antamalla sille heräte virtaa uuden kytkennän kautta. Eli akulta virta pienelle valolle (2w) ja siitä maajohto laturille. Jos valo toimii oikein lähtisin tämän jälkeen etsimään vikaa traktorin sähköistä eli virtalukko, johtolinjat ymym.
Uuden laturin kohdalla olen käyttänyt isompaakin heräte virtaa (isomman polttimon kautta) ei vaan ole lähtenyt millään muulla konstilla lataamaan.
Uuden laturin kohdalla olen käyttänyt isompaakin heräte virtaa (isomman polttimon kautta) ei vaan ole lähtenyt millään muulla konstilla lataamaan.
Viimeinen muokkaaja, taavettimies pvm La Loka 01 2011, 17:37, muokattu 1 kertaa
taavettimies- Ylläpito
- David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta
Vs: 990 hydrauliöljy ja laturi ongelma
mutta jos öljynpainevalokaan ei toimi, voi melkein suoraan sanoa vian olevan laturin ulkopuolella.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: 990 hydrauliöljy ja laturi ongelma
Niimpä, kuten merkkivalon kytkennöissä polttimissa ym. Öljynpainevalo voi olla pimeänä muistakin syistä kuten esim öljykello epäkunnossa, tämä ollut aika yleinen vika meilläpäin. Laturin kunto selviä kaikkein helpoiten kun syöttää sinne pientä heräte virtaa, jos toimii sen jälkeen alkaa selvittelemään traktorin johtolinjojen/virtalukon ym kuntoa. Toki laturin hiilet voi olla lopussa tai vaikka diodisilta sökönä.Paulig kirjoitti:mutta jos öljynpainevalokaan ei toimi, voi melkein suoraan sanoa vian olevan laturin ulkopuolella.
Ainiin taitaa olla vielä -66 mallissa tasavirta laturi
Viimeinen muokkaaja, taavettimies pvm La Loka 01 2011, 18:03, muokattu 2 kertaa
taavettimies- Ylläpito
- David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta
Sivu 1 / 4 • 1, 2, 3, 4
Sivu 1 / 4
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa