Leemun 990 imple vaihtui valkeaan
+16
unique
Tessu
Jyryytin
Osmo_
taavettimies
kujanjuh
käyttäjä
sKy
ikilika
hannutt
mattkau
erkki
jusape
outsider
Paulig
Leemu
20 posters
Sivu 1 / 9
Sivu 1 / 9 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Leemun 990 imple vaihtui valkeaan
Terve!
Ostin tuossa taannoin lumikoneeksi tuollaisen 990 implematicin ja nyt on sähköjärjestelmän kanssa pieniä ongelmia.
Suurin puutos on latausjärjestelmän toimimattomuus.
Isoimmat syyt löytyivät kohtuu helposti: merkkivalon poltin oli rikki ja yksi johto irti liittimestä kojelaudan alla.
Laitoin johdon takaisin paikoilleen, mutta nyt ongelmaksi muodostuu se että merkkivalon runkoon tulee 12V jännite.
Merkkivalon runkohan on suorassa yhteydessä peltiseen kojelautaan.
On lienee syytä mainita, että sähköjärjestelmää on joku muuttanut joskus siten että akun miinus napa on nykyään rungossa kun alunperin järjestelmä käsittääkseni on +maadoitteinen.
Koitin myös kytkeä akun +navan runkoon, mutta yhä edelleen on jännite-ero mitattavissa merkkivalon rungon ja traktorin rungon väliltä. Napaisuus tietysti vaihtuu eli mittarin +johdin täytyy olla traktorin rungossa jos haluaa positiivisen tuloksen.
Auttakaahan pöljää ja kertokaa, että mitä en nyt ole ymmärtänyt
Ostin tuossa taannoin lumikoneeksi tuollaisen 990 implematicin ja nyt on sähköjärjestelmän kanssa pieniä ongelmia.
Suurin puutos on latausjärjestelmän toimimattomuus.
Isoimmat syyt löytyivät kohtuu helposti: merkkivalon poltin oli rikki ja yksi johto irti liittimestä kojelaudan alla.
Laitoin johdon takaisin paikoilleen, mutta nyt ongelmaksi muodostuu se että merkkivalon runkoon tulee 12V jännite.
Merkkivalon runkohan on suorassa yhteydessä peltiseen kojelautaan.
On lienee syytä mainita, että sähköjärjestelmää on joku muuttanut joskus siten että akun miinus napa on nykyään rungossa kun alunperin järjestelmä käsittääkseni on +maadoitteinen.
Koitin myös kytkeä akun +navan runkoon, mutta yhä edelleen on jännite-ero mitattavissa merkkivalon rungon ja traktorin rungon väliltä. Napaisuus tietysti vaihtuu eli mittarin +johdin täytyy olla traktorin rungossa jos haluaa positiivisen tuloksen.
Auttakaahan pöljää ja kertokaa, että mitä en nyt ole ymmärtänyt
Viimeinen muokkaaja, Leemu pvm Ke Toukokuu 03 2017, 20:39, muokattu 9 kertaa
Leemu- David Brown : 996
Viestien lukumäärä : 133
Paikkakunta : Jokioinen
Vs: Leemun 990 imple vaihtui valkeaan
Onkos siinä tasavirta vai vaihtovirtalaturi? Erotat varmaan nämä kaksi. Tasavirtalaturi on se vanhempaa tekniikkaa edustava.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: Leemun 990 imple vaihtui valkeaan
Alkuperäinen tasavirtalaturi on paikallaan ja kytkennässä vaikuttaisi kaikki muu olevan kunnossa.
tuo merkkivalo homma vaan aiheuttaa ihmetystä.
En tosin ole päässyt kokeilemaan toimiiko laturi kun ei varaosaliikkeessä ollut sopivaa polttimoa
Äkkiähän tuosta ongelmasta selviäisi kun kääntäisi johdot ristiin lampulla, mutta se nyt ei tunnu kovin hyvältä ratkaisulta.
Öljynpaineen merkkivalossa on luonnollisesti sama tilanne kun niiden sähkö taitaa tulla samaa johtoa myöden virtalukolta.
tuo merkkivalo homma vaan aiheuttaa ihmetystä.
En tosin ole päässyt kokeilemaan toimiiko laturi kun ei varaosaliikkeessä ollut sopivaa polttimoa
Äkkiähän tuosta ongelmasta selviäisi kun kääntäisi johdot ristiin lampulla, mutta se nyt ei tunnu kovin hyvältä ratkaisulta.
Öljynpaineen merkkivalossa on luonnollisesti sama tilanne kun niiden sähkö taitaa tulla samaa johtoa myöden virtalukolta.
Leemu- David Brown : 996
Viestien lukumäärä : 133
Paikkakunta : Jokioinen
Vs: Leemun 990 imple vaihtui valkeaan
Täällä joku tietää enempi tasavirtavehkeiden päälle. Mites se oli, tarvikos se tasavirtalaturi edes herätettä lampulta?
E: Kokeile jollain toisella lampulla ihan johdon pätkien varassa, toimiiko. Pääset ongelman ratkaisussa eteenpäin oikeaa lamppua odottaessa.
E: Kokeile jollain toisella lampulla ihan johdon pätkien varassa, toimiiko. Pääset ongelman ratkaisussa eteenpäin oikeaa lamppua odottaessa.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: Leemun 990 imple vaihtui valkeaan
Ei kait tasavirtalaturi herätettä lampulta tarvi.
Jos ei lataa ja virtaa löytyy väärästä paikasta niin veikkaisin että johtoja tarvii uusia.
Laturi voi myös olla toimimaton vaikka päältäpäin ehjä.
Testautin juuri pari viikkoa sitten kaksi laturia omaa 990imple projektia varten,kumpikaan ei toiminut.
Ostin uuden intialaisen.
Jos ei lataa ja virtaa löytyy väärästä paikasta niin veikkaisin että johtoja tarvii uusia.
Laturi voi myös olla toimimaton vaikka päältäpäin ehjä.
Testautin juuri pari viikkoa sitten kaksi laturia omaa 990imple projektia varten,kumpikaan ei toiminut.
Ostin uuden intialaisen.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: Leemun 990 imple vaihtui valkeaan
outsider kirjoitti:Ei kait tasavirtalaturi herätettä lampulta tarvi.
Kuinka mää olen ollut ihan siinä uskossa, että tarvii mutta täytyy tuota kokeilla kun taas joutaa touhuumaan.
Jotenkin en vaan tajua miksi akun napaisuus on edes käännetty, eihän sillä itsessään saavuteta mitään etua?
Eri asia jos olisi vaihdettu tarvikemallin laturi tms.
Leemu- David Brown : 996
Viestien lukumäärä : 133
Paikkakunta : Jokioinen
Vs: Leemun 990 imple vaihtui valkeaan
Leemu kirjoitti:outsider kirjoitti:Ei kait tasavirtalaturi herätettä lampulta tarvi.
Kuinka mää olen ollut ihan siinä uskossa, että tarvii mutta täytyy tuota kokeilla kun taas joutaa touhuumaan.
Jotenkin en vaan tajua miksi akun napaisuus on edes käännetty, eihän sillä itsessään saavuteta mitään etua?
Eri asia jos olisi vaihdettu tarvikemallin laturi tms.
Kun kerran kone on miinusmaadoitteinen, osta yleismallin vaihtovirtalaturi. Ei paljon maksa ja on lähes huoltovapaa. Kytkentäkin helppo, jos sisäisellä säätimellä. Muutenkin latausteho on parempi jo pienilläkin kierroksilla.
Itse olen ymmärtänyt, että tasavirtalaturi ei tarvitse sitä lamppua toimiakseen, se vain osoittaa laturin toiminnan (toimimattomuuden).
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: Leemun 990 imple vaihtui valkeaan
Tasavirtalaturi, on + tai - maadotteinen, voi magnetoida kumpaan vaan.
Eli + maan voi muttaa - maaksi säätimen vaihtamalla ja laturin uudelleen magnetoimalla,
syöttämällä muutaman sekunnin virtaa suoraan akusta säätimen tiettyyn napaan
Eli + maan voi muttaa - maaksi säätimen vaihtamalla ja laturin uudelleen magnetoimalla,
syöttämällä muutaman sekunnin virtaa suoraan akusta säätimen tiettyyn napaan
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: Leemun 990 imple vaihtui valkeaan
jusape kirjoitti:Tasavirtalaturi, on + tai - maadotteinen, voi magnetoida kumpaan vaan.
Eli + maan voi muttaa - maaksi säätimen vaihtamalla ja laturin uudelleen magnetoimalla,
syöttämällä muutaman sekunnin virtaa suoraan akusta säätimen tiettyyn napaan
Tämä valaisi paljon
Jonkun on jäänyt homma hiukan puolitiehen, säätimenä on nimittäin alkuperäinen rb108.
Tämähän tietäisi sitä, että latausjärjestelmä ei todennäköisesti ole toiminut sen jälkeen kun joku on tuon napaisuuden kääntänyt.
Taitaa olla tässävaiheessa helpompi kun laittaa jonkun tarvike laturin. Kevään tullen täytyy rakentaa kaikki sähköt uusiksi, sisältää senverran kamalia sokerinpala- ja sähköteippi-virityksiä että pidän suoranaisena ihmeenä ettei kone ole vielä palanut
Leemu- David Brown : 996
Viestien lukumäärä : 133
Paikkakunta : Jokioinen
Vs: Leemun 990 imple vaihtui valkeaan
Hmmmm. Nyt menee tämä kommentti heikoille jäille, mutta ajattelin, että mikä merkitys tasavirtalaturin kytkentään tulee napaisuuden vaihdosta? Eikös ne tolpat vedä aina samalla tavalla riippumatta siitä miten päin sähkö kiertää kelassa?
Miten on sitten lämpömittarin kanssa, lähteekö siinä neula pyrkimään väärään suuntaan kun napaisuus vaihtuu?
Miten on sitten lämpömittarin kanssa, lähteekö siinä neula pyrkimään väärään suuntaan kun napaisuus vaihtuu?
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5096
Vs: Leemun 990 imple vaihtui valkeaan
Jaahas, semmonen ongelma.
Ihan ensimmäiseksi kokeilisin magnetoida sen laturin jos vaikka ois jäännösmagneetti karannu. Eli johdonpätkällä akun kuumasta navasta (plushan se nyt jo oli) tai helpommin ehkä starttikaapelin ruuvin alta laturin F liittimeen eli siihen pienempään sekunti kaks sähköä ennen käynnistystä.
Tasavirtalaturi ei tarvitse toimiakseen sitä lamppua. Laturin heräämisestä huolehtii jäännösmagnetismi. Se lamppuhan on kytkettu virtalukon ja releen D-navan välille josta menee päävirtajohto laturille myös, siis maadottuu laturin ankkurin kautta. Minun mielestä sama rb rele käy sekä plus että miinussysteemiin ihan kuin Erkki tuossa sanoo. Sitten kun sekaan kytketään diodeja tai jotain muuta sivistyneempää niin sitten pitää muuttaa.
En oo tutkinu taavin lämpömittarin rakennetta, mut minusta yleisin malli on kuumalanka/bi-metallimittari, jossa se bi-metalli käyristyy lämmitessään aina samaan suuntaan välittämättä virran suunnasta. Ampeerimittari sitten on toinen juttu, siellä pitää johdot vaihtaa toistappäin että näyttää oikein.
Engelsmannien +maa perinne, näin olen jostain lukenu, johtaa juurensa bensakoneista ja niiden sytytysjärjestelmistä. Sytytystulpan elämän kannalta kipinän on edullista hypätä tietystä suunnasta, olikos se nyt maaelektrodista päin (tai sitten just täsmälleen toisinpäin mutta se ei vaikuta tähän tarinaan). Saarivaltion miehet huomasivat tämän ja pistivät koko systeemin pelaaman tulpan ehdoilla. Sitten joku hoksasi että muualla maailmassa oli pantu vain puolan johdot niinpäin että kipinä kulkee oikein, muu systeemi oli -maa. Joskus -60 luvulla sitten englantilaisetkin käänsivät akun samoin päin kuin muualla. Puolissa sitten on erilaiset tunnuskirjaimet kun ne on tarkoitettu + tai - maa systeemiin. Eli siellä bensapuolella on väliä mitenpäin kytkee,
matti
Ihan ensimmäiseksi kokeilisin magnetoida sen laturin jos vaikka ois jäännösmagneetti karannu. Eli johdonpätkällä akun kuumasta navasta (plushan se nyt jo oli) tai helpommin ehkä starttikaapelin ruuvin alta laturin F liittimeen eli siihen pienempään sekunti kaks sähköä ennen käynnistystä.
Tasavirtalaturi ei tarvitse toimiakseen sitä lamppua. Laturin heräämisestä huolehtii jäännösmagnetismi. Se lamppuhan on kytkettu virtalukon ja releen D-navan välille josta menee päävirtajohto laturille myös, siis maadottuu laturin ankkurin kautta. Minun mielestä sama rb rele käy sekä plus että miinussysteemiin ihan kuin Erkki tuossa sanoo. Sitten kun sekaan kytketään diodeja tai jotain muuta sivistyneempää niin sitten pitää muuttaa.
En oo tutkinu taavin lämpömittarin rakennetta, mut minusta yleisin malli on kuumalanka/bi-metallimittari, jossa se bi-metalli käyristyy lämmitessään aina samaan suuntaan välittämättä virran suunnasta. Ampeerimittari sitten on toinen juttu, siellä pitää johdot vaihtaa toistappäin että näyttää oikein.
Engelsmannien +maa perinne, näin olen jostain lukenu, johtaa juurensa bensakoneista ja niiden sytytysjärjestelmistä. Sytytystulpan elämän kannalta kipinän on edullista hypätä tietystä suunnasta, olikos se nyt maaelektrodista päin (tai sitten just täsmälleen toisinpäin mutta se ei vaikuta tähän tarinaan). Saarivaltion miehet huomasivat tämän ja pistivät koko systeemin pelaaman tulpan ehdoilla. Sitten joku hoksasi että muualla maailmassa oli pantu vain puolan johdot niinpäin että kipinä kulkee oikein, muu systeemi oli -maa. Joskus -60 luvulla sitten englantilaisetkin käänsivät akun samoin päin kuin muualla. Puolissa sitten on erilaiset tunnuskirjaimet kun ne on tarkoitettu + tai - maa systeemiin. Eli siellä bensapuolella on väliä mitenpäin kytkee,
matti
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1656
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Leemun 990 imple vaihtui valkeaan
Täytyypäs kokeilla tuota magnetointia vielä ennenkuin tekee mitään radikaalimpaa.
Tuo merkkivalomysteeri täytyisi saada vielä ratkottua, että mistähän lie on johdot ristissä onneksi näissä ei montaa johtoa edes ole
Noin muutoin Taavetti tuntuu kyllä kelpo ostokselta, kuntoonsa nähden oli mielestäni edullinen. Ylipäätään on hauska rassata välillä tällaista vanhaa konetta missä kaikki on tehty korjattavaksi ja nykyaikainen kertakäyttökulttuuri loistaa poissaolollaan
Tässä vielä kuva taavetista ostokunnossa:
Tuo merkkivalomysteeri täytyisi saada vielä ratkottua, että mistähän lie on johdot ristissä onneksi näissä ei montaa johtoa edes ole
Noin muutoin Taavetti tuntuu kyllä kelpo ostokselta, kuntoonsa nähden oli mielestäni edullinen. Ylipäätään on hauska rassata välillä tällaista vanhaa konetta missä kaikki on tehty korjattavaksi ja nykyaikainen kertakäyttökulttuuri loistaa poissaolollaan
Tässä vielä kuva taavetista ostokunnossa:
Leemu- David Brown : 996
Viestien lukumäärä : 133
Paikkakunta : Jokioinen
Vs: Leemun 990 imple vaihtui valkeaan
Sähköjärjestelmän yksinkertaisuus tarkoittaa, ettei sen uusiminen ole kovin vaikeaa. Laita päävirtakatkaisin, suojaa isoilta vahingoilta. Vaikkapa se tasavirtalaturi toimisikin, itse vaihtaisin vaihtovirtalaturiin. Akku pysyy paremmassa latauksessa ja virtaa riittää parille ylimääräiselle valollekin jo tyhjäkäynnillä. Fiksaamalla saat hyvän käyttökoneen!
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: Leemun 990 imple vaihtui valkeaan
Just joo, juuri näin. Jos et jostain syystä halua pitäytyä alkuperäisessä "lookissa" niin vanhan tasurisysteemin kanssa ei kannata kauan telkuta. Jos se ei lähde pelittään suosiolla niin minä tekisin näin. Menisin kauppaan ja ostaisin Lucas 18ACR tai kopion. Katsoisin että paketissa tulee mukaan laturin persuuksiin tiuleva liitin. Laturi ei varmasti ole maailman paras mutta etupään kiinnitykset ja hihnapyörän etäisyys on sama kuin vanhassa, helpottaa asennusta ja laturissa on myös sisäinen säädin, eikä maksa paljon. Laturi tarvii kaksi johtoa, jotka ehkä kannattaa vetää ihan uudet. Yksi johto merkkilampulta pienempään liittimeen ja toinen isommasta liittimestä vähintään 6 neliötä turvallista reittiä startin päähän akkukaapelin mutterin alle. Siinähän on akut penkin molemmin puolin vai, on pitempi matka sinne. Samantien se vanha rele johtoineen jää virattomaksi.
Ja muuten, lukaisin sen alkuperäisen viestin tarkemmin. Sekä latauksen että öljyn merkkivalo eivät ole sähköisessä kosketuksessa kojetauluun. Molemmat saavat sähkön virtalukolta ja maadoittuvat, lataus laturiin ja öljynpaine öljykelloon.
matti
Ja muuten, lukaisin sen alkuperäisen viestin tarkemmin. Sekä latauksen että öljyn merkkivalo eivät ole sähköisessä kosketuksessa kojetauluun. Molemmat saavat sähkön virtalukolta ja maadoittuvat, lataus laturiin ja öljynpaine öljykelloon.
matti
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1656
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Leemun 990 imple vaihtui valkeaan
Hups, siinähän on näköjään siirretty akku koneen kylkeen. Ei ole väliä sitten pistääkö sen laturin virtajohdon akkuun vai startin päähän. Varmista vaan että akku on taas oikeinpäin eli miinus maassa.
Ja tosiaan, maajohtoon kannattaa laittaa päävirtakytkin ja käyttää sitä.
matti
Ja tosiaan, maajohtoon kannattaa laittaa päävirtakytkin ja käyttää sitä.
matti
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1656
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Leemun 990 imple vaihtui valkeaan
Siistin näköinen imple.Onko lokasuojat jotenkin korotettu?
Tuohon saa uuden koko johtosarjankin dunloptractorspares ositteesta englannista.
Tahtoo tuonikäisissä olla jotkut johdot niin kovettuneet että katkeilevat kun niitä hiukankin vääntää.
Tuohon saa uuden koko johtosarjankin dunloptractorspares ositteesta englannista.
Tahtoo tuonikäisissä olla jotkut johdot niin kovettuneet että katkeilevat kun niitä hiukankin vääntää.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: Leemun 990 imple vaihtui valkeaan
Täytyy olla jollakin tavalla rikki merkkivalon kannat tai todella pahasti johdot ristissä, koska siihen runko-osaan tosiaan tulee jännite
Vaihtovirtalaturin laittaminen on kyllä ollut mielessä. Ajattelin, että jos olisi pärjännyt tuolla tasurilla tämän ensimmäisen talven yli ja laitellut lämpöisemmällä kelillä kaikki sähköt uusiksi.
Päävirtakatkaisija on pakko laittaa, nytkään ei uskalla jättää akunkenkää kiinni senverran hurjalta näyttää kojelaudan alunen.
Minusta koko penkki-lokasuoja systeemi akkukoteloineen on ylempänä kuin alkujaan.
Täytyy perehtyä siihenkin keväällä, akkukotelot saa rakentaa lähes kokonaan uusiksi kun on päässyt ruoste puraisemaan
Vaihtovirtalaturin laittaminen on kyllä ollut mielessä. Ajattelin, että jos olisi pärjännyt tuolla tasurilla tämän ensimmäisen talven yli ja laitellut lämpöisemmällä kelillä kaikki sähköt uusiksi.
Päävirtakatkaisija on pakko laittaa, nytkään ei uskalla jättää akunkenkää kiinni senverran hurjalta näyttää kojelaudan alunen.
Minusta koko penkki-lokasuoja systeemi akkukoteloineen on ylempänä kuin alkujaan.
Täytyy perehtyä siihenkin keväällä, akkukotelot saa rakentaa lähes kokonaan uusiksi kun on päässyt ruoste puraisemaan
Leemu- David Brown : 996
Viestien lukumäärä : 133
Paikkakunta : Jokioinen
Vs: Leemun 990 imple vaihtui valkeaan
Varmaan kannattaa laittaa yleismalliset merkkivalot, jos kannat on rikki. Toimiipa sitten jatkossa.
Päävirtakatkaisimesta vielä: Vakuutusyhtiöni antoi alennusta traktorin vakuutukseen, kun asensin sen katkaisijan.
Päävirtakatkaisimesta vielä: Vakuutusyhtiöni antoi alennusta traktorin vakuutukseen, kun asensin sen katkaisijan.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: Leemun 990 imple vaihtui valkeaan
veikkaisin palovakuutuksesta -20%? Tai jotenkin omavastuuta pienentäen, kenties kokonaan poistuen?
ikilika- David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1170
Ikä : 47
Paikkakunta : eurajoki
Vs: Leemun 990 imple vaihtui valkeaan
Tänään tehty lumitöitä taavetilla
Ja lisää hyviä uutisia: Latausjärjestelmä toimii
Tosin teho ei päätä huimaa, mutta eiköhän tuolla talven yli pärjää kun on äly-laturi kaverina..
Ja lisää hyviä uutisia: Latausjärjestelmä toimii
Tosin teho ei päätä huimaa, mutta eiköhän tuolla talven yli pärjää kun on äly-laturi kaverina..
Leemu- David Brown : 996
Viestien lukumäärä : 133
Paikkakunta : Jokioinen
Vs: Leemun 990 imple vaihtui valkeaan
Tuon aikakauden traktoreissa on sähköä kuluttavia laitteita vain valot ja startti. Niitä jaksaa ruokkia pienikin laturi, varsinkin kun valoja oli silloin tapana käyttää vain pimeässä koska tiellä ajovalopakkoa ei ollut. Lucaksen pieni tasavirtalaturi on ihan hyvä peli.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5096
Vs: Leemun 990 imple vaihtui valkeaan
hannutt kirjoitti:Ai 60€ vuosimaksusta
Missäs noin kallista Itsellä hurjat 33% halvempi vakuutus Sitä on ilo maksella verrattuna aiempaan kuormuriin ja sen vakuutuksiin, veroihin ja katsastuksiin
sKy- Viestien lukumäärä : 36
Paikkakunta : Laitila
Vs: Leemun 990 imple vaihtui valkeaan
Vedin hilseestä, kun en viittinyt ottaa maksulappua esille
hannutt- Viestien lukumäärä : 618
Vs: Leemun 990 imple vaihtui valkeaan
Eiköhän nuo maksut mahda pyöriä haarukassa 25-50Ekee/vuosi, yhtimöstä (riistäjästä) riippuen.....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Sivu 1 / 9 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Similar topics
» Sininen vaihtui punaiseksi.
» imple 880.vm.65
» 880 Imple ja vesipumppu
» db 990 imple öljynpaine
» O: -60 950 imple. pisteosia.
» imple 880.vm.65
» 880 Imple ja vesipumppu
» db 990 imple öljynpaine
» O: -60 950 imple. pisteosia.
Sivu 1 / 9
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa