990 vm 76 kone kolisee
+5
taavettimies
jusape
outsider
mattkau
jussiyy
9 posters
Sivu 1 / 4
Sivu 1 / 4 • 1, 2, 3, 4
990 vm 76 kone kolisee
Elikkäs aamulla tarttasin ja hyvin lähti'!no kilometrin ajettuuni alako kuuluu ikään kun kirskuntaa ja hetkenpäästä kolinaa koneen suunnalta!hiljensin vauhtii hieman niiku lakkas ja kävi normisti!?no kilometri taas pienen
Pysäuksen"kuulostelu" jälkeen alako öljy haiseen..huomasin että kylläpä huohottaa ja samas sytty öljynpaine valo!muutenki kävi todella huonosti ja kolkuuti! Mikäs mahto letata? Männän rengasko vai laakeri jostai päi???
Pysäuksen"kuulostelu" jälkeen alako öljy haiseen..huomasin että kylläpä huohottaa ja samas sytty öljynpaine valo!muutenki kävi todella huonosti ja kolkuuti! Mikäs mahto letata? Männän rengasko vai laakeri jostai päi???
jussiyy- Viestien lukumäärä : 121
Vs: 990 vm 76 kone kolisee
Viittais öljynpainevikaan eli laakereihin tai pumppuun. Vanna vaan irti ja tutkiin osia. Ei kuulosta hyvältä.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: 990 vm 76 kone kolisee
öjynpaineen "puutten"syyksi ehä itekkin tuota arvelen?syystä että tässä kesän sirkkelöinnin aikana koneen ollessa kuuma niin matalilla kieroksilla öjynpaine valo vilkutteli. öljykellon sillon vaihdoin, se niikun poisti tuon vilkutuksen.. mutta näemmä "vika"jäi tänään sit kun kotiin ontumalla tulin nii kone oli poikkeuksellisen kuuma!! nesteet on!mutta toi kuumus sekin voi johtuu ilmeisesti voitelun puutteesta?!ei auta itku eikä parku:x kone auki ylhäältä ja alhaalta.....
jussiyy- Viestien lukumäärä : 121
Vs: 990 vm 76 kone kolisee
Laakerivika sanoisin.
Ota ölypohja pois niin asia kenties selviää.
Jos joku kiertokangen pää on "kuiva" niin siinä vika.
Alakautta vaikea korjata timangiin kuntoon,mutta isoa remonttia voi kenties siirtää jos,,,
Ota ölypohja pois niin asia kenties selviää.
Jos joku kiertokangen pää on "kuiva" niin siinä vika.
Alakautta vaikea korjata timangiin kuntoon,mutta isoa remonttia voi kenties siirtää jos,,,
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: 990 vm 76 kone kolisee
Ei kuulosta nuo oireet kovin lupaavilta, kannattaa välillä purkaessa ehkä istua vähän rauhoittumaan, ja varautua "pahimpaan" , ja jos odotuksia pienemmällä selviää aina parempi, niin kyllä se siitä sitten.... Puolittain ei kannata tehdä ja kusta omille kintuilleen.....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 990 vm 76 kone kolisee
öljypohja irrotettu.laakerin murusia siinä etummaisessa kaukalossa! kokeilelamalla kädellä nii 3-4 milliä "löysää kiertokangessa.eli mäntä nouseskeli tuon nelisen millii ylös alas:shock: mites mahtaako tuon kampiakselin saada alakautta irti/pois????vaiko pitääkö purkaa jostain ja jotenki??mikäli hyvä tuuri niin yläkertaan ei ole mitään vaurioo tullut?vai olisko mahdollista että mäntä on osunu kanteen ku noinki väljäksi menny?
jussiyy- Viestien lukumäärä : 121
Vs: 990 vm 76 kone kolisee
No johan on paljon klappia, sieltä on sitten hajonnut vähän muutakin kuin pelkät laakerit noilla välyksillä. Oliko väljyyttä siis ainoastaan yhdessä kangessa vai useammassa? Mainitsemasi välys kuulostaa kyllä hyvin suurelta mutta jokatapauksessa paloja tulee. Eipä se mäntä välttämättä ole kanteen hakannut, siinä vaiheessa meteli on jo aikamoinen.jussiyy kirjoitti:öljypohja irrotettu.laakerin murusia siinä etummaisessa kaukalossa! kokeilelamalla kädellä nii 3-4 milliä "löysää kiertokangessa.eli mäntä nouseskeli tuon nelisen millii ylös alas:shock: mites mahtaako tuon kampiakselin saada alakautta irti/pois????vaiko pitääkö purkaa jostain ja jotenki??mikäli hyvä tuuri niin yläkertaan ei ole mitään vaurioo tullut?vai olisko mahdollista että mäntä on osunu kanteen ku noinki väljäksi menny?
Alakautta ei ole enää mitään tehtävissä tuossa tilanteessa, vaatii katkaisun ja moottorin pois nostamisen. Tässä vaiheessa voisi tietysti vielä käyttää runkolaakerin auki ja katsoa onko miten pahaa jälkeä mutta toisaalta konehan pitää kuitenkin nostaa pois että sittenhän se selviää. Jos kuitenkin teet tarkempaa diagnoosia niin merkkaile sitten tarkasti mitenpäin laakeripukki on kiertokankeen nähden!
Eiköhän siitä vielä kone tule, moottoriin on saatavilla hyvin pitkälti kaikki osat kampiakselia myöten. Jos englannin kieli taittuu niin sieltä saa vielä vähän edullisemmin uutta palikkaa koneeseen.
Öljypumppukohan sieltä lie pettänyt, en tiedä. Ei ole ainakaan kovin yleinen probleema 990 malleissa.
taavettimies- Ylläpito
- David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta
Vs: 990 vm 76 kone kolisee
Onko kammen kaulassa pahat leikkaumat? Kun kone ei mennyt jumiin, niin hirmuhyvällä säkällä tarvitset vain uudet laakerit ja kiertokangen jos vanhasta on mennyt silmä soikeaksi. Riippuu ihan siitä miten pahasti kammen kaula on ottanut osumaa. Yleensä siinä on laakerimetallia hitsautuneena, mutta kun ne saa hipaistua pois mirkelituukilla niin näkee onko kammen kaula mennyt naarmuille.
Kampea ei saa ulos muuten kuin katkaisemalla koko hoito kytkimen kohdasta ja ottamalla moottori kokonaan irti.
Autotekniikan käsikirja ja kaikki muukin kirjallisuus kertoo tarkkaan, miten kampiakseli on hiottava ja kiilloitettava että se voi toimia, mutta olen itse nähnyt niin kaameita kammenkauloja ajossa olevissa vehkeissä, että luotto käsikirjaviisauteen on horjahtanut. Tarkoitan lähinnä sitä, että jos kammen kaula ei ole tapauksen jäljiltä peilikirkas, se ei tarkoita sitä etteikö siinä saata uusi liuska menestyä. Laakerimetallit sulaa matalassa lämpötilassa eivätkä välttämättä saa tehtyä jälkiä kampeen joka on karkaistua terästä, kaikki hitsaumat on tietenkin saatava siitä poistettua, mutta pieni hiontajälki ei pilaa lopputulosta.
Kampea ei saa ulos muuten kuin katkaisemalla koko hoito kytkimen kohdasta ja ottamalla moottori kokonaan irti.
Autotekniikan käsikirja ja kaikki muukin kirjallisuus kertoo tarkkaan, miten kampiakseli on hiottava ja kiilloitettava että se voi toimia, mutta olen itse nähnyt niin kaameita kammenkauloja ajossa olevissa vehkeissä, että luotto käsikirjaviisauteen on horjahtanut. Tarkoitan lähinnä sitä, että jos kammen kaula ei ole tapauksen jäljiltä peilikirkas, se ei tarkoita sitä etteikö siinä saata uusi liuska menestyä. Laakerimetallit sulaa matalassa lämpötilassa eivätkä välttämättä saa tehtyä jälkiä kampeen joka on karkaistua terästä, kaikki hitsaumat on tietenkin saatava siitä poistettua, mutta pieni hiontajälki ei pilaa lopputulosta.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 990 vm 76 kone kolisee
Joo ainoastaan yhdessä on klappia.etupään puoleisessa päässä!tulikin mieleen että jos se öljypumppu onki tuon rikon syntipukki?eli ei ole riittäny voitelu päämmäiseen laakeriin!?tai öljyreijän tukos!joka tapauksessa juu kone siis irti ja kampi käsiin ni selvii mitä seuraavaksi pitää yehdä!?uusi kampi olis varmin ja laakeerit tietty koertokankineenB-)no irrottaessa näkee varmuudella miltä kampi näyttää!toivottavasti siitä saa pelin vielä säästyis muutama saturainenki
jussiyy- Viestien lukumäärä : 121
Vs: 990 vm 76 kone kolisee
Jos kysymyksessä ei ole tienestikone jolla kiskotetaan puolentuhatta tuntia vuoteen, niin kannattais ennen katkasua ja koko koneen irrotusta ehkä purkaa kansi irti ja päästellä kankien laakerit auki ja männät pöydälle. Näin sais paremman kokonaistilanteen arvion, siis mitä kuuluu muille männille ja kiertokangen laakereille ja kannelle. Ja miten on öljypumppu hyvässä hapessa, sen vois mittailla kans. Meillähän oli muutaman vuotta vanhemman 990 koneelle käynyt sama juttu, paitsi sen ykkösen alapään liuskat ei olleet karanneet pois vaan kiilautuneet jumiin. Syylliseksi epäiltiin öljytilaan päässyttä moskaa joka oli tukkinut suodattimen. Pumpun hammaspyörätkin oli jonkin verran kuluneet. Ei otettu kampirautaa pois, vaan mirkelikankaalla hinkattiin hitsaumat kaulasta ja silmästä, pantiin uudet liuskat ja männänrenkaat. Kone alko käymään ihan nätisti. Pitäis tässä vielä joskus käyttää öljypohjaa pois ja kuikata mitä kuuluu laakereille.
Moottorikoneistaja muuten osaa pyöristää soikeeksi menneen kiertokangen silmän. Yksi konsti on, että saumasta otetaan ainetta pois ja sitten koneistetaan silmä pyöreäksi alkuperäiseen mittaan.
Moottorikoneistaja muuten osaa pyöristää soikeeksi menneen kiertokangen silmän. Yksi konsti on, että saumasta otetaan ainetta pois ja sitten koneistetaan silmä pyöreäksi alkuperäiseen mittaan.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: 990 vm 76 kone kolisee
En oiken usko öljypumppua vialliseksi, sen kunto on kyllä tarkistettavissa. Syystä tai toisesta laakeriin on mennyt jotain sinne kuulumatonta tai joskus aikaisemmassa elämässä moottorille on tapahtunut jotain mikä on vaurioittanut laakeria ja maksun aika tuli nyt vasta.
Esim. vuotava siirtopumpun kalvo on joskus menneisyydessä saattanut lantrata öljyt liian ohuiksi ja laakerit on ottaneet itseensä ennekuin vika on huomattu tms. Ölykiertoon on nyt kulkeutunut jonkin verran hitulaa, joten se pitää kokeilla putsata aika hyvin ennen kokoonpanoa.
Esim. vuotava siirtopumpun kalvo on joskus menneisyydessä saattanut lantrata öljyt liian ohuiksi ja laakerit on ottaneet itseensä ennekuin vika on huomattu tms. Ölykiertoon on nyt kulkeutunut jonkin verran hitulaa, joten se pitää kokeilla putsata aika hyvin ennen kokoonpanoa.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 990 vm 76 kone kolisee
no nii kiertokanki irti ja "yllätys" ei liuskasta hajuukaan!! kaikki mitä jäljellä nii on öljypohjassa murusina!ja harmii tuli esille saman tien..kammessa kulumaa mielestäni ihan prkleesti:x soikeeksi menny tai sillai kulunu toispuolisesti!!?tuntuu sormeen hyvin ja näkyy päivän selvästi.mahtaako saada koneistamossakaa kuntoo?täyryy vissii ruveta metästään uutta tai vanhaa hyvää...samalla huomasin että ollu joskus auki samainen kohta.mikä lie kyläseppä varmaa laitellu laakerit huit hait ja kiinni vaan..ny sitte meikäläinen pienissä hommissa retkahti sit kunnolla:shock:
jussiyy- Viestien lukumäärä : 121
Vs: 990 vm 76 kone kolisee
Mkrometrillä saa mitattua onko mahiksia hioa alikokoon. Todennäköisesti on, mutta jos liuska on hävinnyt kokonaan, niin kiertokangen silmukka voi olla pilalla.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 990 vm 76 kone kolisee
Sen akselin voi viedä koneistamoon ja sanoa, että, mitatkaa, saako kalua, samoin siinä viimetalvena laittamassani natikas oli veivissä jälkeä, liuskat päällekkäin ja jumissa koko pata,
hivaisivat siivun pois puoliskojen pinnasta ja koneistus sitten pyöreäksi.....
hivaisivat siivun pois puoliskojen pinnasta ja koneistus sitten pyöreäksi.....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 990 vm 76 kone kolisee
nyt ollaan siinä vaiheessa että pitäs tuupata taavetti irti katki8) perän alla pullotunkki, etupään alla hallitunkki lankusta tehdyn radan päällä..starttimoottori irti,alapuolen 4 pulttia ja vasemman sivun pultti,enempää en löytäny irrotettavaa..onko ideoita millä (kangellako)saa napattuu irti?! tuntuu olevan niiku liimattu:(
jussiyy- Viestien lukumäärä : 121
Vs: 990 vm 76 kone kolisee
Kaiveleppa vielä tankinalustaa sielläki pieniä pultteroisia ja ootko vielä kuvepulttijakaa löysänny
Vierailija- Vierailija
Vs: 990 vm 76 kone kolisee
ai hitsi:shock: aattelinki että onpa keposesti kiinni jos vaa noilla mitä hätäseen löysin illan hämyssä tankin pitää vissii irrottaa että pääse näkee ja yleensäkki käsiksi kaikkii pultteihiCase 1690 kirjoitti:Kaiveleppa vielä tankinalustaa sielläki pieniä pultteroisia ja ootko vielä kuvepulttijakaa löysänny
jussiyy- Viestien lukumäärä : 121
Vs: 990 vm 76 kone kolisee
Minusta kannattaa ottaa kytkinkotelon kansi auki ja kytkinkotelossa ainakin neljä pulttia. Vai olenko katkaissut traktorin eri paikasta kytkin remontin aikana ?
Riku- David Brown : DB 850 Impematic vm. 1960
Viestien lukumäärä : 378
Ikä : 60
Paikkakunta : Etelä-Pohjanmaa
Vs: 990 vm 76 kone kolisee
Tankin alla on kaksi pulttia jotka menevät kytkinkopan yläreunasta moottorilohkoon.
Ne pystyy aukaista tankkia irroittamatta "pitkällä räikällä",kannattaa jättää reikiin.
Kytkinkoppaa ja tankkia ei tarvi irroittaa.
Kytkinpolkimen etupuolelta ja kaasuvivun etupuolelta 3 pulttia auki.
Ne pystyy aukaista tankkia irroittamatta "pitkällä räikällä",kannattaa jättää reikiin.
Kytkinkoppaa ja tankkia ei tarvi irroittaa.
Kytkinpolkimen etupuolelta ja kaasuvivun etupuolelta 3 pulttia auki.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: 990 vm 76 kone kolisee
nonnii ny siinä pisteessä että katki on ja kytkin sekä vauhtipyörä irti.mutta kele vie asetelmaa ku vedin irti nii eikös levy livenny ja pyöri pitkin lattiaa:roll: vinkkejä miten päin se kuuluu olla kun takasin joskun laitan!??ny odottelen moottorin nostinta että saa koneen pois rungosta ja kampee irti sit seuraavaksi...
jussiyy- Viestien lukumäärä : 121
Vs: 990 vm 76 kone kolisee
Etummainen, elikkäs ulosoton levy pitää olla pitempi nokka eteenpäin.
Takimmaisen napa on muistaakseni yhtä pitkä molemmin puolin.Laittaisin sen niin että niitit on samoin päin kuin ulosoton levyssä.
Huomioithan ne kolme pientä jousta jotka ovat välipainelevyn edessä.
Takimmaisen napa on muistaakseni yhtä pitkä molemmin puolin.Laittaisin sen niin että niitit on samoin päin kuin ulosoton levyssä.
Huomioithan ne kolme pientä jousta jotka ovat välipainelevyn edessä.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: 990 vm 76 kone kolisee
Tälläinen löytyy UKK:sta
https://www.taavetti-talli.net/t1910-kytkinlevyjen-asennot-kaksoiskytkimessa
https://www.taavetti-talli.net/t1910-kytkinlevyjen-asennot-kaksoiskytkimessa
Jyryytin- David Brown : 1490-81
DBTCF:n jäsen nro : 8
Viestien lukumäärä : 571
Paikkakunta : Kokkola
Vs: 990 vm 76 kone kolisee
Täydellinen kuva8) helpotti "tuskaa"kummasti..:-)mites onko vauhtipyörän pultella momentti? Vaiko käsituntumallako kiristellään? Entäs kankien kireys jostain olin lukevinani että 6.5kg kieistettäs..
jussiyy- Viestien lukumäärä : 121
Vs: 990 vm 76 kone kolisee
6,9kpm sekä kk että vauhtipyörä
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: 990 vm 76 kone kolisee
Onko tosiaan noin mieto vauhtipyörän momentti, yleensä aika kohtuullisia ( 120-180Nm ) lukemia ovat kaikenlaisissa muissa, mutta onko tuossa tosiaan noin mieto lukema ?
Ihan vaan kysyn, hieman ihmetellen asiaa.....
Ihan vaan kysyn, hieman ihmetellen asiaa.....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Sivu 1 / 4 • 1, 2, 3, 4
Sivu 1 / 4
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa