CASE 1494 HS 4WD ( Kassu )
+12
sopanja
AnttiT
Jyryytin
1690 metsä
Pakki
OlleK
outsider
mattkau
jusape
ILHU
TIKO
erkki
16 posters
Sivu 1 / 10
Sivu 1 / 10 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
CASE 1494 HS 4WD ( Kassu )
Kävin mamman Kassulla hakee keverilta ilmakompuran lainaan. Kassu ei tykännyt nostaa sitä nostolaitteillaan, tartti kierroksia toistatonnia jonkun matkaa, että nosti.
Kompura nyt mahdottoman painava ole, -50 loppupuolen 2-mukinen Atlas, jota kaveri siirtelee pihassaan -58 Nuffilla, ja sekin sen nostaa, ettei ole kuin jonkun 500-700kg max painoa.
Missäs vois olla vika moiseen nostolaitteen voimattomuuteen, tyhjänä ilman painoa varret kyllä liikkuu ihan norminopeudella ?
Etukuormaajassa on kyllä nopeus ja voimat tallella, nostaa senverran, että nipin napin takaset maassa pysyy ilman vastapainoa.....
Ei ole ennen ittelle moista vastaan tullut, niin en ossaa ite yhtään kuvitella, mistä syytä alkaisi ettimään .....
Kompura nyt mahdottoman painava ole, -50 loppupuolen 2-mukinen Atlas, jota kaveri siirtelee pihassaan -58 Nuffilla, ja sekin sen nostaa, ettei ole kuin jonkun 500-700kg max painoa.
Missäs vois olla vika moiseen nostolaitteen voimattomuuteen, tyhjänä ilman painoa varret kyllä liikkuu ihan norminopeudella ?
Etukuormaajassa on kyllä nopeus ja voimat tallella, nostaa senverran, että nipin napin takaset maassa pysyy ilman vastapainoa.....
Ei ole ennen ittelle moista vastaan tullut, niin en ossaa ite yhtään kuvitella, mistä syytä alkaisi ettimään .....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2954
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: CASE 1494 HS 4WD ( Kassu )
Näyttää pumppu olevan kunnossa. Seuraavaksi puhdistetaan ohivirtausventtiili ja samalla tarkistetaan, että karaventtiili laskeutuu ihan alas saakka kun nostovipu on takana. Oire on kyllä sitä lajia, että syystä tai toisesta ohirtausventtiilin päälle ei kehity kunnolla painetta ja nuo on ne todennäköisimmät syyt.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5086
Vs: CASE 1494 HS 4WD ( Kassu )
Onkos se vena sitten oikean peräluukun takana vaiko missä ?
Täs videon alussa kyseinen Kassu ja allekirjoittanut ajaa ...... N. 9min kohdalla toinen takanen ilmassakin .....
Täs videon alussa kyseinen Kassu ja allekirjoittanut ajaa ...... N. 9min kohdalla toinen takanen ilmassakin .....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2954
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: CASE 1494 HS 4WD ( Kassu )
Tällaisen vastauksen kirjoitin palstalle vähän aikaa sitten. Tuossa Kassussa törröttää pudotusventtiilin pikkuluukun kannesta ylös, joten se pitää ruuvata ensin pois. Karaventtiili tai ohjausventtiili, miksi sitä nyt kutsutaankaan, on näkyvissä samasta aukosta, mutta sitä ei taida ohjaamon alta päästä näkemään kuin peilin kanssa. Venttiilin yläpää sijaitsee tuon ohivirtausventtiilin takana. Siitä näky pieni pätkä pientä kierrettä ja tuplamutterit. Kun vipu on takana, mitää mutterin olla tiiviisti alustaa vasten. Jos aikaa myöden paikkoihin on kertynyt jotain töhkää, niin venttiili ei ehkä mene ihan alas saakka. Tarpeen tullen sitä voi kokeilla auttaa painamalla alas. Karan alapäässä on jousi, jonka hommia tuon karan alasveto tavallisesti on.
"Nyt en ole ihan 100% varma, että miten se on 1410:ssä, mutta ohjaamon alla joka tapauksessa ja luultavasti samalla tavalla kuin pienemmissä malleissa. Varmaankin täytyy käyttää oikean puolen takapyörää irti, että saat tilaa ja valoa sinne lisää, myös ohjaamoa voi onnistua kallistamaan etuvasemmalle jos yhden tyynyn irrottaa ja tunkkaa alta. Taka-akselikotelon yläpinnassa, poikittaisakselin oikean puolen pään laakeripesän etupuolella, pitäisi oleman jotain runsaat 50 cm kanttiinsa oleva pikku luukku kiinni parilla ristipääruuvilla. Venttiili on siellä luukun alla. Luukun alta pääsee käsiksi pito/laskuventtiiliin ja ohivirtausventtiiliin, joista jälkimmäinen on oikeanpuolimmainen. Venttiili päällä oleva tulppa on helpointa löysätä kopauttamalla viistoon vasaralla ja sopivalla turnalla ellei talossa ole hyvää mensseliväännintä hylsysatsissa. Tulpan alla on jousi, joka painaa venttiilin luistia porauksen pohjaa vasten. Kun avaat niin toimi varovasti, ettei tulppa tai prikka putoa koteloon sisään. Luistin saa ylös noin 9 mm paksuisella, kartioksi vuollulla puutapilla dippaamalla kun tapin ensin painaa luistin reikään ahtaalle. Luistin siällä on messinkinen ruuvi ja sen alla kuristinlevy. Kuristinlevyn alla on nylon sihti, joka estää hituloita pääsemästä tukkimaan kuristenlevyn pikku reikää. Jos nylon sihti on tarttunut poraukseen, niin älä tee siihen reikiä tökkimällä sihtiä luistin alapään reijän kautta millään puikolla, vaan puhdista sihti paikallaan vaikka paineilmalla tai CRC -suihkulla ylhäältä päin spruuttaamalla. Tarkista myös, että kuristinlevyn reikä on kunnolla auki, siis että näkyy selvästi päivänvalo lävitse. Sitten vaan osat takaisin paikoilleen ja kokeilemaan."
"Nyt en ole ihan 100% varma, että miten se on 1410:ssä, mutta ohjaamon alla joka tapauksessa ja luultavasti samalla tavalla kuin pienemmissä malleissa. Varmaankin täytyy käyttää oikean puolen takapyörää irti, että saat tilaa ja valoa sinne lisää, myös ohjaamoa voi onnistua kallistamaan etuvasemmalle jos yhden tyynyn irrottaa ja tunkkaa alta. Taka-akselikotelon yläpinnassa, poikittaisakselin oikean puolen pään laakeripesän etupuolella, pitäisi oleman jotain runsaat 50 cm kanttiinsa oleva pikku luukku kiinni parilla ristipääruuvilla. Venttiili on siellä luukun alla. Luukun alta pääsee käsiksi pito/laskuventtiiliin ja ohivirtausventtiiliin, joista jälkimmäinen on oikeanpuolimmainen. Venttiili päällä oleva tulppa on helpointa löysätä kopauttamalla viistoon vasaralla ja sopivalla turnalla ellei talossa ole hyvää mensseliväännintä hylsysatsissa. Tulpan alla on jousi, joka painaa venttiilin luistia porauksen pohjaa vasten. Kun avaat niin toimi varovasti, ettei tulppa tai prikka putoa koteloon sisään. Luistin saa ylös noin 9 mm paksuisella, kartioksi vuollulla puutapilla dippaamalla kun tapin ensin painaa luistin reikään ahtaalle. Luistin siällä on messinkinen ruuvi ja sen alla kuristinlevy. Kuristinlevyn alla on nylon sihti, joka estää hituloita pääsemästä tukkimaan kuristenlevyn pikku reikää. Jos nylon sihti on tarttunut poraukseen, niin älä tee siihen reikiä tökkimällä sihtiä luistin alapään reijän kautta millään puikolla, vaan puhdista sihti paikallaan vaikka paineilmalla tai CRC -suihkulla ylhäältä päin spruuttaamalla. Tarkista myös, että kuristinlevyn reikä on kunnolla auki, siis että näkyy selvästi päivänvalo lävitse. Sitten vaan osat takaisin paikoilleen ja kokeilemaan."
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5086
Vs: CASE 1494 HS 4WD ( Kassu )
Pitää kattoo, josko kesällä joskus joutais tutkimaan .....
Tuolla on kuitenkin niin olemattomasti nostolaitehommia, ettei asia varsinaisesti hirveesti haittaa, etukuormaaajalla enimmäkseen touhutaan.
Mut sais se nyt silti toimia laillensa, kerta moiset värkit perssiissä on .....
Tuolla on kuitenkin niin olemattomasti nostolaitehommia, ettei asia varsinaisesti hirveesti haittaa, etukuormaaajalla enimmäkseen touhutaan.
Mut sais se nyt silti toimia laillensa, kerta moiset värkit perssiissä on .....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2954
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: CASE 1494 HS 4WD ( Kassu )
Selectamatic- hydrauliikan niksipaikka on juuri tuo ohivirtausventtiilin verkkosihti. Uudemmissa traktoreissa, joissa on imupuolella täysvirtasuodatus, ongelmaa ei juurikaan esiinny, mutta jos öljy on olleet pitkään vaihtamatta ja kovasti vetistyneet, niin pystyy tulemaan tukkeutuminen joskus niilläkin. Ensi oire on se, että nostolaitteen reaktioaika vivun liikauttamiseen kasvaa, ensin vähän, mutta kun tukkeutuminen etenee, niin pitemmäksi vaan venyy. Sitten alkaa nostosta huveta voima, jolloin ihan hiukan saa boforia lisää kun tallaa kaasun pohjaan, mutta silloin alkaa paikat olla jo niin tukossa, että nostot voi loppua kokonaan jopa muutaman minuutin kuluttua, mutta joka tapauksessa vain muutaman ajotunnin kuluttua. Nostolaitteen pitoon tuo tukkeutuminen ei vaikuta mitään, vaan mikä on noussut, niin se kyllä pysyy ylhäällä. Kaksitoimiventtiileiden toimintaan tukkeutuminen ie vaikuta mitään, mutta kolmitieventtiilin kautta tuleva paine kokee saman inflaation kuin nostolaite.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5086
Vs: CASE 1494 HS 4WD ( Kassu )
Viime syksynä tähän vaihdettiin ihan joka paikkaan kaik öljyt ja painesuodatinkin uusittiin .....
En ennen tän nostolaitetta ole kuormittanut, niin aiemmasta toiminnasta ei ole tietoa ittellä sen enempää. Emännyskään ei paljoa ole käyttänyt, että niihin käyttökokemuksiinkaan ei voi taustatietoa paljoa rakennella......
En ennen tän nostolaitetta ole kuormittanut, niin aiemmasta toiminnasta ei ole tietoa ittellä sen enempää. Emännyskään ei paljoa ole käyttänyt, että niihin käyttökokemuksiinkaan ei voi taustatietoa paljoa rakennella......
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2954
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: CASE 1494 HS 4WD ( Kassu )
Juu, siellä voi olla hiukan vanhoja moskia tallessa. Sihtiä ei pysty putsaamaan millään muulla konstilla kuin avaamalla.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5086
Vs: CASE 1494 HS 4WD ( Kassu )
Sellane kyssäri tuos kans ajatuksissa kummitellut, noista käsijarruvaijereiden rasvauksesta, rasvanipathan niissä on.....
Muistaakseni 1410 kirja kertoo siihen, että sae140 öljy ? Tähän kaiketi pätee sama, mut vassu lienee hiukkan turhan jäykkää kamaa laittaa.
Pitäskö jokin seos "keitellä" vassusta ja 80w-90 öljystä ? Tai miten muut on voidelleet kässärivaijereita ?
Muistaakseni 1410 kirja kertoo siihen, että sae140 öljy ? Tähän kaiketi pätee sama, mut vassu lienee hiukkan turhan jäykkää kamaa laittaa.
Pitäskö jokin seos "keitellä" vassusta ja 80w-90 öljystä ? Tai miten muut on voidelleet kässärivaijereita ?
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2954
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: CASE 1494 HS 4WD ( Kassu )
Pitäis varmaan ihan ekana penko, misäs se lämppärin hana onkaan .....
Vaijeri vissiin hanasta irti tai jotain, ja näil keleil olis mukava josko vois puhallintakin päällä pitää, ilman et sieltä tulee kuumaa ilmaa .....
Vaijeri vissiin hanasta irti tai jotain, ja näil keleil olis mukava josko vois puhallintakin päällä pitää, ilman et sieltä tulee kuumaa ilmaa .....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2954
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: CASE 1494 HS 4WD ( Kassu )
Tuohon nostolaitejuttuun, oire on nyt pienentynyt, kun hieman on käyttöä ollut. Sitä samaista kompuraa viikolla takas viedessä ei tarvinnut nostamiseen sellaisia kierroksia kuin hakureissulla.
Hissukseen laskee kyllä kuormalla, ilman kierroksia. Mut nyt torstaina kompuraa palauttaessa kun perään laitoin, niin apouttia tonnin tartti kierroksia, kun hakies sai kierrättää liki 1800rpm .....
Pitänee enempi nostolaitetta vaan käytellä, josko parantuisi vielä enempi, availematta. Tänäpä n.250kg omapainon omaava peräkauha nous alta tonnin kierroksilla ....
Hissukseen laskee kyllä kuormalla, ilman kierroksia. Mut nyt torstaina kompuraa palauttaessa kun perään laitoin, niin apouttia tonnin tartti kierroksia, kun hakies sai kierrättää liki 1800rpm .....
Pitänee enempi nostolaitetta vaan käytellä, josko parantuisi vielä enempi, availematta. Tänäpä n.250kg omapainon omaava peräkauha nous alta tonnin kierroksilla ....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2954
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: CASE 1494 HS 4WD ( Kassu )
Harvoin tuollainen oire itsestään häipyy. Putsaa ohivirtausventtiili niin 95% todennäköisyydellä ongelma poistuu.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5086
Vs: CASE 1494 HS 4WD ( Kassu )
Juu en usko itte myöskään että poistuu.... Josko tos elokuus kerkeis katteleen ja tutkimaan .... Onneks tuo tämän koneen nostolaitteen tarve on olematonta.
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2954
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: CASE 1494 HS 4WD ( Kassu )
Käyttämättömyys rikkoo vehkeet myöskin..
TIKO- David Brown : 1390, 1494-4HS+ Isme 140,1690HS (osina),1690T-4,1594-4HS
DBTCF:n jäsen nro : 54
Viestien lukumäärä : 903
Ikä : 46
Paikkakunta : Nastola
Vs: CASE 1494 HS 4WD ( Kassu )
TIKO kirjoitti:Käyttämättömyys rikkoo vehkeet myöskin..
Niin tahtoo tavallaan tehdä, ainakin jotkin paikat voi alkaa jumitella .....
Tätä nyt täs kesän mittaan koitettu kuitenkin viikottain liikutella......
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2954
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: CASE 1494 HS 4WD ( Kassu )
Hei
Syynä ohivirtausventtiili, itsellä DB990 ja samaa vaivaa aina keväällä talven jälkeen. DB ollut voimakoneena klapikoneen edessä, joka kevät saa tämän venttiilin putsata. Putsauksen jälkee alkaa kohottaja nostella. Syynä allekirjoittanut, koska vanhat (15v ) ja vetiset vaihdelaatikko öljyt. Ei muuta kun venttiilin putsas. Puhdistus vie aikaa varttitunnin, jos pääsee kohteeseen helposti käsiksi.
Syynä ohivirtausventtiili, itsellä DB990 ja samaa vaivaa aina keväällä talven jälkeen. DB ollut voimakoneena klapikoneen edessä, joka kevät saa tämän venttiilin putsata. Putsauksen jälkee alkaa kohottaja nostella. Syynä allekirjoittanut, koska vanhat (15v ) ja vetiset vaihdelaatikko öljyt. Ei muuta kun venttiilin putsas. Puhdistus vie aikaa varttitunnin, jos pääsee kohteeseen helposti käsiksi.
ILHU- Viestien lukumäärä : 5
Vs: CASE 1494 HS 4WD ( Kassu )
En ole tähän juttuun vielä ehtinyt paneutumaan, mut ehkä täs syksymmällä pitää asiaan perehtyä ( jos kerkeis ).
Asiallahan ei ole ollut kiirus, koska tuo nyt on ollut lähinnä vähäisessä etukuormainkäytössä tossa, nostolaitehommelit hoideltu enimmäkseen tolla 903 vallulla, ja klapihommissa ollut 1410 taavi.
Ja kun pari-kolme toimivaa muutakin "nurkkatraktoria" on käytettävissä.....
Asiallahan ei ole ollut kiirus, koska tuo nyt on ollut lähinnä vähäisessä etukuormainkäytössä tossa, nostolaitehommelit hoideltu enimmäkseen tolla 903 vallulla, ja klapihommissa ollut 1410 taavi.
Ja kun pari-kolme toimivaa muutakin "nurkkatraktoria" on käytettävissä.....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2954
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: CASE 1494 HS 4WD ( Kassu )
Pressutalliprojektin touhuissa kuvattiin mamman kans Taavetti-aiheinen videonpätkä sit samalla...
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2954
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: CASE 1494 HS 4WD ( Kassu )
Kiva video, mulla tosin on hiekkahommissa kapeampi kauha.. Muuten samanlainen traktori, formulamallia Kuormaushommissa riittää tuo 2 alueen pika 1 ja R eestaas. Tarkoissa paikoissa on 1 alue laitettava ettei kytkintä kuluta.
TIKO- David Brown : 1390, 1494-4HS+ Isme 140,1690HS (osina),1690T-4,1594-4HS
DBTCF:n jäsen nro : 54
Viestien lukumäärä : 903
Ikä : 46
Paikkakunta : Nastola
Vs: CASE 1494 HS 4WD ( Kassu )
Tähän Mamman koneeseen nyt ei satu olemaan muuta kauhaa..... Kuormainhan tässä on VILSKE 1405
Turhan suurihan tuo tavallaan kauhana on tälläiseen, mut toisaalta leveys, et on pikkasen traktoria leveämpi, on ihan hyvä juttu. Kauha siis sais olla yhtä levee, mut korkeudeltaan ja syvyydeltään pienempi maansiirtoon ...
Turhan suurihan tuo tavallaan kauhana on tälläiseen, mut toisaalta leveys, et on pikkasen traktoria leveämpi, on ihan hyvä juttu. Kauha siis sais olla yhtä levee, mut korkeudeltaan ja syvyydeltään pienempi maansiirtoon ...
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2954
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: CASE 1494 HS 4WD ( Kassu )
Onko kukaan kokeillut paineakkua HS-vaihteiston painelinjassa?
Periaatteessa sen pitäisi toimia niin, että aluevaihdetta voisi vaihdella mielin määrin millä HS -vaihteella tahansa, kunhan ei kuhnaile, ettei paine ehdi karkaamaan akusta.
Periaatteessa sen pitäisi toimia niin, että aluevaihdetta voisi vaihdella mielin määrin millä HS -vaihteella tahansa, kunhan ei kuhnaile, ettei paine ehdi karkaamaan akusta.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5086
Vs: CASE 1494 HS 4WD ( Kassu )
Ainakin teoriassa tuon pitäis ihan toimia. Sopivan kokoinen/kokoiset varaaja/t vaan, mut mikä olis sopiva koko ? Kokoluokkaa etukuormaajan jousitus/vaimenninkellot ?
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2954
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: CASE 1494 HS 4WD ( Kassu )
Jos hydraulipakkojen tiivisteet on kunnossa, niin ei sieltä kyllä litrakaupalla pitäisi öljyä muutamassa sekunnissa vuotaa. Painetta siellä on vain muutama kilo. Jos ihan lonkalta pitää jotain arvata, niin itte kokeileisin puolen litran palkeella. Jollain muulla voi olla asiasta parempi arvaus.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5086
Vs: CASE 1494 HS 4WD ( Kassu )
Tästä muistaakseni pari vuotta sitten käytiin keskustelua. Siihen oli joku syy miksi tehtaan ukot ei jo olleet tehneet tämmöistä rakennetta, oisko ollut joku turvallisuuteen liittyvä (ihan niinkuin tasauspyörästön lukonkin kanssa aikanaan). Tai siis olikohan niin, etteivät ihmiset oppisi käyttämään sitä "oikein" jos olisi tuollainen mahdollisuus, en muista. Olle varmaan osaa sanoa. No, joka tapauksessa systeemin paine on 5bar eli ei ihan hirveä. Ohjausventtiilin yhteydessä on paineenrajoittaja. Sen pullon voisi pistää pumpun ja ohjausventtiilin väliin ja vielä kun lisäisi takaiskuventtiilin niin ei paineet karkaisi pumppuunkaan päin. Jos HS namikkaan ei koske, niin paineiden pitäisi pysyä hetki vaikka sillä puolen litran pullolla.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1653
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: CASE 1494 HS 4WD ( Kassu )
Onkos siel mukamas niin maltilliset paineet ? 5 bar ?
Yleensä nois joissain traktoreiden matalapainepiireissä paine on luokkaa 15-28bar maksimipaineet, vaihteiston painevoitelulle sitten saman pumpun takaa noin 2-5bar
Yleensä nois joissain traktoreiden matalapainepiireissä paine on luokkaa 15-28bar maksimipaineet, vaihteiston painevoitelulle sitten saman pumpun takaa noin 2-5bar
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2954
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Sivu 1 / 10 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Sivu 1 / 10
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa