Taas yksi 880 Implematic nostolaiteasia
+4
käyttäjä
mattkau
erkki
Aisa
8 posters
Sivu 1 / 3
Sivu 1 / 3 • 1, 2, 3
Taas yksi 880 Implematic nostolaiteasia
Morjens,
Hakua olen käyttänyt ja mielestäni lukenut aikaslailla kaikki kirjoitukset aiheesta läpi ja tehnyt operaatioita annettujen vinkkien mukaisesti, mutta silti...
Pykälää liian järeä perälevy nousee satunnaisesti hyvin, mutta pääsääntöisesti huonosti, tai ei ollenkaan.
Silloin kun ei nouse ollenkaan, tapahtuu näin:
Perälevy nousee viitisen senttiä ja jää siihen. Kun levyn laskee takaisin alas ja ajaa konetta vaikkapa puoli metriä eteenpäin, niin että perälevy vetää maata pitkin, niin sen jälkeen nostoliike useimmiten toimii kerralla ylös asti ja ihan ripeästikin vielä.
Pienemmällä kuormalla, kuten trukkipiikeillä ja kuormalavallisella polttopuita nostolaite nostaa mukisematta joka kerta.
Laskee kevyellä kuormalla pirun hitaasti alas. Ja ilman mitään laitetta nostovarret ei laske oikein ollenkaan.
Tuon edellämainitun perälevyn kanssa laskee ihan järkevästi, mutta se on tosiaan suht raskastekoinen peli.
Öljyt on hyvässä kunnossa, imusihti ehjä ja putsattu.
Repun päällä olevasta reijästä on venttiilin päätä koputeltu ja paineltu tuloksetta ja laitoin jopa siihen tulppaan jousen painamaan prikkaa alas jatkuvasti.
Voihan se olla niinkin, että tuo jykevä perälevy on vaan liikaa vanhukselle tai pumppu väljä, mutta luulis että se olisi liikaa joka nostolla, eikä välillä toimisi normaalisti. Vai voiko esim ylipaineventtiili päästää läpi eri paineessa eri nostokerroilla?
Mitähän sitä kokeilis seuraavaksi, vai onko alettava katsella köykäsempää levyä...
Hakua olen käyttänyt ja mielestäni lukenut aikaslailla kaikki kirjoitukset aiheesta läpi ja tehnyt operaatioita annettujen vinkkien mukaisesti, mutta silti...
Pykälää liian järeä perälevy nousee satunnaisesti hyvin, mutta pääsääntöisesti huonosti, tai ei ollenkaan.
Silloin kun ei nouse ollenkaan, tapahtuu näin:
Perälevy nousee viitisen senttiä ja jää siihen. Kun levyn laskee takaisin alas ja ajaa konetta vaikkapa puoli metriä eteenpäin, niin että perälevy vetää maata pitkin, niin sen jälkeen nostoliike useimmiten toimii kerralla ylös asti ja ihan ripeästikin vielä.
Pienemmällä kuormalla, kuten trukkipiikeillä ja kuormalavallisella polttopuita nostolaite nostaa mukisematta joka kerta.
Laskee kevyellä kuormalla pirun hitaasti alas. Ja ilman mitään laitetta nostovarret ei laske oikein ollenkaan.
Tuon edellämainitun perälevyn kanssa laskee ihan järkevästi, mutta se on tosiaan suht raskastekoinen peli.
Öljyt on hyvässä kunnossa, imusihti ehjä ja putsattu.
Repun päällä olevasta reijästä on venttiilin päätä koputeltu ja paineltu tuloksetta ja laitoin jopa siihen tulppaan jousen painamaan prikkaa alas jatkuvasti.
Voihan se olla niinkin, että tuo jykevä perälevy on vaan liikaa vanhukselle tai pumppu väljä, mutta luulis että se olisi liikaa joka nostolla, eikä välillä toimisi normaalisti. Vai voiko esim ylipaineventtiili päästää läpi eri paineessa eri nostokerroilla?
Mitähän sitä kokeilis seuraavaksi, vai onko alettava katsella köykäsempää levyä...
Aisa- David Brown : 880 Implematic
Viestien lukumäärä : 29
Vs: Taas yksi 880 Implematic nostolaiteasia
Jos nostaa satunnaisesti hyvin niin pumppu on kunnossa.
Hidas laskeutuminen on implessä harvinainen juttu, joka viittaa siihen, että pito/laskuventtiili sillä taitaa nyt jostain syystä takerrella.
Venttiilipaketti sijaitsee fyysisesti pumpun päällä ulosottovaihteen kotelossa ja sen pitäisi toimia seuraavasti:
Kun pumppu pyörii ja vipu on laskuasennossa, niin öljy menee venttiilipesän läpi suoraan voiteluputkistoon. Kun vipu vedetään nostoasentoon, se sulkee sekä ohivirtausventtiilin että pito/laskuventtiilin jotka ovat rinnakkain venttiililohkossa ja joita liikuttaa se pultti, jota olet jo koettanut koputtaa alaspäin. Kun molemmat venttiilit ovat kiinni, öljy menee samassa lohkossa olevan takaiskuventtiilin kautta nostosylinterin putkistoon ja silloin nostolaite nostaa.
Kun nostolaite nousee ylös, nostoakselin oikeassa päässä oleva mekanismi laukaisee ohivirtausventtiilin auki, mutta pito/laskuventtiili jää kiinni. Silloin nostolaite pitää ja öljy menee taas voiteluputkistoon. Kun vivun työntää eteen, avautuu pito/laskuventtiili ja öljy pääsee pois sylinteristä.
Systeemin ylipaineventtiili on pito/laskuventtiilin päällä pieni jousikuormitteinen venttiili, joka päästää öljyn pakenemaan venttiilin karan päältä jos paine nousee liian isoksi. Silloin kara liikahtaa ylös ja päästää öljyn pakenemaan sylinterilinjasta.
Jos nyt pitää keksiä mikä on pielessä, niin ei voi välttyä ajatukselta, että siellä pito/laskuventtiili ei tahdo liikkua kunnolla porauksessaan. Jos se ei mene kunnolla kiinni, niin varret putoaa kun traktorin sammuttaa. Jos se on kunnolla kiinni, niin varret voi männän tiivisteen vuodon takia laskeutua, mutta hyvin hitaasti. Sitten kun varsien pitäisi laskea, niin se kara ei liiku kunnolla laskuasentoonkaan. Raskaan perälevyn vaihtelevaan nostoon pystyy liittymään myös tuon mainitun ylipaineventtiilin toiminnassa jokin ongelma. Siis että se nappaa itsensä auki eikä sulkeudu heti kunnolla. Jos ongelma on jotain tuon tapaista, niin tuskin siinä on muuta keinoa kuin purkaa tuo venttiili ja puhdistaa se.
Toinen, paljon todennäköisempi syy saattaa olla nostovivun takana oleva tappi, jota nostovipu painaa kun vivun työntää eteen ja jonka pitäisi pullahtaa takaisin ulos kun vivun vetää taakse. Se liikuttaa vipumekanismin kautta noita lohkon venttiilejä ja ei ole tuntematon asia, että sen tapin poraus on kulunut väljäksi siinä määrin ettei tappi kulje enää likimainkaan suorassa sen takana olevaan vipuun nähden vaan saattaa kiilautua jumiin enemmän tai vähemmän satunnaisesti. Nostoon nähden se näyttäytyy niin, että kun vivun vetää taakse niin se tappi ei tule kunnolla ulos ja laskuun nähden niin, että sen toinen pää kiilautuu jotenkin ohi takana olevasta vivusta ja pitoventtiili avautuminen jää sen vuoksi vajaaksi.
Ongelma voi sitten olla jonkinlainen yhdistelmä edellä mainituista.
Tarkista kuitenkin ensin perussäätö: Avaa ulosottovaihteen yläpinnassa oleva proppu. Vedä nostovipu taakse ja varmista että nostovivun takana oleva tappi on pullahtanut ulos kunnolla. Kiristä ulosottovaihteen propun takana näkyvää mutteria kunnes mutterin alla oleva aluslevy alkaa puristua tiukalle haarukkaa vasten, siis lakkaa pyörimästä vapaasti. Siitä asennosta avaa mutteria kaksi täyttä kierrosta.
Hidas laskeutuminen on implessä harvinainen juttu, joka viittaa siihen, että pito/laskuventtiili sillä taitaa nyt jostain syystä takerrella.
Venttiilipaketti sijaitsee fyysisesti pumpun päällä ulosottovaihteen kotelossa ja sen pitäisi toimia seuraavasti:
Kun pumppu pyörii ja vipu on laskuasennossa, niin öljy menee venttiilipesän läpi suoraan voiteluputkistoon. Kun vipu vedetään nostoasentoon, se sulkee sekä ohivirtausventtiilin että pito/laskuventtiilin jotka ovat rinnakkain venttiililohkossa ja joita liikuttaa se pultti, jota olet jo koettanut koputtaa alaspäin. Kun molemmat venttiilit ovat kiinni, öljy menee samassa lohkossa olevan takaiskuventtiilin kautta nostosylinterin putkistoon ja silloin nostolaite nostaa.
Kun nostolaite nousee ylös, nostoakselin oikeassa päässä oleva mekanismi laukaisee ohivirtausventtiilin auki, mutta pito/laskuventtiili jää kiinni. Silloin nostolaite pitää ja öljy menee taas voiteluputkistoon. Kun vivun työntää eteen, avautuu pito/laskuventtiili ja öljy pääsee pois sylinteristä.
Systeemin ylipaineventtiili on pito/laskuventtiilin päällä pieni jousikuormitteinen venttiili, joka päästää öljyn pakenemaan venttiilin karan päältä jos paine nousee liian isoksi. Silloin kara liikahtaa ylös ja päästää öljyn pakenemaan sylinterilinjasta.
Jos nyt pitää keksiä mikä on pielessä, niin ei voi välttyä ajatukselta, että siellä pito/laskuventtiili ei tahdo liikkua kunnolla porauksessaan. Jos se ei mene kunnolla kiinni, niin varret putoaa kun traktorin sammuttaa. Jos se on kunnolla kiinni, niin varret voi männän tiivisteen vuodon takia laskeutua, mutta hyvin hitaasti. Sitten kun varsien pitäisi laskea, niin se kara ei liiku kunnolla laskuasentoonkaan. Raskaan perälevyn vaihtelevaan nostoon pystyy liittymään myös tuon mainitun ylipaineventtiilin toiminnassa jokin ongelma. Siis että se nappaa itsensä auki eikä sulkeudu heti kunnolla. Jos ongelma on jotain tuon tapaista, niin tuskin siinä on muuta keinoa kuin purkaa tuo venttiili ja puhdistaa se.
Toinen, paljon todennäköisempi syy saattaa olla nostovivun takana oleva tappi, jota nostovipu painaa kun vivun työntää eteen ja jonka pitäisi pullahtaa takaisin ulos kun vivun vetää taakse. Se liikuttaa vipumekanismin kautta noita lohkon venttiilejä ja ei ole tuntematon asia, että sen tapin poraus on kulunut väljäksi siinä määrin ettei tappi kulje enää likimainkaan suorassa sen takana olevaan vipuun nähden vaan saattaa kiilautua jumiin enemmän tai vähemmän satunnaisesti. Nostoon nähden se näyttäytyy niin, että kun vivun vetää taakse niin se tappi ei tule kunnolla ulos ja laskuun nähden niin, että sen toinen pää kiilautuu jotenkin ohi takana olevasta vivusta ja pitoventtiili avautuminen jää sen vuoksi vajaaksi.
Ongelma voi sitten olla jonkinlainen yhdistelmä edellä mainituista.
Tarkista kuitenkin ensin perussäätö: Avaa ulosottovaihteen yläpinnassa oleva proppu. Vedä nostovipu taakse ja varmista että nostovivun takana oleva tappi on pullahtanut ulos kunnolla. Kiristä ulosottovaihteen propun takana näkyvää mutteria kunnes mutterin alla oleva aluslevy alkaa puristua tiukalle haarukkaa vasten, siis lakkaa pyörimästä vapaasti. Siitä asennosta avaa mutteria kaksi täyttä kierrosta.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5086
Vs: Taas yksi 880 Implematic nostolaiteasia
Kiitos selkokielisestä ja yksityiskohtaisesta vastauksesta.
Nostovivun takana olevan tapin liikerata kyllä kieltämättä näyttää suht väljältä, joten on hyvinkin mahdollista, että se ei sisään painuessaan välttämättä osu aina ihan kohteeseensa.
Ulos tappi kyllä tulee poikkeuksetta hyvin. Siihen on jonkin aiemman omistajan toimesta viritelty ulkopuolinen vetojousi, joka korvaa puuttuvan alkuperäisen jousen.
Lähden nyt liikkeelle ensiksi tuosta perussäädön tarkistuksesta/teosta ja sittenhän se on alettava purkuhommiin, jos ei homma tuosta tokene.
Onkohan tuohon venttiilipaketin, tai yleensä sen perärepun aukaisuun mahdollista varautua jo etukäteen ennen purkua joillakin tiiviste/O-rengashankinnoilla?
Nostovivun takana olevan tapin liikerata kyllä kieltämättä näyttää suht väljältä, joten on hyvinkin mahdollista, että se ei sisään painuessaan välttämättä osu aina ihan kohteeseensa.
Ulos tappi kyllä tulee poikkeuksetta hyvin. Siihen on jonkin aiemman omistajan toimesta viritelty ulkopuolinen vetojousi, joka korvaa puuttuvan alkuperäisen jousen.
Lähden nyt liikkeelle ensiksi tuosta perussäädön tarkistuksesta/teosta ja sittenhän se on alettava purkuhommiin, jos ei homma tuosta tokene.
Onkohan tuohon venttiilipaketin, tai yleensä sen perärepun aukaisuun mahdollista varautua jo etukäteen ennen purkua joillakin tiiviste/O-rengashankinnoilla?
Aisa- David Brown : 880 Implematic
Viestien lukumäärä : 29
Vs: Taas yksi 880 Implematic nostolaiteasia
Voi olla että ulosottovaihteen tiiviste menee murusiksi kun sen avaa. Muuta ei heti tule mieleen. Liitoksessa taitaa olla ohjuritapit, että vaikka pultit on auki, niin koppaa pitää hiukan kammeta tai koputella että se lähtee liikkeelle. En nyt muista että miten ylipaineventtiili on rakennettu pitoventtiilin päälle, mutta jos siinä on ruuvilla säätö niin merkkaa sen asento että tulee oikea painetaso systeemiin sitten kun laitat venttiilin uudelleen nippuun.
Sen nostovivun takana olevan tapin vastapelurin saa näkyviin kun ottaa nostoakselin pois ja samalla koko oikean pään laakeripukin. Siinäkään ei ole oikeastaan muuta niksiä kuin että laske kierrokset kun avaat mutterin siitä kierretangon päästä, joka pilkottaa ulospäin kun oikean pään laakeripukin kannen avaa. Sillä mutterilla säädetään se, että hydrauliikka menee vapaakierrolle kun varret tulee ylös.
Sen nostovivun takana olevan tapin vastapelurin saa näkyviin kun ottaa nostoakselin pois ja samalla koko oikean pään laakeripukin. Siinäkään ei ole oikeastaan muuta niksiä kuin että laske kierrokset kun avaat mutterin siitä kierretangon päästä, joka pilkottaa ulospäin kun oikean pään laakeripukin kannen avaa. Sillä mutterilla säädetään se, että hydrauliikka menee vapaakierrolle kun varret tulee ylös.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5086
Vs: Taas yksi 880 Implematic nostolaiteasia
Jepulis.
No tuossahan sitä on iltapuhteita jo vaikka kuinka.
Kiitoksia kovasti tähän asti, kyselen lisää taas sitä mukaa kun asia etenee.
No tuossahan sitä on iltapuhteita jo vaikka kuinka.
Kiitoksia kovasti tähän asti, kyselen lisää taas sitä mukaa kun asia etenee.
Aisa- David Brown : 880 Implematic
Viestien lukumäärä : 29
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1653
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Taas yksi 880 Implematic nostolaiteasia
Selventävä kuva on aina parempi kuin pitkä ja epäselvä selostus. E on ohivirtausventtiili ja F on pito/laskuventtiili. Molempien läpi menee poraus, joten luistin ylä- ja alapuolella on sama paine ja luistit tottelee nöyrästi haarukan G ylös-alas liikettä. Jouset luistien yläpuolella hiukan jarruttelevat nostoa. F-luistin päällä näkyy jousikiristeinen kuulaventtiili, joka toimii ylipaineventtiilinä. Kun paine kasvaa liian isoksi, kuula päästää öljyä ohitseen, jolloin paine luistin yläpuolella avautuu pikku hetkeksi, luisti liikahtaa auki ja päästää öljyn purkautumaan kanavaan H. Kun molemmat luistit ovat pohjassa, kanavasta B tuleva öljy painaa venttiilin C auki ja öljy menee sen kautta sylinterilinjaan D ja sieltä putkistoon O. Silloin nostolaite nostaa. Jos luisti E tai luisti F on raollaan, niin näin ei tapahdu, vaan öljy menee voitelulinjaan H. Kokemuksesta tiedetään, että luisti E saattaa olla tahmainen porauksessaan eikä siksi sulkeudu kunnolla. Siihen auttaa koputtelu tangon G yläpäähän, jossa on mutteri L.
Jos lasku hidastelee, niin joko luisti F avautuu vain hiukan raolleen tai voitelukanavassa H on jotain, mikä vaikeuttaa öljyn virtaista putkiston läpi. Kieltäydyn uskomasta että voitelulinja olisi tukossa, mutta jos systeemiä on joskus "korjannut" joku mämmikoura niin miksei sekin ole sitten mahdollista.
Jos luisti F on tahmainen, niin se voisi käyttäytyä niin, että se joskus avautuu vain ihan vähän, mutta ei mene aina kunnolla kiinni myöskään. Silloin lasku on hidas ja nosto toisinaan tapahtuu ja toisinaan sitten taas ei. En nyt osaa kuvitella miten zydeemi käyttäytyy jos joku on vaikka "korjannut" venttiiliä ja unohtanut kokonaan pois jousen luistin F päältä.
Jos ottaa osat pöydälle niin pian on paljon viisaampi.
Jos lasku hidastelee, niin joko luisti F avautuu vain hiukan raolleen tai voitelukanavassa H on jotain, mikä vaikeuttaa öljyn virtaista putkiston läpi. Kieltäydyn uskomasta että voitelulinja olisi tukossa, mutta jos systeemiä on joskus "korjannut" joku mämmikoura niin miksei sekin ole sitten mahdollista.
Jos luisti F on tahmainen, niin se voisi käyttäytyä niin, että se joskus avautuu vain ihan vähän, mutta ei mene aina kunnolla kiinni myöskään. Silloin lasku on hidas ja nosto toisinaan tapahtuu ja toisinaan sitten taas ei. En nyt osaa kuvitella miten zydeemi käyttäytyy jos joku on vaikka "korjannut" venttiiliä ja unohtanut kokonaan pois jousen luistin F päältä.
Jos ottaa osat pöydälle niin pian on paljon viisaampi.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5086
Vs: Taas yksi 880 Implematic nostolaiteasia
No nyt ei pitäis ainakaan siitä jäädä homma kiinni, etteikö olis hyvät ohjeet etukäteen annettu!!
Selostus kuvan kanssa selkeytti hyvin tuota sielunelämää.
Jos ei mitään muuta yllättävää ilmaannu, niin viikonloppuna kurkkaan mitä sieltä löytyy ja raportoin sitten miten kävi.
Kiitos vielä kovasti!!!
Selostus kuvan kanssa selkeytti hyvin tuota sielunelämää.
Jos ei mitään muuta yllättävää ilmaannu, niin viikonloppuna kurkkaan mitä sieltä löytyy ja raportoin sitten miten kävi.
Kiitos vielä kovasti!!!
Aisa- David Brown : 880 Implematic
Viestien lukumäärä : 29
Vs: Taas yksi 880 Implematic nostolaiteasia
Sellainen juttu vielä, että jos traktorissa on kolmetieventtiili, niin siinä täytyy tietenkin olla nostosylinterille päästävä hana kokonaan auki. Jos se on vai hiukan raollaan niin laskeutuminen voi olla hidas siitä syystä.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5086
Vs: Taas yksi 880 Implematic nostolaiteasia
Kolmitieventtiiliä siinä ei ole, ikävä kyllä.
Aisa- David Brown : 880 Implematic
Viestien lukumäärä : 29
Vs: Taas yksi 880 Implematic nostolaiteasia
Jaahans.
Kävin tuossa vähän kuikkimassa asiaa lisää ja huomasin, että kyllä siellä persauksissa on nyt vähän yhtä ja toista moitittavaa.
Video 1:
https://drive.google.com/file/d/13vzgU6s8GVfbLo6Xj3VKvx09L9JAjP2G/view?usp=sharing
Jos nyt osasin tuon linkin oikein lisätä, niin sen takaa löytyy video, jossa näkyy aika roisi välys nostoakselin päässä, sekä rotanloukun kotipesän toiminnot silloin, kun nostan nostovarret käsipelissä ylös.
Mitäs sanotte?
Video 2:
https://drive.google.com/file/d/13vQvBCuteZ-25x84lvVto1ok-hKpvnef/view?usp=sharing
Ja tässä sitten vipstaakin toiminta, sekä näyte siitä, miten hervottomasti ne sisuskalut on kiinni.
Vähän sellainen kutina mulla on, että noin ei kuuluisi asioiden olla ja oletettavasti täytyy kaivaa setelirulla taskusta...
Kuva 1:
https://drive.google.com/file/d/14EHruL0u61ia69HLMWDiuy7VoR4nduiJ/view?usp=sharing
Näyttää Hellämietonen- shampoopullon korkilta, mutta mikäs on sen tarkoitus?
Kävin tuossa vähän kuikkimassa asiaa lisää ja huomasin, että kyllä siellä persauksissa on nyt vähän yhtä ja toista moitittavaa.
Video 1:
https://drive.google.com/file/d/13vzgU6s8GVfbLo6Xj3VKvx09L9JAjP2G/view?usp=sharing
Jos nyt osasin tuon linkin oikein lisätä, niin sen takaa löytyy video, jossa näkyy aika roisi välys nostoakselin päässä, sekä rotanloukun kotipesän toiminnot silloin, kun nostan nostovarret käsipelissä ylös.
Mitäs sanotte?
Video 2:
https://drive.google.com/file/d/13vQvBCuteZ-25x84lvVto1ok-hKpvnef/view?usp=sharing
Ja tässä sitten vipstaakin toiminta, sekä näyte siitä, miten hervottomasti ne sisuskalut on kiinni.
Vähän sellainen kutina mulla on, että noin ei kuuluisi asioiden olla ja oletettavasti täytyy kaivaa setelirulla taskusta...
Kuva 1:
https://drive.google.com/file/d/14EHruL0u61ia69HLMWDiuy7VoR4nduiJ/view?usp=sharing
Näyttää Hellämietonen- shampoopullon korkilta, mutta mikäs on sen tarkoitus?
Aisa- David Brown : 880 Implematic
Viestien lukumäärä : 29
Vs: Taas yksi 880 Implematic nostolaiteasia
Ronssiholkit täysin väljät tai jopa hävinneet pois. Eli suosittelen purkamista ja uudelleen holkittamista. Itse tein näin kun oman 880 hommasin. Riotanloukku jaukeaa hyvin. Toivottavasti säätö on oikein. Se vipu millä sitä lauloit on se mikä määrää jääkö pumppu päälle kun käyttövipu on yläasennosa vai ei. Silloin laukeaa kun käytetään vetovarsien nostossa ja ei laukea kun käytetään muuta hydrauliikka. Jännää että ei ole kolmitieventiiliä. Milläköhän tuossa vaihdetaan hydrailiöljyn meno etukuuormaajalinjaan tai kipin letkullle.
Shampoopullon korkilla laitetaan vetovarsien lukko päälle yläasennossa kun käytetään esim etukuormaajaa. Tällöin vetovarsissa on takapaino kiinni. Tai kannattaisi olla.
Shampoopullon korkilla laitetaan vetovarsien lukko päälle yläasennossa kun käytetään esim etukuormaajaa. Tällöin vetovarsissa on takapaino kiinni. Tai kannattaisi olla.
_________________
www.slck.net
www.helevetintunarit.com
käyttäjä- David Brown : 880 SE Implematic -64
Viestien lukumäärä : 702
Ikä : 62
Paikkakunta : Rautajärvi-Luopioinen-Pälkäne
Vs: Taas yksi 880 Implematic nostolaiteasia
Meillä taas tuo pieni vipu ei ole koskaan mitään tehny,mutta silti nostolaitteet pelaa,että välillä näinkin päin heh
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1937
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: Taas yksi 880 Implematic nostolaiteasia
Se pikkuvipu pitää normaalikäytössä olla sellaisessa asennossa, että se on vasemmalle painettuna niin, että vivussa lohkon sisäpuolella olevat nastat ovat nostoakselin päässä olevissa porauksissa niin, että kun nostoakseli pyörähtää niin tuo pikkuvipu liikkuu mukana. Vain silloin tuo rotanloukku napsahtaa yläasennossa niin kuin sen tuleekin tehdä.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5086
Vs: Taas yksi 880 Implematic nostolaiteasia
Niin olen täältä lukenu mutta kun toimii noinkin antaa olla kun ajoakin vain kesällä,kahvalla hoituu ettei pumppu jää turhia pumppaamaan,tässä nostovarret laskee eikä pidä ylhäällä kokoaikaa mutta eipä noita koneita tarvi ylhäällä kauaa pitääkkään
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1937
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: Taas yksi 880 Implematic nostolaiteasia
Nyt aloin sitten tutkimaan nostolaitteen sisuskaluja.
Nostoakseli pötköttää pöydällä ja oikean puolen laakerista ei ole tosiaan edes muistoa jäljellä. Ja melko syöpynyt on akselin pääkin.
Edit: Koitin laittaa pari kuvaakin, mutta se tais mennä munille, kun puhelimella hommaa hoitelin...
Edit2: Tässä vielä kuvalinkit
https://drive.google.com/file/d/1BZ_DKQi7gwSazjOEsZK7N85RkEoPSsX-/view?usp=sharing
https://drive.google.com/file/d/1Baq-EScFMfdHdZZA_uGICTIxO04gEWFU/view?usp=sharing
Nostoakseli pötköttää pöydällä ja oikean puolen laakerista ei ole tosiaan edes muistoa jäljellä. Ja melko syöpynyt on akselin pääkin.
Edit: Koitin laittaa pari kuvaakin, mutta se tais mennä munille, kun puhelimella hommaa hoitelin...
Edit2: Tässä vielä kuvalinkit
https://drive.google.com/file/d/1BZ_DKQi7gwSazjOEsZK7N85RkEoPSsX-/view?usp=sharing
https://drive.google.com/file/d/1Baq-EScFMfdHdZZA_uGICTIxO04gEWFU/view?usp=sharing
Aisa- David Brown : 880 Implematic
Viestien lukumäärä : 29
Vs: Taas yksi 880 Implematic nostolaiteasia
Akseli on kyllä aika tavalla syöpynyt laakerin kohdalta. Kun siinä on nostovivut kiinni, niin ihan pienessä sorvissa ei sen oikaisu onnistu. Nuo nostovivut on kiinni aika lujilla sovitteilla, joten niiden irrotus saattaa kotioloissa käydä voimille. Onko laakeripesä pahasti soikea? Jos siitä on hylsä häipynyt, niin uusi laakeriholkki saattaa olla poraukseen väljä, elikkä jos ja kun oikein hyvää tehdään, niin pesäkin pitäisi käyttää avarruskoneessa ja tehdä sitten mitoilla uusi laakeri tuohon paikkaan. Jos kone on harrastepeli ja siihen tulee vain vähän käyttötunteja, niin tuossa paikassa kestää aikansa kyllä sepän viritelmäkin jos sellaisen siihen haluaa tehdä. Akselin pään pystyy putsaamaan hiomakankaalla ja ehkä pikkasen oikaisemaan lieriömäiseksikin. Laakeripuslan pystyy tekemään tekemään vaikka niin, että sorvaa siihen pikkasen ylikokoisen holkin ja katkaisee siitä kehän. Sen saa painettua poraukseen vaikka reikä olisi hiukan soikeakin.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5086
Vs: Taas yksi 880 Implematic nostolaiteasia
Laakeripesä ei ihme kyllä ollut kärsinyt.
Hain 50/55/40 rei'itetyn pronssiholkin LTV:sta, lyhensin sopivan mittaiseksi ja sovitin myös ympärysmitan/halkaisijan siten että istui napakasti pesään.
Toki myös siivosin nauhalla sitä akselin päätä.
Lopputulos on kyllä yllättävän hyvä ja jaksan kyllä uskoa että se tuossa pihahommissa kestääkin.
Ai niin, laitoin vielä tuolle reikäholkille oman rasvanipan, niin saan pidettyä sitä hyvässä rasvassa. Ennestään tuossa kohdassa ei nippaa ollut.
Samassa remontissa fiksasin sen rotanloukun.
Override vivun jousi oli päreinä ja se on nyt uusittu.
Lisäksi nostoakselin päässä oleva ohuempi osuus, jossa se rotanloukkua käyttävä namiskuukkeli on, oli myös reippaasti syöpynyt ja suhteettoman väljä. Siihen tein ohuen kupariholkin ja mielestäni siitäkin tuli nyt oikeinkin toimiva.
Huomenna kasailen loppuun ja katselen säätöjä kohdalleen, niin nähdään mitä kaikkea meni persiilleen.
Hain 50/55/40 rei'itetyn pronssiholkin LTV:sta, lyhensin sopivan mittaiseksi ja sovitin myös ympärysmitan/halkaisijan siten että istui napakasti pesään.
Toki myös siivosin nauhalla sitä akselin päätä.
Lopputulos on kyllä yllättävän hyvä ja jaksan kyllä uskoa että se tuossa pihahommissa kestääkin.
Ai niin, laitoin vielä tuolle reikäholkille oman rasvanipan, niin saan pidettyä sitä hyvässä rasvassa. Ennestään tuossa kohdassa ei nippaa ollut.
Samassa remontissa fiksasin sen rotanloukun.
Override vivun jousi oli päreinä ja se on nyt uusittu.
Lisäksi nostoakselin päässä oleva ohuempi osuus, jossa se rotanloukkua käyttävä namiskuukkeli on, oli myös reippaasti syöpynyt ja suhteettoman väljä. Siihen tein ohuen kupariholkin ja mielestäni siitäkin tuli nyt oikeinkin toimiva.
Huomenna kasailen loppuun ja katselen säätöjä kohdalleen, niin nähdään mitä kaikkea meni persiilleen.
Aisa- David Brown : 880 Implematic
Viestien lukumäärä : 29
mattkau likes this post
Vs: Taas yksi 880 Implematic nostolaiteasia
Sehän tuli iskuun sitten aika vähällä vaivalla. Jokos 950:ssä on nostomännässä 0-rengastiivstys ja nahkainen tukirengas sen takana? Jossain vaiheessa sellainen tuli korvaamaan metallisen tiivistysrenkaan.
Toiminnan ydinkomponentit on tosiaankin ulosottovaihteen sisällä, mutta nyt kun nostoakseli zydeemit toimii, niin venttiilipesässäkin saattaa tulla vivun liikkeisiin sen verran eroa, että hommat alkaa pelittää kun paikat hiukan notkistuu.
Toiminnan ydinkomponentit on tosiaankin ulosottovaihteen sisällä, mutta nyt kun nostoakseli zydeemit toimii, niin venttiilipesässäkin saattaa tulla vivun liikkeisiin sen verran eroa, että hommat alkaa pelittää kun paikat hiukan notkistuu.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5086
Vs: Taas yksi 880 Implematic nostolaiteasia
Hitsailin vielä vetovarsiin uudet sisemmät päät, kun toisesta oli jo pallo lipsahtanut pihalle.
Mutta...
Edelleen on epävarmaa se nostoliike.
Nyt panin merkille sen, että pari kolme ekaa nostoliikettä tapahtui hienosti, mutta sen jälkeen alkoi takkuilla.
Jotenkin tuntuisi itsestä siltä, että vika ei kohdistuisi vivustoon, mutta voin toki olla väärässäkin.
Mitähän seuraavaksi purkaisin...?
Mutta...
Edelleen on epävarmaa se nostoliike.
Nyt panin merkille sen, että pari kolme ekaa nostoliikettä tapahtui hienosti, mutta sen jälkeen alkoi takkuilla.
Jotenkin tuntuisi itsestä siltä, että vika ei kohdistuisi vivustoon, mutta voin toki olla väärässäkin.
Mitähän seuraavaksi purkaisin...?
Aisa- David Brown : 880 Implematic
Viestien lukumäärä : 29
Vs: Taas yksi 880 Implematic nostolaiteasia
Jos nostovivun takana se akselikotelon läpi menevä tappi liikkuu niin kuin pitääkin, niin seuraavaksi kannattaa varmaankin vilkaista mitä tapahtuu ulosottovaihteen kotelon yläpinnassa olevan propun alla kun nostovipua liikuttaa. Kun vivun vetää taakse, pultin pitää laskeutua nätisti joka kerta, kun rotanloukku napsahtaa, pultin pitää nousta pitoasentoon ja kun vivun työntää eteen, pultin pitää nousta edelleen ja varsien laskeutua. Jos nuo toiminnot on sattumanvaraiset, saattaa olla aika puhdistaa venttiilikoneisto, jota varten öljyt täytyy päästää vaihteistosta ulos ja ulosottovaihde irrottaa.
Semmoinen tuli mieleen, että pystyisikö olemaan niin, että Mattkaun lähettämässä kaavakuvassa näkyvä osa G, jossa on siis poikittainen latta pystysuoran pultin päässä on kai niittaamalla kiinni, olisi tuo latan liitos pulttiin löystynyt. Se ainakin aiheuttaisi epämääräisyyttä venttiilien toimintaan.
Semmoinen tuli mieleen, että pystyisikö olemaan niin, että Mattkaun lähettämässä kaavakuvassa näkyvä osa G, jossa on siis poikittainen latta pystysuoran pultin päässä on kai niittaamalla kiinni, olisi tuo latan liitos pulttiin löystynyt. Se ainakin aiheuttaisi epämääräisyyttä venttiilien toimintaan.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5086
Vs: Taas yksi 880 Implematic nostolaiteasia
Nuo toiminnot kyllä toimii poikkeuksetta, myös silloin, kun nostoliike ei toteudu. Seisoin nostovarsien päällä ja katsoin pultin liikettä kun kokeilua suoritin. Mystistä...
Aisa- David Brown : 880 Implematic
Viestien lukumäärä : 29
Vs: Taas yksi 880 Implematic nostolaiteasia
Perskeles!! Kyllä se nyt kuitenkin on niin, että kun lopulta painoin melkoisen lujaa sitä pulttia, niin silloin nosto tapahtui loppuun asti ja loukku laukesi. Eli reppu irti sitten vaan ja semmosta.
Aisa- David Brown : 880 Implematic
Viestien lukumäärä : 29
Vs: Taas yksi 880 Implematic nostolaiteasia
Avaamine taitaa olla viisain siirto. Se ulosottovaihde painaa jonkin verran, joten siinä on hyvä olla alla tällinkiä tai moottorinostin minkä varaan sen voi nyppäistä. Kytkimeltä ulosottoon tuleva akseli saattaa yrittää tulla samaan kyytiin, joten kun vaihteen saa irti ja hiukan raolleen, niin akselia kannattaa jarrutella siitä raosta vaikka putkipihdeillä niin se ei haittaa ulosvetoa.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5086
Vs: Taas yksi 880 Implematic nostolaiteasia
Juu, irroitus sujui ihan mutkattomasti.
https://drive.google.com/file/d/1CDzscPKFlDkv8lb9QsZ8xCD5DT9izbXZ/view?usp=drivesdk
Tuon pitäisi varmaankin olla suora?
https://drive.google.com/file/d/1CBv3h-AR4v5QbRNY1mUeXr-C7IMaOkfy/view?usp=drivesdk
Ja nuo on kai olleet joskus O-renkaat?
https://drive.google.com/file/d/1CDzscPKFlDkv8lb9QsZ8xCD5DT9izbXZ/view?usp=drivesdk
Tuon pitäisi varmaankin olla suora?
https://drive.google.com/file/d/1CBv3h-AR4v5QbRNY1mUeXr-C7IMaOkfy/view?usp=drivesdk
Ja nuo on kai olleet joskus O-renkaat?
Aisa- David Brown : 880 Implematic
Viestien lukumäärä : 29
Sivu 1 / 3 • 1, 2, 3
Similar topics
» 880 implematic
» DB 880 Implematic
» Db 880
» 850 implematic -61
» DB 990 Implematic käynnistysongelma
» DB 880 Implematic
» Db 880
» 850 implematic -61
» DB 990 Implematic käynnistysongelma
Sivu 1 / 3
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa